طوطی کلاه آبی و تمام چیزهایی که باید در خصوص این پرنده بدانید!

طوطی کلاه آبی

طوطی کلاه آبی از جمله پرندگان بومیِ مناطق غربی و جنوبی نیو ساوت ولز، شمال غربی ویکتوریا و جنوب شرقی استرالیای جنوبی است. این نوع طوطی که با نام علمی Northelia haematogaster شناخته می‌شود، 5 تا 8 سال عمر می‌کند و وزن آن چیزی در حدود 70 تا 100 گرم است. طول جنس نر طوطی بلوبونت 28 تا 35 سانتی متر است و سایز پرنده ماده کمی کوچکتر یعنی در حدود 26 تا 32 سانتی متر است. در ادامه این مطلب از دانه مارکت بیشتر با این پرنده زیبا آشنا می‌شویم؛ با ما همراه باشید.

طوطی کلاه آبی چگونه پرنده‌ ای است؟

طوطی کلاه آبی با نام‌های مختلفی چون بلوبونت شرقی، بلوبونت بزرگ و طوطی استرالیایی شناخته می‌شود. شاید جالب باشد که بدانید این نوع طوطی در ابتدا به عنوان یکی از گونه‌های طوطی Psephotus معرفی می‌شد اما به دلیل ویژگی های رفتاری و فیزیکی متمایزی که از خود نشان داد در سال 1994 توسط کریستیدیس و بولز در جنس خودش طبقه بندی شد.

این طوطی که جثه متوسطی دارد از جمله طوطیسانان مقاوم است چرا که می‌تواند در شرایط خشک تا نیمه خشک زنده بماند. بلوبونت همچنین می‌تواند در مناطقی که بارندگی متوسط تا نواحی شرقی و نواحی منتهی الیه جنوبی محدوده آن وجود دارد، پرورش یابد.

تمامی پرندگان این گونه در قسمت بالایی بدن، جلوی گردن و سینه، پرهایی به رنگ خاکستری مایل به زیتونی و قهوه ای دارند. بال های بیرونی و لبه تا بال تا شده هم آبی تیره است. پیشانی آبی رنگ، وجود پرهای تاج مانند بر روی سر و صورت دوست داشتنی هم از دیگر ویژگی‌های طوطی‌های کلاه آبی است.

منقار بلوبونت خاکستری مرواریدی رنگ است و عنبیه چشمان او نیز قهوه ای مایل به خاکستری است، در حالی که پاهای این پرنده به رنگ خاکستریِ سیر هستند. رنگ پرهای این طوطی در هر فصل تغییر نمی‌کند و تا آنجا که به ظاهر مربوط می‌شود، هیچ گونه دیگری شبیه به کلاه آبی وجود ندارد. کلاه آبی های نوجوانان، دارای رنگ هایی شبیه به بزرگسالان با درجه رنگی کمتر و کمی کدرتر در امتداد شکم خود هستند. اما متداول ترین ویژگی آنها رنگ نارنجی تا قهوه ای صورتشان است.

طوطی کلاه آبی

زیستگاه طبیعی طوطی‌های کلاه آبی کجا است؟

طوطی‌های کلاه آبی مناطق خشک و نیمه خشک استرالیا را خانه خود می نامند. از این رو این پرندگان دوست ‌داشتنی را بیشتر در جنگل‌هایی پیدا خواهید کرد که در آن گیاهانی مانند چوب صندل، کاج بومی، اقاقیا مولگا، گیج و اکالیپتوس وجود دارد. همچنین بلوبونت ها دوست دارند در مناطق چمنزار، بوته ها و درختانی که در جوی های آب یافت می‌شوند، باقی بمانند.

ادراک و ارتباط با انسان در بلوبونت‌ها

بلوبونت ها در مقایسه با سایر گونه های طوطی، قادر به تقلید صداها و گفتار انسان نیستند. این پرندگان برای جبران ناتوانی خود در “حرف زدن” بسیار سر و صدا می‌کنند و صدای جیر جیر و صداهای عجیب و غریبی مانند فلوت که بسیار آزاردهنده نیز هستند از خود تولید می کنند.

برخی از صاحبان طوطی کلاه آبی گفته ‌اند که این نوع طوطی می‌تواند برخی صداها را تقلید کند اما قادر به تقلید صدای انسان نیست. با وجود اینکه بلوبونت ها نمی‌توانند صحبت کنند، برخی از کارشناسان می‌گویند که شما می‌توانید به حیوان خانگی خود آموزش دهید که به تدریج صحبت کند. پس با تعاملات روزانه شروع کنید و به او اجازه دهید به آهنگ‌ها و صداها گوش دهد.

