جلوگیری از گرمازدگی پرندگان خانگی در تابستان

گرمازدگی پرندگان

گرمازدگی یک بیماری جدی است که می‌تواند بسیاری از حیوانات خانگی از جمله پرندگان را تحت تأثیر قرار دهد. البته بسیاری از پرندگان بومی محیط های گرمسیری هستند، اما اگر به گرمای زیاد عادت نداشته باشند یا دمای پیرامون آنها به طور ناگهانی افزایش یابد، ممکن است گرما زده شوند. در چنین شرایطی اگر دمای مرکزی بدن پرنده بیش از حد بالا برود، امکان دارد ببینید که او شروع به تنفس با دهان باز می‌کند، نفس نفس زده و بال هایش را آویزان می‌کند. همچنین ممکن است در حالی که پاهایش را باز کرده بایستد، کمتر از حد معمول تحرک داشته باشد و علائم استرس در او دیده شود.

همه اینها نشان می‌دهد که پرنده شما باید به آرامی خنک شود و توجه فوری دامپزشکی را دریافت کند. اما برای جلوگیری از گرمازدگی پرندگان خانگی در تابستان، در وهله اول، کارهای مختلفی برای انجام دادن وجود دارند که در ادامه این مطلب از دانه مارکت به بررسی آنها می‌پردازیم.

تهویه مطبوع

تهویه مطبوع برای نگه داشتن محیط در یک دمای ثابت ضروری است. این کار همچنین می‌تواند از گرم شدن بیش از حد خانه شما و محیط زندگی پرندگانتان جلوگیری کند. اما باید مطمئن شوید که قفس پرنده خود را مستقیماً زیر دریچه تهویه قرار نمی‌دهید، زیرا باد سرد می‌تواند پرنده شما را مستعد بیماری کند.

فن های نوسانی

اگر تهویه هوا ندارید یا باید فوراً پرنده خود را خنک کنید، یک فن را روشن کنید. قرار دادن یک کاسه آب سرد با تکه‌های یخ در جلوی پنکه نیز باعث ایجاد هوای سرد می‌شود. اما نباید اجازه دهید که باد پنکه مستقیماً به پرنده شما بخورد یا اینکه پرنده‌تان به پره‌های آن دسترسی داشته باشد.

به یاد داشته باشید که فن های نوسانی با وزش نسیم غیرمستقیم برای پرنده ای که در قفس است، ایمن هستند اما این احتمال نیز وجود دارد که پرنده‌تان از آنها بترسد. در چنین شرایطی می‌توانید برای جلوگیری از استرس حیوان خانگی خود، قبل از استفاده، پرنده خود را با این مدل فن ها آشنا کنید.

گرمازدگی پرندگان

پنکه های سقفی

استفاده از یک پنکه سقفی در اتاق پرنده شما می‌تواند به حفظ دمای اتاق بدون تهویه مطبوع کمک کند. با این حال باید اطمینان یابید که قبل از روشن کردن پنکه پرنده‌تان در قفس خود قرار دارد. در غیر این صورت باید بگویم که صدمات پنکه به اندازه گرمازدگی پرندگان خانگی جدی است.

باز کردن پنجره

اگر تهویه هوا ندارید، می‌توانید وقتی که نسیم می‌وزد، چند پنجره را باز کنید تا هوا در خانه‌تان جریان داشته باشد. با این حال باید مراقب پرنده خود باشید تا مطمئن شوید که قادر به فرار نیست.

پرده و توری پنجره

استفاده از پرده ها یا توری پنجره به جلوگیری از ورود نور خورشید به اتاقی که پرنده شما در آن قرار دارد، کمک می‌کند. این امر هم از گرمازدگی پرندگان خانگی جلوگیری می‌کند و هم به خنک تر نگه داشتن اتاق پرنده شما کمک می‌کند.

غذای خنک

میوه ها و سبزیجات سرد برای بسیاری از پرندگان خانگی، خوراکی های محبوب و سالمی هستند. چرا که هم می‌توانند مقداری رطوبت اضافی برای آنها فراهم کنند و هم از گرمازدگی جلوگیری نمایند. از این رو استفاده از غذای پرنده خنک در تابستان می‌تواند به هیدراته نگه داشتن بدن پرندگان خانگی شما نیز کمک نماید.

