چگونه یک پاراکیت جدید را به پرنده خود معرفی کنیم؟

پاراکیت

بسیاری از تازه کاران وقتی تصمیم می‌گیرند که از یک پرنده نگهداری کنند، تصورشان این است که پرنده خانگی خود را باید تک و تنها بزرگ کنند. این در حالی است که تنها نگه داشتن برخی از پرندگان به ویژه پاراکیت ها ممکن است پس از مدتی منجر به افسردگی آنها شود. پس اگر متوجه شدید که پرنده شما زیاد آواز نمی‌خواند و به اسباب ‌بازی‌هایش نوک می‌زد، اما علاقه ای به بازی کردن با آنها ندارد، بدانید که یک جای کار دچار مشکل شده است.

پیش از هر چیز توجه داشته باشید که رفتار آرام پرنده می‌تواند نشان دهنده یک مشکل در سلامتی او باشد و این مورد باید سریعاً بررسی شود. اما اگر پرنده شما سالم است، باید در جای دیگری به دنبال علت باشید. آواز نخواندن در پرندگان همچنین می‌تواند نشان دهنده ترس باشد. پس اگر رابطه خوبی با پرنده خود دارید، احتمالاً باید به این نتیجه برسید که حیوان خانگی شما تنها است.

بیشتر طوطی ها در طبیعت در یک گروه یا گله زندگی می‌کنند و حیواناتی کاملاً اجتماعی هستند. پس شما می‌توانید به تنهاییِ پرنده خود با اضافه کردن یک دوست پردار به قفس او، پایان ببخشید. اما چگونه باید یک پاراکیت جدید را به پرنده خود معرفی کنیم؟ در ادامه این مطلب از دانه مارکت با ما همراه باشید تا شما را با نکات معرفی پاراکیت جدید به پرنده خود آشنا کنیم.

چرا یک پرنده جدید بخریم؟

کسانی که می‌خواهند طوطی خود را سخنگو بار بیاورند، اغلب در مورد اضافه کردن پرنده دوم دچار شک و تردید هستند. زیرا طوطی‌هایی که به تنهایی نگهداری می‌شوند، به احتمال زیاد صحبت می‌کنند، اما آنهایی که به صورت جفت و یا در گله نگهداری می‌شوند، کمتر به حرف میافتند. سخنگو کردن طوطی‌ها معمولاً زمان و کار زیادی می‌برد و هیچ تضمینی هم وجود ندارد که طوطی شما حتماً صحبت کند. بنابراین درست است که حرف زدن طوطی‌ها برای بسیاری از پرورش دهندگان مهم است اما در نهایت خوشحالی پرنده‌تان اهمیت بیشتری دارد. پس اگر تصمیم دارید برای پرنده خود جفت بخرید و یا پرنده تازه ای را به گله پرندگان خود اضافه کنید، به نکات زیر توجه داشته باشید.

1. اطمینان یابید که قفس پرنده شما به اندازه کافی بزرگ است

اندازه قفس برای طوطی ها بسیار مهم است. پس شما باید قبل از خرید طوطی دوم، مطمئن شوید که قفس شما جای کافی برای دو پرنده دارد. این قفس باید به قدری بزرگ باشد که به طوطی ها فضای کافی برای ورزش بدهد. همچنین توجه داشته باشید که شما برای نگهداری از طوطی جدید خود در طول دوره قرنطینه، به یک قفس اضافی نیاز دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌تواند مقاله دیگر ما را با عنوان « اندازه قفس و فاصله میله مناسب برای پرنده‌ من چقدر است؟ » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

  • قفسی بخرید که نظافت آن آسان باشد

هنگام خرید قفس، به دنبال گزینه هایی باشید که تعمیر و نگهداری روزانه را آسان تر می‌کنند. در این قفس سینی ها باید به راحتی برداشته و تمیز شوند. همچنین حداقل باید یک در بزرگ در آن وجود داشته باشد تا بتوانید وسایلی مانند اسباب بازی ها و وان حمام را به راحتی به داخل و خارج از قفس منتقل کنید.
به یاد داشته باشید که طوطی های شما بخش قابل توجهی از زمان خود را در قفس خود می‌گذرانند. پس مطمئن شوید که خانه آنها راحت است. از دیگر عواملی که باید به آن توجه کنید قرارگیری، اندازه و وجود انواع درها بر روی قفس است.

