رام کردن پرندگان خانگی در 15 مرحله

رام کردن پرندگان
25 می , 2023 3 نظر

پرندگان حیوانات بسیار باهوشی هستند و اغلب به سرعت با محیط زندگی خود، خو می‌گیرند. از این رو رام کردن پرندگان خانگی معمولاً کار سختی نیست. با این حال، به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد. شما می‌توانید با رام کردن پرنده خود، با او پیوند نزدیکتری ایجاد کنید و به او کمک نمایید تا در محیط خانه شما احساس راحتی و امنیت بیشتری داشته باشد. در ادامه این مطلب از دانه مارکت به شما می‌گوییم که چطور باید در 15 مرحله پرنده خانگی خود را رام کنید. پس با ما همراه باشید.

مرحله اول: اعتماد پرنده خود را جلب کنید

1. به پرنده خود فرصت دهید تا با محیط خانه شما سازگار شود.

اگر به تازگی پرنده ای را به سرپرستی گرفته اید، به این نکته توجه داشته باشید که پرنده شما احتمالاً به دو هفته زمان نیاز دارد تا با محیط جدید خود سازگار شود. البته این برای همه پرندگان یکسان نیست و ممکن است برخی از آنها به زمان کمتر و برخی دیگر به زمان بیشتری برای سازگاری نیاز داشته باشند. برای این کار می‌توانید قفس پرنده خود را در یک اتاق شلوغ قرار دهید. البته شاید اینطور به نظر برسد که یک اتاق آرام برای نگهداری از پرنده ایده آل‌تر است. با این حال، نگهداری از پرندگان خانگی در یک اتاق شلوغ به آنها اجازه می‌دهد تا سریع و راحت‌تر با تعامل و فعالیت‌های انسانی سازگار شوند.

  • هرگز قفس پرنده خود را در آشپزخانه قرار ندهید. چرا که دودهای منتشر شده از وسایل نچسب برای پرندگان، سمی و بالقوه کشنده هستند.
  • وقتی پرنده شما با محیط جدید خو گرفته باشد، زمانی که به او نزدیک می‌شوید بالهایش را تکان می‌دهد. پس اگر یخ زده روی صندلی خود می‌نشیند به این معنا است که هنوز با شما و محیط جدیدش راحت نیست.

2. با صدای آرام با پرنده خود صحبت کنید.

اگر می‌خواهید اعتماد پرنده به شما جلب شود، باید کاری کنید که وقتی اطراف او هستید، احساس راحتی و امنیت کند. بر این اساس با صدایی آرام با او صحبت کنید. توجه داشته باشید، مهم نیست که از چه چیزی صحبت می‌کنید. مهم این است که پرنده بداند که شما در محیط او، حضوری آرام و اطمینان بخش دارید.

  • برای رام کردن پرندگان خانگی می‌توانید در طول روز با آنها صحبت کنید. به ویژه زمانی که غذا و آب پرندگان را عوض می‌کنید، بهتر است با آنها تعامل داشته باشید.

3. هنگامی که به پرنده خود نزدیک می‌شوید، از حرکات آهسته و ملایم استفاده کنید.

پرندگان به طور طبیعی حیوانات آرامی هستند. بنابراین هر حرکت ناگهانی می‌تواند پرنده شما را بترساند. حرکات آهسته و ملایم به پرنده‌تان اطمینان می‌دهد که شما برای او یک تهدید نیستید.

  • وقتی به پرنده خود نزدیک می‌شوید، باید کمی بالاتر از سطح چشم او باشید. چرا که اگر بیش از حد از سطح چشم او بالاتر باشید، ممکن است او را بترسانید.
  • بهتر است به هنگام نزدیک شدن به پرنده خود از صدای آرامبخشی استفاده کنید تا او با حضور شما احساس آرامش بیشتری کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « متداولترین خطرات خانگی برای پرندگان»، در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

مرحله دوم: پرنده را به دست خود عادت بدهید

1. دست خود را نزدیک قفس او بگذارید.

رام کردن پرندگان خانگی با دست یا به اصطلاح دستی کردن آنها، روشی رایج برای ارتباط با پرندگان است. با این حال، پرنده شما ممکن است بسیار مراقب دست شما باشد و آن را تعقیب کند. این دیدگاه به ویژه در پرندگانی که از فروشگاه‌های حیوانات خانگی می‌آیند، بیشتر است و آنها ممکن است آنها بیشتر از پرندگان دیگر، مراقب برخورد با انسان‌ها باشند.

