تغذیه پرندگان با تخم کتان و فواید آن

تغذیه پرندگان با تخم کتان

آیا دانه های کتان برای مصارف غذایی و پخت و پز مناسب هستند؟ پاسخ مثبت است، آنها در زمان های قدیم توسط مردم، خورده می‌شدند. به همین دلیل ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای داشتن زندگی کاملتر و سالمتر دانه های کتان را همراه پرنده خود مصرف کنید. اما اگر هنوز نمی‌دانید که دانه کتان چیست و تغذیه پرندگان با تخم کتان چه فوایدی دارد، ابتدا این مطلب از دانه مارکت را تا انتها بخوانید و سپس در این خصوص تصمیم بگیرید.

دانه های کتان یک مکمل سالم برای رژیم غذایی پرندگان دانه خوار هستند، زیرا حاوی مقدار زیادی مواد مغذی بوده و خوردن آنها برای پرندگان آسان است. البته به خاطر داشته باشید که دانه های کتان حاوی مقدار قابل توجهی چربی نیز هستند، بنابراین پرندگان نباید به طور انحصاری با آن تغذیه شوند. با این وجود، آنها افزودنی عالی برای هر ترکیب غذای پرنده ای هستند که شما برای تغذیه دوست پردار خود، آن را می‌سازید.

دانه های کتان از کجا می‌آیند؟

بذر کتان از گیاه کتان می‌آید که نام گیاه شناسی آن Linum usitatissimum است. گیاه کتان تا حدود 2 فوت رشد می‌کند و در سراسر جهان کشت می‌شود. با این حال اعتقاد بر این است که این گیاه در ابتدا، در مصر رشد کرده است.

نکته جالب توجه این است که قبل از قرن بیستم، گیاه کتان عمدتاً برای تولید لباس استفاده می‌شد. از این رو شما ممکن است با پارچه کتان که از این گیاه ساخته شده است، آشنا باشید. البته اگرچه امروزه هنوز از کتان به عنوان پارچه ای قوی و بادوام استفاده می‌شود، اما اکنون گیاهان کتان بیشتر برای دانه های مغذی خود پرورش داده می‌شوند. به همین دلیل شما اغلب دانه های کتان را در نان و غلات مختلف پیدا می‌کنید، تا جایی که این دانه کوچک مغذی به غذاهای تولیدی حیوانات خانگی نیز راه پیدا کرده اند.

دانه کتان چیست؟

دانه های کتان در واقع غنی ترین منبع بذر آلفالینولنیک اسید هستند. آنها دانه های بیضی شکل مسطح قهوه ای یا سفید براقی هستند که روغن بسیار بالایی نیز دارند. از این رو بهتر است، این دانه‌ها را در زمانی که پرندگان به انرژی بیشتری نیاز دارند، در اختیار آنها قرار دهید. با این حال توجه داشته باشید که تغذیه پرندگان با تخم کتان می‌تواند فیبر، پروتئین، امگا 3، فیتوکمیکال ها و مواد معدنی لازم را به بدن آنها برساند. همینطور شاید جالب باشد که بدانید، بر اساس تحقیقات انجام شده، دانه های کتان دارای خواص ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتریایی نیز هستند.

چرا باید در رژیم غذایی پرندگان از تخم کتان استفاده کنیم؟

ممکن است از خود بپرسید که چرا باید در رژیم غذایی پرندگان از دانه کتان استفاده کنیم. دلیل این کار این است که دانه های کتان می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • فیبر رژیمی
  • پروتئین گیاهی
  • مواد معدنی
  • ویتامین های گروه ب
  • فیبر
  • چربی های غیر اشباع سالم

تغذیه پرندگان با تخم کتان

شما می‌توانید این دانه ها را اسیاب کرده و 3 بار در هفته مقداری، از بذر کتان آسیاب شده را به رژیم غذایی پرنده خود اضافه کنید. البته بسیاری از پرندگان به راحتی می‌توانند بذر کتان را شکسته و استفاده نمایند. اما همانطور که گفته شد برای به دست آوردن ارزش غذایی بیشتر، بهتر است از نوع اسیاب شده آن استفاده کنید. در این صورت تخم کتان، به دانه های مورد علاقه پرندگان شما تبدیل می‌شود.
تخم کتان همانند انواع اجیل و گردو سرشار از امگا 3 است.

غذاهایی مانند تخم کتان از امگا 3 بالایی برخوردار هستند. آنها دقیقاً مانند انواع آجیل و گردو عمل می‌کنند. بر همین اساس بهتر است مطمئن شوید که در تغذیه پرندگان با تخم کتان، به تعادل درستی می‌رسید. در این میان اگر از بسته های تجاری برای تامین غذای پرنده خود استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم به دنبال یک شرکت معتبر باشید تا رژیم های متعادل امگا 6 و امگا 3 را به حیوان خانگی شما ارائه دهد.

