همه چیز درباره خوردن برنج و ایمنی پرندگان!

خوردن برنج

بسیاری از ما دوست داریم علاوه بر حیوانات خانگی خود، به پرندگانی که از حیاط خلوت یا باغ ما بازدید می‌کنند هم غذا بدهیم. به همین دلیل در این میان، درک اینکه چه چیزی را می‌توانیم و چه چیزی را نمی‌توانیم به عنوان غذا به آنها بدهیم، مهم است. مثلاً بحث‌های زیادی درباره خوردن برنج و ایمنی پرندگان وجود دارد. به همین خاطر ما این مطلب از دانه مارکت را به این موضوع اختصاص داده‌ایم.

آیا خوردن برنج برای پرندگان بی خطر است؟

خوردن برنج برای پرندگان کاملاً بی خطر است. چرا که این دانه مغذی، کربوهیدرات ها و مواد معدنی لازم را جهت انرژی بخشیدن به پرنده شما فراهم می‌کند. در این بین نباید فراموش کنیم که اکثر پرندگان دارای رژیم غذایی حاوی غلات هستند و برنج نیز نوعی از غلات است. در نتیجه خوردن برنج چه پخته و چه نپخته برای پرندگان بی خطر است.
با این حال اگر تصمیم به پختن برنج دارید، باید مطمئن شوید که برنج، فقط آب پز شده و فاقد هرگونه چربی یا چاشنی باشد. زیرا انواع چربی و چاشنی نباید توسط هیچ پرنده ای مصرف شود. در نتیجه برنج برای پرندگان بی خطر است مگر اینکه حاوی چربی، چاشنی یا مواد دیگری باشد.

چرا برخی از مردم بر این باورند که خوردن برنج برای پرندگان خطرناک است؟

اگرچه خوردن برنج برای پرندگان کاملاً بی خطر است، افسانه ها و شایعات زیادی در مورد برنج و ایمنی پرندگان وجود دارد. این افسانه ها ادعا می‌کنند که برنج نپخته برای پرندگان خطرناک است، زیرا در معده آنها متورم می‌شود. البته ناگفته نماند که ایده پشت این افسانه، کاملاً هم نادرست نیست. اما همانطور که می‌دانید، برنج نپخته فقط زمانی که جوشانده شود، پف می‌کند. به عبارت دیگر برای اینکه برنج نپخته پف کند، باید آن را در آب جوشی که دمای آن بیش از 200 درجه فارنهایت است، بریزیم. در حالی که دمای داخلی بدن یک پرنده از 115 درجه فارنهایت بالاتر نمی‌رود. در نتیجه، غیرممکن است که برنج نپخته داخل معده پرنده متورم شود. بر این اساس موضوع تورم برنج نپخته، چیزی نیست که شما اساساً در مورد آن نگران باشید.

همینطور گفتنی است که بیشتر پرندگان برنج را آنقدر سریع پردازش می‌کنند که به برنج فرصتی برای پخته شدن یا به اصطلاح متورم شدن نمی‌دهد. با این حال زمان دقیق پردازش و هضم برنج، بسته به میزان مصرف و اندازه پرنده متفاوت است. اما به طور معمول، بیشتر پرندگان کوچک می‌توانند ظرف مدت 45 دقیقه، آن را به طور کامل هضم کنند.

همچنین مردم گاهی نگران هستند که جوجه ها و پرندگان نابالغ، با خوردن برنج نپخته، خفه شوند. اما این هم نگرانیِ درستی نیست. چرا که والدین پرنده معمولاً یا آنها را با برنجی که به اندازه کافی تجزیه شده است، تغذیه می‌کنند، یا اصلاً به جوجه‌های خود برنج نمی‌دهند. به یاد داشته باشید، جوجه‌ها تنها چیزی را می‌خورند که والدین به آنها داده اند و والدین بسیاری از گونه های پرندگان به جای کربوهیدرات هایی مانند برنج و سایر غلات، آنها را از حشرات غنی از پروتئین تغذیه می‌کنند.

