چند نکته کاربردی و مهم در نگهداری از پرندگان خانگی

نگهداری از پرندگان خانگی
7 جولای , 2022 بدون نظر

حیوانات خانگی، از دیرباز همراه انسان ها بوده‌اند. گسترش زندگی شهری و مشغله‌های بشر هم، از محبوبیت آنها کم نکرده است. در این میان، پرندگان خانگی جایگاه خاص خود را دارند. این موجودات دوست‌ داشتنی، در رنگ، اندازه و شکل‌های گوناگونی هستند. پس انتخاب یکی از آنها که با شخصیت و سبک زندگی شما متناسب باشد، اهمیت زیادی دارد. بحث نگهداری از پرندگان خانگی و اصول آن، نظیر تهیه غذای مناسب و دان پرنده نیز همینجا به میان می‌آید. چرا که به هنگام مراقبت از پرندگان خانگی باید بیش از هر چیز به تغذیه آنها توجه کنید.

بدون شک برخی از گونه‌ها مانند طوطی‌های بزرگ، به توجه بیشتری حتی در نوع تغذیه نیاز دارند. اما حتی پرندگان کوچک‌تر هم برای سر حال بودن، نیازمند توجه شما هستند. بنابراین قبل از خرید پرنده خانگی، نکاتی را از قبیل چرخه حیات، اندازه قفس، نوع غذا و غیره در نظر بگیرید. در این مقاله از دانه مارکت، ما شما را با چند اصل مهم مراقبت از پرندگان خانگی آشنا می‌کنیم. پس ما را تا پایان این مقاله، همراهی کنید.

کدام پرنده‌های خانگی، به مراقبت بیشتری نیاز دارند؟

اگر بگوییم که طوطی‌ها، محبوب‌ترین پرندگان خانگی هستند، اغراق نکرده‌ایم. از بین این موجودات باهوش، “طوطی آمازون”، “طوطی خاکستری آفریقایی”، “طوطی کاکادو” و “طوطی ماکائو”، طرفداران بیشتری دارند. دلیل آن هم این است که این پرنده‌ها، زیبا و جذاب و در عین حال، قابل آموزش هستند. برای مثال یکی از علل محبوبیت طوطی‌های خاکستری و آمازون، توانایی آنها برای سخن گفتن است. البته این نوع پرنده ها تقریباً هر ماده غذایی را هم می‌خورند. بنابراین تهیه غذای طوطی نیز برای شما دشوار نخواهد بود.

اگرچه نگهداری از باهوش ترین پرنده خانگی، چالش‌ها و دشواری‌های خاص خود را دارد. به عبارت دیگر نگهداری از این گونه‌ها، اصلاً کار راحتی نیست. پس چنانچه نمی‌توانید از علاقه‌تان به طوطی‌ها دست بردارید، انگیزه خود را برای خرید یکی از آنها خوب بررسی کنید. بهتر است بدانید که آیا از پسِ رسیدگی به آنها در یک دوره طولانی، بر می‌آیید یا خیر. فراموش نکنید که برخی از این پرنده‌های خانگی بامزه، می‌توانند تا 60 سال هم عمر کنند!

تازه‌کار هستید؟ دنبال یک پرنده خانگی بی دردسر باشید

افرادی که تازه در ابتدای راه هستند و وقت زیادی برای تهیه دان پرنده و گذراندن با پرنده خود ندارند، شرایط متفاوتی دارند. برای این گروه، بهترین پرنده خانگی، فنچ و قناری است. اما اگر به طوطی‌ها علاقه دارید و می‌توانید وقت بیشتری بگذارید، سراغ “پاراکیت”، “باجی” و “عروس هلندی” بروید. این پرندگان، اعضای کوچک‌تر خانواده طوطی‌ها هستند و به اجتماعی و آرام بودن، شهرت دارند.

البته، نمونه‌های دیگری هم وجود دارند که برای شما مناسب هستند. از جمله آنها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرغ عشق
  • طوطی پیونوس
  • طوطی پویسفالوس (poicephalus)
  • طوطی پروتلت (parrotlet)
  • طوطی کواکر یا راهب (Quaker)
  • پاراکیت گونه‌خاکستری (grey-cheeked)

در کنار اینها، پرنده‌هایی چون کبوتر و قُمری هم وجود دارند که شاید کمتر کسی به آنها فکر کند. اما، می‌توانید روی این پرندگان هم به خاطر آرام و اجتماعی بودن، حساب کنید.