  • دست خود را در جایی قرار دهید که پرنده بتواند به راحتی آن را ببیند. برای کاهش اضطراب پرنده خود می‌توانید، در حالی که دست خود را ثابت نگه داشته‌اید، با صدایی آرام با او صحبت کنید.
  • دست خود را تا زمانی که می‌توانید آن را بالا نگه دارید، دو تا سه بار در روز، به مدت چهار تا هفت روز، نزدیک قفس پرنده نگه دارید.
  • توجه داشته باشید که دستی کردن پرنده، زمان و صبر می‌خواهد.

2. دست خود را داخل قفس پرنده قرار دهید.

هنگامی که پرنده شما دیگر از حضور دستتان در خارج از قفس خود نمی‌ترسید، حال زمان آن رسیده است که او را به حضور دستتان در داخل قفس عادت دهید. بسیار مهم است که دست خود را به آرامی و بدون حرکت ناگهانی در قفس ببرید. همچنین باید در این زمان از تماس چشمی با پرنده اجتناب کنید. چرا که تماس مستقیم چشمی ممکن است برای او به منزله یک تهدید به نظر برسد.

  • در این مرحله، نباید زمانی که دست خود را در قفس پرنده نگه داشته‌اید، اقدام به لمس آن کنید.
  • به طور عملی، باید هر روز صبح هنگام تعویض آب و غذای پرنده دست خود را داخل قفس قرار دهید. با ایجاد یک برنامه معمول می‌توانید کاری کنید که پرنده‌تان به طور فزاینده ای با دست شما راحت تر شود.
  • توجه داشته باشید که پرنده شما ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد تا با حضور دستتان در قفس خود، احساس راحتی کند.
  • فراموش نکنید که لازم است وقتی دستتان در داخل قفس پرنده است، با لحن آرامبخشی به صحبت کردن با پرنده خود ادامه دهید.

3. برای رام کردن پرندگان خانگی آنها را با یک خوراکی فریب دهید.

اگر پرنده شما هنوز با حضور دستتان در داخل قفس خود راحت نیست، ممکن است لازم باشد تا با نگه داشتن یک خوراکی در دست، او را فریب دهید. توجه داشته باشید که شاخه ارزن یک خوراکی بسیار محبوب برای پرندگان است. سبزی‌های تیره و برگ‌دار، مانند اسفناج هم یکی دیگر از خوراکی‌هایی هستند که می‌توانید برای این کار از آنها استفاده کنید.

  • از خوراکی‌هایی استفاده ‌کنید که پرنده شما قبلاً با آن آشنا بوده و از خوردن آن لذت می‌برد.
  • خوراکی را در دست بگیرید و دست خود را ثابت نگه دارید. توجه داشته باشید بسته به اینکه پرنده شما تا چه حد پریشان است، ممکن است لازم باشد چندین بار تلاش کنید تا پرنده به دست شما نزدیک شود و غذا را بخورد.
  • هر روز سه تا پنج بار یک خوراکی در دست بگیرید و هر بار غذا و آب پرنده خود را عوض کنید. در نهایت، پرنده شما می‌تواند زمان غذای روزانه را پیشبینی کند.
  • هنگام نگه داشتن غذا، به آرامی دست خود را به پرنده نزدیکتر و نزدیکتر کنید. توجه داشته باشید که با کمک خوراکی‌ها، پرنده‌تان به تدریج با دست شما در داخل قفس خود راحت می‌شود.

رام کردن پرندگان

مرحله سوم: به پرنده خود آموزش دهید تا در قفس خود روی دستتان بیاید

1. دست خود را مانند یک سوف داخل قفس قرار دهید.

دست خود را داخل قفس پرنده ببرید و با بیرون آوردن انگشت سبابه خود و تا کردن انگشتان دیگر به سمت کف دست، یک نشیمنگاه درست کنید. بعد آهسته دست خود را به سمت پرنده ببرید و انگشت اشاره خود را زیر خط سینه او یعنی درست بالای پاهایش قرار دهید.

  • اگر از گاز گرفتن می‌ترسید، می‌توانید دست خود را با یک حوله کوچک بپوشانید یا دستکش بپوشید. البته با پوشاندن دست، دیگر نمی‌توانید پرنده‌تان را با دست خود راحت‌تر کنید. علاوه بر این، پرنده شما ممکن است از دستکش یا حوله نیز بترسد. پس این کار چندان به رام کردن پرندگان خانگی شما کمک نخواهد کرد.

2. پرنده خود را تشویق کنید تا روی انگشت شما قدم بگذارد.

در حالی که انگشت خود را زیر خط سینه پرنده‌تان قرار داده‌اید به آرامی بدن او را فشار دهید و او را تشویق کنید تا روی انگشت شما قدم بگذارد. تعجب نکنید اگر پرنده شما دور بپرد و به قسمت دیگری از قفس خود پرواز کند. اگر این کار را کرد، او را در اطراف قفس تعقیب نکنید، دست خود را بردارید و بعداً دوباره تلاش کنید، یا فقط دست خود را در قفس او بگذارید تا آرام شود و دوباره آماده نزدیک شدن به دست شما شود.

