علت گاز گرفتن پرنده خانگی

گاز گرفتن پرنده خانگی
10 نوامبر , 2022 1 دیدگاه

پرندگان ممکن است با استفاده از نوک خود، شما را گاز بگیرند و حتی مقداری زخمی کنند. گاهی از منقارشان برای گرفتن وسایل و حفظ تعادل استفاده می‌کنند. بنابراین ممکن است گاز گرفتن پرنده خانگی در بعضی از مواقع آزاردهنده باشد. به همین دلیل مهم است که بین نوک زدن و گاز گرفتن تمایز قائل شوید تا زمانی که پرنده خانگی‌تان شما را گاز گرفت، عکس ‌العمل مناسبی را از خود نشان دهید. در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت‌های این دو عمل با هم بپردازیم و پاسخ مناسب به آنها را پیدا کنیم. پس با ما همراه باشید.

علت نوک زدن پرندگان

دلایل متعددی برای نوک زدن پرندگان وجود دارد. اولین دلیل این است که پرندگان خانگی به طور معمول از منقار خود به ‌عنوان دست سوم استفاده کرده و وسایل مختلف را با آن حمل می‌کنند. گاهی نیز برای اطمینان از استحکام چیزی ممکن است که از منقار خود استفاده کنند. از این رو پرندگان به ‌طور کلی از منقار خود استفاده‌های زیادی می‌کنند و شما باید دلایل اصلی نوک زدن پرنده‌تان را متوجه شوید.

از سوی دیگر زبان پرنده حاوی پایانه‌های عصبی بی‌شماری است و حیوان برای حسِ طعم و بافت، از آن استفاده می‌کند. پس اگر لباس جدیدی می‌پوشید یا چیز جدیدی در دست دارید، ممکن است پرنده‌تان برای آشنایی بیشتر با آن چیز جدید به شما نوک بزند. به ‌هر حال آگاه باشید که نوک زدن بسیار متفاوت از گاز گرفتن است. این کار با وجود ناخوشایند بودن، ممکن است فقط برای جمع‌آوری اطلاعات از چیزهای جدید توسط پرنده‌تان انجام شود.

چه پرندگانی گاز می‌گیرند؟

پرندگان ممکن است گاه ‌و بیگاه گاز بگیرند. اما این عمل معمولاً زمانی رخ می‌دهد که بترسند، مبهوت شوند یا احساس کنند در شرایط سختی قرار گرفته‌اند. در نتیجه این احتمال وجود دارد که پرنده شما واقعاً تمایلی نداشته باشد که پرخاشگری کند، زیرا گاز یک رفتارِ غالب در پرندگان نیست. از این رو شاید این عمل فقط برای دفاع از خود انجام می‌شود.

گاز گرفتن پرندگان خانگی، به طور معمول سریع رخ می‌دهد و ممکن است درد داشته باشد. در این حالت شما باید عقب ‌نشینی کنید، چرا که پرنده‌تان به فضای بیشتری احتیاج دارد. به ‌این ‌ترتیب شما کم‌کم متوجه خواهید شد که فرق میان نوک زدن و گاز گرفتن چیست و برای گاز گرفتن عکس‌ العمل مناسبی را از خود نشان می‌دهید. در ادامه بررسی خواهیم کرد که بهترین رفتار هنگام این عمل ناخوشایند چیست. همچنین چگونه می‌توان با این عمل پرندگان خانگی مقابله کرد.

پاسخ مناسب به گاز گرفتن پرنده خانگی

یکی از راه‌هایی که ناخواسته به پرنده شما می‌آموزد که نوک زدن یا گاز گرفتن را تکرار کند، این است که شما با صدای بلند با او صحبت کنید. پرنده خانگی شما متوجه نمی‌شود که دارید او را تشویق می‌کنید یا سرش داد می‌زنید؛ بنابراین عکس ‌العملتان را یک پاسخ مثبت و تشویق در نظر می‌گیرد و به کار خود ادامه می‌دهد. پرندگان و به ‌خصوص طوطی‌ها صدای بلند شما را تمجید از خود فرض می‌کنند. در این شرایط پرنده فکر خواهد کرد که شما به ‌جای اعتراض از او تعریف می‌کنید و مشکلی با رفتار او ندارید. چرا که معاشرت کردن با یک پرنده، بسیار شبیه به معاشرت با یک توله سگ است.

