مشکلات جوجه کشی

مشکلات جوجه کشی
2 آوریل , 2021 1 دیدگاه

گاهی ممکن است نکات لازم برای جوجه‌ کشی رعایت شده باشد اما نتیجه آن رضایت بخش نباشد. و تعداد زیادی از تخم‌ها جوجه نشود. در این شرایط لازم است به بررسی دقیق‌تر مشکلات احتمالی بپردازید تا با شناخت عوامل آسیب‌زا از اشکالات بعدی پیشگیری کنید. در این مقاله به معرفی مشکلات جوجه کشی و دلایل عدم موفقیت در آن می‌پردازیم.

مهم‌ترین مشکلات جوجه‌ کشی

مشکلات جوجه کشی دلایل مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دستگاه جوجه‌ کشی نامرغوب، قرارگیری نا‌مناسب تخم‌ها در شانه، کمبود هوای تازه، چرخش نامناسب تخم‌ها، تخم‌های کثیف و آلوده، دما و رطوبت نامناسب و نطفه ضعیف تخم‌ها اشاره کرد. این موارد را در زیر بیشتر توضیح دادیم.

دستگاه جوجه‌ کشی نامرغوب

بسیاری از دستگاه‌های جوجه‌ کشی موجود در بازار غیر استاندارد و نامرغوب هستند. که باعث بروز مشکلات در جوجه‌ کشی می‌شوند. استفاده از آن‌ها باعث می‌شود رطوبت، نور و دمای محیط جوجه‌ کشی نامناسب باشد. و به همین دلیل بیشتر تخم‌ها به جوجه تبدیل نخواهند شد. دستگاه‌های غیر استاندارد جوجه‌ کشی توانایی تنظیم رطوبت و دمای محیط را ندارند. و با افزایش یا کاهش ناگهانی دما و رطوبت به تخم‌ها شوک وارد می‌کنند. این کار باعث ترک خوردن تخم‌ها یا مرگ جنین‌ در حال رشد آن‌ها می‌شود.

برای انتخاب دستگاه جوجه‌ کشی به سراغ برندهای شناخته شده و معتبر بازار بروید. خدمات پس از فروش آن را بررسی کنید و به پردازنده مرکزی و سنسورهای آن خوب توجه کنید. روش تهویه هوا، سنسور حرارت و رطوبت، نحوه چرخش تخم‌ها و برد جوجه‌ کشی از مواردی است که هنگام خرید دستگاه جوجه‌ کشی باید به‌ آن توجه کنید.

مشکلات جوجه کشی

نطفه بی‌کیفیت تخم‌ها یکی از مشکلات جوجه کشی

یکی از مهم‌ترین مشکلات جوجه‌ کشی، فاقد نطفه بودن یا ضعیف بودن نطفه تخم‌ها است. تخم‌های کهنه و تخم‌هایی که در حین جابه‌جایی ضربه خورده باشند، نطفه قوی و مناسبی ندارند و به جوجه تبدیل نخواهند شد. پارگی کیسه هوا که به علت ضربه خوردن تخم‌ها ایجاد می‌شود از مهمترین مشکلات جوجه‌ کشی است. برای خرید تخم‌های تازه و نطفه‌دار به سراغ فروشنده و واسطه‌ها نروید و مستقیم از پرورش دهنده خرید کنید.

بهتر است به سالن پرورش بروید و از وجود تعداد کافی پرنده نر در کنار پرنده‌های ماده اطمینان حاصل کنید. اگر تعداد پرنده‌های نر کافی باشد تخم‌ها نطفه‌ای قوی و مناسب خواهند داشت. ضعف یا بیماری گله پرنده نیز از مواردی از مشکلات جوجه کشی است که باعث ضعیف بودن نطفه تخم‌ها می‌شود. برای تهیه تخم مناسب از سلامت گله پرنده‌ها و از کیفیت غذایی که پرورش دهنده به آن‌ها می‌دهد اطمینان حاصل کنید. رژیم غذایی کم پروتئین و کم کلسیم باعث ضعیف و نامناسب بودن نطفه تخم‌ها خواهد شد.

مشکلات جوجه کشی

دمای نامناسب

دمای محیط جوجه‌ کشی باید معتدل و مناسب باشد. دمای زیاد یا کم به تخم‌ها آسیب می‌زند و امکان جوجه‌ کشی موفق را ضعیف می‌کند. در دمای پایین، جنین‌ نمی‌تواند به خوبی رشد کند و رشد ناقصی خواهد داشت. دمای بالا و بیش از حد نیز باعث پخته شدن تخم‌ها و مرگ جنین می‌شود. و یکی از مهم ترین مشکلات جوجه کشی و شکست آن است.

