نوشیدنی های سمی و غذاهای ممنوعه برای طوطی‌ ها

بسیاری از طوطی ها علاقمند به خوردن غذای سفره هستند. این در حالی است که همه غذاهای انسان برای طوطی ها بی خطر نیستند. برخی از غذاهایی که ما می‌خوریم برای طوطی ها سمی هستند و منجر به مرگ زودرس آنها می‌شوند. سایر غذاها نیز هر چند که کشنده نیستند اما می‌توانند باعث نوسان سطح انرژی، مشکلات رفتاری، ناراحتی های گوارشی و افزایش وزن پرندگان شوند.

به همین خاطر یک طوطی هرگز نباید از آووکادو، بادمجان، شکلات یا هسته های گیلاس و زردآلو تغذیه شود. سایر غذاهای ممنوعه برای طوطی‌ ها عبارت هستند از ریواس خام، پیاز، سیر، غذاهای بدون قند، بادام زمینی کپک زده و محصولات لبنی که در ادامه این مطلب از دانه مارکت بیشتر به بررسی آنها می‌پردازیم.

چه غذاهایی می‌توانند طوطی ها را بکشند؟

غذاهای زیر برای طوطی ها کشنده هستند:

1. آووکادو

لیست غذاهای ممنوعه برای طوطی‌ ها را با آووکادو شروع می‌کنیم. این میوه حاوی یک مشتق اسید چرب به نام پرسین است و هنگامی که پرسین توسط طوطی خورده شود، می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی و ناتوانی در نشستن پرنده شود.
مصرف قابل توجه پرسین نیز می‌تواند باعث تجمع مایعات در اطراف اندام های پرنده شود. با این حال، هنگامی که مشکلات تنفسی شروع می‌شود، احتمالاً نتیجه مرگ پرنده است. لازم به ذکر است که پرسین در تمام قسمت‌های درخت آووکادو و نه فقط در میوه آن، یافت می‌شود.

2. بادمجان

بادمجان حاوی سولانین، یک سم گلیکوالکالوئیدی است. مصرف سولانین توسط طوطی‌ها می‌تواند باعث مشکلات گوارشی، تنفسی و عصبی شود. علائم مسمومیت با سولانین به شرح زیر است:

  • اسهال
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • درد و گرفتگی معده
  • نبض و تنفس اهسته
    ناگفته نماند که سولانین در گل، برگ و ساقه بادمجان وجود دارد.

3. شکلات

شکلات حاوی ترکیبی به نام تئوبرومین است. تئوبرومین مانند کافئین عمل می‌کند، در نتیجه شکلات:

  • سیستم عصبی مرکزی و قلب را تحریک می‌کند.
  • دفع مایعات بدن را تسریع می‌کند.

گفتنی است حتی در مقادیر کم شکلات برای پرندگان سمی است. چرا که این ماده غذایی حاوی مواد زیر است:

  • کره که به رژیم غذایی طوطی ها چربی اضافه می‌کند.
  • شیر که مضر است و پرندگان نمی‌توانند لاکتوز آن را هضم کنند.
  • قند که می‌تواند منجر به افزایش وزن، بی حالی و ناراحتی معده در پرنده شود.

لازم به ذکر است هرچه شکلات تیره تر باشد، تئوبرومین بیشتری در آن وجود دارد. به عنوان مثال، شکلات تلخ خطرناک تر از شکلات شیری است.

4. هسته میوه

بسیاری از هسته های میوه حاوی سیانید هستند که این ماده برای طوطی ها بسیار سمی است. در نتیجه هسته زردآلو، گیلاس، آلو، گلابی، آلو و هلو صدق برا پرندگان سمی است. ناگفته نماند که مسمومیت با سیانید ناشی از مصرف هسته میوه می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • تشنج
  • ضربه مغزی
  • مشکلات گوارشی و آسیب
  • کاهش فشار خون
  • درد
  • مرگ زودرس
    توجه داشته باشید هرچه دانه یا هسته میوه بزرگتر باشد، سیانید بیشتری در آن وجود دارد.

