مرغ ابریشمی را بیشتر بشناسید

مرغ ابریشمی

مرغ ابریشمی پرهای فراوان، نرم و زیبایی دارد و به این دلیل که پرهای زینتی غیرمعمول آن شبیه ابریشم (سیلک) و اطلسی است، با این نام خوانده می‌شود. پَر ابریشمی‌ها عموماً در پرواز بد هستند، به همین دلیل نگهداری از آن‌ها راحت‌تر از سایر پرندگان است. در این مقاله از دانه مارکت بیشتر به بررسی خصوصیات این پرندگان می‌پردازیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

مرغ ابریشمی چگونه پرنده‌ای است؟

این پرندگان شگفت ‌انگیز قبل از دهه 1200 در چین به وجود آمدند. به دلیل پرهای منحصر به ‌فردشان که مانند ابریشم به نظر می‌رسید، نام‌ مناسبی بر آنها گذاشته شد. جالب است بدانید مارکوپولو در قرن سیزدهم از شهرت پر ابریشمی‌ها در سفرهای آسیایی خود با توصیفِ جوجه‌هایی با پرهای خز مانند، نوشته بود. البته اکنون مرغ و خروس ابریشمی در همه‌ جای دنیا وجود دارد. بر خلاف سایر جوجه‌هایی که پوست سفید دارند، ابریشمی‌ها به‌ خاطر پوست سیاه یا آبی تیره‌شان شناخته می‌شوند.

آن‌ها همچنین یک مخروط UV در چشمان خود دارند که به آنها امکان می‌دهد سایه‌ها و رنگ‌های بسیار بیشتری را نسبت به چشم‌های ما ببینند. مخصوصاً وقتی صحبت از جستجوی غذا در علف‌ها برای حشرات و سایر لقمه‌های خوشمزه می‌شود، آنها بسیار تیزبین هستند! با اینکه مرغ ابریشمی یک مادر فوق ‌العاده است، اما این مخروط UV به او کمک می‌کند تا وضعیت سلامتی بچه‌های کوچکش را دقیق‌تر نظارت کند. چرا که پرهای در حال‌ رشد نور UV را منعکس می‌کنند.بنابراین او می‌تواند ببیند کدامیک از جوجه‌هایش خوب رشد می‌کنند و به کدا‌میک از آنها نیاز است تا بیشتر کمک کند.

نگهداری از مرغ و خروس ابریشمی

پرندگان ابریشمی در وهله اول یک نژاد زینتی هستند که در بسیاری از حیاط‌ خلوت‌های حومه شهر نگهداری می‌شوند. چرا که آنها به ‌عنوان یک حیوان خانگی جذاب و شیرین برای هر خانه‌ای مناسب‌ هستند. همچنین ظاهر چشمگیر آنها، این پرندگان را به یک پرنده نمایشگاهی محبوب تبدیل می‌کند. البته شاید جالب باشد که بدانید بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند که ابریشمی‌ها را به این دلیل که مادرانی خارق ‌العاده هستند، نگه دارند. بنابراین اگر می‌خواهید تعداد زیادی جوجه بچه را برای سال‌های آینده پرورش دهید، داشتن یک مرغ ابریشمی پیشنهاد منحصر به فردی برای شما است.

مرغ و خروس ابریشمی در تعامل با کودکان هم بسیار حرفه‌ای بوده و به همین دلیل افراد زیادی درصدد نگهداری از آنها هستند. البته بر خلاف برخی از پرندگان که در اطراف انسان‌ها پرواز می‌کنند، مرغ‌های ابریشمی مهارت‌های پرواز ضعیفی داشته و در عین‌ حال تعامل انسانی را دوست دارند. این موضوع، دست زدن به این پرندگان و در آغوش گرفتن آن‌ها را آسان می‌کند.

مرغ ابریشمی

جوجه‌کشی

ابریشمی‌ها به ‌عنوان مرغ‌های بسیار مولد و مادرانِ بزرگ شناخته می‌شوند. چرا که این پرنده تا روز جوجه ریزی با خوشحالی روی دسته تخم‌هایش می‌نشیند و غریزه مادری بزرگی را در طول راه نشان می‌دهد و تا جایی که بتواند به جوجه‌هایش کمک می‌کند. با این ‌حال، از آنجایی‌ که ابریشمی‌ها دارای یک “زیر کرک” متراکم هستند، گاهی اوقات جوجه‌های جوان در این پرها گیر می‌کنند که این امر می‌تواند منجر به مرگ آنها شود!

