چگونگی تمیز کردن پرندگان خانگی و محیط اطراف آنها

تمیز کردن پرندگان

پرندگان، حیوانات زیبایی هستند که بدن آنها از پرهای رنگارنگی پوشیده شده است. بیشترِ این حیوانات می‌توانند نیازهای نظافتی خود را برطرف کنند، اما ممکن است گاهی اوقات نیز نیاز به حمام کردن داشته باشند. از این رو تمیز کردن پرندگان خانگی با مه پاشی و شستن ملایم آنها امکان پذیر است اما نباید فراموش کنید که نظافت قفس نیز می‌تواند به تمیز نگه داشتن آنها کمک کند. در ادامه این مقاله از دانه مارکت، اطلاعات بیشتری را در این خصوص در اختیار شما قرار می‌دهیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

قسمت اول : حمام کردن پرندگان خانگی

  1. پرنده خود را در فضای گرم نگه دارید.

اگر پرنده‌ خانگی خود را حمام می‌کنید یا به او اجازه می‌دهید خودش استحمام کند، مطمئن شوید که در یک فضای گرم قرار دارد. گرم بودن محیط می‌تواند او را سالم نگه دارد و به او اجازه می‌دهد به درستی حمام کرده و خشک شود.

  • از حمام کردن در مناطق سرد خودداری کنید.
      2. اجازه دهید پرنده‌تان خودش را استحمام کند.

بسیاری از پرندگان بدون کمک انسان خود را حمام می‌کنند. از این رو حمام را در قفس پرنده خود یا در مکانی که او آزادانه در آن پرسه می‌زند، قرار دهید. سپس به او اجازه دهید تا خودش را حمام کند یا پرنده‌تان را به آرامی در آب قرار دهید و تشویقش کنید تا خودش را تمیز کند.

  • انواع مختلفی از حمام ها نظیر دوش، بطری های اسپری، سینک آشپزخانه یا کاسه حمام در قفس را برای پرنده خود در نظر بگیرید. چرا که روش‌های مختلفی برای تمیز کردن پرندگان خانگی وجود دارد مثلاً برخی از پرندگان، خود را با مالیدن به شاخه های مرطوب تمیز می‌کنند.
  • ظرفی را 2.5 تا 5.1 سانتی‌متر از آب پر کنید تا پرنده شما بتواند هر طور که دوست دارد در آن راه برود و در آن استحمام کند.
  • برای حمام کردن پرنده خود از آب ولرم (تا دمای اتاق) استفاده کنید تا از سرد شدن بدن او جلوگیری کنید.
  • هیچگاه پرنده خود را به اجبار حمام نکنید.
  • تنها زمانی که پرنده شما چرب است از صابون استفاده کنید.
      3. پرنده خود را با آب ولرم، مه آلود کنید.

بسته به اینکه پرنده شما چقدر کثیف است، ممکن است بتوانید او را به سادگی با مه پاش کردن با آب تمیز کنید. فراموش نکنید که به طور کلی، آب مناسبترین اسپری پر است پس به آرامی پرنده خود را با غبار ملایم آب اسپری کنید تا زمانی که تمیز به نظر برسد.

  • اطمینان حاصل کنید، اسپری که انتخاب کرده‌اید فشار بسیار کمی دارد و به پرنده شما آسیب نمی‌زند.
  • شما می‌توانید این کار را هر روز یا هر زمان که لازم است انجام دهید.
  • از مه پاش کردن یا پاشیدن آب به طور مستقیم در صورت پرنده خود اجتناب کنید.
  • اگر دوست دارید می‌توانید از یک اسپری پاک کننده پرنده شرکتی برای تمیز کردن پرندگان خانگی استفاده کنید، اگرچه که این کار معمولاً غیر ضروری است.

تمیز کردن پرندگان

      4. پرنده خود را با صابون بشویید.

