چگونه گنجشک‌ ها را به حیاط خود جذب کنیم؟

گنجشک‌ ها

بسیاری از ما از پرندگان خانگی نگهداری می‌کنیم و برخی دیگر نیز تمایل داریم تا در حیاط خانه‌مان پرنده داری را تجربه کنیم. از این رو عجیب نیست اگر بخواهیم گنجشک‌ ها را به حیاط خود جذب کنیم. گنجشک‌ ها از جمله متنوع‌ترین گروه های پرندگان هستند. این موجودات کوچک صدای بسیار زیبایی دارند و از خوردن دانه علف‌های هرز و تمیز کردن دانه های نخورده غذای سایر پرندگان لذت می‌برند. آنها همینطور با تغذیه کردن از حشراتی که باغچه شما را تخریب می‌کنند، می‌توانند به شما در سالم نگه داشتن حیاطتان کمک کنند. اما چطور باید این پرندگان شهری دوست داشتنی را به حیاط خود جذب کنیم؟ برای یافتن پاسخ این سوال، در ادامه این مطلب از دانه مارکت همراه ما باشید.

دانه بخرید

1. درخصوص نژاد گنجشک‌ هایی که در منطقه شما زندگی می‌کنند، تحقیق کنید.

بسیاری از گنجشک‌ها علایق مشابهی در رابطه با انواع دانه دارند. اما ممکن است این علاقه در برخی از گونه‌ها متفاوت باشد. مثلاً در حالی که بیشتر گنجشک‌ها از دانه های گل آفتابگردان تغذیه می‌کنند، برخی از گنجشک‌ها مانند گنجشک Junco از خوردن دانه خار لذت می‌برد.

  • برخی از گنجشک‌ها دوست دارند حشراتی نظیر شته را بخورند. بنابراین این پرندگان به شما در خلاص شدن از شر آفات باغچه کمک می‌کنند.

2. خوراکی‌های در دسترس را شناسایی کنید.

انواع مختلفی از خوراکی‌ها وجود دارند که می‌توانید آنها را خریداری کنید. بیشتر پرندگان از جمله گنجشک‌ها از خوردن دانه آفتابگردان روغنی سیاه لذت می‌برند. این دانه به طور گسترده در دسترس است و می‌توان آن را با قیمت مناسبی خریداری کرد. دانه ارزن و ذرت ترک خورده هم بسیار ارزان هستند و منبع خوبی از مواد مغذی برای گنجشک‌ ها به شمار می‌روند. دانه خار هم برای برخی از گنجشک‌ها خوراکی خوبی است، اما خوراکی نسبتاً گرانی هم محسوب می‌شود. پیه نیز از جمله دیگر مواد غذایی مورد علاقه گنجشک‌ها است که می‌تواند پروتئین مورد نیاز بدن آنها را تامین کند.

  • هنگامی که به دنبال خرید خوراکی هستید، سعی کنید مواد غذایی با کیفیت بالاتر را پیدا کنید. معمولاً ارزان ترین دانه‌ها، خوراکی‌های بی‌کیفیتی هستند و به ندرت توسط پرندگان خورده می‌شوند. از این رو برای تهیه انواع دان پرنده با بهترین کیفیت، بهتر است به فروشگاه‌های معتبری نظیر دانه مارکت مراجعه کنید.
  • اگر بذری را خریداری کردید اما متوجه شدید که وقتی آن را در حیاط می‌پاشید جوانه می‌زند، می‌توانید بذر را برای مدت کوتاهی بپزید تا از جوانه زدن آن جلوگیری کنید.

 

3. خوراکی‌های ناسالم برای تغذیه گنجشک‌ ها را بشناسید.

متاسفانه بسیاری از مردم از خوراکی‌های نامناسب برای تغذیه گنجشک‌ ها استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که شما فقط باید دان پرندگان با کیفیت بالا را در ظروف دانخوری خود قرار دهید و از دادن هر گونه غذای فرآوری شده به پرندگان خودداری کنید. کراکر، نان و سایر کربوهیدرات‌ها را هم جزو موادی هستند که نباید برای تغذیه پرندگان مورد استفاده قرار بگیرند. از این رو اغلب پرندگان فقط باید غذای پر پروتئین بخورند.

