با طوطی روپوش دار (طوطی کلاهدار)، این پرنده کنجکاوِ دوستداشتنی بیشتر آشنا شوید!

طوطی روپوش دار
17 آگوست , 2023 1 دیدگاه

چه در آپارتمان زندگی کنید و چه در یک خانه حیاطدار بزرگ، می‌توانید از یک طوطی روپوش دار به عنوان یک حیوان خانگی دوست داشتنی نگهداری کنید. چرا که این پرنده شخصیت سرزنده و پرانرژی دارد و ظاهر پر زرق و برق آن نیز توجه صاحبان را به او جلب می‌کند. طوطی کلاهدار یکی از اعضای خانواده پاراکیت‌های استرالیایی است. تنوع رنگی زیادی دارد، کنجکاو و شیرین است و رفتار دوستانه ای با صاحب خود دارد. البته اینها، تنها ویژگی‌های ظاهری و رفتاری این پرنده نیستند. پس در ادامه این مطلب از دانه مارکت با ما همراه شوید تا شما را بیشتر با این نوع از طوطی آشنا کنیم.

طوطی روپوش دار چگونه پرنده ای است؟

اگر می‌خواهید این طوطی را از طریق نژادهای مشابه آن بشناسید، بد نیست مطلب دیگر ما را با عنوان « طوطی مولگا یا طوطی چند رنگ چه ویژگی‌های منحصربفردی دارد؟ » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید. اما اگر تمایل دارید تا در خصوص ویژگی‌های ظاهری خودِ این طوطی اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

در کل همه طوطی ها در خانواده Psephotellus، شباهت های فیزیکی زیادی به یکدیگر دارند. به طور مثال برخی از ویژگی های متمایزکنندشان دم بلند و مخروطی، منقار مشخص و بدن چاق این پرندگان است. به همین دلیل این ویژگی‌ها در طوطی‌های کلاهدار نیز دیده می‌شود. طول بدن بزرگسالان در این گونه، به طور متوسط به 10 اینچ (26 سانتی متر) می‌رسد و وزن آنها نیز در حدود 60 گرم است. بیش از نیمی از طول کلی بدن طوطی روپوش دار را دم بزرگ آنها تشکیل می‌دهد. به همین دلیل طوطی کلاهدار به یک قفس جادار نیاز دارد تا در معرض خطر انواع مشکلات سلامتی و رفتاری قرار نگیرد.

وجود رنگ های پر جنب و جوش و روشن در ترکیب با رنگ های پاستلی ملایم، ظاهری فوق العاده را در این طوطی ایجاد می‌کند. علاوه بر این، تفاوت‌های عمده بین نرها و ماده‌ها هم همگی مربوط به رنگ‌ها هستند. به گونه ای که جنس نر این پرندگان بیشتر به رنگ آبی فیروزه ای، بسیار روشن، با بال‌های زرد روشن و پشت قهوه‌ای مایل به خاکستری دیده می‌شود. متمایزترین ویژگی آنها نیز که نامشان هم از آن گرفته شده، نیمه بالایی سرشان است که رنگی کاملاً سیاه دارد. این رنگ مشکی که با یک خط مورب درست از زیر چشم شروع می شود، جلوه ای شبیه به کاپوت را به پرنده می‌دهد. این در حالی است که ماده طوطی کلاهدار از نظر ظاهری، بسیار ساده‌تر است. بدن این پرنده کاملاً به رنگ سبز زیتونی است که رنگ‌های روشن‌تر روی سینه و لکه‌های قهوه‌ای روی پیشانی آن وجود دارد.

جوجه ها نیز به ماده بالغ شباهت دارند که نواری زرد یا سفید رنگ در زیر بال آنها وجود دارد. گفتنی است این نوار در نرها باریکتر است. در نهایت ناگفته نماند که این طوطی‌ها علاوه بر رنگ‌های طبیعی پر، دارای جهش رنگ مصنوعی زرد متمایز نیز هستند.