در بیشتر مواقع نباید پرنده خود را با صابون بشویید. با این حال، گاهی ممکن است پرنده شما وارد روغن یا مواد دیگری شود که فقط با صابون از بین می‌رود. در چنین شرایطی از صابون ملایم استفاده کنید و پرنده خود را به آرامی حمام کنید تا تمیز شود.

  • مطمئن شوید که پرنده شما به اندازه کافی ثابت و آرام باقی می‌ماند که با صابون شسته شود.
  • برای این کار می‌توانید یک ظرف را به اندازه یک تا دو اینچ از آب پر کنید. سپس یک مایع ظرفشویی با غلظت کم را که به طور موثر و آسان و بدون تحریک چشم یا پوست پرندگان، روغن ها را پاک می‌کند، به آب اضافه کنید.
  • پرنده خود را به طور کامل با مه یا اسپری آب بشویید. فراموش نکنید که پرنده شما پس از استحمام باید به درستی خشک شود تا فرآیند ضد آب طبیعی پرهای او تحت تأثیر قرار نگیرد.
  • اگر پرنده شما با چیزی که برداشتن آن از روی پرها دشوار است (مانند آدامس) کثیف شده است، از دامپزشک خود در خصوص تمیز کردن او مشورت بگیرید.
      5. پس از تمیز کردن پرندگان خانگی اجازه دهید حیوان در هوای آزاد خشک شود.

پرندگان نمی‌توانند با بال های خیس پرواز کنند. از این رو خشک کردن بخش مهمی از ضد آب کردن پرهای آنها و وادار کردنشان به پرواز مجدد است. برای این کار بهتر است پرنده خود را در یک اتاق گرم و آفتابی بگذارید تا کاملاً در هوا خشک شود.

  • از سشوار برای خشک کردن پرنده استفاده نکنید چرا که می‌تواند پوست او را بسوزاند.
  • از خشک کردن پرندگان با حوله نیز خودداری کنید. چرا که بخشی از فرآیند ضد آب کردن پرهای پرندگان، اجازه دادن به پرها برای خشک شدن در هوای آزاد و تنظیم مجدد ضد آب شدنشان به طور طبیعی است.
  • اگر پرنده‌تان اجازه می‌دهد به آرامی و در جهت پرهایش او را نوازش کنید. این کار می‌تواند به خشک شدن سریعتر او کمک کند.
  • توجه داشته باشید که سینه پرنده شما ممکن است بعد از حمام کردن، بلرزد. این بدان معنا نیست که پرنده احساس سرما می‌کند. بلکه این کار یک واکنش طبیعی برای تولید گرمای بدن است که به خشک شدن پرهای پرنده کمک می‌کند.
      6. پرنده خود را نزد دامپزشک یا نظافتچی حرفه ای ببرید.

اگر پرنده شما به شکلی کثیف شده است که در مورد تمیز کردن او مطمئن نیستید، یک قرار ملاقات با دامپزشک او یا یک آرایشگر حرفه ای پرندگان خانگی بگذارید. چرا که هر دو این افراد می‌توانند به طور ایمن و موثر پرنده شما را تمیز کنند تا او سالم و شاد بماند.

قسمت دوم: نگهداری از قفس پرنده

      1. اهمیت نگهداری از قفس را بیاموزید.

پرندگان ممکن است بسیار نامرتب باشند، اما تمیز نگه داشتن قفس آنها بخش مهمی از تمیز، سالم و شاد نگه داشتن پرنده شما است. از این رو ضایعاتی مثل باقی مانده غذای پرنده و سایر مواد مانند پرها را هر روز از قفس خارج کنید و هر هفته یا در صورت لزوم چند بار در هفته، قفس را به طور کامل تمیز کنید. در نهایت با در نظر گرفتن عناصر زیر مطمئن شوید که قفس پرنده شما به اندازه کافی بزرگ و راحت است:

  • قفس پرنده باید به او اجازه دهد که به راحتی پرواز کند و بال هایش را باز نماید.
  • قفس باید فضای کافی برای قرار دادن ظروف غذا و آب پرنده را فراهم کند.
  • محل نگهداری پرنده باید دارای اسباب ‌بازی‌ها و سوف های متعدد باشد.

