راهنمای جامع تغذیه پرندگان با کینوا و فواید آن

تغذیه پرندگان با کینوا
1 جولای , 2024 بدون نظر

اگر به دنبال تنوع بخشیدن به رژیم غذایی پرنده خود هستید، کینوا ممکن است یکی از گزینه های پیش رویتان باشد، اما آیا خوردن آن برای پرندگان بی خطر است؟ در پاسخ باید بگوییم که تغذیه پرندگان با کینوا به طور کلی امن است. چرا که این غله سرشار از پروتئین و مواد مغذی است که همین هم آن را به یک غذای سالم برای پرندگان تبدیل می‌کند. با این حال، نباید فراموش کنید که کینوا فقط باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی و در حد اعتدال به پرندگان ارائه شود. در ادامه این مطلب از دانه مارکت با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید.

کینوا چیست؟

کینوا (Chenopodium quinoa) دانه ای است که به عنوان یک محصول در شیلی، پرو و جاهای دیگر کشت می‌شود. در سالهای اخیر مصرف این دانه به دلیل ارزش غذایی بالا و فواید متعدد سلامتی در بین افراد آگاه به سلامتی، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در نتیجه، به عنوان یک گزینه غذایی بالقوه برای پرندگان نیز مورد توجه قرار گرفته است.
لازم به ذکر است کینوا منبع عالی از پروتئین، فیبر و مواد معدنی ضروری مانند آهن، منیزیم و فسفر است. علاوه بر این، منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها نیز است که می‌تواند به بهبود سیستم ایمنی و سلامت کلی بدن کمک کند.

آیا پرندگان کینوا می‌خورند؟

پیش از هر چیز جالب است بدانید که پرندگان تمایلی به خوردن دانه های کینوا در طبیعت یا مزارع کشاورزی خارج از محدوده بومی خود ندارند. زیرا گونه های خام وحشی کینوا حاوی ساپونین (یک ماده گلیکوزیدی) هستند که طعم تلخی به آنها می‌دهد. به همین دلیل، به طور معمول پرندگان وحشی، تمایلی به این کار ندارند.
با این حال از آنجایی که پرندگان نیز درست مانند انسان، برای حفظ سلامتی خود به رژیم غذایی متنوع و متعادلی نیاز دارند، ارائه انواع غذاها، از جمله غلاتی مانند کینوا، می‌تواند منجر به این شود که اطمینان یابید دوست پردارتان تمام مواد مغذی لازم برای سلامت خود را دریافت می‌کند. در این بین ناگفته نماند که قبل از خوردن کینوا، ابتدا باید دانه ها را خیس کرده و آبکشی کنید تا پوشش ساپونین روی سطح آنها پاک شود. پس از این کار، انسان می‌تواند آن را بخورد و بسیاری از پرندگان نیز با این روش، خوردن آن را دوست دارند.

کدام پرندگان خوردن کینوا را دوست دارند؟

بسیاری از پرندگان باغیِ دانه خوار مانند فنچ ها، پرندگان خانگی مانند طوطی ها، کاکادوها و دام های اهلی مانند جوجه ها و اردک ها، معمولاً خوردن این نوع از دان پرنده را دوست دارند. البته ناگفته نماند که کینوا نپخته، بخشی از رژیم غذایی طبیعی هیچ یک از این پرندگان نیست، اما آنها اغلب از آن به عنوان یک منبع غذایی مغذی استقبال می‌کنند.

فواید تغذیه پرندگان با کینوا

  • پروتئین بالا

کینوا حاوی مقادیر بالایی از پروتئین است که آن را به منبع ارزشمندی از اسیدهای آمینه برای حفظ سلامت پرها، ماهیچه ها و سایر بافت های بدن پرندگان تبدیل می‌کند. ناگفته نماند این دانه حاوی 18 اسید آمینه، از جمله 9 اسید آمینه ضروری است!