  • برای قرنطینه، قفس دوم تهیه کنید

فراموش نکنید که شما به دو قفس نیاز دارید. یکی برای پرنده فعلی و دیگری یک قفس موقت که پیشنیاز معرفی پاراکیت جدید به پرنده شما است. بنابراین قفس دوم می‌تواند کوچکتر از قفسی باشد که پرندگان در نهایت در آن زندگی می‌کنند، زیرا پرنده فقط در زمان قرنطینه در قفس دوم حضور دارد. اما قرنطینه چیست و چرا انجام آن ضروری است؟
هر پرنده جدیدی که به خانه شما آورده می‌شود، باید در اتاق دیگری دور از طوطی یا گله فعلی شما نگهداری شود. شما باید طوطی جدید را به مدت 30 روز جدا نگه دارید تا مطمئن شوید که پرنده سالم است و بیماری یا مشکلی را به گله شما انتقال نمی‌دهد.

پاراکیت

2. همنشین درستی را برای پرنده خود انتخاب کنید

پاراکیت ها به طور کلی به خوبی جفت می‌شوند. اما شما باید به خلق و خوی آنها توجه داشته باشید. اگر نگران زاد و ولد هستید، بد نیست بدانید که دو پرنده نر یک زوج هماهنگ را تشکیل می‌دهند، اما دو ماده می‌توانند همواره با هم مشاجره کنند. همینطور طوطی‌هایی که در گله‌هایی با تعداد پرندگان فرد نگهداری می‌شوند، بیشتر با یکدیگر درگیر می‌شوند و اکثر آنها با پرنده‌ جفت نشده، گروه می‌شوند. پس برای نتیجه بهتر، مطمئن شوید که هر طوطی، یک دوست و همنشین مناسب دارد.

همچنین قبل از خرید یک پرنده جدید، به جنسیت طوطی خود توجه کنید. اگر می‌خواهید پرندگان بیشتری داشته باشید، قطعاً به یک طوطی ماده و یک طوطی نر نیاز خواهید داشت. جفت های نر و ماده به طور کلی پرندگان خوشحالتری هستند و طوطی های تک همسر با شریک خود پیوندهای بلند مدتی برقرار می‌کنند.

3. در مورد جوجه کشی تصمیم بگیرید

پاراکیت ها به راحتی تولید مثل می‌کنند، اما آیا شما پرندگان بیشتری می‌خواهید؟ پرورش پاراکیت نیازمند سرمایه گذاری زمان و هزینه است. علاوه بر هزینه و دردسر، شما باید خانه هایی را نیز برای پرندگان جدید خود پیدا کنید، مگر اینکه بخواهید همه آنها را نزد والدین نگهداری کنید.

همچنین پرندگان شما برای اینکه مولدان سالمی باشند به انواع ویتامین نیاز دارند. جوجه ها نیز باید با شیر خشک مخصوص تغذیه شوند تا زنده بمانند. توجه داشته باشید که طوطی‌ها می‌توانند همزمان هشت تخم بگذارند. بنابراین توانایی خود را در نگهداری از پرندگان جدید بسنجید. در نظر داشته باشید که فروش جوجه ها معمولاً برای پرورش دهنده خانگی سودآور نیست. پس قبل از تولید مثل، برای رفاه نسل جدید پرندگان خود برنامه ریزی کنید. در نهایت قبل از معرفی پاراکیت جدید به پرنده خود و خرید جفت، در این خصوص تصمیم بگیرید و لوازم مورد نیاز احتمالی را فراهم کنید.