طوطی روپوش دار

زیستگاه؛ طوطی روپوش دار کجا زندگی می‌کند؟

طوطی کلاهدار بومیِ بخشی از استرالیا یعنی سرزمینهای شمالی آن است. این طوطی در منطقه وسیعی یافت می‌شود که از رودخانه های مری و دالی شروع شده و در سراسر سرزمینهای شمالی تا خلیج کارپنتاریا امتداد دارد. با این حال طوطی کلاهدار بیشتر در جنگل‌های ملالوکا، علفزارها، مناطق تپه موریانه‌ها و جنگل‌های اکالیپتوس در کنار رودخانه‌ها رشد می‌کند.
از آنجایی که طوطی های روپوش دار از مناطق گرمسیری استرالیا سرچشمه می‌گیرند، برای تولید مثل در آب و هوای سردتر به ویژه در ایالت های جنوبی استرالیا یا در آمریکای شمالی و اروپا مناسب نیستند. از این رو اگر از این طوطی در اسارت نگهداری می‌کنید، ممکن است لازم باشد برای بهبود موفقیت پرورش در ماه های سردتر، قفس پرنده را عایق بندی کرده و جعبه را گرم نگه دارید.

تغذیه و رژیم غذایی در طوطی روپوش دار

این طوطی‌ها عمدتاً به صورت جفت یا گروه های کوچک دیده می‌شوند و در خارج از فصل تولید مثل در گروه هایی تا 100 نفر هم در محل غذا، تجمع می‌کنند. آنها تغذیه کننده های زمینی هستند که در طول گرمای روز به آرامی در شاخ و برگ های اطراف استراحت می‌کنند.
طوطی‌های کلاهدار به طور عمده از دانه های علف های فصلی و گیاهان چند ساله علفی در طول فصل خشک و 23 گونه Poaceae در فصل مرطوب تغذیه می‌کنند. آنها به ویژه از خوردن گل ها و غلاف های بذر درختان بومی، به ویژه آنهایی که از خانواده اکالیپتوس هستند، لذت می‌برند.

اما در خصوص طوطی‌هایی که در اسارت نگهداری می‌شوند، باید بگوییم که دانه، اساس رژیم غذایی طوطی کلاهدار را تشکیل می‌دهد. از این رو استفاده از یک ترکیب با کیفیت که برای طوطی های کوچک تهیه شده و یا غذای مرغ عشق برای این پرندگان مناسب است. البته طوطی های کلاهدار برای اینکه سالم و پر نشاط بمانند باید از انواع میوه ها و سبزیجات نظیر سیب، گلابی، پرتقال، موز، انار، نخود سبز تازه و ذرت تازه نیز استفاده کنند.

تولید مثل و پرورش جوجه ها

طوطی های کلاهدار در بهار و پاییز تولید مثل می‎‌کنند. معمولاً در هر فصل تولید مثل، از یک کلاچ که شامل 3 تا 6 تخم گرد 18.5 در 21.5 میلیمتر است، نگهداری می‌کنند. جوجه کشی منحصراً توسط ماده انجام می‌شود و تقریباً سه هفته به طول می‌انجامد. پرندگان جوان در سن 4-5 هفتگی می‌پرند و 2-3 هفته بعد کاملاً مستقل می‌شوند. ناگفته نماند که جوجه‌ها باید پس از بلوغ، از والدین خود جدا شوند تا از پرخاشگری والدین آنها جلوگیری شود.

نکته قابل توجه دیگر این است که علیرغم اینکه این پرندگان در طبیعت روی تپه های موریانه تولید مثل می‌کنند، برای استفاده از جعبه های تودرتوی تجاری با اندازه متوسط یا کنده های توخالی که با خاک اره پوشانده شده، سازگار شده اند. با این حال برخی از پرورش دهندگان ترجیح می‌دهند با افزودن یک تونل به دهانه جعبه آشیانه و پوشاندن آن با خاک رس و ماسه، مکانی شبیه به مکانهای تولید مثلِ طبیعی طوطی روپوش دار را برای آن فراهم کنند.