غذاهای ممنوعه برای طوطی‌

غذاهای ممنوعه برای طوطی‌ ها که سمی هستند

غذاهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم هر چند که فوراً کشنده نیستند اما با این حال، هنوز سمی هستند. پس اگر پرندگان اغلب با آنها تغذیه شوند، ممکن است دچار مشکلات سلامتی شوند. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « غذاهای مشترک انسان و پرندگان؛ آیا پرندگان می‌توانند غذاهای ما را بخورند؟ » نیز در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)

1. ریواس خام

ریواس حاوی اسید اگزالیک است، ترکیبی که به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان یافت می‌شود. هنگامی که اسید اگزالیک به مواد معدنی متصل شود، ترکیبی به نام اگزالات را تشکیل می‌دهد. اگزالات ها ترکیباتی هستند که دانشمندان آن را “ضد مغذی” می‌نامند. چرا که توانایی بدن برای جذب مواد معدنی را کاهش می‌دهند.
جالب است بدانید بسیاری از سبزیجات برگدار یا دانه ها حاوی این ترکیب هستند. با این حال، ریواس حاوی اسید اگزالیک بیشتری است و تغذیه از آن به صورت خام، مضر است. اما پختن ریواس مقدار اگزالات آن را کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است اسید اگزالیک علاوه بر ناتوانی در جذب موثر مواد مغذی، اثرات منفی دیگری نیز بر بدن دارد. به عنوان مثال، اسید اگزالیک با سنگ کلیه مرتبط است.

2. قارچ

قارچ ها به راحتی می‌توانند سموم محیط خود را جذب کنند. علاوه بر این، قارچ حاوی آماتوکسین است که می‌تواند معده برخی از پرندگان را ناراحت کند. البته قارچ خام خطرناک تر از نوع پخته شده آن برای طوطی است. با این حال برخی از قارچ ها نیز ممکن است به طوطی ها آسیب برسانند، حتی اگر کاملاً پخته شوند.

3. پیاز

یکی دیگر از غذاهای ممنوعه برای طوطی‌ ها، پیاز است که ماده ای به نام سولفوکسید دارد. سولفوکسیدها حتی در هنگام پخته شدن از بین نمی‌روند. به همین دلیل بسیاری از حیوانات از جمله سگ ها و گربه ها به این ماده واکنش خوبی نشان نمی‌دهند. بنابراین، آنها نمی‌توانند پیاز خام، پخته، خشک یا پودر شده را مصرف کنند. محققان همچنین دریافتند که پیاز و دیگر مواد غذایی این خانواده نظیر موسیر می‌توانند باعث کم خونی و مشکلات کبدی در پرندگان شوند.

4. سیر

سیر را نمی‌توان به طوطی داد، زیرا حاوی دو ماده زیر است:

  • آلین
  • آلیناز

این ترکیبات در سیر توسط دیواره سلولی جدا از هم نگهداری می‌شوند. با این حال، هنگام برش، دیواره های سلولی شکسته می‌شوند و این دو ترکیب با هم مخلوط می‌شوند و وقتی با هم ترکیب شوند، آلیسین ایجاد می‌کنند. مصرف آلیسین بلافاصله برای طوطی ها سمی نیست، اما در طول زمان مضر است. معمولاً مصرف بیش از حد آلیسین باعث ناراحتی معده می‌شود. در موارد شدید نیز آلیسین می‌تواند باعث ترکیدن گلبول های قرمز خون و در نتیجه کم خونی همولیتیک شود. این ماده حتی در دوزهای کوچک و غیر سمی، معده طوطی را تحریک می‌کند و بر خلق و خوی او تأثیر می‌گذارد.

5. غذای بدون قند

به طوطی ها نباید غذایی با برچسب «بدون قند» داده شود. زیرا این نوع غذاها حاوی جایگزین هایی برای قند هستند که می‌تواند به طوطی آسیب برساند. به طور مثال زایلیتول می‌تواند باعث کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) یا نارسایی کبد در برخی از گونه های حیوانی شود.

غذاهای ممنوعه برای طوطی‌ ها که بهتر است از مصرف آنها اجتناب شود

غذاهایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، می‌توانند منجر به ناراحتی معده و عدم تعادل در رژیم غذایی طوطی شما شوند. همینطور بسته به نحوه آماده شدن آنها، ممکن است مشکلات سلامتی شدیدتری را نیز ایجاد کنند. بنابراین بهتر است از قرار دادن آنها در ظرف غذای طوطی خود اجتناب کنید.

1. لبنیات

حتی اگر طوطی بستنی، شیر یا پنیر دوست داشته باشد، نباید او را با لبنیات تغذیه کنید. چرا که طوطی ها به دلیل نداشتن آنزیم لاکتاز به لاکتوز حساس هستند. از این گذشته، طوطی ها نیازی به هضم لاکتوز در طبیعت ندارند. پس اگر پرندگان لبنیات بخورند، باعث ناراحتی معده و اسهال در آنها می‌شود.