 

      2. هر روز قفس را مرتب کنید.

شما می‌توانید سلامتی و شادی پرنده خود را با مرتب کردن هر روزه قفس ارتقا دهید. این کار نه تنها می‌تواند پرنده شما را شاد و هوای پیرامون او را تازه نگه دارد، بلکه ممکن است تمیز کردن عمیق تر را نیز برای خود شما، آسان تر کند. نکاتی برای تمیز کردن قفس پرنده را نیز مطالعه کنید.

  • هنگامی که پرنده شما در خارج از قفس خود بازی می‌کند، قفس او را مرتب کنید.
  • هنگام تمیز کردن قفس، غذای او را عوض کنید و بطری او را با آب تازه پر کنید.
  • دان پرنده یا مغزهای چسبیده به ته قفس را جدا کنید. همچنین مدفوع یا پرهای ریخته را از پایین قفس بردارید.
  • یک کاغذ یا حوله کاغذی تازه را در پایین قفس قرار دهید و کاغذ کثیف را دور بیندازید.
  • یکی از اصول تمیز کردن پرندگان خانگی و محیط اطراف انها این است که تمام سطوح قفس را با مخلوط سرکه و آب یا اسپری آنزیمی که می‌توانید آن را از فروشگاه حیوانات خانگی خریداری کنید، نظافت نمایید.
      3. سطوح قفس را به صورت هفتگی ضدعفونی کنید.

از آنجایی که پرندگان اغلب آشفتگی های بزرگی از مدفوع، غذا و پرها تولید می‌کنند، مهم است که قفس و سطوح آن را حداقل یک بار در هفته تمیز و ضدعفونی کنید.

  • زمانی که پرنده شما بیرون قفس است، قفس او را تمیز کنید.
  • همه چیز، از جمله اسباب بازی ها و ظروف غذا و آب را از قفس خارج کنید.
  • خمیری متشکل از جوش شیرین و آب درست کنید یا ¼ فنجان بوراکس را با 1 فنجان جوش شیرین مخلوط کنید. این مخلوط‌ها می‌توانند سطوحی از جمله نشیمنگاه‌ها و میله‌های قفس را تمیز کنند.
  • کف قفس را با مخلوطی از ½ فنجان بوراکس، ¼ فنجان سرکه سفید و 2 گالن آب داغ پاک کنید.
  • ظروف غذا و آب پرنده خانگی خود را با مایع ظرفشویی و آب گرم بشویید.
  • تراشه های فرسوده را از تخته ها و اسباب بازی ها جدا کنید.
  • مناطق اطراف قفس مانند پرده یا فرش را تمیز کنید.
  • آستری پایین قفس را با مواد تازه جایگزین کنید.
      4. مراقب بروز علائم بیماری در پرنده خود باشید.

نگهداری از قفس می‌تواند به شما در مورد بیماری‌های احتمالی در پرنده هشدار دهد. از این رو اگر علائم بیماری را در پرنده خود مشاهده کردید، در اسرع وقت او را نزد دامپزشک ببرید. برخی از علائم بیماری در پرندگان خانگی که می‌توانید از طریق تمیز کردن قفس آنها را مشاهده کنید، عبارتند از:

  • غذا نخوردن
  • پرتاب کردن غذاهای هضم نشده یا نیمه هضم شده و چسبیده به مکان های عجیب و غریب در قفس
  • مدفوع تغییر رنگ داده، هضم نشده یا آبکی
  • پرهای پاره شده یا کنده شده در پایین قفس
  • وجود خون در هر جای قفس
  • کمبود ادرار در پرنده یا رنگ عجیب ادرار حیوان

