درباره طوطی شنل دار بیشتر بدانید

طوطی شنل دار
14 نوامبر , 2022 1 دیدگاه

طوطی شنل دار پرنده‌ای عجیب ‌و غریب و خیره‌کننده است که نه ‌تنها زیبا بوده، بلکه دارای شخصیتی دوست‌ داشتنی نیز است و به‌ خوبی با صاحب خود ارتباط برقرار می‌کند. این طوطی‌ از جمله پرنده‌های رایج خانگی نیست و همین امر باعث می‌شود که حضور او در خانه برای صاحبان لذت ‌بخش‌تر باشد. در این بین بد نیست بدانید که طوطی‌های شنل دار بومی آفریقای جنوبی هستند. بنابراین در سایر نقاط جهان به راحتی پیدا نمی شوند. ما در این مقاله از دانه مارکت در خصوص همه چیزهایی که باید در مورد مراقبت از طوطی‌های شنل دار بدانید، صحبت می‌کنیم تا متوجه شوید چگونه می‌توانید آنها را در اسارت شاد و سالم نگه دارید. پس با ما همراه باشید.

خاستگاه طوطی‌های شنل دار کجاست؟

تا همین اواخر تصور می‌شد که طوطی شنل دارِ در حال انقراض، یک زیرگونه است. اما اکنون به ‌عنوان یک گونه متمایز شناخته می‌شود. آنها از آفریقای جنوبی آمده‌اند و بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۴ انجام شد، تنها ۱۰۰۰ پرنده از این گونه در طبیعت مشاهده شده است. این طوطی‌ها در مقایسه با سایر گونه‌های طوطی، کوچک‌ترین مناطق آفریقا را اشغال می‌کنند و فقط در آفریقای جنوبی یافت می‌شوند. به عبارت دیگر طوطی‌های شنل دار در جنگل‌های محبوب افرومونتان و جنگل‌های نزدیک خط ساحلی آفریقای جنوبی زندگی می‌کنند. جنگل‌هایی با ارتفاع متوسط که مملو از درختان زرد چوب هستند و در ارتفاعات حدود ۱۰۰۰ متری از سطح دریا وجود دارند.

در ابتدا در تشخیص طوطی‌های شنل دار با طوطی سر خاکستری اشتباه می‌شد. اما محققان ویژگی‌های متمایز کننده‌ای را پیدا کردند که این دو گونه را از هم جدا می‌کند. به ‌هر حال، تعداد آنها به دلیل از بین‌ رفتن زیستگاه ناشی از مداخله انسان و آسیب‌پذیر بودن، به ‌سرعت در حال کاهش است. برای افزایش طول عمر طوطی‌های شنل دار، پرورش و نگهداری آنها در اسارت به بخش مهمی از حفظ این گونه و افزایش جمعیت آن تبدیل شده است.

سه عاملِ وضعیت تهدید شده، محافظت در برابر تجارت غیر قانونی و زیستگاه بسیار کوچک، این گونه را به یکی از نادرترین طوطی‌های خانگی در جهان تبدیل کرده است. البته ناگفته نماند که قوانین سختگیرانه و اقدامات داوطلبانه مختلف به حفظ طوطی‌های شنل دار، حفظ جمعیت ثابت علی‌رغم قطع درختان سنگین و از دست ‌دادن زیستگاه آنها کمک می‌کند.

طوطی شنل دار

خلق ‌و خوی

طوطی شنل دار پرنده‌ای مهربان است، اما گاهی پرخاشگر نیز به نظر می‌رسد. به ‌طور کلی این طوطی‌ اهلی، رفتار محبت ‌آمیزی دارد؛ ولی به ‌ندرت هم گاز می‌گیرد. برای کسب اطلاعات لازم در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « علت گاز گرفتن پرنده خانگی » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

جالب است بدانید طوطی‌های شنل دار بیشتر به یک فرد خاص در خانواده وابسته می‌شوند که ممکن است باعث ترس آنها از نگه داشته شدن توسط افراد دیگر شود. البته اگر طوطی خود را از سنین پایین به سایر اعضای خانواده معرفی کنید، ترس آن از می‌رود و راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کند. طوطی‌های شنل دار پرندگان بسیار باهوشی هستند و به‌ صورت کلی تمام ویژگی‌های مطلوب یک طوطی را دارند. آن‌ها می‌توانند در یک سکوت نسبی و با رفتاری آرام در آغوش گرفته شوند، بازی کنند، صحبت کنند و رفتارهای بامزه‌ای داشته باشند.

