ماهی خورک یا شاه ماهیگیر چگونه پرنده ای است؟

ماهی خورک

ماهی خورک با نام لاتین (Alcedo atthis) پرنده ای کوچک است که به آن شاه ماهیگیر یا پرنده شاه ماهی نیز گفته می‌شود. این پرنده در قاره‌های اروپا، آسیا و بخشی از شمال قاره آفریقا سکونت دارد و بیشتر به رنگ آبی، نارنجی و سفید دیده می‌شود. امید به زندگی میان شاه ماهیگیرها، از 5 تا 7 سال است اما خوشبختانه در حال حاضر، وضعیت حفاظت از آنها در کمترین درجه نگرانی قرار دارد. از این رو در این مقاله از دانه مارکت شما را بیشتر با این پرنده زیبا و رنگارنگ آشنا می‌کنیم، پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

پرنده شاه ماهی در یک نگاه

طول پرنده شاه ماهی 16 الی 17 سانتی‌متر، طول بال‌های آن 24 – 26 سانتی‌متر و وزن آن در حدود 35 تا 40 گرم است. این پرندگان کوچک، نوک بلند و تیزی دارند که وسیله اصلی شکار آنها به شمار می‌رود. همچنین ماهی خورک‌ها دارای قسمت‌های آبی روشن در بالای بدن خود هستند و قسمت زیرین و پوشش گوش آنها هم به رنگ نارنجی است. این پرندگان همینطور، لکه‌های سفیدی در هر دو طرف گردن و چانه خود دارند و علاوه بر اینها پاهای آنها نیز قرمز رنگ بوده و دارای نوارهای آبی تیره است.

نرها در این گونه از پرندگان، دارای یک منقار سیاه هستند، اما منقار ماده‌ها سیاه با پایه قرمز مایل به نارنجی است. ضربات بال‌های شاه ماهیگیران، سریع و چرخشی است که باعث ایجاد قابلیت پرواز کم اما سریع در این حیوانات می‌شود. همچنین آن‌ها صدای بلندی دارند، در فصل سرما و انجماد به جنوب سفر می‌کنند و تلاش زیادی برای دفاع از خود انجام می‌دهند.

زیستگاه و رژیم غذایی در پرندگان ماهی خوار

این پرندگان برای انتخاب محل سکونت خود خیلی سخت گیر هستند. از این رو و با توجه به اینکه پرندگان شاه ماهی در نزدیکی رودخانه ها با جریان كاملاً سریع و آبهای شفاف تمیز می‌شوند؛ پس بیشتر در نزدیکی دریاچه‌ها، برکه‌ها، کانال‌ها، نهرها و رودخانه‌های با حرکت آهسته در اروپا، شمال آفریقا و آسیا یافت می‌شوند.

ماهی خورک ها همانطور که از نام آنها مشخص است، گوشت ‌خوار هستند و معمولاً از ماهی‌ها، بی ‌مهرگان آبزی و دوزیستان تغذیه می‌کنند. شاید جالب باشد که بدانید پرندگان شاه‌ ماهی‌ برای سیر کردن شکم خود، نیاز دارند که هر روز حدود 14 ماهی را شکار کرده و بخورند. آنها برای انجام این کار روی یک سکو قرار می‌گیرند که ممکن است چند متر بالاتر از سطح آب قرار گرفته باشد. سپس در آب شیرجه می‌زنند، شکار خود را می‌گیرند و بعد، در جای قبلی خود می‌نشینند و به بلعیدن شکار مشغول می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با سایر پرندگان ماهی خوار می‌توانید سری به وبلاگ دانه مارکت بزنید و مقاله دیگر ما را با عنوان « همه چیز درباره پرستوی دریایی اینکا » مطالعه کنید.

نکته قابل توجه در خصوص شاه ماهیگیرها، این است که آنها دارای پلک سومی هستند که با نام غشای ریزش دهنده شناخته می‌شود. این پلک از چشم ماهی خورک‌ها به هنگام شیرجه زدن در آب محافظت می‌کند.

