طوطی درخشان نقابدار یا طوطی ماسک دار

طوطی درخشان نقابدار
5 ژانویه , 2023 1 دیدگاه

طوطی درخشان نقابدار ( Masked Shining Parrot )، گونه‌ای از طوطیسانان است که به دلیل براق بودن پشت و بال‌هایش با این نام شناخته می‌شود. دم بلند، گرد و زاویه‌ دار از ویژگی‌های ظاهری این پرنده به حساب می‌آید. همچنین جثه طوطی‌های درخشان اغلب بزرگ و باریک است. اما جالب است بدانید که گونه فعلی و موجود این طوطی، بزرگ‌ترین گونه آن به حساب می‌آید.

طوطی‌های درخشان به طور کلی شامل سه دسته هستند. طوطی درخشان نقابدار، طوطی قرمز درخشان و طوطی زرشکی درخشان. در ادامه این مطلب از دانه مارکت بیشتر با این پرنده زیبا آشنا می‌شویم و از ویژگی‌های ظاهری و الگوهای رفتاری او می‌گوییم؛ پس با ما همراه باشید.

بارزترین ویژگی‌های ظاهری طوطی نقابدار

یک طوطی درخشان بالغ اصولاً دارای پرهای سبز روشن در قسمت بالایی، بال‌ها و دم است. همچنین در قسمت‌های بیرونی و زیرین و در مرکز شکم یک نوار زرد و نارنجیِ پهن دارد. در بال‌های بالایی و تارهای بیرونی، رنگ‌های بنفش مایل به آبی، زیبایی ظاهری این پرنده را دو چندان می‌کند. روی بال‌های زیرین هم سبز رنگ است، اما پرهای پرواز این نوع از طوطی به رنگ سبزه تیره‌تری هستند. روی سر طوطی نقابدار هم به رنگ سبز است. همچنین تاج و گردن آن با پرهای روشن‌تری پوشیده شده است. صورت این پرنده که پیشانی، لورها، گونه‌ها و چانه را شامل می‌شود هم به رنگ سیاه است.

از این رو به دلیل داشتن ماسک صورت مایل به سیاه، به عنوان طوطی نقابدار نیز شناخته می‌شود. چشم‌های قرمز مایل به نارنجی و پاهای خاکستری تیره نیز از دیگر ویژگی‌های ظاهری این گونه از طوطی‌ ها به حساب می‌آیند. شایان ذکر است این ویژگی‌ها در هر دو جنس نر و ماده این گونه مشابه است با این‌ تفاوت که جنس نرِ طوطی ماسک دار، سر و منقار سنگین‌تری دارد.

زیستگاه طوطی ماسک دار درخشان کجا است؟

این طوطی در مجمع الجزایر فیجی زندگی می کند. همچنین این طوطی‌ها اغلب در جنگل‌های بزرگ و قدیمی و همینطور باغ‌های نزدیک به روستاها قابل مشاهده هستند. اما به طور کلی زیستگاه این پرنده همان ویتی لوو در مجمع ‌الجزایر فیجی است. طوطی درخشان نقابدار به جنگل‌های قدیمی و با درختان تنومند و بلند هم علاقه دارد. از این رو اصولاً بر روی درختان و در کنار آبراهه ‌ها می‌نشیند. البته این نوع پرنده در هنگام پرواز از سطح دریا تا ارتفاع 1200 متری از زمین هم قابل رؤیت است.

طوطی درخشان نقابدار

رفتار طوطی ماسک دار درخشان در طبیعت چگونه است؟

طوطی نقاب ‌دار معمولاً از انواع توت‌ها، میوه‌های کشت شده و محصولات در حال رسیدن، تغذیه می‌کند. این پرنده هم به صورت تک و هم جفت زندگی می‌کند. با این حال در فصل‌هایی که تولید مثل انجام نمی‌شود، به صورت گله‌هایی شامل 20 تا 40 پرنده هم دیده می‌شود.