از این رو طوطی‌های شنل دار می‌توانند به یک حیوان خانگی فوق ‌العاده و دوستی عالی تبدیل شوند. البته اگر آن‌ها را در قفس نگه می‌دارید، توجه داشته باشید که این پرندگان باهوش بسیار فعال هستند و از گذراندن وقت خود در خارج از قفس لذت می‌برند. جایی که می‌توانند با خیال راحت محیط انسانی خود را کشف کنند. بر این اساس قفس آنها باید دارای مقدار زیادی غذا و فضای کافی باشد تا پرنده احساس تنگی نکند.

گفتار و آواز طوطی‌های شنل دار

در مورد گفتار و آواز طوطی شنل دار مطالعه کمی انجام شده، اما آهنگ موسیقی آنها در مناطق Knysna آفریقای جنوبی شناخته شده است. این طوطی‌ها مانند بسیاری از طوطی‌های آفریقایی، سخنوران خوبی هستند. در مواقعی که مزاحمت برایشان ایجاد می‌شود نیز زنگ خطر بلندی را برای اطلاع سایر طوطی‌ها در منطقه خطر احتمالی به صدا در می‌آورند. در اسارت هم می‌توان به این طوطی‌ها خواندن و تکرار کردن کلمات انسانی را آموزش داد. چرا که آنها پرندگان بزرگی هستند و تارهای صوتی قوی دارند که به‌ صحبت کردن آنها کمک می‌کند.

ویژگی‌های ظاهری یک طوطی شنل دار

رنگ غالب طوطی‌های شنل دار سبز است و شکم، ران‌ها و بال‌های مرکزی را می‌پوشاند. سر، پشت و قفسه سینه خاکستری بوده و لکه‌های قهوه‌ای در سراسر بدنشان وجود دارند. بال‌های بالایی سیاه هستند و لبه جلویی آنها به رنگ نارنجی روشن است. پرهای پرواز هم به رنگ خاکستری زیبا دیده می‌شوند. ماده‌ها را نیز می‌توان با رنگ قرمز مایل به نارنجی که در اطراف سر ایجاد می‌شود از نوع نر این پرنده، شناسایی کرد. علاوه بر این، منقار طوطی شنل دار، کوتاه و ضخیم است و منقار بالایی روی پایین آن همپوشانی دارد. رنگ‌های متعدد آنها ممکن است شامل زیتونی، خاکستری، طلایی با بال‌های سبز تیره نیز باشد. در نهایت، دم این پرنده در مقایسه با طوطی‌های دیگر کوتاه‌تر بوده و بچه‌ طوطی‌ها هم قبل از بلوغ به رنگ نارنجی هستند.

طوطی شنل دار

قفس مناسب برای نگهداری

در صورت امکان، طوطی شنل دار باید هم در بیرون و هم داخلِ یک قفس بزرگ، وقت خود را بگذراند. از این رو قفس این پرندگان باید ۱٫۵ متر ارتفاع و ۱٫۲ متر عرض داشته باشد. همینطور از آنجایی که طوطی‌های شنل دار به ‌تنهایی به نظافت خود توجه می‌کنند، وجود یک کاسه آب تمیز برای حمام کردن در قفس ضروری است. چرا که آنها از این کار لذت می‌برند، سر خود را در آب فرو می‌کنند و آب را به اطراف بدن خود می‌پاشند. به همین خاطر به ‌عنوان مالک، نیازی نیست که طوطی را خودتان نظافت کنید. همچنین بهتر است از بریدن بال‌های طوطی در خانه نیز پرهیز کنید. زیرا در این پرندگان، یک دامپزشک با تجربه باید بال‌ها را ببندد و آن‌ها را کوتاه کند.

جمع‌ بندی

اگر از طوطی شنل دار به ‌درستی مراقبت کنید آنها معمولاً سالم هستند و مشکلات سلامتی بسیار کمی دارند. در همین راستا و با توجه ‌به منقار قوی این گونه از طوطی، توجه داشته باشید که باید این پرندگان را با رژیم غذایی حاوی آجیل و میوه‌های سفت تغذیه کنید. در صورت رعایت تمام این موارد می‌توان گفت که این طوطی جذاب، حیوان خانگی اهلی باهوش و فوق ‌العاده‌ای خواهد بود که لحظات خوبی برای شما به وجود می‌آورد. از این رو امیدواریم این مقاله به شما در مورد مراقبت مناسب از این پرنده کمک کرده باشد. در پایان یادآور می‌شویم که شما در دانه مارکت، ضمن مطالعه مطالب کاربردی می‌توانید غذای طوطی خود را نیز به صورت آنلاین و در کمترین زمان سفارش دهید.

1 دیدگاه

  1. 28 اکتبر , 2023
    کمال

    بابت انتشار این مطالب خوب و جالب از شما تشکر میکنم. امیدوارم این راه رو ادامه بدین

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.