همه چیز درباره طوطی گوش زرد و ویژگی‌های آن

طوطی گوش زرد
24 نوامبر , 2022 1 دیدگاه

طوطی گوش زرد بزرگ‌ترین گونه طوطی از نظر اندازه بدن است که در بسیاری از زیستگاه‌های مختلف از جمله جنگل‌های انبوه، بوته ‌زارها، جنگل‌های خشک و حتی باتلاق‌ها یافت می‌شود. متاسفانه در حال حاضر این گونه از طوطی‌ها در خطر انقراض هستند و تعداد تخمینی باقی ‌مانده از آنها در طبیعت حدود 1500 عدد است. در این مقاله از دانه مارکت کمی بیشتر در خصوص طوطی زرد گوش و ویژگی‌های آن صحبت می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

ظاهر طوطی زرد گوش چگونه است؟

طوطی گوش زرد یک پرنده سبز رنگ بزرگ با منقار سیاه و تکه‌هایی از پرهای زرد روی صورتش است. این پرنده به طور متوسط حدود 40 سانتی‌متر طول دارد و وزن آن به حدود 285 گرم می‌رسد. نکته قابل توجه این است که این پرنده در اسارت ضعیف عمل می‌کند. بنابراین به ‌ندرت از طبیعت برای تجارت غیر قانونی حیوانات خانگی گرفته می‌شود. با این حال طوطی زرد گوش برای غذا شکار می‌شود و صدای آن به طور غیر معمولی، شبیه به صدای غازها است.

همانطور که گفتیم این گونة در معرضِ تهدید از نظر اندازه بدن، بزرگ‌ترین گونه طوطی است. از این رو این پرندگان به دلیل داشتن بلندترین بال‌ها نیز در بین طوطی ها شناخته می‌شوند. بالهایی که آنها را در پرواز و سر خوردن یاری می‌کند. ناگفته نماند که طوطی گوش زرد تنها گونه طوطی است که هر دو جنس آن رنگ زرد را روی سینه خود دارند، با این تفاوت که در این نژاد، نرها بزرگ‌تر از ماده‌ها هستند. این طوطی‌ها همچنین نوک‌های تنومند و پاهای کوتاه دارند که آنها را از سایر گونه‌های طوطی متمایز می‌کند. پاها و بال‌های طوطی زرد گوش نسبت به سایر گونه‌های طوطی، توانایی بالا رفتن از سطوح مختلف را به پرنده می‌دهد.

طوطی گوش زرد

محل زندگی طوطی گوش زرد کجا است؟

این گونه از طوطی فقط در کلمبیا و اکوادور و در ارتفاعات آند یعنی درست همان جایی که در جنگل ابر، نخل مومیِ در معرض خطر انقراض رشد می‌کند، یافت می‌شود. از این رو این پرنده در بیشتر چرخه زندگی خود، به نخل مومی وابسته است. اما دلیل این وابستگی چیست؟ جواب روشن است. یکی از مواد غذایی اصلی و مورد علاقه طوطی های گوش زرد، میوه نخل مومی است. با این ‌حال برخی از آنها میوه‌ها و دانه‌های دیگر، پوست، جوانه‌ها و سرخس‌ها را هم به عنوان غذا می‌خورند. همچنین از آنجایی که این پرندگان در درختان لانه می‌کنند، همواره به دنبال درختانی می‌گردند که تنه‌های تو خالی دارند و یا ارتفاعشان زیاد است که نخل مومی یکی از آنها است.