  • اگر پرنده شما به کمی تشویق اضافی نیاز دارد، یک خوراکی را در دست دیگر خود نگه دارید. خوراکی را باید به اندازه ای دور نگه دارید که برای رسیدن به آن مجبور شود روی انگشت شما بپرد. البته توجه داشته باشید که اگر درب قفس پرنده‌تان به اندازه کافی گشاد باشد که هر دو دست شما از آن جا بگیرد، می‌توانید این کار را امتحان کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید هنگام فشار دادن به پرنده خود، فرمان شفاهی «بپر» یا «بیا» را نیز به پرنده خود بدهید. بعد، هر بار که می‌خواهید او روی انگشت شما قدم بگذارد، فرمان را بگویید.
  • هنگامی که پرنده روی انگشت شما قدم گذاشت، دست خود را ثابت نگه دارید.

رام کردن پرندگان

3. به پرنده خود پاداش دهید.

هر بار که پرنده حتی برای لحظه ای کوتاه روی انگشت شما قدم می‌گذارد، به او جایزه بدهید. بد نیست بدانید که او ممکن است روی انگشت شما بپرد یا فقط با گذاشتن یک پا روی انگشت شما احساس راحتی کند. پس مهم نیست که کامل روی دست شما نمی‌نشیند، شما می‌توانید برای هر پیشرفتی به او پاداش دهید.

  • توجه داشته باشید جلسات تمرینی رام کردن پرندگان خانگی باید کوتاه باشد. مثلاً به مدت 10 تا 15 دقیقه، دو تا سه بار در روز.
  • همراه با یک خوراکی می‌توانید وقتی پرنده‌تان روی انگشت شما می‌پرد او را شفاهی نیز تمجید کنید.

مرحله چهارم: به پرنده‌تان آموزش دهید تا از قفس خود بیرون بیاید

1. یک اتاق ضد پرنده آماده کنید.

اینکه به پرنده خود آموزش دهید وقتی بیرون از قفس است روی انگشت شما بنشیند، می‌تواند بخش مهمی از پروسه رام کردن او باشد. اتاق ضد پرنده اتاقی است که پرنده شما در آن احساس امنیت و آرامش کند. برای آماده سازی این اتاق، پنجره ها و پرده ها را ببندید. همچنین، اتاق را از حیوانات خانگی و سایر خطرات دیگر پاک کنید.

  • در حالت ایده آل، این اتاق باید دری داشته باشد که بتوانید آن را قفل کنید تا دیگران نتوانند در طول جلسات آموزشی شما وارد آن شوند.
  • مطمئن شوید که اتاق روشن، مرتب و تمیز است.
  • جالب است بدانید که حمام یک انتخاب رایج برای یک اتاق ضد پرنده است.

2. در صورت لزوم قفس پرنده خود را دوباره مرتب کنید.

قفس پرنده شما منطقه آسایش او است. بیرون بردن او از منطقه آسایشش ممکن است برای او یک تجربه ترسناک باشد. پس قطعاً شما نمی‌خواهید این تجربه را با حرکت در میان صندلی ها و اسباب بازی های مختلف ترسناکتر کنید. از این رو بهتر است برای پاک کردن مسیر خروجی از هرگونه مانعی که می‌تواند توانایی شما را برای بیرون آوردن پرنده از قفسش مختل کند، وقت بگذارید.

3. پرنده خود را از قفسش خارج کنید.

در حالی که پرنده روی انگشت شما در قفس نشسته است، به آرامی دست خود را به عقب ببرید تا پرنده خود را از قفس بیرون بیاورید. تعجب نکنید اگر وقتی می‌خواهید او را بیرون بیاورید از روی انگشت شما بپرد. چرا که ممکن است آماده ترک قفس امن خود نباشد. پس اگر این کار را کرد، او را در اطراف قفس تعقیب نکنید.

  • اگر درب قفس به اندازه کافی بزرگ است، دست دیگر خود را داخل قفس ببرید و آن را پشت پرنده‌تان قرار دهید. توجه داشته باشید که دست دیگر شما باید به عنوان سپری برای جلوگیری از پریدن پرنده از روی انگشتتان عمل کند، اما در واقع او را لمس نکند.
  • هرگز پرنده خود را به زور از قفس خارج نکنید. به یاد داشته باشید که باید برای رام کردن پرندگان خانگی صبور باشید. از این رو ممکن است چندین روز طول بکشد تا او با انتقال به بیرون از قفس راحت شود.

4. به پرنده خود فرصت دهید تا به خارج از قفس عادت کند.

