طوطی بندر لینکلن – یک طوطی گردن حلقه ای استرالیایی پر دردسر!

طوطی بندر لینکلن

طوطی گردن حلقه ای استرالیایی ( نام علمی Barnardius zonarius ) با نام های دیگری همچون طوطی بندر لینکلن (Port Lincoln) هم شناخته می‌شود. این پرنده یک طوطی بزرگ است که با توجه به محل سکونت خود می‌تواند از نظر اندازه، پر و بال متفاوت باشد. اما به طور کلی چهار زیرگونه در دو گروه اصلی از این پرنده وجود دارد که همه آنها عمدتاً سبز هستند و با یک نوار زرد واضح در پشت گردنشان از باقی پسرعموهای خود متمایز می‌شوند. در ادامه این مطلب از دانه مارکت شما را با (Australian Ringneck) و ویژگی‌های این پرنده بیشتر آشنا می‌کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

طوطی گردن حلقه ای استرالیایی، چگونه پرنده ای است؟

این گونه با احتساب دم به طور متوسط 33 تا 43 سانتی متر طول دارد و وزن آن به 164 گرم می‌رسد. همانطور که گفتیم زیرگونه ها به طور قابل توجهی از نظر رنگ از هم متفاوت هستند. با این حال، رنگ اصلی آنها سبز است و هر چهار زیرگونه دارای حلقه زرد مشخصی در اطراف گردنشان هستند. بال ها و دم این پرندگان هم مخلوطی از سبز و آبی است.
البته زیر گونه طوطی بندر لینکلن علاوه بر این ویژگی‌ها، همگی دارای سرهای تیره هستند. این طوطی همچنین یک نوار جلویی قرمز دارد که بالای منقار پرنده است. بخش زیرین نیز سبز روشن است و زیر منقار به رنگ آبی تیره دیده می‌شود. ناگفته نماند شناسایی این پرنده با یقه عقبی زرد روی طوطی‌ای که عمدتاً سبز رنگ است، به هیچ عنوان سخت نیست.

زیستگاه؛ طوطی بندر لینکلن کجا زندگی می‌کند؟

این نوع طوطی‌ها عمدتاً به صورت جفت یا در دسته‌های کوچک در مناطق چوبی، جنگل‌های باز و جوی‌های پر درخت دیده می‌شوند. اما به طور کلی باید گفت این طوطی همانطور که از نامش نیز مشخص است، بومی استرالیا است و بیشتر در مرکز و غرب خشک استرالیا قرار دارد. آنها عمدتاً در محل مشخصی ساکن هستند، اما ممکن است در پاسخ به بارندگی به سمت مناطق خشک حرکت کنند. از این رو حرکت های فصلی بسته به در دسترس بودن غذا و مکان های مناسب لانه سازی امکان پذیر است. طوطی بندر لینکلن مانند بسیاری از گونه های طوطی گردن حلقه ای استرالیایی در طول روز فعال است و معمولاً صبح زود و اواخر بعد از ظهر به دنبال غذا می‌گردد. این پرنده به هنگام شب نیز در محل خوابیدن مورد علاقه خود مستقر می‌شود.

پرورش و تولید مثل در طوطی گردن حلقه ای استرالیایی

فصل تولید مثل برای جمعیت های شمالی از ژوئن یا ژوئیه شروع می‌شود، در حالی که جمعیت های مرکزی و جنوبی این پرنده از آگوست تا فوریه تولید مثل می‌کنند. البته اگر شرایط آب و هوایی نامطلوب باشد، این کار می‌تواند کمی به تعویق بیفتد. طوطی گردن حلقه ای استرالیایی تخم های خود را در حفره های درختان زنده یا تنه مرده آنها می‌گذارد و از سوراخی در تنه به آن وارد می‌شود.
کلاچ معمولاً متشکل از چهار یا پنج تخم بیضی شکل سفید به ابعاد 29 میلی متر در 23 میلی متر است. ماده در حین تغذیه توسط نر، تخم ها را جوجه کشی می‌کند و جوجه ها توسط هر دو والد تغذیه شده و اغلب در دهانه گودال دیده می‌شوند.

طوطی بندر لینکلن

تغذیه و رژیم غذایی؛ طوطی بندر لینکلن چه می‌خورد؟

طوطی گردن حلقه ای استرالیایی عمدتاً از روی زمین تغذیه می‌کند و معمولاً در صبح و اواخر بعد از ظهر، به جهت گرمای روز در بین درختان و درختچه ها استراحت می‌کند.