2. گوشت خام

طوطی ها پرندگان همه چیزخواری هستند، بنابراین می‌توانند گوشت بخورند. اما گوشت مصرفی آنها باید همیشه پخته شود. البته طوطی‌های وحشی، اغلب حشرات کوچک را می‌خورند یا لاشه‌های باقی ‌مانده از حیوانات را جمع‌آوری می‌کنند. با این حال طوطی های اهلی می‌توانند گوشت هایی مانند مرغ و ماهی را بخورند، اما گوشت خام می‌تواند حاوی باکتری های خطرناک زیر باشد:

  • سالمونلا
  • لیستریا
  • E. coli.

مصرف این باکتری‌ها می‌تواند منجر به مسمومیت غذایی شده و اثرات نامطلوب زیر داشته باشد:

  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • گرفتگی معده
  • کم آبی بدن

لازم به ذکر است باکتری های فوق با پخته شدن گوشت از بین می‌روند. اما اگر گوشت خام باقی بماند، باکتری ها می‌توانند روی سطح آن زندگی کنند. جدا از گوشت خام، شما باید از دادن غذای گرم شده نیز به طوطی خود خودداری کنید. زیرا این نوع غذا نیز می‌تواند حاوی همان باکتری های گوشت خام باشد.

3. چیپس سیب زمینی

از جمله دیگر غذاهای ممنوعه برای طوطی‌ ها، چیپس سیب زمینی است. این ماده غذایی سرشار از چربی های ترانس، سدیم و مواد افزودنی است که آن را ناسالم می‌کند. همینطور از انجایی که چیپس اغلب در روغن سرخ می‌شود، در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند منجر به افزایش وزن پرنده شما شود. پس اگر می‌خواهید چیپس سیب زمینی به طوطی خود بدهید، خودتان آن را درست کنید. برای این کار باید سیب زمینی ها را نازک برش داده و در فر بپزید و از افزودن نمک یا روغن اضافی برای طعم دادن به آنها خودداری کنید.

غذاهای ممنوعه برای طوطی‌

 

4. لوبیا خام

لوبیا نپخته می‌تواند مشکلاتی را در هضم طوطی ایجاد کند. مشکلات برخی از حبوبات نپخته عبارتند از:

  • غیر قابل هضم بودن
  • دارای مهارکننده های آنزیم
  • ایجاد نقرس

البته همه حبوبات حاوی مواد مضر نیستند، اما برای احتیاط بهتر است لوبیا را بپزید. همینطور ناگفته نماند که خیساندن لوبیا با شروع فرآیند جوانه زدن این مواد را از بین می‌برد.

5. ساقه و برگ سبزی ها

حتی اگر خوردن یک سبزی بی خطر باشد، این همیشه در مورد ساقه آن صدق نمی‌کند. به عنوان مثال، هر گیاهی که متعلق به خانواده شب بو است، مانند بامیه حاوی آلکالوئیدهای تروپان است که مصرف آن می‌تواند باعث توهم و هذیان شود. پس قبل از دادن ساقه و برگ گیاهان به طوطی، ترکیبات پایه آنها را بررسی کنید و اگر حاوی آلکالوئیدهای تروپان هستند، از آنها اجتناب نمایید.

6. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی، یک میوه اسیدی است و مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث ایجاد زخم شود. ساقه‌ها و برگ‌های آن نیز از خانواده گل شب بو است و در صورت مصرف مستقیم می‌تواند سمی باشد.

7. جوز هندی

جوز هندی حاوی میریستسین (یک ماده مخدر) است که می‌تواند منجر به حالت تهوع، سرگیجه و استفراغ در طوطی ها شود. مصرف این ماده در انسان نیز ، گاهی اوقات می‌تواند منجر به تحریک پوست و نارسایی کبد شود.

نوشیدنی های ممنوعه برای طوطی‌ها

پس از بررسی غذاهای ممنوعه برای طوطی‌ ها، حال به سراغ مواد دیگر آشپزخانه می‌رویم که طوطی هرگز نباید از آنها تغذیه کنند. به طور مثال برخی از نوشیدنی ها حاوی مواد سمی هستند و برخی دیگر از انها نیز به تدریج باعث بیماری می‌شوند.

1. الکل

نوشیدن مشروبات الکلی، حتی در مقادیر کم، می‌تواند منجر به بی نظمی، حالت تهوع و افزایش ضربان قلب شود. الکل همچنین کارایی اندام های حیاتی پرنده شما را به خطر می‌اندازد و می‌تواند تهدید کننده زندگی او باشد. فراموش نکنید که بدن انسان می‌تواند سموم را از الکل دفع کند، در حالی که پرندگان قادر به انجام این کار نیستند. بنابراین از آنجایی که طوطی‌ها بدن کوچکتری دارند، اندام‌های آ‌نها بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از سموم است.

