طوطی سوئیفت یا طوطی چابک چگونه پرنده‌ای است؟

طوطی سوئیفت
5 دسامبر , 2022 1 دیدگاه

طوطی سوئیفت از جمله طوطی‌های کوچ ‌نشین است. این پرندگان هفته‌ها یا ماه‌ها را در برخی از مکان‌های مشخص سپری می‌کنند و در صورت نیاز به غذای اضافه هم به محیط دور و بر خود می‌روند. البته این طوطی‌ها که با نام‌ های طوطی سریع، طوطی چابک، طوطی صورت قرمز و همچنین طوطی شانه قرمز هم شناخته می‌شوند، به ‌شدت در معرض خطر انقراض است. از این رو قصد داریم تا در این مقاله از دانه مارکت، شما را کمی بیشتر با این پرنده کمیاب و ویژگی ‌های رفتاری و ظاهری آن آشنا کنیم.

بررسی ویژگی ‌های ظاهری طوطی سوئیفت

طوطی سوئیفت یک طوطی باریک، با جثه متوسط با شکلی روان در هنگام پرواز، بال‌های نوک‌ تیز زاویه‌ دار و دم نوک ‌تیز بلند به رنگ بنفش مایل به قرمز است. بدن این پرنده بیشتر به رنگ سبز روشن با یک لکه آبی تیره روی تاج آن است. پیشانی تا گلو سوئیفت‌ها زرشکی است و در خم بال آنها نیز یک لکه زرشکی رنگ وجود دارد. البته طوطی سوئیفت ماده کمی کدرتر از نر این گونه بوده و نوار زیر بال آن هم کرمی رنگ است. جالب است بدانید وقتی سوئیفت‌ها پرواز می‌کنند تماشای بدن سبز روشن، پرهای تیره پرواز و پوشش‌های زیر بال بنفش مایل به قرمز آنها کاملاً دیدنی است. همچنین گفتنی است این پرندگان بسیار پر سر و صدا و فعال هستند و می‌توانند با سرعت زیادی پرواز کنند.

کدام گونه‌ از طوطیان مشابه طوطی چابک هستند؟

طوطی سوئیفت از نظر اندازه شبیه به Lorikeet فلس‌دار، Trichoglossus chlorolepidotus و Glossopsitta concinna است. اما تکه‌ های قرمز برجسته زیر بال، دم بلند نوک ‌تیز قرمز تیره و بدن سبز روشنش، آن را از بقیه گونه‌ های مشابه متمایز می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این پرندگان، تنها کافی است مقاله دیگر ما با عنوان « با طوطی لوری بیشتر آشنا شوید » را در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

زیستگاه و تولید مثل در طوطی سوئیفت

طوطی‌های سوئیفت فقط در تاسمانی، در امتداد نوار ساحلی شرقی، رشته‌ های ولینگتون در نزدیکی هوبارت و جزایر ماریا و برونی تولید مثل می‌کنند. این طوطی در زمستان، عمدتاً در جنوب و مرکز ویکتوریا و همچنین در شرق نیو ساوت ولز یافت می‌شود. آن‌ها در جنگل‌ های خشک اسکلروفیل، پارک‌ها و باغ‌ های حومه شهر و درختان میوه گل ‌دار حضور دارند. همچنین هر شب اغلب به‌ صورت جمعی، روی یک درخت می‌خوابند و عمدتاً در درختان زندگی می‌کنند. اما گاهی برای نوشیدن آب به زمین می‌آیند.

طوطی سوئیفت

مهاجرت فصلی پرنده چابک

طوطی‌های سوئیفت یک الگوی مهاجرت سالانه منظم دارند. بدین ترتیب که همه پرندگان از سپتامبر تا مارس را برای تولید مثل در تاسمانی باقی می‌مانند. سپس در ماه آوریل، اکثر آنها برای زمستان به زیستگاه اصلیشان، یعنی به سمت ویکتوریا و نیو ساوت ولز نقل ‌مکان می‌کنند. از این رو آنها احتمالاً در زمستان کوچ ‌نشین هستند و به دنبال درختان گل ‌دار می‌گردند.

الگوهای رفتاری

طوطی‌های سوئیفت صدای بلندی دارند و پشت سر هم یک حرف را تکرار می‌کنند. البته صدای آنها هنگام غذا خوردن پایین‌تر می‌آید و آرام‌تر می‌شوند. این پرندگان فقط در تاسمانی زاد و ولد کرده و بسیاری از جفت ‌های آنها نزدیک به هم تولید مثل می‌کنند. زمان تولید مثل ممکن است با زمان گلدهی صمغ آبی تاسمانی متفاوت باشد. چرا که آن‌ها فقط از سپتامبر تا مارس تولید مثل می‌کنند.

تغذیه و رژیم غذایی طوطی سوئیفت

طوطی‌های سوئیفت از تاج‌ پوش بیرونی اکالیپت‌ های گل ‌دار تغذیه می‌کنند و عمدتاً شهد و لپه‌ها، دانه‌ها و گل‌ها را به عنوان غذای طوطی می‌خورند. آنها هنگام تغذیه، فعال و چابک هستند و اغلب برای غذا خوردن به ‌صورت وارونه آویزان می‌شوند. جالب است بدانید این طوطی‌های کوچک دارای زبان ‌هایی قلمویی شکل هستند که به وسیله آن در طبیعت شهد و گرده‌ها گل‌ها را می‌خورند و همچنین از حشرات تغذیه می‌کنند. البته رژیم غذایی اصلی پرندگان سوئیفت شهد است اما با کیک اسفنجی یا نان با منبع روزانه میوه (سیب، گلابی، پرتقال، انواع توت‌ها و غیره)، غذای سبز (هر چند ممکن است چندان مورد پسندشان نباشد) و جوانه‌ های غیر سمی تکمیل می‌شود. همچنین این پرندگان باید دانه‌های مختلف را بخورند تا به قدر کافی مقوی بمانند.

طوطی سوئیفت

وضعیت حفاظت و تهدید ها

پاک‌سازی پوشش گیاهی جنگلی بومی در تاسمانی و سرزمین اصلی سوئیفت‌ها باعث کاهش تعداد طوطی‌های چابک شده است. از این رو طوطی سوئیفت در فهرست فدرال به ‌عنوان یک گونه در معرض خطر انقراض و در نیو ساوت ولز نیز در معرض خطر انقراض قرار دارد. این پرنده همچنین در تاسمانی و ویکتوریا هم به ‌عنوان یکی از طوطیان در معرض خطر انقراض است.

کلام آخر

طوطی‌های سوئیفت طوطی ‌هایی چابک، تیز و تند هستند که اکنون در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند. این طوطی‌ها رژیم غذایی خاصی دارند که برای نگهداری از آن‌ها باید به این مسئله توجه ویژه داشت. در این مقاله از دانه مارکت در مورد ویژگی ‌های کلی این طوطی، اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دادیم. حال نوبت شما است که اگر سوالی در این زمینه دارید، آن را در قسمت نظرات از ما بپرسید و یا اطلاعات خود را در مورد طوطی سوئیفت با ما به اشتراک بگذارید.

1 دیدگاه

  1. 3 نوامبر , 2023
    kian

    slm. merc kheili khob bod estefade kardim

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.