طوطی روزلا و روش‌های نگهداری از آن – روسلا

طوطی روزلا و روش‌های نگهداری
4 آگوست , 2022 بدون نظر

طوطی یکی از زیباترین پرندگان زینتی است که انواع گوناگونی دارد. یکی از انواع طوطی، روزلا (Rosella) است که بیشتر در استرالیا دیده می‌شود. در این مقاله از دانه مارکت قصد داریم با طوطی روزلا و روش‌های نگهداری از آن آشنا شویم. پس اگر به این حیوانات دوست داشتنی علاقمند هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

استرالیا میزبان بسیاری از گونه‌های روزلا با رنگ‌های متفاوت است، از جمله روزلاهای زرشکی (Platycercus elegans)، روزلاهای شرقی (Platycercus eximius)، روزلاهای غربی (Platycercus icterotis)، روزلاهای شمالی (Platycercus venustus)، روزلاهای سر رنگ ‌پریده (Platycercus adscitus) و روزلای سبز (Platycercus caledonicus). اما به ‌طور کلی سه نوع رنگ در این گونه وجود دارد: سفید، زرد و آبی. روزلاهای شمالی، سر کم‌ رنگ، روزلاهای شرقی دارای لب‌های سفید و روزلاهای غربی که دارای گونه‌های زرد، سبز، زرشکی و آبی هستند.

درباره طوطی روزلا و روش‌های نگهداری آن بیشتر بدانید

روزلاها اغلب روی پشت ‌بام‌ها، روی درختان و حصارها نشسته‌اند و با صداهای متمایز و پرهای رنگارنگشان خواهید فهمید که آنجا هستند. این پرندگان اغلب در حیاط ‌خلوت به دنبال غذا هستند و بستر برگان را برای یافتن حشرات یا نوشیدن شهد گل‌های بومی می‌گردند. روزلاها از دانه‌ها، میوه‌ها، آجیل‌ها، گل‌ها، جوانه‌ها، شاخسارها، شهد، حشرات و لارو حشرات به عنوان غذای طوطی تغذیه می‌کنند. گزارش شده که اگر به ‌درستی از این پرندگان مراقبت شود، بیش از 25 سال عمر می‌کنند.

روزلاها برای نگهداری در اطراف حیاط ‌خلوت عالی هستند، زیرا حشرات را می‌خورند و به گرده ‌افشانی گل‌هایی که از شهد آنها می‌نوشند، کمک می‌کنند. از این رو گروه‌های روزلا اغلب در درختان و درختچه‌ها برای تغذیه یا استراحت در طول روز جمع می‌شوند. در نتیجه این سه کار یعنی نوشیدن شهد از گل‌های بومی، گشتن در میان علوفه برای جستجوی حشرات و خنک شدن در یک نهر یا حمام پرندگان در یک روز گرم تابستان از جمله کارهای مورد علاقه طوطی روزلا است.

برای نگهداری از طوطی روزلا باید …

شما باید مورچه‌هایی که روزلاها می‌توانند از آنها تغذیه کنند را در دسترس داشته باشید. همچنین روزلاها عاشق آکاسیا، اکالیپتوس، کالیسمون، بانکسیا، گل‌عنکبوتی، ملالوکا و سایر گیاهان بومی محلی هستند که دانه یا میوه تولید می‌کنند، چرا که می‌توانند از آنها تغذیه کنند. همچنین اگر درختان بزرگی در حیاط‌ خلوت خود ندارید، بهتر است در محل نگهداری پرندگان خود یک جعبه تو در تو قرار دهید تا سرپناهی برای روزلاها فراهم شود. علاوه بر اینها، درختان قدیمی بزرگ خانه خود را از بین ببرید. چرا که روزلاها اغلب در داخل گودال درختان لانه می‌سازند و پوست درختان را در جستجوی حشراتی که ممکن است در زیر آن پنهان شده‌اند، جدا می‌کنند.

چند واقعیت دیگر از طوطی روزلا

– روزلاها به فضا و رژیم غذایی مناسب برای رشد نیاز دارند. از این رو بزرگ‌ترین قفسی که می‌توانید را بخرید، اما مراقب باشید که میله‌ها برای پرنده‌ای با این اندازه سر، فاصله مناسبی داشته باشند. این پرندگان در فضایی به ‌اندازه کافی بزرگ با دیگر پرندگان از نوع خود، در آرامش زندگی می‌کنند. همچنین روزلاها عاشق حمام کردن هستند، بنابراین یک ظرف آب کم‌ عمق برای آنها تهیه کنید تا در آن حمام کنند.

– یک رژیم غذایی استاندارد برای روزلا باید شامل مقدار زیادی میوه و سبزی‌ها و برخی از غذاهای سالم باشد. توجه داشته باشید که روزلای رام شما که با دست تغذیه می‌شود، ممکن است بر روی شانه شما سر میز شام بنشیند و برخلاف بسیاری از پرندگانی که تمایل به سرگردانی دارند، رفتار بسیار خوبی از خود نشان دهد. این یک راه خوب برای تقویت پیوند بین شما و پرنده است و می‌توانید از بشقاب خود به او غذا بدهید.

– در حالی ‌که روزلاها ممکن است تمایلی به در آغوش گرفتن نداشته باشند یا بخواهند مانند طوطی‌های دیگر نوازش شوند، اما اگر به طور مداوم با آنها تعامل داشته باشند، می‌توانند اجتماعی باشند. روزلاها پرندگان فوق ‌العاده‌ای هستند و اگر برای بازی با آنها و البته تهیه غذای پرنده خود وقت بگذارید، آنها همچنان کیفیت خانگی بودن خود را در موقعیت پرواز حفظ می‌کنند.