  • سرشار از فیبر

محتوای فیبر موجود در کینوا می‌تواند به هضم سالم در پرندگان کمک کند و از مشکلاتی مانند یبوست جلوگیری نماید.

  • مواد معدنی ضروری

کینوا سرشار از مواد معدنی ضروری مانند آهن، منیزیم و فسفر است که برای حفظ استخوان‌های قوی، تولید انرژی و پشتیبانی از عملکردهای مختلف بدن ضروری پرندگان هستند.

  • خواص آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان های موجود در کینوا می‌توانند به کاهش التهاب و بهبود سیستم ایمنی پرنده کمک کند.

  • حمایت از سیستم ایمنی و سلامت کلی

مواد مغذی موجود در کینوا می ‌تواند به سلامت کلی پرنده کمک کند و با بهبود عملکرد بهینه سیستم، خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

تغذیه پرندگان با کینوا

روش های مختلف آماده سازی کینوا برای تغذیه پرندگان

  • پختن کینوا

قبل از ارائه کینوا به پرندگان، باید آن را بپزید تا هضم آن آسان شود.

  • جوانه کینوا

جوانه کینوا می‌تواند خوراکی ترد و مغذی را برای پرندگان فراهم کند. برای این کار شما باید دانه ها را حدود 24 ساعت در آب خیس کنید، سپس آبکشی نموده و بشویید. سپس آنها را برای چند روز در یک شیشه یا ظرف بگذارید و گهگاه نمدارشان کنید تا جوانه ها ظاهر شوند.

  • مخلوط کردن کینوا با سایر غلات و میوه ها

برای متعادل کردن تغذیه پرندگان با کینوا، بهتر است دانه پخته شده آن را با سایر غلات مانند برنج یا جو دوسر ترکیب کنید تا یک غذای خوشمزه و غنی از مواد مغذی برای پرندگان خود فراهم نمایید. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سایر غلات، می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « آیا خوردن جو برای پرندگان بی خطر است؟ » نیز در وبلاگ دانه مارکت مطالعه نمایید.)
نکته : اضافه کردن سبزیجات، میوه ها یا آجیل می‌تواند ارزش غذایی وعده های غذایی حاوی کینوا را افزایش دهد. با این حال، شما باید به طور جد از آووکادو و شکلات در این ترکیبات اجتناب کنید، زیرا ممکن است برای پرندگان سمی باشد.

خطرات بالقوه و اقدامات احتیاطی تغذیه پرندگان با کینوا

توجه داشته باشید که کینوا نباید بیش از 10 درصد از غذای مصرفی روزانه یک پرنده را تشکیل دهد. چرا که ارائه یک رژیم غذایی متنوع برای سلامت کلی آنها بسیار مهم است. از این رو استفاده از مقدار کمی کینوا، حدود یک قاشق چایخوری در روز، برای یک پرنده کوچک، کافی است. اما پرندگان بزرگتر ممکن است بتوانند کمی بیشتر از این مقدار کینوا را در ظرف غذای خود داشته باشند. با این حال فراموش نکنید که زیاده روی در مصرف کینوا ممکن است منجر به یک رژیم غذایی نامتعادل شود و به طور بالقوه باعث مشکلات سلامتی شود. این مشکلات عبارتند از:

  • عکس العمل های آلرژیتیک

اگرچه نادر است، اما برخی از پرندگان ممکن است واکنش‌های آلرژیک به غذاهای خاص داشته باشند. بنابراین بهتر است پرنده خود را برای بررسی هرگونه علائم ناراحتی احتمالی، پس از مصرف کینوا تحت نظر داشته باشید.

  • آفت کش ها و آلاینده ها

اطمینان حاصل کنید که تغذیه پرندگان با کینوایی انجام بگیرد که ارگانیک بوده و عاری از آفت کش ها یا سایر آلاینده ها باشد.

  • خطرات خفگی

شما باید اطمینان یابید که کینوا پخته شده، بذر یا کینوای جوانه زده به اندازه کافی کوچک هستند تا پرنده شما بتواند با خیال راحت و بدون خطر خفگی آنها را مصرف کند.