فراموش نکنید که وجود امگا 3 در غذای پرندگان ضروری است. چرا که از تصلب شرایین در اکثر پرندگان جلوگیری می‌کند. البته متاسفانه سخت شدن شریان ها یا تصلب شرایین در اکثر پرندگانی که در اسارت نگهداری می‌شوند، رایج است و عواملی مانند رژیم غذایی طولانی مدت سرشار از کلسترول یا چربی، در ایجاد آن نقش دارند. بنابراین شما با متعادل کردن اسیدهای چرب امگا 3 در غذای پرنده خود، می‌توانید از ابتلای دوست پردارتان به این بیماری جلوگیری کنید. ناگفته نماند این ماده مغذی می‌تواند با مهار التهاب در رگ های خونی، تشکیل پلاک را کاهش داده و از رگ ها محافظت کند. این کار نیز به اندام های بدن پرنده کمک می‌کند تا به طور طبیعی کار کنند و سیستم ایمنی بدن را تقویت نمایند.

دانه کتان برای تغذیه در زمستان عالی است

در طول زمستان زمانی است که پرندگان وحشی به چربی بیشتری در رژیم غذایی خود نیاز دارند، تخم کتان به آنها کمک می‌کند تا گرم تر بمانند. همچنین زمستان، فصلی است که در آن یافتن منابع غذایی دیگر برای پرندگان دشوارتر است. از این رو شما می‌توانید تخم کتان را برای دسترسی راحت تر پرندگانی که به حیات خلوت شما سر می‌زنند، در ماه های سردتر سال، در فیدرها بریزید تا پرندگان از روغن و چربی مناسب آن لذت ببرند.

فواید دیگر تغذیه پرندگان با تخم کتان

تغذیه پرندگان با تخم کتان با وجود پرهای سالم یا پوشش براق و افزایش تحرک مفاصل آنها رابطه مستقیم دارد. همانطور که می‌دانید بیشتر صاحبان حیوانات خانگی انتظار دارند که پرنده‌شان وضعیتِ پَر خوبی داشته باشد. به همین خاطر در مطالعه ای که در مورد تأثیر مکمل های دانه کتان آسیاب شده انجام شد، مشخص شد که دانه های کتان باعث بهبود عملکرد رشد پرنده و سلامت پرهای آن می‌شوند.
همچنین محتوای روغن بالای این دانه‌ها، مقدار انرژی بیشتری را برای پرنده شما به ارمغان می‌آورد که این امر، به ویژه در تمام فصول پوست اندازی و تولید مثل، مفید است. بنابراین بذر کتان را روزانه به پرندگان بالغ و جوان خود بدهید. توجه داشته باشید که شما می‌توانید آن را روی سبزیجات، میوه ها، غذاهای نرم یا دانه های خیس شده بپاشید و این دانه را بعد از استفاده، در ظرف در بسته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

آیا پرندگان دانه کتان را دوست دارند؟

پرندگان به طور غریزی می‌دانند که چه چیزی برای آنها مفید است و دانه‌های کتان مطمئناً در این دسته بندی قرار می‌گیرند. از این رو مطمئن باشید که پرنده خانگی شما دانه‌های کتان را دوست دارد. علاوه بر اینها، پرندگان شهد خوار، پرندگان میوه دوست، پرندگان دانه خوار و حتی پرندگانی که حشرات را می‌خورند نیز از این دانه لذت می‌برند. با این حال همانطور که گفتیم دانه های کتان پوسته بسیار سختی دارند. بنابراین هضم این دانه ها زمانی که آسیاب می‌شوند، بسیار آسان تر است. این فرآیند همچنین بسیاری از مواد مغذی محصور در دانه‌های کتان را آزاد می‌کند.

تغذیه پرندگان با تخم کتان

از تخم کتان برای تغذیه کدام پرندگان استفاده کنیم؟

  • کبوترها عاشق خوردن دانه کتان در کنار رژیم غذایی معمولی خود هستند.
  • طوطی ها نیز از خوردن دانه های کتان به دلیل داشتن روغن زیاد لذت می‌برند و در واقع، این دانه های ریز جزو غذاهای مورد علاقه آنها هستند. آنها همچنین خوردن دانه های کتان را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل خود دوست دارند.
  • کوکاتیل ها از خوردن دانه های کتان لذت می‌برند. با این حال فقط مقدار کمی از آن را در مخلوط دانه های معمولی آنها بریزید.
  • فنچ ها دانه های کتان را دوست دارند، چرا که این دانه ها بسیار کوچک بوده و به راحتی قابل استفاده هستند.
  • مرغ عشق نیز به دانه های کتان علاقه زیادی دارد. به خصوص زمانی که دانه‌ها را آسیاب کرده و روی غذاهای دیگر آنها می‌پاشید.
  • و کاکادوها به خصوص دانه های کتان آسیاب شده را در مقادیر متوسط ترجیح می‌دهند.

