سبوس جو دوسر

سبوس جو دو سر
13 می , 2021 بدون نظر

همان طور که در مقاله سبوس گفته شد، جو دوسر ازجمله مواد غذایی محسوب می‌شود که خواص بسیاری دارد و می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها به سلامت افراد کمک کند. در مقاله قبلی در مورد سبوس گندم به صورت کلی صحبت کرده بودیم. در این مقاله باید گفت که جو دوسر یکی از اعضای خانواده گندمیان با گل‌های بسیار ریز و نامشخص است. این گیاه علفی یک‌ساله است که به‌عنوان غذای انسان و دام کشت می‌شود. ازآنجایی‌که حاوی مواد مغذی همچون فیبر، ویتامین‌های گوناگون، آنتی‌اکسیدان‌ها و… است، مصرف آن می‌تواند آثار شگفت‌انگیزی را به همراه داشته باشد.

خواص گیاه جو دو سر

مسلما دستگاه گوارش از مهم‌ترین دستگاه‌های فعال در بدن انسان است که از دهان تا مقعد امتداد دارد و تشکیل‌شده از لوله و غده‌های گوارشی گوناگون است. حال بسیاری از افراد در طول زندگی خود با ناراحتی دستگاه گوارش مواجه می‌شوند. این دسته از افراد می‌توانند با مصرف سبوس جو دوسر میزان درد و ناراحتی دستگاه گوارش خود را کاهش دهند. زیرا این محصول حاوی مقدار بسیاری فیبر محلول است. همین موضوع باعث می‌شود که مواد غذایی خورده شده در روده آن‌ها به‌خوبی نرم شود و به حرکت خود در طول روده ادامه دهد تا بتواند از بدن و سیستم گوارشی خارج شود.

سبوس جو

جلوگیری از ابتلا و درمان بیماری آرتروز

آرتروز یا استئوآرتریت ازجمله بیماری‌های شایع در دسته التهاب مفاصل است. که امکان دارد برای خانم‌ها و آقایان در طول زندگی به‌ویژه در سنین بالا رخ دهد. در این بیماری غضروف بین مفاصل به‌مرورزمان آسیب می‌بیند و کم‌کم از بین می‌رود. این بیماری می‌تواند هر مفصل از بدن را درگیر کند. اما به‌طورمعمول مفاصل بزرگ که وظیفه تحمل وزن بدن را دارند. مثل مفصل زانو، ستون فقرات و ران بیشتر دچار این مشکل می‌شوند.

شما می‌توانید با مصرف سبوس جو دو سر از این بیماری پیشگیری کنید و اگر به آن مبتلا هستید آن را بهبود دهید. دقت داشته باشید که این ماده سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است که مصرف آن‌ها برای هر فردی لازم خواهد بود. همچنین افرادی که به آرتروز مبتلا هستند و از ورم مفاصل خود رنج می‌برند، به‌طورمعمول با کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن مواجه می‌شوند. بنابراین باید از مکمل‌های دارویی استفاده کنند. اگر این افراد مصرف جو دوسر را در برنامه غذایی خود قرار دهند، می‌توانند در مدت‌زمان کوتاهی تاثیرگذاری بیشتری را در روند درمان خود مشاهده کنند.

مناسب برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند!

به‌طورکلی مصرف انواع سبوس می‌تواند خواص و فواید بسیاری داشته باشد. اما برخی از آن‌ها مانند سبوس گندم حاوی پروتئینی چون گلوتن هستند. از آنجایی‌که بسیاری از افراد به این پروتئین حساسیت دارند، نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. به همین دلیل باید جایگزین مناسبی را برای آن‌ها پیدا کرد.

 سبوس جو دوسر ازجمله غلاتی محسوب می‌شود که فاقد پروتئین گلوتن است. از همین رو افرادی که به این ماده حساسیت دارند و قادر به هضم آن نیستند، می‌توانند از جو دوسر استفاده کنند. علاوه بر این دسته از افراد، آن‌هایی که به سلیاک مبتلا هستند نیز می‌توانند بدون نگرانی سبوس جو دوسر را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی

یکی دیگر از زمینه‌هایی که مصرف سبوس جو دوسر بر آن تاثیرات مثبتی دارد، زمینه مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است. طبق مطالعاتی که توسط پزشکان انجام شده، سبوس جو دوسر نقش موثری بر کنترل میزان کلسترول خون دارد. در حقیقت مصرف آن می‌تواند کلسترول بد که برای قلب مضر است را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

این موضوع سبب شده که در طب سنتی از این غله به‌عنوان یک گیاه طبیعی برای باز کردن عروق و رگ‌های قلب استفاده شود. البته علاوه بر این موارد، مصرف این ماده به سبب ویتامین E،‌ منیزیم و منگنزی که دارد، می‌تواند به سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن کمک کند. همچنین سبوس جو دو سر حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام اونانترامید است که می‌تواند از بیماری‌های قلبی و عروقی به‌خوبی جلوگیری کند.