جایگزین های کینوا

اگر در حال خرید کینوا هستید، ممکن است متوجه شده باشید که تهیه برخی از انواع آن ممکن است دشوارتر از سایرین باشد. همچنین گاهی نیز ممکن است به نوع ارگانیک این غله دسترسی نداشته باشید. در چنین شرایطی می‌توانید از غلات زیر به عنوان جایگزین کینوا استفاده کنید.

  • ارزن

ارزن یک دانه کوچک و غنی از مواد مغذی است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای کینوا باشد.

  • جو

جو پخته می‌تواند فواید مشابهی برای سلامتی پرنده شما داشته باشد. جو یکی دیگر از گزینه های خوب برای تغذیه پرندگان است.

  • برنج قهوه ای

برنج قهوه ای یک نوع غله کامل است که حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری است که آن را به گزینه ای سالم برای پرندگان تبدیل می‌کند.

  • جو دوسر

جو دو سر یک غله غنی از فیبر است که می‌تواند هضم سالم را تقویت کند و آن را به یک جایگزین قابل بررسی برای کینوا تبدیل کند.

سوالات متداول

در اینجا با پاسخ به چند سوال متداول در خصوص تغذیه پرندگان با کینوا، مقاله را به پایان می‌رسانیم.

آیا کینوا برای پرندگان مفید است؟

کینوا منبع بسیار خوبی از پروتئین برای پرندگان است، همانطور که برای انسانها نیز این گونه است. لیزین موجود در کینوا به سنتز پروتئین و خستگی، کم خونی و جذب کلسیم کمک می‌کند. این دانه، همچنین منبع خوبی از ویتامین های B کمپلکس و ویتامین E است که به تولید تخم پرنده و سیستم تولید مثل او کمک می‌کند. لازم به ذکر است کینوا حاوی کلسیم، فسفر و پتاسیم و سرشار از مواد معدنی دیگری مانند مس، آهن، روی، ید، منگنز و سلنیوم نیز است. علاوه بر اینها فلاونوئیدهای ضروری کورستین و کامفرول که به بهبود ایمنی پرندگان کمک می‌کنند را هم دارد.
محتوای بالای فیبر غذایی و محتوای اسیدهای چرب امگا 3 نیز، این ماده غذایی را به منبع غذایی سالم برای پرندگان و همینطور برای خودِ ما تبدیل کرده است.

آیا تغذیه پرندگان با کینوای خام درست است؟

بهتر است کینوا را بدون فرآوری اولیه به پرندگان ندهید. زیرا همانطور که گفتیم پوششی از ساپونین روی سطح آن وجود دارد که به طور بالقوه می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود و در مقادیر زیاد، سمی باشد. پس بهتر است آن را قبل از مصرف، برای چند دقیقه در آب سرد خیس کنید تا این پوشش بیرونی از بین برود.

کدام رنگ کینوا برای تغذیه پرندگان بهتر است؟

در حالی که هر سه رنگ سفید، سیاه و قرمز کینوا دارای برخی ویژگی‌های یکسان هستند، مطالعات نشان داده‌اند که انواع مختلف آن مواد مغذی متفاوتی دارند.
به طور مثال کینوا سیاه دارای کمترین میزان چربی، بیشترین میزان اسید چرب امگا 3 و کاروتنوئید و بیشترین میزان پروتئین است. کینوا سفید هم حدود 2 درصد پروتئین بیشتری نسبت به نوع قرمز آن دارد. در حالی که کینوا قرمز و سیاه تقریباً دو برابرِ محتوای ویتامین E را نسبت به کینوای سفید دارند. بنابراین هر چه رنگ دانه تیره تر باشد، ظرفیت آنتی اکسیدانی آن بیشتر است. از این رو اگر به دنبال خرید کینوا برای پرندگان هستید، مخلوط دانه پرنده با ترکیب هر سه رنگ آن می‌تواند بهترین گزینه پیش روی شما باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.