عمر طوطی گوش زرد چقدر است؟

پرندگان گوش زرد به طور متوسط حدود 25 سال عمر می‌کنند، اما برخی از آنها بیش از 50 سال هم در اسارت زندگی کرده‌اند. همانطور که گفتیم این طوطی‌ها گونه‌ای از طوطی بومی استرالیا هستند که در حال حاضر در معرض خطر انقراض قرار دارند و تنها حدود 500 تا 1500 گونه از آنها در طبیعت باقی ‌مانده است. برای آشنایی با دیگر طوطیان بومی استرالیا می‌توانید مقاله دیگر ما با عنوان « با طوطی لوری بیشتر آشنا شوید » را در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

عادات جفت ‌گیری و تولید مثل طوطی گوش زرد

به نظر می‌رسد این پرندگان تا حدودی اجتماعی هستند و در گله‌های کوچکی از یک تا ده نفر جمع می‌شوند. از این رو چندین جفت طوطی نیز ممکن است در پرورش جوجه‌های خود همکاری کنند تا شانس زنده ماندن جوجه‌ها را افزایش دهند. با همه اینها این پرندگان تک همسر هستند و والدین ممکن است تا دو فرزند را در یک سال بزرگ کنند. هر نسل در این طوطی حدوداً سه سال است و با بالغ شدن پرندگانِ بیشتر، میزان بهبودی وضعیت انقراض نیز ممکن است افزایش یابد. اما به دلیل وابستگی آنها به نخل مومی که رشد آهسته ای نیز دارد، فرایند بازیابی این گونه بسیار سخت است.

طوطی گوش زرد

وضعیت حفاظت و تهدیدها

طوطی گوش زرد در حال حاضر یکی از گونه‌های در خطر انقراض محسوب می‌شود. این بدان معنا است که این گونه‌های طوطی در معرض خطر انقراض در آینده نزدیک، در طبیعت وحشی در معرض خطر بسیاری قرار دارند. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا این طوطی در خطر انقراض است ولی می‌توان به طور خلاصه به از بین ‌رفتن زیستگاه طوطی زرد گوش، جنگل‌ زدایی، شکار، به دام انداختن پرنده، تغییرات آب ‌و هوایی و توسعه مسکونی و تجاری در زیستگاه ها توسط انسان اشاره کرد. البته تخریب زیستگاه منشأ اصلی مشکلات این طوطی است، زیرا این پرنده برای لانه ‌سازی به نخل مومی نیاز دارد و از هیچ درخت دیگری استفاده نمی‌کند!

نکات جالب تکمیلی

شاید جالب باشد که بدانید این طوطی‌ها معمولاً حیوانات شب‌زی هستند که در طول شب برای شکار بیرون می‌آیند و صبحِ زود به محل زندگی خود باز می‌گردند. آنها از منقار قدرتمند خود برای شکستن مغزها، دانه‌ها و همینطور باز کردن میوه‌ها برای خوردن استفاده می‌کنند. همچنین این طوطی‌ها بخش مهمی از طبیعت زیستگاه خود هستند. چرا که با پخش کردن گرده از گیاهی به گیاه دیگر با پرهای خود، به گرده ‌افشانی گیاهان کمک می‌کنند.

جمع ‌بندی

طوطی گوش زرد یکی از گونه‌های در حال انقراض طوطی است. این گونه از زیباترین طوطیان استرالیایی است که حالا با تهدیدهای متعددی رو به ‌رو شده است. به همین جهت در این مقاله از خطراتی که این گونه از طوطی‌ها را تهدید می‌کنند، سخن گفتیم و در مورد ویژگی‌های بارز این طوطی و تمایز آن با سایر گونه‌ها نیز اطلاعاتی را به شما ارائه دادیم.

حال نوبت شما است که اگر اطلاعات بیشتری در مورد طوطی زرد گوش دارید آن را در قسمت نظرات، با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید. همچنین اگر تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری را در مورد سایر پرندگان خانگی یا وحشی کسب کنید، می‌توانید مقالات دیگر ما را در وبلاگ دانه مارکت بخوانید. در پایان یادآور می‌شویم که دانه مارکت اولین فروشگاه آنلاین ارائه کننده غلات ارگانیک در کشور است که شما می‌توانید دان و غذای پرنده مورد نظر خود را در کمترین زمان و به صورت غیر حضوری از آن تهیه کنید.

1 دیدگاه

  1. 25 اکتبر , 2023
    yonesi

    kheili jalebe mamnon babate enteshar in matalebe khob

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.