طوطی درخشان نقاب ‌دار اکثر اوقات بر روی درختان می‌نشیند اما گاهی برای یافتن غذای طوطی و خوردن میوه‌هایی مانند انبه، گواوا، انجیر و موز به سطوح نزدیکتر به زمین نیز می‌آید. این طوطی معمولاً مواد غذایی را با پای خود نگه می‌دارد و هنگام حرکت از بین درختان برای گرفتن شاخه‌ها از منقار خود استفاده می‌کند. یک ویژگی منحصر به فرد دیگر در این پرنده، متصاعد کردن رایحه مشک است. از این رو به آن طوطی مشک نیز گفته می‌شود. همچنین طوطی نقاب ‌دار قبل از دیده شدن، شنیده می‌شود، چرا که هنگام پرواز، صدای بسیار زیادی را از خود تولید می‌کند.

صدای طوطی نقابدار چگونه است؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد این پرنده هنگام پرواز اصواتی را از خود تولید می‌کند. این اصوات شامل نت‌های رنده‌ای می‌شود که معمولاً در آنها مقدار راآ و کری به صورت تند تکرار می‌شوند. البته طوطی‌های درخشانی که در جایی نشسته‌اند و پرواز نمی‌کنند نيز از خود صدا تولید می‌کنند. آنها صدایی همانند صدای قلقلک می‌دهند و ممکن است صدای زنگ خشکی را نیز ایجاد کنند. در این بین یادآور می‌شویم که برای آشنایی بیشتر با سایر گونه‌های طوطیسانان، می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « طوطی واسا و نکات ضروری در نگهداری از آن » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

تولید مثل

طوطی درخشان نقابدار در فاصله زمانی بین ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر تولید مثل می‌کند. این پرنده در حفره، سوراخ‌ های درختان بزرگِ موجود در جنگل‌ها یا سوراخ‌ های موجود در بالای کنده‌ها لانه می‌سازد. گفتنی است مشاهدات نشان می‌دهد که معمولاً یک طوطی درخشان نقاب ‌دار ماده، دو تخم سفید مي‌گذارد. با این حال ممکن است در برخی از فصول تولید مثل، تعداد تخم‌ها بیشتر و تا 4 عدد نیز باشد.

طوطی درخشان نقابدار

وضعیت حفاظت و تهدیدها

متاسفانه امروزه انواع طوطی‌های درخشان به دلیل جنگل ‌زدایی‌ها در معرض خطر از دست دادن زیستگاه و خطر انقراض قرار دارند. چرا که در حال حاضر کم‌تر از 50 درصد جنگل‌های قابل زیست برای این گونه جانوری در ویتی لو، باقی مانده‌اند. همین موضوع این پرنده را در میان گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار داد. از این رو جنگل زدایی و از بین رفتن درختان برای این پرنده، بزرگترین تهدید محسوب می‌شود. در حال حاضر طوطی درخشان نقاب ‌دار نیز از گونه‌های در معرض انقراض این پرنده است.

کلام آخر

در این مقاله از ویژگی‌ های ظاهری طوطی درخشان نقابدار، زیستگاه و نحوه رفتار آن در طبيعت سخن گفتیم. همچنین وضعیت تولید مثل و حفاظت از این طوطی را مورد بررسی قرار دادیم. حال نوبت شما است که در صورت تمایل، اطلاعات بیشتری را در خصوص این مطلب، با ما و دیگر خوانندگان مقالات دانه مارکت به اشتراک بگذارید.
در پایان یادآور می‌شویم که دانه مارکت علاوه بر ارائه مطالب کاربردی و مفید برای علاقمندان و پرورشر‌دهندگان پرندگان خانگی، انواع دان پرنده و همینطور غلات ارگانیک را نیز به صورت آنلاین و با بهترین کیفیت به فروش می‌رساند. از این رو شما می‌توانید برای تهیه انواع غذای پرنده به این فروشگاه مراجعه نموده و سفارش خود را در هر ساعت از شبانه روز به صورت غیر حضوری در سایت دانه مارکت به ثبت برسانید.

1 دیدگاه

  1. 27 اکتبر , 2023
    nariman

    بچه ها زوروی طوطی ها رو پیدا کردم :))))

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.