سایه

اگر از پرنده خود در بیرون از خانه در قفس نگهداری می‌کنید، مطمئن شوید که قفس او در محیط سایه داری قرار دارد. به طور مثال شاخه های درختان برگی، چترها و دیگر سازه های دست ساز می‌توانند در این زمینه کمک کننده باشند و پرنده شما را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارند. فراموش نکنید که شما با این کار می‌توانید محیطی حداقل 10-15 درجه خنک تر از بخش‌های بدون سایه را برای پرنده خود فراهم کنید.

اسپری و مه الود کردن پرندگان

برای جلوگیری از گرمازدگی پرندگان خانگی از یک بطری اسپری برای مه آلود کردن آنها استفاده کنید. به یاد داشته باشید که آب در حال تبخیر می‌تواند به پرنده شما کمک کند تا خنک شود، به خصوص اگر آن را زیر بال هایش اسپری کنید یا به پرنده خود، روش مورد علاقه اش را برای حمام کردن پیشنهاد دهید.

گرمازدگی پرندگان

استفاده از کاشی

شما می‌توانید یک تکه کاشی و سرامیک را در یخچال قرار دهید و به پرنده خود این امکان را بدهید که روی سطح خنک راه برود یا به طور موقت روی آن بایستد. البته توجه داشته باشید که برخی از پرندگان ممکن است روی کاشی بایستند و برخی دیگر ممکن است از آن اجتناب کنند، اما این کاری است که ارزش امتحان کردن را دارد.

یخ

اگر از یک پرنده خانگی بزرگ نگهداری می‌کنید و می‌خواهید یک غذا یا اسباب‌بازی جالب به او بدهید، یک تکه یخ را امتحان کنید. در این شرایط پرنده شما ممکن است آن را لیس بزند یا یخ را بلند کرده و با آن بازی کند.

سوالات متداول در جلوگیری از گرمازدگی پرندگان

در اینجا با پاسخ به چند سوال متداول در خصوص جلوگیری از گرمازدگی پرندگان خانگی در تابستان، مقاله را به پایان می‌رسانیم:

آیا پرندگان ممکن است دچار گرمازدگی شوند؟

در حالی که بسیاری از پرندگان خانگی در محیط های گرم خوب عمل می‌کنند، اما اگر دمای بدن پرنده شما بیش از حد بالا برود ممکن است گرمازدگی رخ دهد. این بیشتر در محیط هایی که بالای 40 درجه سانتیگراد هستند، رایج است.

گرمازدگی پرندگان خانگی چه علائمی دارد؟

تنفس با دهان باز، نفس نفس زدن، بی حالی، بال های آویزان و با پاهای باز ایستادن، همگی از نشانه های گرمازدگی در پرندگان هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « مهمترین علائم بیماری در پرندگان خانگی را بشناسید » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

چگونه متوجه شویم که پرنده‌مان گرما زده شده است؟

اگر پرنده شما در یک محیط گرم (معمولاً بیش از 40 درجه سانتیگراد) است و علائمی که در سوال قبلی مطرح کردیم را از خود را نشان می‌دهد، ممکن است گرما زده شده باشد. پس باید سعی کنید تا او را خنک کرده و علائم را برطرف نمایید و در صورت لزوم به دامپزشک مراجعه کنید.

3 نظر

  1. 24 اکتبر , 2023
    keyvan kakol

    خیلی مطلب خوبی بود . یه نکته هم من اضافه کنم که حموم کردن حداقل یه روز در میون و در دسترس قرار دادن اب تازه به مقدار کافی خیلی ضروریه. منتها دقت کنین که این بچه ها رو جلوی باد مستقیم کولر نزارین که زود سرما میخورن

    پاسخ
  2. 30 اکتبر , 2023
    amirhossein

    سلام. با تشکر از مطالب خوبتون. لطفا در مورد سرما زدگی هم بنویسید که بدونیم به پرنده های یخ زده تو زمستون چجوری کمک کنیم

    پاسخ
  3. 4 نوامبر , 2023
    الناز اکبری

    سلام. مقاله جالبی بود کاش زودتر دیده بودنش

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.