  • هرگز پسماند غذا و هر چیز دیگری که غذای انسان محسوب می‌شود را برای تغذیه پرندگان به کار نبرید. البته استثنائاتی نظیر کره بادام زمینی و سایر کره های مبتنی بر آجیل نیز در این بین وجود دارند.

از یک دانخوری مناسب استفاده کنید.

1. به دنبال یک دانخوری مسطح باشید.

از آنجایی که گنجشک‌ ها بیشتر از روی زمین تغذیه می‌کنند، علاقه‌ای به فیدرهای (دانخوری) لوله‌ای ندارند. از این رو از دانخوری‌های مسطح (به شکل سینی آویزان) یا فیدری که روی زمین قرار می‌گیرد، استفاده کنید. همینطور به یاد داشته باشید فیدرهایی که دارای یک سایبان در بالای محل غذای پرندگان هستند برای آب و هوای سخت ایده آل به نظر می‌رسند. چرا که دانخوری‌های مسطح می‌توانند آب زیادی را در خود جمع کرده و دانه‌ها را خراب کنند.

  • دانخوری‌های مسطحی که سینی آنها از پلاستیک ساخته شده‌ است نسبت به نوع چوبی این ظروف راحت تر تمیز می‌شود. همینطور چوب زمانی که در معرض رطوبت قرار بگیرد، پوسیده شده و ساختار آن از هم می‌پاشد.

گنجشک‌ ها

2. ظروف دانخوری را به طور مرتب تمیز کنید.

ظروف دانخوری را باید هر چند وقت یکبار تمیز کنید تا مانع از بیمار شدن پرندگان شوید. همینطور از آنجایی که ممکن است آب به صورت ساکن در فیدرهای مسطح باقی بماند، تمیز کردن آنها پس از طوفان برای جلوگیری از کپک زدن و بیماری، بسیار مهم است. برای این کار می‌توانید از صابون و آب ولرم استفاده کنید. همچنین فراموش نکنید که قبل از ریختن دانه‌ها در ظرف باید صابون را به خوبی بشویید و دانخوری را خشک کنید.

3. دانه ها را روی زمین بپاشید.

همانطور که گفتیم گنجشک‌ها، بیشتر از روی زمین تغذیه می‌کنند. از این رو می‌توانید دانه‌ها را به جای قرار دادن در دانخوری، روی زمین بپاشید. البته هنگام پاشیدن دانه روی زمین، باید از نوع ارزان‌تر این مواد خوراکی نظیر ارزن یا ذرت ترک ‌خورده استفاده کنید. چرا که این دانه ها بر خلاف دانه‌های آفتابگردان روغنی سیاه، به سرعت پوسیده نمی‌شوند و چون احتمال هدر رفتن مقداری از آنها وجود دارد، بهتر است ارزانتر باشند.

  • گنجشک‌ها به طور طبیعی علاقه دارند تا به جستجوی علوفه بپردازند. از این رو می‌توانید مقداری خاک برگ را روی زمین بریزید تا آنها، دانه‌ها را از میان خاک جستجو کنند.

گنجشک‌ ها

چشم انداز حیاط خود را تغییر دهید.

1. درختچه بکارید.

درختچه ها عناصر مهمی در زندگی گنجشک‌ ها هستند. این پرندگان کوچک گاهی بسیار بداخلاق می‌شوند و البته دلیلی هم برای این کار دارند. آنها شکارچیان زیادی دارند، برخی از آنها پرواز می‌کنند و بعضی روی زمین، آنها را دنبال می‌کنند. شاهین و گربه دو تا از بزرگترین شکارچیان این پرندگان هستند. از این رو کاشت درختچه ها می‌تواند به عنوان یک حفاظ از گنجشک‌ها را در برابر شکارچیانشان محافظت کند. همچنین درختچه‌ها مکان هایی را برای ساختن لانه و ایجاد سایه در برابر آفتاب داغ فراهم می‌کنند.

  • بسیاری از گنجشک‌ها توت می‌خورند. بنابراین اگر یک درختچه توت بکارید، نه تنها از گنجشک‌ ها محافظت خواهید کرد، بلکه منبع غذایی دیگری نیز برای آنها فراهم می‌کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که منطقه ای که پرندگان در آن غذا می‌خورند در کمین گربه‌ها نباشد. برای این کار می‌توانید یک حصار بسازید تا گربه‌ها را از گرفتن پرندگان باز دارید. همچنین اگر گربه خانگی دارید، مطمئن شوید که نمی‌تواند به محل تغذیه پرندگان دسترسی داشته باشد.