کلام اخر

سعی کنید به هنگام تمیز کردن پرندگان خانگی همه چیز را در اختیار داشته باشید تا مجبور نباشید، پرنده در دست، به دنبال وسایلتان بگردید. همینطور اگر در حال اسپری کردن پرهای پرنده خود هستید، هیچ گاه آن را به طور کامل خیس نکنید و فقط بخش های کوچکی از پرهای پرنده را اسپری کنید تا تمیز شود. در پایان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، سایر مقالات ما را در وبلاگ دانه مارکت بخوانید و در صورت تمایل دان و غلات مورد نیاز برای تغذیه پرنده خانگی خود را به صورت آنلاین از فروشگاه ما خریداری کنید.

6 نظر

  1. 19 اکتبر , 2023
    agha mamal

    پرنده من اصلا حموم کردن رو دوست نداره باید چطوری تمیزش کنم؟

    پاسخ
  2. 20 اکتبر , 2023
    raha

    یه ظرف اب ولرم در اختیارش قرار بدین تا خودش کنجکاو بشه و اگه دوست داشت حموم کنه. هیچ وقت یه پرنده رو به زور نظافت نکنین چون اینجوری بدتر از اب میترسه و اعتمادش به شما رو از دست میده

    پاسخ
  3. 27 اکتبر , 2023
    mahdi

    دوستان در مورد تمیز کردن قفس هم کوتاهی نکنین، محیط نامناسب میتونه باعث بیمار شدن پرنده تون بشه

    پاسخ
  4. 11 فوریه , 2024
    نیوشا

    سلام ممنون بابت مطالبتون
    پرنده من خودش اب بازی دوس داره با اسپری یا حتی زیر دوش اب بردمش
    اب میذارم‌ خودش میپره توش یکم حمام میکنه
    با این حال پرهای سفیدش خیلی کثیف شدن اصلا رنگش سیاه شده
    نمیتونمم با صابون بشورم
    چکارش کنم

    پاسخ
  5. 18 مارس , 2024
    دانه مارکت1

    نیوشای عزیز سلام، لطفا پرنده تون رو زیر دوش نگیرین چپن احتمال عفونت چشم ها و گوش هاش در حین این کار وجود داره. سایر روش ها رو اما میتونین با توجه به تمایل پرنده برای استحمام انجام بدین. چون پرنده ها پرارایی دارن شما نمیتونین از هیچ ماده شوینده ای برای تمیز کردن پرهای اونها استفاده بکنین، چون احتمال مسمومیت پرنده با اونها زیاده. توصیه میکنیم با مشورت دامپزشک پرنده تون از پاک کننده های ایمن پرهای پرندگان مثل انواع شوینده و شامپوی مخصوص استفاده کنید.

    پاسخ
  6. 24 مارس , 2024
    رامین

    سلام.وقتتون بخیر نوروزتون مبارک
    مرغ عشق ماده هشت ماهه دارم ک چند کلمه حرف زدن یاد گرفته مدت دو ماهه ک موقع حرف زدن چیزی شبیه خلط در گلوش مانع صاف حرف زدنش میشه وقتی با صدای خودش میخونه کمتر این مشکل رو داره اما گاهی بقدری این صدا ک شبیه قق شدت و غلظت پیدا میکنه ک ناچار سعی میکنه تا با حرکتی شبیه قورت دادن این خلط مانند رو فرو ببره این حالت بیشتر اوقات در گلو داره داروخانه دامپزشکی ویتالین و ی ترکیب دوتا مواد ک یکی زرد رنگ بود داد ویتالین سه روز و مایع زرد چهار روز طبق دستور بهش دادم اما هیچ تغییری نکرد از چند نفر پرورش دهنده ک پرسیدم گفتن تابحال ب چنین موردی بر نخوردن خواهش میکنم اگر اطلاعاتی هس منو مطلع کنید تا اینقدر عذاب نکشم لطفا کمکم کنید و جوابم رو
    بدید🙏
    سپاسگزارم

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.