چگونه از طوطی روپوش دار نگهداری کنیم؟

طوطی های کلاهدار تا حدودی تهاجمی هستند و فقط باید به صورت جفت تک نژادی نگهداری شوند. این پرندگان باید دارای فضای کافی برای پرواز باشند و امکان ورزش کردن برای آنها مهیا باشد. زیرا پرندگانی که از فضای کافی در اطراف خود برخوردار نیستند، ممکن است دچار استرس یا چاقی شوند. از این رو آنها به حداقل دو متر فضای پرواز بدون وقفه نیاز دارند.

در قفس این پرندگان باید به تعداد کافی نشیمنگاه طبیعی که از شاخه های درختان غیر سمی تهیه شده است، وجود داشته باشد. همچنین از آنجایی که طوطی روپوش دار از جویدن پوست، برگ ها و دانه ها لذت می‌برد، بهتر است این وسایل برای سرگرمی و ورزش منقار پرنده در اختیار او قرار بگیرد.

طوطی روپوش دار

توجه داشته باشید که طوطی کلاهدار یک طوطی خانگی دوست داشتنی و با ارزش است. اما ترجیح می‌دهد تنها حیوان خانگی پردار موجود در خانه و در کانون توجه خانواده باشد. این پرنده با تعامل اجتماعی کافی، به سرعت جنبه کنجکاو و اغلب شیطنت آمیز خود را نشان می‌دهد. در آن زمان است که دوست دارد هر چیزی را که می‌تواند بجود و به هم بریزد. در چنین شرایطی شما می‌توانید برای رفع این مشکل، یک دسته اسباب بازی طوطی یا مقوای نرم تهیه کرده و در اختیار پرنده خود بگذارید.

به یاد داشته باشید یک طوطی کلاهدار اگر به خوبی از آن مراقبت شود 15 تا 20 سال عمر می‌کند. از این رو شما باید علاوه بر قفس و لانه مناسب، یک رژیم کنترل دقیق کرم و درمان پیشگیرانه منظم برای عفونت های باکتریایی و قارچی برای تضمین سلامت طولانی مدت پرنده خود نیز داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید که طوطی روپوش دار از حمام کردن لذت می‌برد و دوست دارد با اسباب‌بازی‌های چوبی مخصوص پرندگان، اسباب‌بازی‌های چرم دباغی شده گیاهی و شاخه‌های گل‌دار صنوبر، بید و کاج بازی کند.

جمعیت و تهدیدهای جمعیتی

حدود 20000 عدد از این طوطی در سراسر جهان وجود دارد. از این رو خوشبختانه این نژاد در خطر انقراض نیست و بیش از ده سال است که هیچ کاهشی در جمعیت آن ثبت نشده است. با این حال بزرگترین تهدید آنها آتش سوزی، چرای بی رویه و از دست دادن زیستگاه است.

کلام آخر

جالب است بدانید طوطی روپوش دار به دلیل ظاهر واقعاً منحصر به فرد خود، در دسترس بودن و سهولت مراقبت در اسارت، به سرعت به یک طوطی خانگی محبوب تبدیل شد. این گونه از طوطی بیش از حد پر سر و صدا نیست و به شرط داشتن فضای کافی می‌تواند حیوان خانگی مناسبی برای آپارتمان ها و محیط های خانگی باشد. آنها همچنین حیوانات خانگی سالمی هستند و به عنوان یک حیوان خانگی عمری طولانی دارند.

1 دیدگاه

  1. 1 نوامبر , 2023
    فرشته

    بسیار زیبا هست و ترکیب رنگی فوق العاده ای داره. از شما ممنونم که ما رو با این پرنده های دوست داشتنی اشنا میکنید

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.