مشکلات جوجه کشی

رطوبت نامناسب

یکی از مهم‌ترین مشکلات جوجه‌ کشی رطوبت نامناسب محیط است. رطوبت نیز مانند دما باید حد مشخصی داشته باشد و کم یا زیاد بودن آن به جنین آسیب می‌رساند. اگر رطوبت محیط کم باشد پوسته تخم‌ها سفت و محکم می‌شود و جوجه نمی‌تواند در دوره هچ آن را بشکند. رطوبت بالا نیز مانع تبخیر مناسب آب درون تخم می‌شود که باعث فاسد شدن تخم‌ها و مرگ جنین درون آن می‌شود. اگر دستگاه جوجه‌ کشی مناسب و سالم باشد و تنظیمات رطوبت آن درست باشد، رطوبت محیط جوجه‌ کشی کافی خواهد بود.

چرخش نامناسب تخم‌ها یکی دیگر از مشکلات جوجه کشی

برای این که جنین به دیواره تخم نچسبد و بتواند از تمام زرده تغذیه کند لازم است تخم‌ها به صورت منظم و مناسب در چرخش باشند. اگر چرخش تخم نامنظم باشد یا حتی برای چند ساعت تخم‌ها به یک سمت بمانند، جنین به دیواره تخم می‌چسبد و از بین خواهد رفت. چرخش نامناسب تخم‌ها علاوه بر چسبندگی جنین به دیواره تخم باعث مشکلات دیگری مانند شکل نامناسب پاها و ضعیف بودن بیش از حد جوجه خواهد شد که در نهایت به مرگ جوجه منجر می‌شود.

مشکلات جوجه کشی

مطلب مرتبط: بهترین پرنده برای جوجه کشی

تخم‌های کثیف و آلوده

آلودگی و کثیفی پوسته تخم یکی از دلایل جوجه‌ کشی نافرجام و مشکلات جوجه کشی محسوب می‌شود. پوسته تخم روزنه‌های بسیاری دارد که اکسیژن را به تخم وارد و دی اکسید کربن را از آن خارج می‌کنند. اگر پوسته کثیف باشد این روزنه‌ها بسته می‌شوند و تبادل این دو گاز به خوبی صورت نمی‌پذیرد که باعث خفگی و مرگ جنین در حال رشد می‌شود.

علاوه بر این، آلودگی پوسته باعث ورود باکتری‌های مضر به فضای پروتئینی داخل تخم می‌شود. باکتری‌ها در این فضا به خوبی رشد می‌کنند و باعث مرگ جنین در حال رشد می‌شوند. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید با استفاده از یک مسواک نرم، حوله یا دستمال خشک پوسته تخم را تمیز کنید. برای تمیز کردن پوسته تخم‌ها هرگز آن‌ها را نشویید یا از دستمال خیس استفاده نکنید. این کار باعث از بین رفتن لایه محافظ پوسته می‌شود و امکان ورود باکتری‌های مضر را به آن فراهم می‌کند.

قرارگیری نامناسب تخم‌ها در شانه

در شانه‌های همه کاره یا غلتکی، تخم‌ها باید به صورت خوابیده قرار بگیرند. در شانه‌‌های مخصوص یا حفره‌ای قسمت پهن تخم باید رو به بالا و نوک تیز تخم رو به پایین باشد. کیسه هوایی در قسمت پهن تخم وجود دارد و نباید پایین قرار بگیرد زیرا جنین می‌تواند آن را پاره کند که باعث مرگ او خواهد شد.

کمبود هوای تازه

جنین داخل تخم به هوای تازه نیاز دارد و این اکسیژن از طریق روزنه‌های پوسته به داخل تخم وارد می‌شود. اگر دریچه‌های دستگاه جوجه‌ کشی بسته باشد یا به هر دلیلی هوای تازه در دستگاه جریان نداشته باشد، جنین نمی‌تواند اکسیژن کافی دریافت کند و رشد آن دچار اختلال خواهد شد.

مشکلات جوجه کشی

جمع بندی از مشکلات جوجه کشی

اگر در فرآیند جوجه‌ کشی با مشکل مواجه شده‌اید و اکثر جنین‌ها از بین رفته‌اند، علت را در موارد بالا جست‌و‌جو کنید. با توجه به نوع مشکل، علت آن را مشخص کنید و ایرادهای احتمالی را رفع کنید. در ابتدا از عملکرد صحیح دستگاه جوجه‌ کشی مطمئن شوید و پس از آن به سراغ سایر موارد بروید.

1 دیدگاه

  1. 18 اکتبر , 2023
    cockatiel

    chera tokhmay aros holandi notfedar nemishe?

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.