آنچه که باید از قو های سفید و قو های سیاه بدانید!

قو بزرگترین گونه از پرندگان آبزیِ خانواده (Anatidae) است. این پرنده زیبا، گردنی دراز، بدنی سنگین و پاهای درشتی دارد. اما چیزی که بیشتر از همه در خصوص آنها جلب توجه می‌کند، شنای با شکوه این پرندگان است که در آن با ظاهری ارام و گردنی کشیده بر روی آب سر می‌خورند. در ادامه این مطلب از دانه مارکت ضمن اشنایی با قوی سفید و قوی سیاه، با ویژگی‌های کلی این پرنده اشنا می‌شویم.

قو ها چگونه پرندگانی هستند؟

قوها همانطور که به آن مشهور شده‌اند، پرندگانی بسیار زیبا و باشکوه هستند. گردن دراز و خمیده و پرهای اغلب تمام سفید آنها در میان دریاچه هایی که در آنها زندگی می‌کنند، به خوبی نمایان است. این پرندگان بسیار بزرگ تا 30 پوند وزن دارند و طول آنها بین 56 تا 62 اینچ است. از این رو می‌توان گفت که آنها از بزرگترین پرندگان پروازی هستند و علاوه بر پرواز، توانایی شنا کردن سریع و چابک را نیز دارند. (برای آشنایی با بزرگترین پرنده غیرابزی مقاله دیگر ما را با عنوان « با شترمرغ؛ بزرگترین پرنده بدون پرواز جهان بیشتر آشنا شوید » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)

جنس نر و ماده این پرنده شبیه به هم هستند و جوجه‌ها که سیگنت نامیده می‌شوند، با گردنی کوتاه و ضخیم به دنیا می‌آیند. پرندگان نابالغ به مدت دو سال یا بیشتر دارای پرهای خاکستری یا قهوه ای خالدار هستند و بنابراین شکل متفاوتی با والدین خود دارند. پرندگان بالغ اغلب به هفت یا هشت گونه تقسیم بندی می‌شوند. به این ترتیب پنج پرنده تماماً سفید و سیاه پایِ نیمکره شمالی عبارتند از:
  • قوی لال که بخش سیاه رنگی در پایه منقار نارنجی خود دارد. حالت خمیده گردن و قوس تهاجمی بالها از دیگر ویژگی‌های این پرنده است. این پرنده با 23 کیلوگرم (50 پوند) وزن به عنوان سنگین ترین گونه قوی شناخته می‌شود. ناگفته نماند تمام قوهای لال در انگلستان و ولز متعلق به ملکه انگلیس هستند.
  • قوی ترومپتوز (C. cygnus buccinator) که به دلیل صدای بلندش معروف است.
  • قوی چاق (C. cygnus cygnus)، پرنده ای پر سر و صدا با منقار سیاه و دارای قاعده زرد آشکار
  • است.
  • قوی بیویک مشابه اما کوچکتر و ساکت تر از باقی گونه های قوی سفید است.
  • قوی سوت‌زن (C. columbianus columbianus) که به خاطر صدایش نامگذاری شده و دارای یک منقار سیاه است که معمولاً یک نقطه زرد کوچک در نزدیکی چشم آن وجود دارد. جالب است بدانید این گونه از قو با حدود 1.7 متر (5.5 فوت) طول و طول بال های 3 متر (10 فوت) به عنوان بزرگترین قو شناخته می‌شود.و اما قوی گردن سیاه (C. melancoryphus)، پرنده ای بدخلق اما زیبا، با بدن، گردن و سر سیاه است و رنگ قرمز برجسته ای روی منقار خود دارد. قوی سیاه رژیم غذایی مشابهی با قوهای سفید دارد و هیچ تفاوت قابل توجهی بین این دو پرنده به جز رنگ آنها وجود ندارد.

محل زندگی قوی سفید و قوی سیاه کجا است؟

قوها بیشتر در نیمکره شمالی یافت می‌شوند، اگرچه برخی از آنها در استرالیا، نیوزیلند و آمریکای جنوبی زندگی می‌کنند. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق قوها در شمال ایالات متحده، کانادا و آلاسکا یافت می‌شوند. آنها معمولاً در دریاچه ها و رودخانه ها ساکن هستند. چرا که این پرندگان می‌توانند روی زمین یا آب بخوابند. آنها همچنین این امکان را دارند که در حالت ایستاده روی یک پا یا شناور در آب بخوابند.
قوهای سیاه بومی استرالیا و نیوزلند هستند. آنها معمولاً در آمریکای شمالی یافت نمی‌شوند. اما هنوز هم ممکن است برای پرورش و فروش در برخی از دریاچه های خصوصی دیده شوند.