نگهداری از پرندگان خانگی

اصول ضروری نگهداری پرندگان خانگی که باید بدانید

– در قدم اول، بهتر است بدانید که در خانه شما یا اطراف آن، خطرات بالقوه‌ای برای پرنده خانگی‌تان وجود دارند. خطراتی که شاید، حتی به ذهنتان هم نرسد. ظروف آشپزخانه، عود و خوشبوکننده‌ها، از جمله آنها هستند. همچنین اگر سیگاری هستید، بهتر است دور پرنده‌های خانگی را خط بکشید. چرا که سیستم تنفسی این موجودات، بسیار حساس است. علاوه بر اینها، برخی گیاهان نیز می‌توانند به پرنده شما آسیب بزنند. در مقابل، بعضی دیگر مانند گل رز، ارکیده، بنفشه آفریقایی و بامبو خطری را متوجه آنها نمی‌کنند.

– نکته دیگر این است که برخی گونه‌های خاص پرندگان، به تحریک و انگیزش نیاز دارند. در واقع، مغز آنها باید درگیر چیزی باشد تا رفتارهای مخرب نشان ندهند. سر و صدای زیاد و آسیب زدن به قفس، از جمله این رفتارها هستند. طوطی‌ها، درست مانند بچه‌ها به خوبی با اسباب ‌بازی سرگرم می‌شوند. بی تردید چنین فعالیت های مثبتی، هم برای پرنده و هم شما مفید خواهد بود. مثلاً پازل، یک وسیله عالی برای سرگرم کردن یک پرنده است.

– اگر دوست دارید یک پرنده خانگی سخنگو داشته باشید، بد نیست روی آموزش آن سرمایه ‌گذاری کنید. این کار، دو نتیجه مثبت دارد. نخست اینکه، رابطه شما را با پرنده‌تان قوی‌تر می‌کند. دیگر آنکه، آموزش چند دستور ساده باعث می‌شود تا آنها هم در مراقبت از خود، مشارکت داشته باشند.

– موضوع آخری که باید به آن اشاره کنیم، توجه به سلامت خود و پرنده است. توصیه می‌کنیم هر بار و بعد از رسیدگی به پرنده خانگیتان، دست‌های خود را بشویید. پرندگان خانگی می‌توانند حامل میکروب‌هایی باشند که برای انسان، خطرناک است. مثلاً “تب پرندگان”، یک بیماری جدی است که ممکن است شما را به دردسر بیندازد. همینطور به تهیه غذای مناسب برای پرنده خود اهمیت بدهید. فراموش نکنید که برای درست کردن برخی از غذاها باید زمانی را به پخت و پز اختصاص دهید. چرا که برای تغذیه این حیوانات خانگی به چیزی بیشتر از دان پرنده نیاز دارید. با این حال می‌توانید انواع غذای آماده مورد نیاز خود نظیر غذای قناری، غذای سهره، غذای فنچ و غیره را نیز با توجه به نوع پرنده‌تان از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

نگهداری از پرندگان خانگی

سخن پایانی

نگهداری از پرندگان خانگی، اصول و نکات خاص خود را دارد. فارغ از اینکه در جستجوی کوچکترین پرنده خانگی باشید یا باهوش‌ترین آنها باید با برخی از نکات ساده نظیر نحوه مراقبت و تهیه آسان انواع دان پرنده آشنا باشید. همانطور که دیدید، سبک زندگی شما در این میان، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

پس ما با در نظر گرفتن این موضوع، چند پرنده خانگی مناسب برای افراد تازه‌کار را به شما معرفی کردیم. به علاوه، نکات مهمی را هم در مراقبت از آنها با شما، در میان گذاشتیم. حال اگر می‌خواهید بهترین مراقبت را از پرنده خود داشته باشید سری به دیگر مقالات ما در وبلاگ دانه مارکت بزنید یا غذای پرنده مورد نیاز خود را به صورت آنلاین از این فروشگاه سفارش دهید. در پایان نیز به ما بگویید که تجربه شما از تعامل با پرندگان خانگی چیست؟ اگر تمایل دارید از تجربه‌های جالب و آموزنده خود برای ما بنویسید.

منبع

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.