– روزلاها ممکن است با صدای بلند صحبت کنند؛ به ‌خصوص در صبح و عصر. این پرندگان سخنرانان خوبی نیستند، اما ممکن است چند کلمه ساده را برای صحبت انتخاب کنند. البته روزلاها سوت‌ زنان خوبی هستند و می‌توانند سوت زدن آهنگ‌ها را یاد بگیرند.

– همچنین روزلاها ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی و عفونت‌های کرم روده باشند، به این دلیل که معمولاً در یک باغ پرندگان در فضای باز نگهداری می‌شوند و در آنجا روی زمین غذا می‌خورند.

معرفی انواع روزلاها

طوطی روزلای غربی

روزلاهای غربی در استرالیای غربی یافت می‌شوند. آنها رنگ منحصر به ‌فرد و متنوعی دارند. سر و قسمت زیرین آنها قرمز روشن است، در حالی‌ که لکه‌های زرد روی گونه‌های خود دارند که به آنها کمک می‌کند تا از دیگر روزلاها متمایز شوند.

طوطی روزلا و روش‌های نگهداری

طوطی روزلای زرشکی

روزلا زرشکی یکی از محبوب‌ترین روزلاهایی است که در اسارت یافت می‌شود. از این رو اگر روزلایی را در اسارت پیدا کردید، احتمالاً روزلای زرشکی است. در طبیعت، این پرندگان بومی جنوب شرقی استرالیا هستند. با این‌ حال، اصالت آنها به نیوزیلند و جزیره نورفولک، جایی که معمولاً در طبیعت هستند نیز مربوط می‌شوند. معمولاً زیستگاه بومی آنها از باغ‌ها و جنگل‌های کوهستانی تشکیل شده است. با این ‌حال، آنها پرندگان بسیار سازگاری هستند و اگر مجبور شوند، می‌توانند تقریباً در هر جایی زندگی کنند. به این نوع طوطی روزلا و روش‌های نگهداری از آن کمی بیشتر پرداخته شده است.

طوطی روزلا

طوطی روزلای سبز

این‌گونه از روزلاها تقریباً به طور کامل سبز است. آنها نوارهای قرمز بالای منقار و گونه‌های بنفش دارند. فراتر از این، آنها بسیار ساده به نظر می‌رسند. آنها به‌ روشنی سایر روزلاها نبوده و هر دو جنس نر و ماده آنها دارای پرهای مشابهی هستند. روزلای سبز مستعد افزایش وزن است. از این رو مانند بسیاری از حیوانات، افزایش وزن بیش از حد می‌تواند آنها را دچار مشکلات جدی کند. چرا که چاقی می‌تواند به انواع مشکلات سلامتی منجر شود.

طوطی روزلا و روش‌های نگهداری

طوطی روزلا سر رنگ پریده

این پرندگان به اندازه دیگر نژادهای خود چشمگیر نیستند اما با این حال زیبایی‌های خاص خود را دارند. آنها که بدنی به رنگ آبی پاستیلی با سر بسیار سبز روشن دارند، جنگل و درختان بزرگ را برای زندگی ترجیح می‌دهند. این گونه نیز به راحتی در اسارت نگهداری می‌شود. اما از آنجایی که بسیار تهاجمی است نگهداری آن با سایر پرندگان تقریباً غیر ممکن است.

طوطی روزلا و روش‌های نگهداری

طوطی روزلا شرقی

این پرنده که تقریباً هر رنگی در پرهای آن به چشم می‌خورد، دارای سر قرمز روشن با گونه های سفید است. قسمت اعظم زیرین بدنه آن نیز زرد است و پرهایی به رنگ آبی دارد و دم آن سبز مایل به آبی است! این گونه معمولاً در دسترس‌ترین نوع روزلای خانگی است که به راحتی نیز دست آموز می‌شود. اما با این حال چندان رفتار دوستانه ای ندارد و تا اندازه‌ای تندخو است.

طوطی روزلا

طوطی روزلا شمالی

روزلای شمالی یکی از منحصر به فردترین انواع روزلاها است. رنگ سفید و کرم آن بسیار بیشتر از سایر نژادهای این پرنده است. این گونه عمدتاً گیاهخوار است و روی علف ها و دانه ها زندگی می‌کند. اما ممکن است زمانی که غذای دیگری در دسترس نداشته باشد، حشره نیز بخورد. گفتنی است نگهداری از طوطی روزلا شمالی تقریباً به اندازه گونه های دیگر رایج نیست. در پایان یادآور می‌شویم که اگر به مطالعه در مورد انواع طوطی علاقمند هستید، حتماً مقاله دیگر ما با عنوان «طوطی گرینچیک» را نیز در وبلاگ بخوانید.

طوطی روزلا و روش‌های نگهداری

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با طوطی روزلا و روش‌های نگهداری از آن آشنا کنیم. از تغذیه و محل زندگی این پرندگان سخن گفتیم. همچنین شما را با چند نوع مختلف از این گونه از طوطی آشنا کردیم. در پایان یادآور می‌شویم که برای یافتن اطلاعات در مورد دیگر پرندگان خانگی و زینتی و مطالب مربوط به نگهداری آنها می‌توانید مقالات دیگر ما را در وبلاگ دانه مارکت مطالعه نموده و حتی غلات مورد نیاز پرنده خود را از فروشگاه ما تهیه کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.