شاه طوطی – نگهداری شاه طوطی

شاه طوطی
27 فوریه , 2021 1 دیدگاه

شاه طوطی و یا همان Alexandrine parakeet یکی از جذاب‌ترین انواع طوطی است. که به عنوان پرندگان خانگی مورد استقبال قرار می‌گیرد. این طوطی بسیار وفادار، بازیگوش و پرحرف هستند. این طوطی‌ها در یادگیری حرکت‌های مختلف مهارت دارد و می‌توانند حرکات آکروباتیک را به نمایش بگذارند. اگر به نگهداری از طوطی در منزل علاقه دارید و قصد خرید شاه طوطی دارید، حتما در ادامه با ما همراه باشید تا نکات مهمی در مورد نگهداری این طوطی برای شما بیان کنیم.

زیستگاه شاه طوطی

شاه طوطی در میان علاقه مندان بسیار پرطرفدار و محبوب است. در زمان‌های گذشته بین اشراف و ثروتمندان بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت. این پرنده بومی بخش‌های شرقی کشور هندوستان تا سریلانکا است. این پرنده در جنگل‌ها، زمین‌های جنگلی، زمین‌های کشاورزی و جنگل‌های با ارتفاع 3000 فوت زندگی می‌کند. در حال حاضر جمعیت وحشی این پرنده در اسپانیا، انگلیس، بلژیک، هلند، آلمان، ترکیه، شبه جزیره عربستان، ایران و هنگ کنگ زندگی می‌کنند. نمونه نر و ماده این پرنده از طریق پرهایشان قابل تشخیص هستند.

صدای شاه طوطی

این پرنده از تعامل با صاحبان‌شان كاملاً لذت می‌برند. همچنین از هوش بالایی برخوردار است. به همین علت به عنوان سخنگوی بسیار خوبی شناخته می‌شوند. از سمتی دیگر به همین علت نیز٬ حیوانات اهلی بسیار محبوبی هستند. شاه طوطی سر و صدای زیادی داشته و معمولا برای نگهداری در آپارتمان شما را با چالش‌های زیادی روبرو می‌کند. توانایی تقلید صدا در شاه طوطی سخنگو زیاد است. به همین علت این پرنده می تواند تمام عبارت‌هایی که به آن‌ها یاد می‌دهید با وضوح بالا تکرار می‌کنند.

این پرنده دارای جهش‌های مختلفی است. به همین علت است که با رنگ‌های مختلفی نیز در طبیعت دیده می‌شود. شاه طوطی سفید و شاه طوطی آبی دو نمونه از پرنده‌های جهش یافته این نمونه هستند. شاه طوطی آبی پرهایی کاملا آبی داشته و معمولا از والدین با نژاد آبی به دست می‌آید.

شاه طوطی

مراقبت و تغذیه

این طوطی‌ها برای مراقبت و نگهداری در خانه به قفسی بزرگ نیاز دارند تا به راحتی درون آن حرکت کنند. قفس مناسب باید حداقل 3 فوت ارتفاع و دارای 2 فوت طول و عرض باشد. علاوه بر آن تعداد زیادی اسباب بازی و وسایلی مانند چوب نرم برای جویدن پرنده در نظر بگیرید، زیرا شاه طوطی به جویدن علاقه دارد.

پرنده شما باید همیشه یک چالش سرگرم کننده داشته باشد. شاه طوطی معمولا با اطرافیان رفتار بسیار مسالمت آمیزی دارد اما ممکن است نسبت به سایر پرندگان پرخاشگر باشد. همچنین منقار بسیار بزرگ و قدرتمندی دارد، از این رو بهتر است از کنار پرندگان کوچک دیگر یا وسایلی که ممکن از آسیب ببینند دور نگه داشته شود. در صورت مراقبت و نگهداری صحیح تا 30 سال عمر می‌کند.

رژیم غذایی شاه طوطی

رژیم غذایی شاه طوطی نیز مانند بسیاری دیگر از پرندگان باید حاوی دانه‌ها، میوه و سبزیجات تازه باشد. همچنین می‌توانید از مکمل‌ پرندگان و مواد غذایی غنی شده با ویتامین و پروتئین برای غذای طوطی خود استفاده کنید. غلات، دانه‌های سالم، مغزهای درختان و یك رژیم غذایی فرموله شده باید برای پرنده در نظر گرفته شود.

سبزیجات تازه سنگ بنای یک رژیم غذایی مناسب برای شاه طوطی‌ها است. میزان غذای مورد نیاز را با توجه به رژیم پرنده در نظر بگیرید. مواد غذایی باقیمانده از ار قفس خارج کرده تا باعث ایجاد بیماری در پرنده نشوند. مواد غذایی فاسد باعث به خطر افتادن سلامت شاه طوطی شما می‌شود.

شخصیت و رفتار

شاه طوطی پرنده‌ای بسیار بازیگوش است. بنابراین این پرنده می‌تواند بسیار پرحرف باشد. همچنین قادر به یادگیری واژگان بسیار زیادی است. این پرنده می‌تواند یک حیوان خانگی خانوادگی فوق العاده عالی و دوست داشتنی باشد. شاه طوطی‌ها پرندگان وفاداری هستند و برخلاف چند گونه دیگر، معمولا با چندین نفر از اعضای خانواده پیوند دارند. آنها سریع یاد می‌گیرند و بسیار باهوش هستند.

نگهداری از این پرنده بسیار جذاب است. اما ممکن است برای کسی که در این زمینه تجربه ندارد سخت باشد. سالم و شاد نگهداشتن این پرنده کار سختی نیست و کسی که قبلا پرنده‌ای را نگهداری می‌کرده از پس این مورد نیز برمی‌آید. این پرنده بسیار محبت آمیز است و به افرادی که بیشتر با او بازی کنند علاقه بیشتری دارد. به خارج شدن از قفس و انجام بازی و پرواز نیز علاقه دارند. شاه طوطی‌ها پرندگان نسبتا مقاومی هستند اما گاهی ممکن است به بیماری‌های مختلفی مبتلا شوند.

شاه طوطی

ورزش

شاه طوطی‌ها پرندگان بسیار فعالی هستند. آنها برای حفظ سلامت جسمی و عاطفی خود به ورزش زیادی نیاز دارند. فراهم کردن یک قفس پرواز بزرگ برای این پرندگان از مهم‌ترین وظایف صاحب پرنده است. آنها به فضایی احتیاج دارند تا بتوانند بدون آسیب رسیدن به پرها و دم خود حرکت کنند.

این پرندگان برای کشش، بازی و ورزش باید حداقل 3 تا 4 ساعت در روز خارج از قفس قرار بگیرند. زمان بازی باید تحت نظارت و در یک منطقه امن باشد. از آن‌جایی که بسیار كنجكاو هستند، اگر بدون نظارت و مراقبت رها شوند ممکن است به دردسر بیفتند. این پرندگان باهوش به سرعت خسته می‌شوند و حوصله‌شان سر می‌رود، بنابراین تعداد زیادی اسباب بازی قابل جویدن و بدون خطر برای پرندگان تهیه کنید.

1 دیدگاه

  1. 26 اکتبر , 2023
    rahi moshiri

    kheili jaleb bod merc

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.