دانه ماش برای خوراک پرندگان باید دارای چه مشخصاتی باشد؟

ماش برای خوراک پرندگان
18 مارس , 2024 بدون نظر

همانطور که می‌دانید بخش قابل توجهی از خوراک پرندگان خانگی را انواع دانه‌ ها در برمی‌گیرند. به طور مثال ارزن، شاهدانه، تخم کتان و ذرت از جمله دانه های مورد علاقه بسیاری از پرندگان هستند. با این حال گونه های متعددی از پرندگان خانگی کوچک نظیر طوطی ها، دانه ماش را نیز به عنوان یکی از ترکیبات موجود در ظرف غذای خود دوست دارند. اما این دانه به چه شکل قابل استفاده است و دانه ماش برای خوراک پرندگان باید دارای چه مشخصاتی باشد؟ برای یافتن پاسخ این سوال، با ما در ادامه این مطلب از دانه مارکت همراه باشید.

ویژگی‌های دانه ماش برای خوراک پرندگان

بدیهی است خوردن دانه ماش جوانه نزده برای پرندگان کوچک چالش برانگیز است و باعث می‌شود تا آنها این دانه را در ظرف غذای خود نادیده بگیرند. اما در صورتی که شما بتوانید جوانه های ماش را به درستی اماده کنید، یک غذای پرنده با کیفیت استثنایی را دریافت خواهید کرد که مورد توجه بسیاری از گونه های پرندگان است. البته ناگفته نماند که شما می‌توانید تا سبز شدن جوانه ها نیز به انتظار بنشینید. چرا که سبزه ماش نیز به عنوان خوراک برای پرندگان خانگی قابل مصرف است.

فواید دانه ماش برای پرندگان خانگی

استفاده از دانه ماش برای خوراک پرندگان توسط بسیاری از دامپزشکان توصیه می‌شود. اما چرا؟ پاسخ روشن است. زیرا ماش حاوی تیامین، کلسیم و فسفر است و این مواد مغذی برای رشد و نمو پرندگان ضروری هستند. دانه ماش همچنین حاوی مقادیر کمی پروتئین، چربی، کربوهیدرات و فیبر غذایی است و بیش از 50 درصد آب دارد. همین ویژگی نیز کمک می‌کند تا بدن پرنده شما در تابستان های گرم، هیدراته بماند.

ماش همینطور منبعی غنی از چندین ماده معدنی و ویتامین های ضروری مانند آهن، منیزیم، منگنز، فولات و ویتامین B1 است. وجود این مواد معدنی می‌تواند دانه ماش را به یک رژیم غذایی ایده آل برای پرندگانی که در حال بهبودی از بیماری هستند یا آنهایی که محیط خود را تغییر داده و استرس دارند، تبدیل کند.
این دانه سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی هم است که به سلامت و قوی نگه داشتن پرنده خانگی شما کمک می‌کند. وجود ترکیباتی مانند اسید کلروژنیک و اسید کافئیک نیز در دانه ماش که دارای خواص ضد التهابی هستند هم می‌تواند به تسکین درد احتمالی پرنده شما کمک کند.

علاوه بر اینها، استفاده از دانه ماش برای خوراک پرندگان به ویژه برای آنهایی که مشکلات تنفسی دارند، بسیار مفید است. چرا که به پاکسازی مخاط از دستگاه تنفسی و رفع احتقان کمک می‌کند و تنفس را برای پرنده آسان تر می‌نماید. در نهایت گفتنی است ماش همچنین منبع خوبی از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی پرنده شما کمک می‌کند. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را نیز با عنوان « بهترین سبزیجات برای تغذیه طوطی‌ ها » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)

ماش برای خوراک پرندگان

ارزش غذایی دانه ماش

دانه ماش، منبع خوبی از اسیدهای آمینه ضروری است که به ترمیم بافت ماهیچه ای و ساخت سلول های جدید کمک می‌کند. این دانه حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی نیز است که به پرنده شما اجازه می‌دهد، غذا را به طور موثرتری هضم کند و مواد مغذی را از آن جذب نماید.

ماش همچنین سرشار از فیبر است که می‌تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند. این دانه حاوی حدود 14 درصد از مقدار توصیه شده روزانه جهت مصرف اهن است که برای سلامت گلبول های قرمز پرنده شما ضروری است. این دانه سبز رنگ همینطور حاوی حدود 13 درصد از ارزش توصیه شده روزانه جهت مصرف پروتئین است که پرنده شما برای ساخت سلول های جدید، ترمیم بافت عضلانی و تولید آنزیم ها به آن نیاز دارد.

استفاده از دانه ماش برای خوراک پرندگان به ساخت توده عضلانی حیوان خانگی شما نیز کمک می‌کنند و از آنجایی که حاوی ویتامین B6 و منیزیم است به عملکرد صحیح سیستم ایمنی پرنده نیز یاری می‌رساند. لازم به ذکر است که دانه ماش را می‌توان پخت و به عنوان میان وعده سرو کرد یا آن را جهت مغذی تر شدن، با سایر غذاها مخلوط کرد.
ناگفته نماند که ماش منبع خوبی از ویتامین B-3 و اسید پانتوتنیک نیز است که به پرنده شما در سنتز اسیدهای چرب کمک می‌کند. این دانه حاوی حدود 9 درصد از مقدار توصیه شده روزانه جهت مصرف کلسیم است که به قوی نگه داشتن استخوان های پرنده شما کمک می‌کند.

از چه نوع دانه ماشی برای غذای پرندگان استفاده کنیم؟

دانه های جوان، که به طور کامل رشد نکرده اند، معمولاً از نظر اندازه نسبت به دانه های رسیده، پژمرده و خام تر هستند. رشد قارچ نیز ممکن است به طور قابل توجهی در مدار پوشش دانه با سایه های مختلف مشهود باشد. به همین دلیل قسمت های خزنده و آسیب دیده با سوراخی از پوسته دانه در ترکیب با لکه هایی که وارد لپه می‌شوند، قابل مشاهده هستند. در چنین شرایطی معمولاً پوسته یا تکه های بذر، با رنگ عالی و همیشگی خود دیده نمی‌شوند. به همین خاطر توصیه می‌شود که تنها، از نوع ارگانیک و سالمِ دانه ماش برای خوراک پرندگان استفاده کنید.

سوالات متداول

در اینجا پاسخ به چند سوال متداول در خصوص چگونگی استفاده از دانه ماش برای خوراک پرندگان، مقاله را به پایان می‌رسانیم:

چگونه جوانه ماش تهیه کنیم؟

بگذارید دانه های ماش را به مدت 6 الی 8 ساعت خیس بخورند، سپس آنها را از آب خارج کرده و کاملاً بشویید. در نهایت دانه های خیس خورده را در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید تا جوانه بزنند.

آیا می‌توان به طور روزانه از دانه ماش برای خوراک پرندگان استفاده کرد؟

بله، اما بهتر است تنها بخشی از غذای پرنده خود را به جوانه ها اختصاص دهید. چرا که آنها یک ماده غذایی ارزان و راحت برای تغذیه روزانه و تامین سبزیجات مورد نیاز بدن پرنده شما هستند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.