علاوه بر اینها پرنده شناسان، پرندگان زیادی را مشاهده کرده اند که در طبیعت و شالیزارها از برنج تغذیه می‌کنند و این هیچ ضرری به آنها نمی‌رساند.

خوردن برنج

کدام پرندگان به طور طبیعی برنج می‌خورند؟

همانطور که گفتیم چندین پرنده مختلف وجود دارند که برنج را از مزارع برنج یا شالیزارها و برنج وحشی را در طبیعت می‌خورند. به طور مثال پرندگان آبی، کبوترها و فنچ ها از جمله پرندگانی هستند که به طور منظم برنج می‌خورند. البته در این میان برخی از پرندگان نظیر گنجشک ها، برنج خام را برای خوردن ترجیح می‌دهند. زیرا آنها منقاری دارند که برای خرد کردن دانه ها طراحی شده است. بنابراین اندازه، ظاهر و بافت برنج خام برای آنها بسیار خوش طعم تر از برنج پخته است. در مقابل، برخی دیگر از پرندگان نظیر پرنده‌های سیاه و سارها، برنج خیس ‌شده، آب‌پز و نپخته را بدون هیچ تردیدی می‌خورند.

پرندگان کدام نوع برنج را می‌توانند، بخورند؟

حال که در خصوص برنج و ایمنی پرندگان به اطمینان رسیدیم، باید ببینیم که پرندگان اساساً کدام نوع برنج را می‌توانند، بخورند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که پرندگان بزرگتر می‌توانند طیف وسیعی از انواع برنج، از برنج وحشی گرفته تا برنج قهوه ای، برنج سفید و برنج قرمز را بخورند. بر این اساس به طور کلی نوع برنج مهم نیست. زیرا همه انواع آن برای پرندگانی که خوردن این دانه را دوست دارند، کاملاً بی خطر است. در این بین برنج خشک، به خودی خود خوب است و در صورت تمایل می‌توانید آن را خیس کرده و به پرندگان خود بدهید. همینطور فرقی نمی‌کند که برنج، دانه بلند باشد یا دانه کوتاه، چرا که پرندگان بزرگتر می‌توانند هر دو نوع آن را بخورند. اما برای پرندگان کوچکتر ممکن است خوردن برنج دانه کوتاه آسانتر باشد.

از نظر تغذیه و ارزش غذایی نیز، برنج وحشی یا قهوه ای برای پرندگان بهتر است، همانطور که خوردن آن برای ما بهتر است. چون دارای کربوهیدرات های پیچیده تری با سطوح بالاتری از مواد مغذی است. در مقابل برنج سفید بیشتر یک «کربوهیدرات خالی» است و بنابراین اگر از ان به عنوان غذای پرنده استفاده می‌کنید، بهتر است آن را در حد اعتدال، به عنوان یک خوراکی، گاهگاه به دوستان پردار خود ارائه کنید.

رابطه میان پختن برنج و ایمنی پرندگان مصرف کننده

برنج پخته شده بخشی از رژیم غذایی طبیعی پرندگان نیست، اما اگر گهگاه به پرندگان داده شود، ضرری ندارد. بنابراین اگر در مقداری برنج در ظرف غذایتان باقی مانده است، می‌توانید آن را برای پرندگان کنار بگذارید. با این کار به زودی متوجه خواهید شد، پرندگانی مانند کبوتر، سار و پرندگان سیاه که رژیم غذایی عمومی دارند، به راحتی برنج پخته شده را مصرف می‌کنند. (برای اشنایی با سایر پرندگان همه چیزخوار می‌توانید، مقاله دیگر ما را با عنوان « با مرغابی، جد اردکهای اهلی آشنا شوید!» در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)

با این حال، نکته کلیدی که باید به خاطر بسپارید این است که اگرچه برنج ساده پخته شده به تنهایی مشکلی را ایجاد نمی‌کند، اما اضافه کردن هر نوع نمک یا چاشنی های دیگر ممکن است برای پرندگان مضر باشد. از این رو مطمئن شوید که اگر باقیمانده غذا خود را در فضای باز قرار می‌دهید، فقط برنج بدون مزه را در دسترس پرندگان قرار دهید.خوردن برنج

سوالات متداول

در اینجا با پاسخ به چند سوال متداول در خصوص برنج و ایمنی پرندگان، مقاله را به پایان می‌رسانیم.