قو

تغذیه و رژیم غذایی؛ قو ها چه می‌خورند؟

به طور کلی قوهایی که روی آب شیرین زندگی می‌کنند، معمولاً از علف‌های هرز، سنگ ‌فرش و علف‌های سفالی لذت می‌برند. آنها همچنین خوردن حشرات و قورباغه‌ها را دوست دارند. در مقابل قوهایی که روی آب شور زندگی می‌کنند، حشرات را همراه با علف های دریایی، علف های باتلاق نمکی، علف مارماهی و جلبک های سبز می‌خورند.
علاوه بر این بسیاری از مردم دوست دارند در پارک با تکه‌های نان به قوها غذا بدهند. با این حال ما توصیه نمی‌کنیم که از نان تازه به عنوان غذای پرنده استفاده کنید. چرا که کپک برای این حیوانات کاملاً سمی است.

تولید مثل و پرورش جوجه‌ها

قوها به جز در فصل تولید مثل، اجتماعی هستند. آنها برای زندگی با هم جفت می‌شوند. خواستگاری شامل غوطه ور کردن منقارها به صورت متقابل در آب یا وضعیت سر به سر است. سپس پرنده ماده به طور متوسط نیم دوجین تخم رنگ پریده بدون علامت را روی انبوهی از پوشش گیاهی پرورش می‌دهد. قوی سفید ماده می‌تواند به مدت 6 هفته یا بیشتر روی تخمها بنشیند. در حالی که جنس نر آن از نزدیک نگهبانی می‌دهد و در برخی از گونه ها پدر نیز در نوبت خود به جوجه کشی می‌پردازد.

بچه قوها سیگنت نامیده می‌شوند و در 6 ماه اول زندگی با مادر خود می‌مانند. پس اگرچه چند ساعت پس از جوجه کشی، قادر به دویدن و شنا هستند، اما برای چندین ماه به دقت مراقبت می‌شوند. در برخی از گونه ها آنها ممکن است بر روی پشت مادر خود سوار شوند. قوها در سال سوم یا چهارم بالغ می‌شوند و شاید 20 سال در طبیعت و 50 سال یا بیشتر در اسارت زندگی کنند.

حقایق جالب در خصوص انواع قو

در این بخش با بررسی برخی حقایق جالب در خصوص انواع قوی سفید و قوی سیاه، مقاله را به پایان می‌رسانیم:

  • قوهای لال (C. olor) و قوی سیاه (C. atratus) در حال شنا یا ایستادن، اغلب یک پا را روی پشت خود می‌کشند.
  • قوها صداهای مختلفی را از نای خود بیرون می‌آورند. حتی قوی لال، کم صداترین گونه از این پرنده نیز اغلب با هیس کردن، صدای خروپف ملایمی را تولید یا به شدت غرغر می‌کند.
  • اگرچه قوها ذاتاً حیواناتی ملایم و دفاعی هستند، اما لحظات نادری از پرخاشگری خود را دارند. از این رو اگر هر مزاحمی (مانند یک قو، غاز یا حتی یک انسان) بیش از حد به محل لانه یا جوجه‌های انها نزدیک شود، می‌توانند به او حمله کنند.
  • قوها در دهان خود دندان ندارند، با این حال ممکن است شما را گاز بگیرند. البته نه به معنای معمولی آن، اما باور کنید که نیشگون گرفتن پوست هم توسط آنها می‌تواند دردناک باشد.

4 نظر

  1. 7 دسامبر , 2023
    swan

    قو واقعا یه پرنده کامله چون اما زیبا و خاصه، هم وفاداره و هم از زمان مرگش اطلاع داره

    پاسخ
  2. 7 دسامبر , 2023
    مهسا

    خیلی زیبا و با شکوهه

    پاسخ
  3. 9 دسامبر , 2023
    parvane

    واقعا پرنده ای زیباتر از قوی سیاه وجود نداره 😍

    پاسخ
  4. 15 ژانویه , 2024
    محمودرضا اردبیلی

    سلام خدمت شما ایا در طبیعت زیبای ایران هم میشه این پرنده ها رو مشاهده کرد؟

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.