غذا و رژیم غذایی؛ طوطی کلاه آبی چه چیزهایی می‌خورد؟

کلاه آبی‌ها از جمله پرندگان گیاهخوار هستند که رژیم غذایی طبیعی آنها را انواع دان پرنده، میوه ها و آجیل تشکیل می‌دهد. از این رو این پرندگان معمولاً در مناطقِ بازی که غذایشان در آنجا یافت می‌شود، ساکن می‌شوند. برخی از کارشناسان می گویند که این پرنده ممکن است حشرات و لارو حشرات را نیز بخورد، به خصوص هنگامی که در حال پرورش جوجه های خود است. در این میان شاید جالب باشد که بدانید بلوبونت ها از خاک رسِ غنی از مواد معدنی نیز تغذیه می‌کنند. این کار به آنها کمک می‌کند تا از خود در برابر سمومی که ممکن است در رژیم غذایی آنها وجود داشته باشد، محافظت کنند. همچنین این پرندگان فقط در هنگام سحر و غروب آب می‌نوشند و با احتیاط به آب نزدیک می شوند تا از حمله شکارچیان جلوگیری کنند.

طوطی‌های کلاه آبی در اسارت می‌توانند به پرندگانی که در خصوص تغذیه خود بسیار حساس هستند، تبدیل شوند. از این رو ممکن است به تغییرات صورت گرفته در رژیم غذایی خود واکنش نشان ندهند. بر این اساس صاحبان این پرنده باید از ایجاد تغییرات شدید در رژیم غذایی آنها خودداری کرده یا این کار را به تدریج و با دقت و تا زمانی که پرنده از غذای قبلی خود جدا شود، انجام دهند.

طوطی کلاه آبی

مطالب مرتبط: طوطی – انواع طوطی سخنگو

نکات ضروری برای نگهداری از بلوبونت‌ها در اسارت

همانطور که گفتیم طوطی‌های کلاه آبی می‌توانند تا 28 سانتی متر رشد کنند. بنابراین، بهتر است آنها را در یک قفس یا محفظه بزرگ نگهداری کنید. پس یک قفس جادار فلزی با یک در بزرگ را انتخاب کنید تا بتوانید پرنده را به راحتی به خانه اش وارد و یا از آن خارج کنید. توجه داشته باشید که درب قفس باید با استفاده از یک قفل، محکم شود و در تمام مدت زمان حضور پرنده در قفس، بسته شود.

همچنین طوطی‌های کلاه آبی به شاخه های محکمی نیاز دارند تا روی آنها بنشینند. از این رو بهتر است شما نشیمنگاه این پرندگان را از گیاهان طبیعی انتخاب کنید و تا حد ممکن از چوب درختانی برای این کار استفاده کنید که در محیط طبیعی آنها وجود دارند.

وجود یک ظرف آب و یک ظرف برای نگهداری غذای طوطی نیز در قفس بلوبونت‌ها ضرری است. البته توجه داشته باشید که این ظرف باید دهانه ای پهن داشته باشد تا پرنده بتواند به راحتی غذای خود را از داخل آن بخورد. در نهایت فراموش نکنید که قفس طوطی کلاه آبی باید در جایی دور از نور مستقیم خورشید و یا باران قرار بگیرد.

کلام آخر

نکته قابل توجهی که در خصوص طوطی کلاه آبی وجود دارد این است که اگر شما به طور منظم این پرنده را در دست نگیرید می‌تواند وحشی شود. پس دستی کردن طوطی بلوبونت یک پیوند نزدیک را بین شما و حیوان خانگیتان ایجاد می کند. با این حال تا زمانی که شما یاد بگیرید که چگونه با حیوان خانگی خود با احتیاط رفتار کنید و یا آن را روی بازو یا دست خود قرار دهید، بهتر است برای محافظت از دستان خود از دستکش استفاده کنید. چرا که با وجود اینکه کلاه آبی یک پرنده با جثه ای متوسط است اما پنجه های بسیار تیزی دارد.

همچنین در مورد تغذیه حیوان خانگی خود، باید بسیار دقیق باشید و از محصولات ارگانیک و سبزیجات به عنوان غذای پرنده استفاده نمایید. برای این منظور می‌توانید به فروشگاه اینترنتی دانه مارکت مراجعه نمایید و محصولات مورد نیاز خود را به صورت تازه، ارگانیک و با بهترین قیمت از ما خریداری کنید.

2 نظر

  1. 27 اکتبر , 2023
    bluebird

    رنگ ابی کلا طوطی ها رو منحصر به فرد میکنه، اینم مثل طوطی بال ابی واقعا زیباس

    پاسخ
  2. 2 نوامبر , 2023
    sayna

    ey khoda kheili khoshgele ama b nazaram to tabiat bashe behtare

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.