روش‌های تغذیه پرندگان با تخم کتان

علاوه بر روش اسیاب کردن، شما می‌توانید مقداری دانه کتان را در آب یا شیر بادام خیس کنید. این کار باعث نرم شدن دانه ها و هضم راحت‌تر آنها می‌شود. همچنین می‌توانید مقداری آجیل و میوه تازه را به این مخلوط اضافه کنید تا منبع مناسبی را برای تغذیه پرندگان خود فراهم نمایید. فراموش نکنید که هیچ‌ گاه بذر کتان آسیاب شده را به صورت آماده نخرید و تا جای ممکن خودتان آنها را آسیاب کنید. چرا که دانه‌های کتان آسیاب شده تجاری ممکن است حاوی مواد مغذی ضروری و اسیدهای چرب کمتری باشند. در اینجا مجدد یاداور می‌شویم که شما باید اطمینان حاصل کنید که دانه های کتان را فقط به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، به پرندگان خود می‌دهید. زیرا از آنجایی که این دانه ها دارای محتوای چربی بالایی هستند، پرندگان نباید منحصراً با آنها تغذیه شوند.

سوالات متداول

در اینجا با پاسخ به چند سوال متداول در خصوص نکات تغذیه پرندگان با تخم کتان، مقاله را به پایان می‌رسانیم.

آیا می‌توانیم به پرندگان بذر کتان کامل بدهیم؟

بسیاری از پرندگان قادر به خوردن دانه های کتان به طور کامل هستند و می‌توانند به راحتی آنها را با منقار خود بشکنند. با این حال، برای دریافت تمام فواید تغذیه ای این دانه ها، برخی از دوستداران پرندگان، ابتدا آنها را آسیاب می‌کنند. این کار را می‌توان با استفاده از آسیاب قهوه انجام دهید و سپس دانه های آسیاب شده را روی بقیه مخلوط دانه ای که به پرندگان می‌دهید، بپاشید.

آیا پرندگان می‌توانند دانه کتان خام بخورند؟

تغذیه پرندگان با تخم کتان خام کاملاً خوب است. در واقع، این دانه ها اغلب به همین شکل، در مخلوط دانه های تولید شده تجاری یافت می‌شوند. با این حال، برای اینکه پرندگان بیشتر از این دانه ها تغذیه کنند، بهتر است آنها را آسیاب کنید و روی غذاهای دیگری که به آنها می‌دهید، بپاشید.

آیا بذر کتان برای پرندگان وحشی بی خطر است؟

دانه های کتان برای تغذیه پرندگان وحشی کاملاً بی خطر هستند. با این حال از آنجایی که دانه های کتان حاوی مقدار زیادی روغن و اسید چرب هستند، می‌توانند به مرور زمان خراب شوند. البته شما می‌توانید با بو کردن دانه هایی که دارید، متوجه سلامت آنها شوید. به این ترتیب که اگر دانه ها بوی ترشی و ماندگی می‌دادند، باید بیرون ریخته شوند. در این میان توصیه می‌کنیم برای اطمینان از سلامت و ارگانیک بودن محصول، حتماً تخم کتان را از فروشگاه‌های معتبر نظیر دانه مارکت تهیه نمایید.

آیا می‌توانیم روغن دانه کتان را به پرندگان بدهیم؟

دادن روغن بذر کتان به پرندگان به عنوان افزودنی به رژیم غذایی معمولی آنها، کاملاً بی خطر است. با این حال، روغن بذر کتان به اندازه دانه های واقعی آن، حاوی مواد مغذی نیست. بنابراین، بهتر است که دانه‌های کتان کامل را بخرید و آنها را، قبل از افزودن به فیدرهای خود، آسیاب کنید.

3 نظر

  1. 7 دسامبر , 2023
    تهرانی

    این دونه خیلی مغذیه اما نباید در مصرفش زیاده روی کرد

    پاسخ
  2. 9 دسامبر , 2023
    ندا چمران

    سلام برای تغذیه کدوم پرنده ها میشه از تخم کتان استفاده کرد؟

    پاسخ
  3. 16 ژانویه , 2024
    دانه مارکت1

    ندای عزیز سلام، این دانه مورد پسند اغلب پرندگان به خصوص پرندگان وحشی است

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.