از این رو اگر مرغ ابریشمی را در خانه نگهداری می‌کنید، مطمئن شوید که یک دستگاه جوجه‌کشی با کیفیت خوب و با کنترل رطوبت دقیق دارید. زیرا این امر گاهی اوقات بر قابلیت جوجه‌کشی ابریشمی‌ها تأثیر می‌گذارد. در صورت بروز مشکل نیز بهتر است مداخله کنید و به پرنده خانگی خود کمک کنید تا روند کار به درستی ادامه پیدا کند. در این بین یادآور می‌شویم که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما با عنوان « بهترین پرنده برای جوجه کشی » را در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

خروس‌های ابریشمی؛ تفاوت‌های جنسیتی بین پر ابریشمی‌ها

شاید جالب باشد که بدانید تعیین جنسیت ابریشمی‌ها نسبت به بسیاری از نژادهای دیگر بسیار دشوار است و این امر به ‌ویژه در روزهای اولیه تولد جوجه‌ها، بیشتر صدق می‌کند. چرا که تفاوت اصلی بین مرغ و خروس ابریشمی اندازه آن‌ها است. بدین ترتیب که خروس‌ها بزرگ‌تر و گردتر از مرغ‌ها هستند و شانه‌های بزرگ‌تری دارند. همچنین پرهای آن‌ها بلندتر، نوک ‌تیزتر و سخت بوده و شبیه به پرهای دیگر پرندگان است.

مشخصات ظاهری ابریشمی‌ها

همانطور که گفتیم مرغ ابریشمی به دلیل ظاهر بسیار منحصر به ‌فرد و چشمگیرش مشهور است. البته بارزترین ویژگی آن پرهای ابریشمی‌اش است که آن‌قدر کرکی و کدر است که گاهی آنها را با خرگوش‌ها اشتباه گرفته‌اند! ابریشمی‌ها همچنین ویژگی‌های کاملاً منحصر به ‌فردی دارند که در بسیاری از نژادهای دیگر مرغ نخواهید یافت. به طور مثال داشتن پنج انگشت (در مقابل چهار انگشت) و تفاوت رنگی در گوشت، استخوان و لاله گوششان با سایر مرغ‌ها که به رنگ آبی تیره یا سیاه است.

مراقبت از مرغ ابریشمی چگونه است؟

مرغ‌های ابریشمی مانند تمام جوجه‌های دیگر نیاز به مراقبت دارند تا آنها را شاد و سالم نگه دارد. البته در حالی‌ که آنها نژادی با نیاز به نگهداری خاص نیستند، به دلیل پرهای ظریف و زیبایی که دارند، توجه بیشتری به آن‌ها نیاز است. از این رو شما باید به تمیز بودن پرنده توجه نمایید و در صورتی که بیش از اندازه کثیف است، او را حمام کنید. همچنین دائماً این پرنده را از منظر شپش، کنه و انگل‌ها بررسی کنید تا پرنده‌تان با مشکل جدی در این زمینه رو به ‌رو نشود.

مرغ ابریشمی

رژیم غذایی مرغ و خروس ابریشمی

پر ابریشمی‌ها نیازی به رژیم غذایی خاصی ندارند. البته برای حفظ تناسب ‌اندام آنها، باید مطمئن شوید که این پرندگان را با یک رژیم غذایی متعادل غنی از پروتئین و ترکیبی سالم از دانه‌ها، غلات و گیاهان تغذیه می‌کنید. همچنین هنگامی که آنها به مرحله تخم‌گذاری می‌رسند، باید با یک غذای تخصصی تغذیه شوند تا اطمینان حاصل شود که تمام مواد مغذی مورد نیاز برای تولید انبوهی از تخم ‌مرغ‌های خوشمزه را دریافت می‌کنند. برای این منظور می‌توانید به فروشگاه اینترنتی دانه مارکت مراجعه نمایید و دان پرنده را به همراه سایر غلات ارگانیک مورد نیاز خود، به صورت غیر حضوری و در کمترین زمان خریداری کنید.

کلام آخر

مرغ‌های ابریشمی پرندگان بسیار خوبی برای پرورش و نگهداری هستند. در این مقاله از دلیل علاقه زیاد انسان‌ها به این نوع نژاد سخن گفتیم و توضیحاتی را نیز پیرامون نحوه نگهداری از مرغ ابریشمی بیان کردیم. حال نوبت شما است که تجربیات خود را با ما در میان بگذارید و یا سوالات خود را در این زمینه مطرح کنید. در پایان یادآور می‌شویم که شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با سایر پرندگان و نحوه مراقبت از آن‌ها سایر مطالب ما را در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

3 نظر

  1. 8 ژانویه , 2023
    محمد

    چرا تو فصل سرما خیلی حساس میشن و زود مریض میشن حتی با تزریق امپول سه گانه؟

    پاسخ
  2. 27 اکتبر , 2023
    سپهر

    این مرغ ها زینتی هستن، درسته؟ چون من جایی ندیدمشون

    پاسخ
  3. 4 نوامبر , 2023
    حمید

    سلام
    میشه عکس خروس و مرغ ابریشمی جدا جدا نشان بدهید؟؟

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.