2. قهوه

در حالی که ممکن است یک فنجان قهوه برای شروع روز شما ضروری باشد، یک طوطی نمی‌تواند قهوه بخورد. توجه داشته باشید، قهوه نه تنها برای پرندگان ناسالم است، بلکه به دلیل داشتن کافئین کاملاً سمی است. چرا که کافئین متعلق به دسته ای از آلکالوئیدها به نام گزانتین متیله است. این ترکیب سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند و قلب و ماهیچه ها را به خطر می‌اندازد. در نتیجه می‌تواند منجر به تاکی کاردی یا ضربان قلب خیلی سریع شود. افزایش فعالیت حرکتی نیز ممکن است عواقب زیر را به همراه داشته باشد:

  • تشنج
  • کم آبی بدن
  • دمای بالای بدن
  • مرگ

توجه داشته باشید که کافئین فقط در قهوه یافت نمی‌شود و در مورد نوشیدنی های کافئین دار مانند چای سیاه و نوشیدنی های انرژی زا نیز کاربرد دارد. بنابراین شما باید قبل از دادن نوشیدنی به طوطی، فهرست مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید.

3. نوشیدنی های گازدار

شکر ماده‌ای است که باید مصرف آن را تعدیل کرد. چرا که یک طوطی نمی‌تواند آن را متابولیزه کند. به غیر از شکر، برخی از نوشیدنی های گازدار حاوی کافئین هستند که طوطی ها نمی‌توانند آن را مصرف کنند. همچنین نوشابه های گازدار معمولاً حاوی رنگ های مصنوعی و مواد نگهدارنده هستند که جزو غذاهای ممنوعه برای طوطی‌ ها هستند.

سوالات متداول

در اینجا با پاسخ به چند سوال پر تکرار در خصوص غذاهای ممنوعه برای طوطی‌ ها، مقاله را به پایان می‌رسانیم.

آیا طوطی ها می‌توانند نمک بخورند؟

مقدار نمکی که یک طوطی می‌خورد باید به حداقل برسد، بنابراین هرگز از غذایی که برای طعم دادن به آن نمک زده شده است برای تغذیه طوطی خود استفاده نکنید. زیرا در غیر این صورت طوطی شما ممکن است هیپرناترمی را تجربه کند. عوارض جانبی هیپرناترمی عبارتند از:

  • تشنگی بیش از حد
  • ادرار زیاد
  • لرزش
  • تشنج
  • مرگ
آیا طوطی ها می‌توانند غذای سرخ شده بخورند؟

هرگز به طوطی خود غذای سرخ شده ندهید. زیرا مواد نگهدارنده ای که اغلب برای تازگی و تردی به غذاهای سرخ شده تجاری اضافه می‌شوند، منجر به مشکلات گوارشی، چاقی یا مسمومیت پرنده شما می‌شود. پس از دادن غذاهای زیر به طوطی خود اجتناب کنید:

  • برنج سرخ شده
  • سبزیجات سرخ شده
  • گوشت های سرخ شده
  • دسرهای سرخ شده

لازم به ذکر است این غذاها برای طوطی مضر بوده و برخی از انها کشنده هستند. پس رژیم غذایی طوطی باید عمدتاً شامل پلت و دانه باشد، اما این پرندگان می‌توانند میوه، سبزیجات و آجیل نیز بخورند.

5 نظر

  1. 3 نوامبر , 2023
    bluebird

    خیلی کامل و مفید بود. ممنونم ازتون

    پاسخ
  2. 3 نوامبر , 2023
    گیتی

    وای من خیلی ها رو دیدم به پرندشون چایی و قهوه میدن!!!

    پاسخ
  3. 4 نوامبر , 2023
    مهرداد

    چای و قهوه به دلیل داشتن کافئین خیلی برای پرنده ها سمیه. شاید شما فکر کنید که خب مگه یه پرنده چقدر چای میخوره و این مقدار کم نمیتونه بهش اسیب بزنه. در صورتی که این نوشیدنی ها برای پرنده شما ممنوعه

    پاسخ
  4. 13 ژانویه , 2024
    iraj

    سلام لطفا در مورد گیاهان اپارتمانی سمی هم توضیح بدین

    پاسخ
  5. 16 ژانویه , 2024
    دانه مارکت1

    ایرج عزیز سلام، همونطور که شما فرمودین بسیاری از گل های اپارتمانی مثل پتوس هم برای طوطیسانان سمی هستند که حتما در مطلبی جداگانه به طور مفصل به برررسی اونها میپردازیم

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.