ممکن است پرنده شما بخواهد فوراً به اطراف بپرد. پس بهتر است وقتی این کار را تکرار کرد با انگشت او را تعقیب نکنید و صبورانه منتظر بمانید تا آرام شود و دوباره روی انگشتتان بنشیند.

  • اگر بال‌های پرنده‌تان را کوتاه نکرده‌ باشید، ممکن است وقتی او را از قفس بیرون می‌آورید، از شما دور شود. در این صورت به آرامی به او نزدیک شوید و مطمئن شوید که با صدایی آرام و اطمینان بخش با او صحبت می‌کنید.
  • هنگامی که پرنده روی انگشت شما نشسته است، به او پاداش دهید.
  • جلسات تمرین روزانه خود را کوتاه و در حدود 10 تا 15 دقیقه نگه دارید.

5. از پرنده خود بخواهید در اتاق ضد پرنده، از انگشتی به انگشت دیگرتان بپرد.

هنگامی که پرند‌تان در خارج از قفس احساس راحتی کرد. در حالی که پشت خود را به سمت قفس او چرخانده اید، به سمت اتاق ضد پرنده بروید. وقتی در اتاق هستید، روی زمین یا روی تخت بنشینید و از پرنده‌تان بخواهید روی انگشت شما بنشیند.

  • برای به چالش کشیدن پرنده، از هر دو دست خود به عنوان نیمکت استفاده کنید. در حالی که پرنده خود را روی انگشت اشاره یک دستتان قرار داده‌اید، از انگشت اشاره دست دیگر خود استفاده کنید تا به آرامی زیر خط سینه پرنده خود را فشار دهید و او را وادار به پریدن کنید. به طور متناوب بین دست‌ها، انگشت خود را به سمت بالا و بالاتر حرکت دهید تا عملی مثل بالا رفتن از یک نردبان را برای پرنده خود تقلید کنید.
  • هر بار که پرنده، قدم روی انگشت شما گذاشت با یک خوراکی به او پاداش دهید.
  • برای رام کردن پرندگان خانگی روزی یکبار، به مدت 15 تا 20 دقیقه، در اتاق ضد پرنده تمرین کنید.

6. پرنده خود را دوباره در قفسش قرار دهید.

پس از هر جلسه تمرین در خارج از قفس، به آرامی پرنده خود را به قفسش برگردانید. اگرچه پرنده‌تان ممکن است بخواهد به محض بازگشت به داخل قفس از روی دست شما پرواز کند، باید سعی کنید او را روی یکی از صندلی هایش قرار بدهید. برای این کار، انگشت خود را طوری قرار دهید که سوف جلوی پرنده و بالاتر از دست شما باشد.

  • هنگامی که او بر روی نیمکت قدم گذاشت، دستور شفاهی «پایین رفتن» یا «برو» را به پرنده خود بدهید.
  • زمانی که پرنده شما به راحتی در قفس خود قرار گرفت، در قفس را ببندید.

کلام اخر

توجه داشته باشید که یکی از مهمترین نکاتی که باید در رام کردن پرندگان خانگی به آن دقت کنید، این است که همیشه صبور باشید و با پرنده خود به آرامی رفتار کنید. چرا که پرندگان تا زمانی که به طور کامل اهلی نشوند، شما را به عنوان یک تهدید می‌بینند. بنابراین زمان می‌برد تا پرنده‌تان به شما اعتماد کند و با شما راحت شود. همچنین هنگامی که پرنده‌تان، شما را گاز می‌گیرد، به شدت به او “نه” بگویید. شما باید به پرنده خود بیاموزد که گاز گرفتن افراد منجر به تنبیه او می‌شود و پرنده باید این کار را متوقف کند.

توجه داشته باشید که برای آموزش این نکات به پرنده خود می‌توانید از مطالب دیگر ما در وبلاگ دانه مارکت کمک بگیرید. در نهایت برای تهیه غذا و خوراکی‌های تشویقی می‌توانید همین حالا به فروشگاه اینترنتی ما مراجعه نمایید و محصولات مورد نیاز پرنده خانگی خود را با بهترین قیمت از دانه مارکت خریداری کنید.

3 نظر

  1. 19 اکتبر , 2023
    yasin

    kash video mizashtin az marahelesh

    پاسخ
  2. 2 نوامبر , 2023
    علیسان

    پرنده های پرخاشگر و عصبی رو چطور باید رام کرد؟

    پاسخ
  3. 24 نوامبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام، علیسان عزیز با مطالعه بخش دانستنی ها در سایت دانه مارکت میتونین اطلاعات بیشتری در خصوص راهکارهای رام کردن پرندگان پرخاشگر به دست بیارین

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.