2. یک حمام پرنده بخرید.

همه پرندگان چه برای شستن خود و چه برای نوشیدن، به آب نیاز دارند. پس از آنجایی که گنجشک‌ ها دوست دارند بیشتر روی زمین بمانند، حمام پرندگانی را پیدا کنید که روی زمین نصب شود. برای محافظت بیشتر می‌توانید حمام پرندگان را در کنار درختچه یا بوته‌ها قرار دهید.

  • شما می‌توانید یک حمام گرم کننده برای پرندگان بخرید تا آنها در ماه های سردتر سال هم به آب دسترسی داشته باشند.
  • مطمئن شوید که پرندگان، صدای حمام پرنده شما را می‌شنوند. گنجشک‌ها و سایر پرندگان اگر صدای حمام را بشنوند به احتمال زیاد از آن دیدن می‌کنند. برای این کار می‌توانید یک حمام پرندگان فواره‌ای که با انرژی خورشیدی کار می‌کند، بخرید.
  • حمام پرندگان را نیز باید مانند ظروف دانخوری، هر چند وقت یکبار تمیز کنید. چرا که حمام پرندگان می‌تواند محل رشد جلبک‌هایی شود که می‌توانند پرنده را بیمار کنند. ( نکات بیشتر در این خصوص را می‌توانید در مقاله دیگر ما با عنوان « چگونه پرنده خود را حمام کنیم؟» بخوانید.)

3. نقاطی را برای لانه سازی فراهم کنید.

اگر از لانه های پیش ساخته استفاده کنید، به احتمال زیاد گنجشک‌ ها در تمام طول سال نزدیک خانه شما خواهند ماند. برای این کار، درخت یا بوته‌هایی را بکارید که مکانی امن برای لانه سازی گنجشک‌ها ایجاد می‌کنند. شما همچنین می‌توانید لانه پرنده را روی شاخه درختان قرار دهید. البته قبل از آن مطمئن شوید که سوراخ لانه به اندازه کافی برای ورود پرنده، بزرگ است.

  • مواد مورد نیاز برای لانه سازی را در اطراف حیاط خود بگذارید تا لانه سازی برای گنجشک‌ها آسانتر شود. علف خشک و شاخه های کوچک باید به راحتی در دسترس هر پرنده‌ای که می‌خواهد لانه بسازد، باشد.
  • در خصوص نوع گنجشکی که در حیاط خود می‌بینید، جستجو کنید. بدین ترتیب ممکن است اطلاعات بیشتری درباره زمان و مکان لانه سازی آنها پیدا کنید.

گنجشک‌ ها

کلام آخر

در این مقاله به بررسی 9 نکته برای جذب گنجشک‌ ها پرداختیم. با این حال فراموش نکنید که ممکن است کمی طول بکشد تا گنجشک‌ها به حیاط شما بیایند، پس باید صبور باشید. همینطور به یاد داشته باشید که گنجشک‌ها به احتمال زیاد وقتی برای اولین بار شما را می بینند، از شما می‌ترسند. از این رو اگر می‌خواهید با آنها رابطه برقرار کنید، هر هفته مدتی را در نزدیکی منطقه تغذیه آنها بگذرانید. در نهایت از ایجاد صداهای بلند یا حرکات ناگهانی در نزدیکی گنجشک‌ ها خودداری کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سایر پرندگان وحشی و اهلی، سری به وبلاگ و فروشگاه دانه مارکت بزنید.

3 نظر

  1. 19 اکتبر , 2023
    bahar

    kheili jaleb bod merc

    پاسخ
  2. 2 نوامبر , 2023
    رامین

    والا جذب نشن بهتره. همه میوه های حیاط رو خوردن. کاش راه جلوگیری از اومدنشونم بگید

    پاسخ
  3. 21 ژانویه , 2024
    مهسا

    بسیار مفید بود ممنونم. من عاشق گنجشک ها هستم و براشون لونه چوبی خریدم اما بازم نمیان چون ما حیاط نداریم و درواقع یه فضای محصوری هست روی بام. اما بازهم با دانه و ظرف مسطح دانخوری امتحان میکنم شاید بیان

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.