مراحل معرفی پاراکیت جدید به پرنده خانگی خود

پس از اتمام قرنطینه، قفس طوطی جدید را در کنار قفس طوطی فعلی خود قرار دهید. اگر به نظر می‌رسد که آنها به یکدیگر علاقه مند هستند و هیچ دعوایی بینشان وجود ندارد، به آنها اجازه دهید خارج از قفس با هم وقت بگذرانند.

پس از اینکه طوطی‌های شما با یکدیگر راحت شدند، هر دو را در یک قفس قرار دهید. پس از آن، اگر دو طوطی با هم درگیر شدند، به مرحله اول برگردید و کمی بیشتر به هر دو زمان بدهید. اما اگر متوجه شدید طوطی ها خیلی خوب با هم کنار می آیند، پس نگران نباشید. این روند در بیشتر موارد زیاد طول نمی‌کشد و ممکن است در یک روز یا حتی کمتر از آن اتفاق بیفتد.

پاراکیت

چگونه انتقال پاراکیت جدید به قفس را تسهیل کنیم؟

برای کمک به همزیستی پرندگان در یک قفس، تعدادی اسباب بازی جدید و یک ظرف غذای اضافی تهیه کنید. داشتن یک ظرف و مقدار کافی غذای طوطی برای هر پرنده، به از بین بردن مبارزه برای خوردن غذا کمک می‌کند. اسباب‌بازی‌های جدید هم به پرندگان کمک می‌کنند تا در حین کاوش و سرگرمی، با هم ارتباط بگیرند. فراموش نکنید که هر چند هفته یکبار اسباب بازی ها را تعویض کنید تا گله خود را برای بازی تحریک کنید. البته شما نباید قفس را با اسباب بازی پر کنید. پس بیش از دو یا سه عدد از آنها را در قفس قرار ندهید و به صورت دوره ای آنها را تعویض کنید.

پرنده خود را تنها بزرگ نکنید

اگر هنوز در خصوص معرفی پاراکیت جدید به پرنده خانگی خود تردید دارید، بد نیست بدانید طوطی هایی که به تنهایی بزرگ می‌شوند، نیاز به توجه زیادی دارند. پس اگر وقت ندارید که به طوطی خود به اندازه کافی توجه کنید، گرفتن یک پرنده جدید به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که طوطیتان شاد و سالم می‌ماند.

سخن آخر

در این مطلب در خصوص اهمیت جفت کردن پرندگان و چگونگی معرفی پاراکیت جدید به پرنده، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم. با این حال اگر نیاز دارید تا دانش بیشتری در مورد نحوه مراقبت از طوطی‌های خود کسب کنید، حتماً سری به وبلاگ ما بزنید. تفاوتی ندارد شما یک مبتدی باشید یا یک پرورش دهنده حرفه ای، چرا که ما در دانه مارکت اطلاعات مفیدی را در اختیار هر دو گروه قرار داده ایم که می‌توانید ضمن بهره‌مندی از انها، دان و غلات مورد نیاز پرنده خانگی خود را نیز از فروشگاه اینترنتی ما خریداری کنید.

3 نظر

  1. 17 سپتامبر , 2023
    argisf

    اتفاقی و سایت شما را دیدم مطالبی گفتید که برام سیار مفید بود وبه اطلاعاتم راجب پرندگان اضافه شد

    پاسخ
  2. 19 اکتبر , 2023
    sstarass

    مطلب مفیدی بود خیلی ممنونم ازتون فکر کنم تو فصل جفتگیری خیلی کارامد باشه

    پاسخ
  3. 30 اکتبر , 2023
    مازیار ملکی

    sstarass من با همین روش پرندمو با جفتش اشنا کردم و میتونم بگم کاربردی ترین مطالب رو تو این سایت خوندم

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.