نحوه جفت ‌گیری در ماهی خورک ها و پرورش جوجه ها

شاه ماهیان معمولی (common king fisher) در ماه فوریه شروع به جفت گیری می‌کنند و یک تونل را به عنوان لانه در یک ساحل شنی و معمولاً روی یک منبع آب می‌سازند. همانطور که گفتیم این پرندگان پاهای قرمز کوچکی دارند؛ جالب است بدانید انگشتان پای آن‌ها زمان لانه ‌سازی به یکدیگر متصل می‌شوند تا پرنده بتواند تونل‌های خود را حفر کند. طول تونل معمولاً 60 تا 90 سانتی‌متر و قطر آن هم در حدود 6 سانتی‌متر است. گفتنی است محفظه لانه ماهی خورک‌ها، دارای فرورفتگی جزئی است که این پرندگان معمولاً آن را با استخوان‌های ماهی می‌پوشانند.

ماهی خورک

 

ماده‌ها در فصل تولید مثل، 5 تا 7 تخم گرد صورتی و سفید می‌گذارند و هر دو والدین، آنها را به مدت 19 تا 21 روز جوجه‌ کشی می‌کنند. هنگامی که جوجه‌ها از تخم بیرون می‌آیند، هر کدام می‌توانند 12 تا 18 ماهی را در روز بخورند. از این رو والدین، آنها را به ‌صورت چرخشی تغذیه می‌کنند. زمانی که جوجه‌ها به 24 تا 25 روزگی می‌رسند، آماده ترک لانه هستند و پس از ترک لانه، پرندگان‌های بالغ (والدین) به مدت 4 روز دیگر به آنها غذا می‌دهند.

لازم به ذکر است شاه ماهیان سالانه دو تا سه بار تخم می‌گذارند: اولی در آوریل، دومی در ژوئیه و گهگاهی سومین بار در اکتبر. بچه‌ها با گذشت یک سال به بلوغ جنسی می‌رسند و تا فصل تولید مثلِ بعدی، خود، آماده تولید مثل می‌شوند. گفتنی است پرنده شاه ماهی در خارج از فصل تولید مثل، منفرد و تنها است.

شکارچیان و وضعیت حافظت

شکارچیان اصلی پرنده شاه‌ ماهی معمولی، گربه‌ها و موش‌های صحرایی اهلی هستند. با این حال این پرندگان از نظر حفاظت در کمترین نگرانی هستند و وضعیت زیستی آن‌ها مطلوب است.

زیرگونه‌ها و پرندگان مشابه شاه ماهی

پرنده شاه‌ ماهی علاوه بر اینکه دارای زیرگونه‌هایی مثل موارد زیر است:

  • Alcedo atthis atthis
  • Alcedo atthis bengalensis
  • Alcedo atthis floresiana
  • Alcedo atthis hispidoides
  • Alcedo atthis ispida
  • Alcedo atthis salomonensis
  • Alcedo atthis taprobana

ماهی خورک

پرندگانی مشابه هم دارد که به ترتیب عبارتند از:

  • شاه ‌ماهی کوچک
  • شاه‌ ماهی کوچک آبی
  • شاه ‌ماهی گوش آبی
  • شاه‌ ماهی درخشان آبی
  • شاه‌ ماهی لاجوردی

کلام آخر

در این مقاله، ماهی خورک ها را که به عنوان یکی از زیباترین پرندگان در جهان شناخته می‌شوند، مورد بررسی قرار دادیم. متوجه شدیم که این پرنده در پرواز بسیار سریع است و صدای بلندی هم دارد. در این بین جالب است بدانید بیشتر گونه‌های پرندگان شاه ماهی، وحشی بوده و حتی به دلیل اهلی نبودن، نگهداری آن‌ها در بسیاری نقاط غیر قانونی است. حال نوبت شما است که اطلاعات خود را در خصوص شاه ماهیگیرها با ما در میان بگذارید و یا نظرات خود را در انتهای همین مطلب بیان کنید.

همچنین می‌توانید برای مطالعه در مورد سایر پرندگان خانگی و وحشی، سری به دیگر مقالات ما در وبلاگ دانه مارکت بزنید. در پایان فراموش نکنید که شما در دانه مارکت می‌توانید ضمن مطالعه مقالات مفید و کاربردی درباره پرندگان، غذای پرنده و سایر غلات ارگانیک مورد نیازتان را نیز به صورت آنلاین و در کمترین زمان، از همین مجموعه خریداری کنید.

2 نظر

  1. 27 اکتبر , 2023
    فاطمه

    چه جالب فکر میکردم فقط مرغای ماهی خوار از ابزیها تغذیه میکنن

    پاسخ
  2. 3 نوامبر , 2023
    داوودی

    بسیار عالی ممنون از مطالب خوبتون

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.