آیا خوردن محصولات تهیه شده از برنج برای پرندگان بی خطر است؟

خوردنی‌هایی مثل رایس کریسپی یا سایر خوراکی های مشابه مثل غلات صبحانه تهیه شده از برنج، اگر فقط گاهی در دسترس پرندگان قرار بگیرند، ضرر زیادی نخواهد داشت. همینطور کیک برنج و سایر غذاهای مشتق شده از برنج نیز خوب هستند و هیچ ضرری ندارند. فقط به یاد داشته باشید که لیست مواد تشکیل دهنده آنها را بررسی کنید. زیرا اگرچه خودِ برنج خوب است، اما سایر مواد ممکن است برای سلامت پرنده شما خوب نباشد.

برنج پخته یا نپخته، کدامیک برای تغذیه پرندگان بهتر است؟

برنج پخته و نپخته برای پرندگان مفید است به شرطی که حاوی مواد اضافی نباشد. با این حال، بیشتر پرندگان برنج نپخته را برای خوردن ترجیح می‌دهند، زیرا بافت و ظاهر آن به اندازه دانه ها آشنا است و شکل عجیبی ندارد. پس اگر به طور خاص برنج را برای تغذیه پرندگان تهیه می‌کنید، بهتر است از برنج نپخته استفاده کنید. چرا که این نوع برنج نه تنها برای پرندگان آشناتر است، بلکه تهیه آن نیز برای شما راحت تر است. بنابراین، به طور کلی هر دو برنج پخته و نپخته برای پرندگان به یک اندازه سالم هستند، با این فرض که هیچ ماده اضافی در برنج وجود ندارد.

9 نظر

  1. 31 اکتبر , 2023
    نسترن

    من همیشه برای پرنده های توی بالکن برنج پخته میریزم یعنی ضرر داره?

    پاسخ
  2. 1 نوامبر , 2023
    دانه مارکت1

    سلام، نسترن عزیز تا جای ممکن بهتره از دادن غذای سفره به پرندگان اهلی یا وحشی خودداری کنید. شما میتونین برنج رو به صورت خام در اختیار این پرنده ها بزارین و یا اینکه اون رو بدون نمک و روغن بپزید و به عنوان غذا در اختیارشون قرار بدین.

    پاسخ
  3. 8 دسامبر , 2023
    نسترن

    سلام ممنون

    پاسخ
  4. 25 دسامبر , 2023
    افشین

    من کبوتر دارم برای اولین بار بهشون برنج خام دادم
    خیلی جالبه که سرحالتر شدن وخیلی بهتر میپرن
    تجربه جالبی بود ممنون از راهنماییتون

    پاسخ
  5. 16 ژانویه , 2024
    دانه مارکت1

    افشین عزیز سلام، ما از شما ممنونیم که تجربتون رو با ما در میون گذاشتین.

    پاسخ
  6. 13 فوریه , 2024
    ریحانه

    سلام
    ببخشید میخواستم بدونم دادن برنج زعفرانی به پرندگان ضرر دارد، درسته؟

    پاسخ
  7. 16 مارس , 2024
    رحمت

    سلام خسته نباشید من عروس دارم سینه کاردی شده دامپزشکی هم بردم میخواستم بپرسم بهش برنج بدم بهتر میشه ممنون

    پاسخ
  8. 18 مارس , 2024
    دانه مارکت1

    ریحانه عزیز سلام، بله برنج مورد استفاده برای تغذیه پرندگان خانگی باید عاری از هر نوع افزودنی اعم از روغن، نمک و به ویژه زعفرون باشه.

    پاسخ
  9. 18 آوریل , 2024
    م

    سلام خسته نباشید،اگر برنج پخته شده رودا خل آب داغ بریزیم تا روغن آن جدا بشه بعد به کبوتر بدهیم باز هم بده،ممنون از راهنمایی شما

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.