کدام گونه‌های پرندگان می‌توانند با هم زندگی کنند؟

اگر به پرندگان مختلفی علاقمند هستید، شاید کنجکاو باشید که بدانید کدام گونه‌های پرندگان می‌توانند با هم زندگی کنند؟ چرا که نتیجه در خصوص سازگاری پرندگان با هم، همیشه آنطور که انتظار می‌رود، نیست و بسیاری از پرندگان با هم کنار نمی‌ایند. پس در ادامه این مطلب از دانه مارکت به شما می‌گوییم که کدام گونه‌های پرندگان با هم سازگارترند.

پرندگان نیز مانند ما انسان ها، ویژگی های متفاوتی دارند که این ویژگی‌ها بسته به گونه و مزاج آنها متفاوت است. به عنوان مثال، قناری ها پرندگانی بسیار شاد و اجتماعی و تا حدودی سرزمینی هستند. پس برای اطمینان از سازگاری آنها با گونه های دیگر باید عوامل زیر را در نظر بگیرید.

پیش از اینکه پرندگان مختلف را کنار هم بیاورید، باید از خصوصیات و شخصیت آنها مطلع شوید. سپس قفسی را تهیه کنید که فضای ان برای نگهداری از چندین گونه مختلف مناسب است. علاوه بر این، لوازم جانبی مورد نیاز مثل گیره غذا، پوره خوری، جای بیسکوییت، تاب، تخته های پلاستیکی، حمام پرندگان و همچنین فیدرهای قابل جابجایی را نیز برای آنها تهیه کنید.

تمریناتی برای زندگی مشترک گونه‌های پرندگان

به منظور تسهیل زندگی مشترک بین گونه های مختلف و سازگاری پرندگان با هم، اقدامات زیر را دنبال کنید:

  • پرندگانی که از قبل خصوصیات آنها را می‌شناسید، در یک مکان قرار دهید. این کار، مدیریت اولین دوره نگهداری از پرندگان مختلف را آسان تر می‌کند.
  • همیشه پرندگان هم اندازه را کنار هم نگه دارید. این کار مانع از مداخله جدی پرنده قوی‌تر از لحاظ فیزیکی روی دیگران می‌شود.
  • آبخوری های بیشتری را برای هر گونه فراهم کنید. به این ترتیب هیچ دعوایی وجود نخواهد داشت و هر پرنده فضای مخصوص خودش را خواهد داشت.
  • روابط ایجاد شده را به صورت روزانه مشاهده و نظارت کنید. به خصوص در فصل جفت گیری، بیشتر مراقب پرندگان خود باشید!

بررسی چند مورد از سازگاری بین گونه ای

نگهداری قناری با پرندگان دیگر:

قناری ها پرندگان خوش ذوقی هستند. اما معمولاً دو نر یا دو ماده از آنها با هم دعوا می‌کنند. اما هر ترکیب دیگری (مثل یک نر و یک ماده در آنها) معمولاً بسیار خوب عمل می‌کنند. همینطور سه یا چهار نر باید قادر به زندگی مشترک بدون دردسر باشند. این طبیعت راحت، قناری ها را به یک گونه مناسب برای نگهداری در کنار پرندگان دیگر تبدیل می‌کند. زیرا بعید است که هیچ گونه دیگری را بترسانند. اما این سکه، دو روی دارد و مشکل زندگی مشترکِ قناری ها در کنار یک گونه دیگر، معمولاً مربوط به پرنده دیگر است.

مثلاً بسیاری از فنچ ها قلمرویی هستند و پرنده های کمتر تهاجمی مانند قناری را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند. این کار نیز تاثیر مضرری در پرورش قناری ها خواهد داشت، زیرا آنها به آرامش و سکوت برای پرورش موفقیت آمیز جوجه های خود نیاز دارند. در ادامه سازگاری قناری ها با برخی از پرندگان را بررسی می‌کنیم:

  • قناری و فنچ

توجه داشته باشید که همه فنچ ها با قناری ها کنار نمی‌‌آیند. به طور مثال فنچ ستاره ای از جمله پرندگانی است که به بهترین شکل با قناری ها کنار می‌آید.

  • قناری و طوطی

این دو گونه دقیقاً برای یکدیگر ساخته نشده اند. در واقع، در حالی که طوطی ها بسیار قوی و بد خلق هستند، قناری ها پرندگانی آرام به شمار می‌روند. از این رو بهترین کار این است که با جدا کردن آنها، از خطر دعوا بین این پرندگان جلوگیری کنید.