سبوس جو دوسر

کاهش کلسترول با مصرف سبوس جو دوسر

بالا بودن میزان کلسترول در بدن می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد به وجود آورد. به همین دلیل باید از مواد و خوراکی‌های استفاده کرد که میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهند‌. سبوس جو دوسر به دلیل داشتن فیبر محلولی به نام بتاگلوکان، می‌تواند کلسترول را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. توجه داشته باشید که کاهش میزان کلسترول از گرفتگی شریان‌ها جلوگیری می‌کند.

موثر بر بیماری دیابت (با تایید دکتر غدد بیمار)

بیماری دیابت را می‌توان یک نوع اختلال در سوخت‌وساز بدن دانست. که امکان دارد برخی از افراد در سنین کودکی و جوانی و برخی دیگر در سنین بزرگ‌سالی به آن مبتلا شوند. حال اگر شما از کودکی و نوجوانی چنین بیماری دارید نوع آن از 1 و اگر در بزرگ‌سالی به آن مبتلا شده‌اید نوع آن 2 است. توجه داشتید باشید که مصرف این گیاه تنها باید با تایید پزشک غدد بیماران دیابتی صورت بگیرد !

کاهش وزن با مصرف سبوس جو دوسر

طبق بررسی‌های صورت گرفته در حوزه تغذیه، مشخص شده است که فیبر موجود در سبوس جو دوسر در هنگام ترکیب با آب حجم بسیاری در روده پیدا می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که فرد احساس سیری کند. درنتیجه پس از چند دوره مصرف این سبوس، وزن خود را به میزانی که می‌خواهید، کم کنید.

سبوس جو دوسر

جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان

امروزه به دلیل شرایط زندگی انسان‌ها، ابتلا به بیماری سرطان بسیار بیشتر از گذشته شده است. یکی از دلایلی که می‌تواند در مبتلا شدن انسان‌ها به سرطان نقش داشته باشد، رژیم غذایی نامناسب است. به همین علت باید در رژیم غذایی خود  موادی را قرار داد که مصرف آن‌ها از سرطان جلوگیری کند.

 برای مثال جو دوسر به دلیل میزان فیبر بالایی که دارد، می‌تواند بر پیشگیری از این بیماری شایع تاثیر داشته باشد. علاوه بر این موضوع ترکیبات شیمیایی که در جو دوسر وجود دارد، احتمال سرطان‌هایی چون سینه، تخمدان، پروستات و آندومتر را کاهش می‌دهد.

موثر بر زیبایی و پوست

سبوس جو دوسر که حاوی روی، آهن ویتامین E و همچنین غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. به شما کمک خواهد کرد تا پوستی لطیف و شفاف داشته باشید. در واقع مصرف این غله سلول‌های پوست شما را تحریک به تولید کلاژن و الاستیک می‌کند. درنتیجه پیری و چین‌وچروک صورت شما کاهش خواهد یافت. شما می‌توانید با استفاده از این سبوس ماسک‌های گوناگون صورت را تهیه کنید و با استفاده از آن‌ها پوستی سالم داشته باشید. از طرفی افرادی که پوست چرب دارند نیز می‌توانند با استفاده از ماسک این غله، میزان چربی پوست خود را کنترل کنند.

چگونه می‌توان از سبوس جو دوسر استفاده کرد؟

طریقه مصرف سبوس جو دوسر گوناگون است که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

شما می‌توانید قبل از هر وعده غذایی خود دو قاشق از سبوس را داخل یک لیوان آب بریزید و به‌طور کامل حل کنید و آن را بنوشید. یا می‌توانید سبوس را بر روی سالاد خود بریزید و میل کنید. البته امکان استفاده از آن داخل سوپ، خورشت، خمیر کیک، خمیر پیتزا و غیره نیز وجود دارد. درنتیجه این شما هستید که باید یکی از شیوه‌ها را برای مصرف این سبوس انتخاب کنید.

با توجه به خواصی که در رابطه با این سبوس گفته شد، توصیه می‌شود روزانه مصرف آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید. تا پس از مدتی شاهد تاثیرات شگفت‌انگیز آن باشید. البته در مصرف آن زیاده‌روی نکنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.