درمان نیوکاسل سهره

درمان نیوکاسل سهره
16 آوریل , 2021 بدون نظر

یکی از کوچک‌ترین پرنده‌ها از نظر جثه، سهره نام دارد. نگهداری این پرنده خانگی و یا پرنده زینتی به دلیل کم‌طاقتی آن بسیار سخت است. همچنین بیماری‌های زیادی این پرنده را تهدید می‌کند که یکی از آن‌ها نیوکاسل است. این بیماری شاید در بین سهره‌ها زیاد رایج نباشد. اما اگر این گونه از پرندگان را درگیر کند، می‌تواند ادامه حیات آن‌ها را به خطر بیندازد. بنابراین در این مطلب در مورد نیوکاسل سهره و درمان نیوکاسل سهره صحبت می‌کنیم. و اطلاعاتی در مورد این بیماری، نحوه پیشگیری و موارد دیگر در اختیارتان قرار دهیم. این اطلاعات به‌ویژه برای افرادی مفید است که به صورت گله‌ای یا تکی از سهره نگهداری می‌کنند. به همین علت می‌توانند با استفاده از این مطلب تلفات این پرنده را کم کنند.

زمان وقوع بیماری نیوکاسل در سهره

هنگامی که ویروسی به نام پارامیکسو وارد بدن سهره شود، آن را درگیر بیماری نیوکاسل می‌کند. به‌ عبارت دیگر این بیماری ویروسی است. و تاثیر مستقیمی روی سیستم گوارش، تنفسی و عصبی این پرنده می‌گذارد. البته لازم به ذکر است که شدت بیماری نیوکاسل در سهره‌ها و علائمی که از خود نشان می‌دهند با شدت و نشانه‌های این بیماری در دیگر پرندگان متفاوت خواهد بود.

علائم نیوکاسل سهره

سهره‌ها به دو شکل تحت تاثیر بیماری نیوکاسل قرار می‌گیرند. دسته اول هیچ علائمی ندارند. و ممکن است بعد از 42 روز، تلف شوند. اما دسته دوم سهره‌های نیوکاسلی هستند که همگی علائم مخصوص این بیماری را نشان می‌دهند. زمانی که پارامیکسو ویروس به داخل بدن سهره راه پیدا کند، ملتحمه چشم این پرنده متورم می‌شود. در نتیجه اشتهای سهره به‌شکل قابل توجهی کم خواهد شد.

تاثیر بر سیستم گوارش

همان‌طور که گفته شد، ویروس نیوکاسل روی سیستم گوارش سهره تاثیر مستقیمی می‌گذارد. و با ایجاد اختلال در عملکرد آن، اسهال این پرنده را زرد می‌کند. همچنین تنگی نفس، خرخر کردن، صدای ناله و موارد مشابه را می‌توان از اثرات ویروس نیوکاسل بر سیستم تنفسی این پرنده دانست. فلج شدن، افتادن بال‌ها، پیچیدن سر و گردن، حرکت به دور خود و موارد دیگر، از جمله سایر عواقبی است که ویروس نیوکاسل برای سیستم عصبی سهره به همراه دارد.

پیش از شروع درمان نیوکاسل سهره باید به شدت آن توجه کنید. چون گاهی امکان دارد سهره به نیوکاسل خفیف دچار شود.  در نتیجه باعث می شود علائم آن چندان مشهود نباشد. چون بیماری نیوکاسل از لحاظ سطح سختی به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم‌بندی می‌شود.

روش جلوگیری از این بیماری

درصد پایینی از پرندگان سهره از بیماری کشنده نیوکاسل نجات پیدا می‌کنند. و تعداد زیادی از آن‌ها ظرف چند روز، از پا در می‌آیند. به همین علت توصیه می‌کنیم تا جای ممکن به روش‌های مختلف جلوی بروز این بیماری را بگیرید. به عنوان مثال سعی کنید لانه انفرادی سهره و جایگاه گله سهره‌ها را کاملا خشک و بدون رطوبت نگه دارید. در واقع رطوبت به‌شدت می‌تواند سرعت انتقال و ابتلا به نیوکاسل را در سهره یا هر پرنده دیگری افزایش دهد.

اگر در گله سهره شاهد یک مورد نیوکاسل بودید، سریعا برای دور کردن آن از دیگر سهره‌ها اقدام کنید. و شستن مخزن آب و غذا را در اولویت خود قرار دهید. چون یکی از راه‌های اصلی انتقال نیوکاسل از پرنده‌ای به پرنده دیگر، آب و غذای آلوده به ویروس است. از طرفی بهتر است قفس پرندگان مخصوصا کبوتر را در نزدیکی قفس سهره قرار ندهید. و آن را از دیگر پرندگان وحشی و اهلی دور نگه دارید. چون ترشحات و ذراتی که در تنفس پرندگان وجود دارند به‌عنوان یکی از عوامل اصلی انتقال بیماری نیوکاسل شناخته می‌شوند.