غذای طوطی بندر لینکلن مواد گسترده ای را در برمی‌گیرد و معمولاً شامل شهد، حشرات و لارو آنها، دانه ها، میوه ها و پیازهای بومی است. او همچنین میوه باغ ‌ها را نیز می‌خورد، به همین جهت بیشتر کشاورزان این پرنده را به چشم یک آفت می‌بینند. جالب است بدانید این نوع طوطی از دانه های ریخته شده در کنار جاده ها نیز برای تغذیه استفاده می‌کند.

وضعیت حفاظتی و قوانین مرتبط به طوطی بندر لینکلن

در شرق، تعدای از این پرنده تحت تأثیر پاکسازی بوته‌های درختان و جنگل‌ها برای کشاورزی قرار گرفته‌اند. همچنین از آنجایی که طوطی گردن حلقه ای استرالیایی در استرالیای غربی به عنوان یک آفت موذی در نظر گرفته می‌شود، معمولاً در فصول کشت و برداشت محصول، به عنوان آفات باغ، گلوله باران شده و مورد تیراندازی قرار می‌گیرد. به همین جهت نیز برخی از آنها از محل سکونت خود فرار کرده‌اند و در اطراف مناطق شهری شرق دیده می‌شوند. از این زمان، این گونه در معرض خطر تلقی نمی‌شود، چرا که به خوبی با همه نوع شرایط سازگار شده است.

با همه اینها برای اهداف حفاظتی، در استرالیای غربی، برای نگهداری، فروش و یا دفع بیش از چهار حلقه طوطی بندر لینکلن به مجوز نیاز است. همچنین فروش این طوطی در کوئینزلند نیز محدود است.

بیماری‌های رایج در طوطی گردن حلقه ای استرالیایی

همانطور که گفتیم طوطی های گردن حلقه ای معمولاً پرندگان مقاومی هستند. با این حال، بیماری هایی در برخی زیر گونه های آنها دیده می‌شود که عبارتند از:

  • بیماری منقار و پر پسیتاسین (این بیماری باعث ریزش پر و بدشکلی منقار می‌شود و میزان مرگ و میر بالایی دارد.)
  • پولیوم
  • سارکوسیستوز
  • آسپرژیلوزیس (بیماری قارچی)
  • عفونت های باکتریایی (پنومونی)
  • هیپوویتامینوز A
  • پسیتاکوزیس

برای مطالعه در خصوص سایر بیماری‌های رایج در پرندگان می‌توانید مطلب دیگر ما را با عنوان « مهمترین علائم بیماری در پرندگان خانگی را بشناسید » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

صدا و برقراری ارتباط

شاید جالب باشد که بدانید طوطی های گردن حلقه ای در استرالیای غربی، با نام بیست و هشتم شناخته می‌شوند. چرا که تماس آن «بیست و هشت» آوای سوت‌دار دارد. چیزی شبیه به «کیوینک-کیوینک-کوینک-کوینک» یا «کینگ-کلینگ» البته آنها گاهی پچ پچ نرمی نیز دارند و بیشتر در هنگام تغذیه ساکت هستند، اما وقتی مزاحم آنها شوید با زنگهای بلندی پرواز می‌کنند.

کلام آخر

طوطی بندر لینکلن از جمله طوطی های گردن حلقه ای استرالیایی است که با نامهای مختلفی مثل طوطی بیست و هشتم هم شناخته می‌شود. در این مطلب تلاش کردیم تا به بررسی تمامی ویژگی‌های جذاب در خصوص این طوطی بپردازیم. حال نوبت شما است که اطلاعات خود را در این رابطه با ما به اشتراک بگذارید. پس نظر خود را در انتهای همین مطلب بنویسید و برای مطالعه در خصوص دیگر پرندگان اهلی و وحشی سری به وبلاگ ما بزنید. لازم به ذکر است که شما می‌توانید انواع دان و غلات مورد نیاز برای تغذیه پرنده خانگی خود را نیز با بهترین کیفیت از فروشگاه اینترنتی دانه مارکت خریداری نمایید.

2 نظر

  1. 26 اکتبر , 2023
    امیرحسین

    الان دردسرش چی بود؟ همون مریضی هاش؟

    پاسخ
  2. 24 نوامبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام، امیرحسین عزیز نگهداری و پرورش این گونه از طوطی در بسیاری از مناطق نیاز به مجوز داره و همونطور که تو مقاله گفته شده متاسفانه بسیار مستعد بیماریه

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.