در نتیجه از صدای بلند برای تأیید و از صدای آرام برای جلوگیری از آنچه که اشتباه است، استفاده کنید. در این بین یادآور می‌شویم که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید نکات تربیتی لازم را در مقاله دیگر وبلاگ دانه مارکت با عنوان « تربیت سگ برای نگهداری در کنار پرندگان خانگی » بخوانید.

گاز گرفتن پرنده خانگی

اگر تشخیص دادید که نوک زدن پرنده شما باعث اذیت و آزارتان می‌شود از مچ بند دست، روکش چرمی بازو یا جلیقه به‌ عنوان یک لایه محافظ برای لباس و پوست خود استفاده کنید. به هر حال با تمام اینها باید توجه داشته باشید که این یک رفتار عادی در میان پرندگان است و بهتر است به آن عادت کنید. البته اگر این نوک زدن به گاز گرفتن تبدیل می‌شود، باید عکس ‌العمل متفاوت و آگاهانه‌تری داشته باشید.

چگونه رفتار پرنده خود را اصلاح کنیم؟

برای اصلاح رفتار بد در پرندگان، سعی کنید عصبانی نشوید یا با صدای بلند داد نزنید. در عوض از اخم و زبان بدن استفاده کنید که نشان می‌دهد شما از کار حیوان خانگی‌تان ناراضی هستید. آهسته و با صدای آرام صحبت کنید تا به پرنده خود بفهمانید که این رفتارِ او برایتان قابل ‌قبول نیست. در حین انجام این کار، بلافاصله پرنده را در قفس یا روی صندلی خود قرار دهید. سپس از اتاق خارج شوید و چند دقیقه به پرنده استراحت بدهید. توجه داشته باشید که این استراحت باید بدون برقراری تماس چشمی با شما باشد.

همچنین به هر مهمانی آموزش دهید که در مواقعی انتظار نوک زدن معمولی را داشته باشد و به آن، واکنش هیجان ‌انگیز یا صوتی نشان ندهد. این رفتار به آموزش پرنده شما و تربیت بهتر او کمک می‌کند. البته کودکان ممکن است علت گاز گرفتن پرندگان خانگی را درک نکنند و اگر پرنده شما به آن‌ها نوک دردناکی بزند، جیغ ‌و داد کنند. به همین دلیل مراقب باشید که پرنده خانگی‌تان به کودکان آسیب نزند.

سخن پایانی

نوک زدن در پرندگان، طبیعی است. اما نباید نتیجه تکرار این عمل به ایجاد مشکلی تحت عنوانِ گاز گرفتن پرندگان خانگی منجر شود. از این رو شما باید با تربیت مناسب به پرنده خود بیاموزید که گاز نگیرد و با منقار خود به شما آسیبی وارد نکند. در این مقاله به شما آموزش دادیم که چگونه با این نوع رفتارها مقابله کنید. با این حال خوشحال می‌شویم که تجربه شما را نیز در این زمینه بخوانیم. برای این کار می‌توانید در بخش نظرات تجربه خود از نوک زدن پرنده خانگی‌تان را با ما در میان بگذارید و یا اگر با مشکلی مواجه شدید، سوالتان را در این زمینه مطرح کنید. در پایان یادآور می‌شویم که شما در مجموعه دانه مارکت می‌توانید ضمن مطالعه مطالب مفید و کاربردی، دان پرنده و غلات ارگانیک مورد نیاز خود را نیز به صورت آنلاین و با بهترین قیمت خریداری کنید.

1 دیدگاه

  1. 3 نوامبر , 2023
    afshin

    سلام. دوستان به هیچ وجه بعد از گاز گرفتن با صدای بلند پرنده تون رو دعوا نکنین چون طوطی ها صدای بلند رو به عنوان تشویق در نظر میگیرن

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.