آیا درمان نیوکاسل سهره امکان‌پذیر است؟

برای بهبود بیماری نیوکاسل در پرنده سهره می‌توان روش‌های مختلف درمانی را پیشنهاد کرد.  این روش ها بعضی نسبی هستن و بعضی دیگر به‌صورت آزمایشگاهی و با دقت بالا انجام می‌شوند. شاید در نگاه اول، واکسن سریع‌ترین و بهترین راه درمان این بیماری سهره به نظر برسد. اما باید دانست در حال حاضر واکسن مخصوصی برای این پرنده خاص تولید نشده است. و نمی‌توان واکسیناسیون سهره را روشی برای درمان آن دانست.

واکسن هایی برای این بیماری

به‌طور کلی از واکسن‌هایی که برای درمان نیوکاسل طیور دیگر تولید شده است، برای جلوگیری از بروز بیماری نیوکاسل در سهره نیز استفاده می‌کنند. این دسته از واکسن‌ها در طول زمان با اثرات خود، ویروس زنده و ضعیف را در بدن سهره نگه می‌دارند و باعث از بین رفتن آن نمی‌شوند.

درمان نیوکاسل سهره

با گذشت زمان که اثرات این دارو خنثی شود، ویروس دوباره شروع به کار می‌کند و شما شاهد علائم و نشانه‌های بیماری نیوکاسل خواهید بود. به همین خاطر، لازم است هر چند وقت یک بار واکسن به‌صورت قطره خوراکی و چشمی مورد استفاده قرار بگیرد. شاید این روش درمان نیوکاسل سهره کارآمد به نظر برسد اما از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه نیست و حتی در بیشتر مواقع، نتیجه نهایی رضایت‌بخش را به همراه ندارد.

چه عواملی بر فرآیند درمان تاثیر می‌گذارد؟

در بخش گذشته راجع به درمان نسبی نیوکاسل در سهره صحبت کردیم. اما در ادامه عوامل متعددی را نام می‌بریم که روی دوره درمان به این شکل تاثیر می‌گذارد. این عوامل عبارتند از:

  • گونه پرنده سهره
  • شرایط بدنی و سطح سلامت سهره
  • سن سهره
  • سطح بیماری نیوکاسل

قدرت بدنی پرنده و درمان

تنوع گونه‌های سهره بسیار زیاد است. بعضی از آن‌ها قدرت بدنی بالاتری دارند و راحت‌تر می‌توانند فرآیند درمان را پشت سر بگذارند و به بهبودی کامل دست پیدا کنند. ضعیف بودن گونه‌های دیگر می‌تواند باعث شود تا فرآیند درمان تنها صرف هزینه و زمان اضافی باشد. هر اندازه که پرنده سهره شرایط بدنی قوی‌تری داشته باشد، مسلما فرآیند درمان نسبی روی آن بیشتر و بهتر جواب می‌دهد. در مقابل، سهره‌های نحیفی وجود دارند که سطح سلامت آن‌ها قابل قبول نیست و در فرآیند درمان طاقت نمی‌آورند.

درمان نیوکاسل سهره

زمانی که سن این پرنده بالا باشد، درمان نیوکاسل سهره راحت‌تر انجام می‌شود و اصولا سهره‌هایی که از بیماری نیوکاسلی جان سالم به در نمی‌برند، در سنین پایین قرار دارند. فرآیند درمان برای سطح بیماری نیوکاسل خفیف به‌مراتب آسان‌تر از درمان برای بیماری نیوکاسل با سطح شدید پیش خواهد رفت. پس خفیف، متوسط یا شدید بودن بیماری نیوکاسل را می‌توان از دیگر عوامل تاثیرگذار در روند درمان سهره معرفی کرد.

سخن نهایی درباره نیوکاسل پرنده سهره

سهره‌ها پرندگانی زیبا با پر و بالی رنگارنگ، منقاری کوتاه و قوی هستند. پرواز موج‌مانند این پرندگان در طبیعت جلوه خاصی دارد. با این حال بسیاری از افراد این پرنده را برای نگهداری و پرورش انتخاب می‌کنند. طبیعی است سهره نیز مانند سایر پرندگان به بیماری‌هایی مانند نیوکاسل مبتلا شود. متاسفانه برای درمان نیوکاسل سهره واکسنی ساخته نشده است و تنها باید با رعایت مسائل بهداشتی و نکاتی که در بالا گفتیم جلوی ابتلای این پرنده حساس را به این بیماری کشنده بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.