گونه‌های پرندگان

  • قناری و مرغ عشق

قناری ها و مرغ عشق ها دو گونه متفاوت از هم هستند و تنها وجه مشترک آنها، توجهی است که از والدین انسانی خود می‌خواهند. همینطور که می‌دانید مراقبت از این پرندگان به بهترین شکل ممکن، تلاش و حوصله زیادی می‌طلبد. البته شکل آواز خواندن آنها نیز به طور ویژه متفاوت است. به طور مثال وقتی مرغ عشق ها آواز می‌خوانند، نسبت به گونه‌های بی‌دفاع‌تر بسیار خشن می‌شوند. به همین دلیل قناری های مجروح زیادی در این رابطه پیدا شده‌اند! ( برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قناری‌ها، مقاله « قناری – نکات نگهداری قناری » را در وبلاگ دانه مارکت بخوانید. )

  • عروس هلندی و پاراکیت کاکاریکی

بر خلاف موارد فوق، طوطی کاکاریکی و کوکاتیل ها خیلی خوب با هم کنار می‌آیند. چرا که هر دوی آ؛نها گونه هایی مطیع و مهربان هستند. آنها عاشق سوت زدن و بودن در جمع بوده و به طور خلاصه یکی از بهترین موارد سازگاری پرندگان با هم هستند.

  • فنچ زبرا ( راه راه) و مرغ عشق

از آنجایی که قناری‌ها، فنچ‌های زبرا و مرغ عشق ها محبوبترین پرنده‌های قفسی در جهان هستند، دور از ذهن نیست که تصور کنیم، نگهداری از همه آنها با هم، خوب است و سازگاری پرندگان با هم در این گونه ها دیده می‌شود. اما رابطه فنچ های زبرا با مرغ عشق ها بسیار بهتر از قناری ها با این پرندگان است. بر این اساس این دو پرنده در یک قفس می‌توانند با هم زندگی کنند. در حالی که در مورد قناری ها این گونه نیست.

پس به طور کلی، همانطور که گفتیم ایجاد یک جامعه هماهنگ از پرندگان، به دو عامل فضا و گونه بستگی دارد. اگر پرنده یا قفس پرنده شما بزرگ باشد، قلدرهای بالقوه و قربانیان احتمالی آنها باید بتوانند از یکدیگر دور بمانند. چرا که حتی زبان بدن پرخاشگرانه پرنده غالب، برای دور نگه داشتن سایر پرندگان از ظرف غذای پرنده، آب و سایر امکانات قفس، بدون توسل به حملات فیزیکی به آنها کافی است. از این رو تعبیه حداقل دو ایستگاه تغذیه جداگانه در این شرایط ضروری است. شما همچنین به تعداد زیادی نشیمنگاه در ارتفاعات مختلف نیاز دارید. زیرا پرندگان برای نشستن در ارتفاع با یکدیگر رقابت خواهند کرد، بنابراین اطمینان از وجود تعداد کافی سوف در کاهش تعداد تنش ها موثر خواهد بود.

سخن پایانی

در اینجا با بررسی اخرین نکات در خصوص سازگاری گونه‌های پرندگان با هم، این مقاله را به پایان می‌رسانیم.
همانطور که دیدید همه گونه های پرندگان با یکدیگر کنار نمی‌آیند. به همین دلیل ضروری است که تمام اطلاعات را قبل از پذیرش یک پرنده جدید به دست آورید. همچنین لازم به ذکر است که هر پرنده ای درست مانند انسانها شخصیت خاص خود را دارد. پس کمی صبر داشته باشید تا آن را بفهمید و بتوانید دوستش داشته باشید!

در اخر فراموش نکنید که به عنوان یک پرورش دهنده، یکی از کارهای شما، تماشای پرنده و ارزیابی وضعیت او است. نوک زدن گاه به گاه و تعقیب و گریز دوستانه جای نگرانی ندارد. اما اگر این رفتارها مداوم و طولانی شوند، باید در این کار، با شبکه ای کردن فضای قفس یا منزوی کردن پرنده قلدر، مداخله کنید.

6 نظر

  1. 31 اکتبر , 2023
    sara

    سلام کاسکو رو با چه پرنده هایی میشه نگه داشت؟

    پاسخ
  2. 31 اکتبر , 2023
    bluebird

    dar morede baghie paeandeha ham tozih hedin lotfan

    پاسخ
  3. 2 نوامبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام، سارای عزیز بعضی از پرنده ها رو بهتره به خاطر رفتار سرزمینی که دارند به تنهایی نگهداری کنید. با این وجود اگه کلسکوی شما به یه دوست نیاز داره ما تهیه یه پرنده از گونه مشابه یا باقی طوطی های هم اندازه با شخصیت مشابه رو به شما پیشنهاد میکنیم.

    پاسخ
  4. 8 دسامبر , 2023
    نصیریان

    مطالب بسیار مفید و کاربردی است ممنونم از شما

    پاسخ
  5. 4 مارس , 2024
    Mahdi

    سلام قناری درشت رو میشه با عروس هلندی نگهداری کرد؟ توی قفس بزرگ

    پاسخ
  6. 18 مارس , 2024
    دانه مارکت1

    مهدی عزیز سلام، قناری ها پرنده های ارومی هستن که معمولا با گونه های دیگه قابل نگهدارین. با این حال اغلب توصیه میشه تا اونها رو به صورت جداگانه از انواع طوطیسانان نگهداری کنید.

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.