آیا نگهداری از پرندگان وحشی به عنوان حیوان خانگی امکانپذیر است؟

نگهداری از پرندگان وحشی

شاید شما هم به نگهداری از پرندگان وحشی به عنوان حیوان خانگی علاقمند باشید. اما این یک ایده بسیار سوال برانگیز است و حتی ممکن است در بسیاری از کشورها غیرقانونی هم باشد. به طور مثال در ایالات متحده، اسیر نگه داشتن هر نوع پرنده بومی وحشی، خلاف قانون است و افرادی که این کار را می‌کنند، دستگیر شده و به جنایت متهم می‌شوند.

این قانون حتی ممکن است در مورد نگهداری از پر و تخم پرندگان وحشی نیز صدق کند. به این معنی که داشتن هر گونه پرِ پرنده بومی وحشی، تخم و یا حتی پوسته تخم آن غیرقانونی است. به همین دلیل شاید بهتر باشد ایده رام کردن یک پرنده وحشی و نگهداری از آن به عنوان حیوان خانگی را به فراموشی بسپارید. اما اگر هنوز هم تمایل به این کار دارید، در ادامه این مطلب شما را با دیگر مشکلات این ایده آشنا می کنیم.

مشکلات متعدد نگهداری از پرندگان وحشی به عنوان حیوان خانگی

همانطور که گفتیم از جمله مشکلات اصلی نگهداری از پرندگان وحشی در خانه، غیر قانونی بودن آن است. اما این کار علاوه بر مشکلات قانونی که دارد، غیر اخلاقی نیز است. چرا که به اعتقاد بسیاری از افراد، خارج کردن یک حیوان وحشی از زیستگاهش، نگهداری آن در قفس و محدود کردن غذای پرنده به خوراکیهایی که در دسترس ما است، انسانی نیست و می‌تواند آن حیوان یا پرنده را با مشکلات بسیاری مواجه کند. به همین دلیل امروزه بسیاری از پرورش دهندگان تنها از طوطی‌ها و پرندگان خانگی نگهداری می‌کنند که در کشور خود پرورش یافتند. به عبارت دیگر پرندگان خانگی باید در کشوری که شما در آن ساکن هستید، شما تولید مثل کرده باشند نه اینکه از راه‌های غیرقانونی و برای تجارت به خارج از زیستگاهشان انتقال داده شده باشند.

شاید جالب باشد بدانید در همین راستا به دور یکی از پاهای پرندگانی که در اسارت نگهداری می‌شوند، یک نوار فلزی می‌بندند تا نشان دهند که از طبیعت گرفته نشده اند.
جدا از مسائل اخلاقی شما باید هر از چندگاهی برای سلامتی پرنده خانگی خود، او را نزد متخصص و یا دامپزشک پرندگان ببرید. زیرا پرنده شما ممکن است به هر دلیلی مریض و یا حتی مجروح شود. در چنین شرایطی معمولاً پیدا کردن دامپزشکی که مایل به درمان پرنده شما باشد، دشوار است. چرا که بیشتر دامپزشکان در صورت بیمار شدن پرنده وحشی، به خصوص اگر این پرنده از یک گونه حفاظت شده باشد، تمایلی به ویزیت حیوان ندارند.

نگهداری از پرندگان وحشی

نگهداری از پرندگان شکاری و شاهین بازی چه چالشهایی دارد؟

به طور کلی، تلاش برای نگهداری از هر پرنده شکاری غیرقانونی بوده و ایده بسیار بدی است. چرا که علاوه بر مشکلاتی که در بالا به آنها اشاره کردیم، مراقبت از پرندگان شکاری نسبت به سایر پرندگان وحشی سختتر است. با این حال، از آنجایی که بسیاری از افراد در سراسر جهان به شاهین بازی (فعالیتی که در آن، شاهین رام و تربیت می‌شود تا نه برای خود، بلکه برای مربی‌اش شکار کند!) علاقه دارند و از آن لذت می‌برند، خیلی‌ها، از پرندگان شکاری برای این فعالیت نگهداری می‌کنند.

شاهین های مورد استفاده در این ورزش، در اسارت پرورش یافتند. آنها تمرینات سختی را پشت سر می‌گذارند. از این رو افرادی که به این فعالیت روی می‌آورند، باید علاقه شدیدی به این ورزش داشته باشند. همچنین این افراد باید متعهد باشند که بهترین کار را برای مراقبت از پرندگان خود انجام می‌دهند. (مقاله دیگر ما را با عنوان « آنچه که باید در مورد شاهین تیزپر بدانید » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)

در این میان اگر شما نیز به شاهین بازی علاقه دارید، بد نیست بدانید که تقریباً هر کسی می‌تواند یک فالکونر (مربی شاهین) شود اما این روند به هیچ عنوان آسان نیست و چالش های زیادی دارد. به طور مثال شما برای این کار باید پیش از هر چیز یک فالکونر کارکشته و با سابقه پیدا کنید که حامی مالی شما باشد و به شما کمک کند، طعم این ورزش را بچشید.

همچنین برای نگهداری از پرندگان وحشی شکاری باید چندین مجوز بگیرید و این مجوزها در کشوری مانند ایالات متحده، هم در سطح فدرال و هم در سطح ایالتی است. فراموش نکنید که این یک سرمایه‌ گذاری بزرگ با فرآیندی طولانی است که افراد زیادی نمی‌توانند آن را به پایان برسانند. از این رو اگر واقعاً علاقمند به این کار هستید، توصیه می‌کنیم که قبل از شروع کار، اطلاعات بیشتری در مورد شاهین بازی کسب کنید و با انجمن شاهینداران کشور خود تماس بگیرید.

رفتار درست در مقابله با پرندگان وحشی

در این بخش با بررسی اقدامات مناسبی که بهتر است آنها را به هنگام مواجهه با پرندگان وحشی انجام دهید، مقاله را به پایان می‌رسانیم:

به طور کلی بهتر است اگر یک جوجه پرنده وحشی پیدا کردید که احساس می‌کنید، یتیم است و به کمک نیاز دارد، آن را رها کنید و با آژانس حیات وحش محلی خود تماس بگیرید. به این ترتیب، می‌توانید مطمئن شوید که از پرنده به درستی مراقبت می‌شود و شما نیز به طور قانونی با این وضعیت برخورد کرده‌اید. با این حال ممکن است در برخی از کشورها از نظر قانونی مجاز به نگهداری از پرنده‌ای که پیدا کرده‌اید، باشید. این پرندگان معمولاً شامل سارهای اروپایی، کبوتر و گنجشک‌ها هستند. از این رو با اینکه نگهداری از پرندگان وحشی به عنوان حیوان خانگی به هیچ عنوان ایده خوبی نیست. اما شاید بتوانید با پیدا کردن پرنده هایی که به آنها اشاره کردیم، این کار را تجربه کنید.

3 نظر

  1. 25 اکتبر , 2023
    محمدعلی رضایی

    ممنونم که با این مطالب اطلاع رسانی میکنید و این پرنده ها رو از خطر اسارت نجات میدین

    پاسخ
  2. 4 نوامبر , 2023
    شهره

    کاش اصلا این مطالب رو نزارین. الان یه سری باورشون میشه میتونن کلاغم تو خونه نگه دارن!

    پاسخ
  3. 24 نوامبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام، شهره عزیز این مطالب تنها در جهت بالا بردن اگاهی افراد در برابر پرندگان وحشی منتشر میشن و به عیچ عنوان در اونها توصیه ای مبنی بر نگهداری این حیوانات در خانه وجود نداره.

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.