تفاوت پرنده زینتی و پرنده خانگی

تفاوت پرنده زینتی و پرنده خانگی

شاید برای بسیاری از مردم تفاوت پرنده زینتی و پرنده خانگی آشکار نباشد. و این دو را از یک دسته بدانند باید بدانید که این دو با یکدیگر تفاوت‌های اساسی دارند. و در این مطلب قصد داریم به تفاوت‌های این دو گروه بپردازیم و از هر دسته چند نوع پرنده معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

تفاوت پرنده زینتی و پرنده خانگی

برخلاف تصور بسیاری از مردم این دو اصطلاح با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. و به کار بردن آن‌ها به جای هم، کار درستی نیست. به‌طور کلی هر پرنده زینتی نمی‌تواند پرنده خانگی باشد و بالعکس. بسیاری از پرنده‌های زینتی به عنوان پرنده خانگی نگهداری نمی‌شوند. و در مقابل، بعضی از پرندگانی که در محیط خانه بزرگ می‌شوند، جزو پرندگان زینتی به شمار نمی‌آیند. به عنوان مثال برخی از افرادی که به نگهداری پرنده خانگی علاقه‌مند هستند، تمایل دارند از پرنده‌های خشن و گوشت‌خوار مانند شاهین یا عقاب نگهداری کنند. که طبیعتا نمی‌توان این دسته از پرندگان خانگی را جزو پرندگان زینتی به شمار آورد.

همچنین به کسانی که از پرندگانی مانند مرغ مینا به عنوان پرنده خانگی نگهداری می‌کنند، نمی‌توان گفت که پرنده زینتی دارند. از سوی دیگر بسیاری از پرندگان زینتی به‌ویژه آن‌هایی که در جنگل‌های استوایی زندگی می‌کنند، تا به حال به عنوان پرنده خانگی نگهداری نشده‌اند. به همین دلیل تفاوت اصلی پرنده زینتی و پرنده خانگی آشکار می‌شود.

مرغ مینا

این روزها این پرنده سخنگو و از دسته سارها، توسط افراد زیادی به عنوان پرنده خانگی افراد نگهداری می‌شود. و دلیل اصلی محبوبیت آن در بین مردم، قدرت تقلید صدای مرغ مینا است. مرغ مینا یک پرنده بومی مناطق جنوب آسیا مانند بنگال یا هند بوده. و به مرور زمان و با افزایش محبوبیت آن، به سایر نقاط جهان نیز برده شده است. این پرنده با انسان‌ها رابطه بسیار خوبی دارد. و به‌طور کلی یک پرنده اجتماعی است. مرغ مینا خیلی سریع اهلی می‌شود. و در سنین پایین به‌راحتی می‌تواند لغات بسیار زیادی در حافظه خود ذخیره کرده و آن‌ها را تقلید کند. این پرنده چندین گونه مختلف دارد که در همه آن‌ها رنگ پرها سیاه و قهوه‌ای است. مرغ مینا طول عمر نسبتا بالایی دارد و بین 10 تا 15 سال عمر می‌کند.

تفاوت پرنده زینتی و پرنده خانگی

کبوتر

کبوترها جزو قدیمی‌ترین پرندگان مانوس با انسان هستند. از زمان کشف و نگهداری آن‌ها به عنوان پرنده خانگی اطلاعات دقیقی در دست نیست. این پرندگان در سراسر کره زمین وجود دارند. و نمی‌توان یک منطقه خاص را به عنوان خاستگاه آن‌ها در نظر گرفت. کبوتران نمونه آشکاری از تفاوت پرنده زینتی و پرنده خانگی هستند. گونه‌های متنوع کبوتر، آن را در میان علاقه‌مندان به حیوانات بسیار محبوب کرده است. کبوترها به‌سرعت اهلی می‌شوند. و توانایی یادگیری بالایی دارند، به همین دلیل از گذشته‌های دور تاکنون به عنوان یکی از مورد اعتمادترین نامه‌رسان‌های انسان عمل کرده‌اند.

ظاهر گونه‌های مختلف در کبوترها متفاوت است و هر کدام از آن‌ها از یک رنگ پر یا قدرت بدنی برخوردار هستند. طول عمر کبوترهای اهلی در بسیار از موارد بسیار بیشتر از گونه وحشی آن برآورد می‌شود و معمولا عمر کبوترهای خانگی به 10سال می‌رسد، در حالی که این میزان در پرنده‌های وحشی بیش از 6 سال نیست.

تفاوت پرنده زینتی و پرنده خانگی

شاهین

شاید برای شما نیز عجیب باشد که شاهین را به عنوان یک مثال برای تفاوت پرنده زینتی و پرنده خانگی نام ببریم. اما این پرنده شکاری و غیر زینتی، توسط بسیاری از افراد به عنوان پرنده خانگی نگهداری می‌شود. شاهین در تمام قاره‌های کره زمین به غیر از قاره قطب جنوب وجود دارد . شاهین‌ها به سختی رام می‌شوند و در بسیاری از موارد تنها به صاحب خود عادت می‌کنند. در ایران باستان شاهین یک پرنده درباری بوده که معمولا به وسیله پادشاهان و افراد داری قدرت نگهداری می‌شده است. شاهین‌ها گوشت‌خوار هستند. و طعمه را به وسیله منقار خود می‌خورند. این پرندگان چنگال‌های تیزی دارند که برای گرفتن طعمه از آن‌ها استفاده می‌کنند. چشمان نافذ این پرنده به یافتن طعمه در فواصل دور کمک می‌کنند.

تفاوت پرنده زینتی و پرنده خانگی

چند نمونه پرنده زینتی غیر خانگی

برای درک بیشتر تفاوت پرنده زینتی و پرنده خانگی در زیر به معرفی چند نمونه از پرنده‌های زینتی، اما غیر خانگی می‌پردازیم.

فلامینگو

فلامینگو یا پرنده آتشی نوع خاصی از پرنده است که در بیشتر مناطق دنیا یافت می‌شود. این پرندگان به دلیل زیبایی ظاهری یکی از محبوب‌ترین پرندگان دنیا محسوب می‌شوند که هیچ‌گاه به عنوان پرنده خانگی تحت تربیت انسان قرار نگرفتند. فلامینگوها گردنی دراز و پاهایی کشیده و باریک دارند و پرهای بیشتر گونه‌های این پرنده، صورتی یا گلبهی است. فلامینگوها پرنده‌های قوی جثه‌ای هستند که در بسیاری از موارد برای شکار کردن به آب نزدیک شده یا داخل آن می‌شوند، اما به‌طور کلی شناگران ماهری نیستند.

تفاوت پرنده زینتی و پرنده خانگی

کاردینال شمالی

کاردینال شمالی جزو چند پرنده زینتی در دنیا به شمار می‌آید که تا کنون اهلی نشده و به عنوان پرنده خانگی مورد نگهداری قرار نگرفته است. این پرنده زیبا بومی شمال آمریکا و بعضی از نواحی آمریکای مرکزی است و به دلیل ظاهر بسیار زیبا و ویژگی‌های منحصر به‌فرد، مورد توجه جانورشناسان و مردم عادی قرار گرفته است. کاردینال شمالی یک مثال زنده برای آشکار شدن تفاوت پرنده زینتی و پرنده خانگی محسوب می‌شود و بیشتر به رنگ‌ قرمز با لکه‌هایی سیاه و سفید در اطراف چشمان در طبیعت دیده شده است. تحقیقات نشان می‌دهند که این پرنده زیبای خجالتی به هیچ عنوان دوست ندارد تصویر خود را در آینه یا آب ببیند. کاردینال‌ها گونه‌های متفاوتی دارند و خطر انقراض آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

تفاوت پرنده زینتی و پرنده خانگی

سخن نهایی در تفاوت پرنده زینتی و پرنده خانگی

بسیاری از مردم تصور می‌کنند همه پرندگان زینتی خانگی هستند و هر پرنده خانگی از ظاهر زیبایی برخوردار است. گرچه همان‌طور که در بالا توضیح دادیم بین این دو تفاوت‌هایی وجود دارد و ضرب‌المثل هر گردی گردو نیست در این مورد کاملا صدق می‌کند. در مطلب بالا به بخشی از چندین تفاوت پرنده زینتی و پرنده خانگی اشاره کردیم.

2 نظر

  1. 18 اکتبر , 2023
    birdibird

    چه جالب پس با این حساب خیلی از پرنده های خونگی زینتی نیستن

    پاسخ
  2. 24 اکتبر , 2023
    bahador.jm

    بله پرندگان خاصی که اوصولا رنگبندی نادر یا شکل پر متفاوتی دارن زینتی به حساب میان نه همه پرنده های خونگی

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.