تغذیه با کافشه یا گلرنگ چه فوایدی برای پرندگان دارد؟

کافشه یا گلرنگ
6 می , 2024 بدون نظر

کافشه یا گلرنگ را نباید با تخمه آفتابگردان اشتباه بگیرید. چرا که این دانه، منحصر به فردتر و اغلب کمیاب‌تر از سایر انواع غذای پرندگان است. با این حال، اگر به دنبال جذب نوع خاصی از پرنده به حیاط خلوت خود هستید و یا اینکه می‌خواهید به غذای پرندگان خانگی خود کمی تنوع ببخشید، می‌توانید از گلرنگ استفاده کنید. در میان جالب است بدانید اگرچه کافشه به عنوان یک نوع دانه پرنده رایج نیست، در بسیاری از فروشگاه های اختصاصی حیوانات خانگی فروخته می‌شود. از این رو اگر قصد دارید تغذیه با کافشه یا گلرنگ امتحان کنید، به سادگی می‌توانید آن را تهیه نمایید. اما فواید تغذیه پرندگان با تخم گلرنگ چیست؟ برای یافتن پاسخ این سوال، تنها کافی است تا در ادامه این مطلب از دانه مارکت با ما همراه باشید.

گلرنگ چه نوع دانه ای است؟

دانه های کافشه از گیاه گلرنگ به دست می‌آیند. گلرنگ یک نوع گیاه یک ساله است و شاید یکی از جذاب ترین گیاهانی باشد که می‌توان آن را در باغچه پرورش داد. در ظاهر، این دانه‌ها کوچک‌تر از دانه‌های آفتابگردان روغنی سیاه هستند و از نظر اندازه نیز از آنها کوچک‌ترند. اما از نظر شکل بسیار شبیه به تخمه آفتابگردان بوده و سفید رنگ هستند. در حال حاضر، گلرنگ در کشورهای مختلفی از جمله هند، ایالات متحده، مکزیک، چین و آرژانتین برداشت می شود. البته انگیزه اصلی کشت این گیاه، استخراج انواع رنگ از شاخ و برگ متراکم آن یا به دست آوردن روغن گلرنگ از بذر گیاه است.

در این بین ناگفته نماند که گلرنگ عموماً در آب و هوای خشک و مناطقی با بارندگی بسیار کمتر رشد می‌کند. از این رو اگر قصد دارید آنها را در حیاط خود پرورش دهید، سعی کنید شرایط خشکی را که آنها نیاز دارند، به صورت مصنوعی ایجاد کنید. پس از کاشت در یک منطقه آفتابی و خشک، ریزش طبیعی بذر از گلرنگ به رشد مجدد گیاهان در بستر باغ نیز کمک می‌کند. لازم به ذکر است این نوع دانه، حداکثر خواص تغذیه ای را به بسیاری از انواع پرندگان حیاط خلوت ارائه می‌دهد.

دانه گلرنگ یک غذای ایده آل برای پرندگان است. این دانه سرشار از پروتئین، چربی و فیبر است که مواد مغذی مورد نیاز بدن پرندگان را تامین می‌کند. بر این اساس کافشه یکی از بزرگترین منابع تغذیه ای است که یک پرنده می‌تواند آن را به دست آورد. با این حال، وقتی بذرها را در دانخوری پرندگان قرار می‌دهید، حیوانات دیگری مانند سنجاب ها نیز تمایل پیدا می‌کنند تا به آنها نفوذ کنند و قبل از اینکه پرنده های کوچک شما حتی بتوانند به آنها برسند، دانه ها را تمام می‌کنند!

با همه اینها، مزایا تغذیه با کافشه یا گلرنگ آنقدر برای پرندگان زیاد است که این مشکلات، خود به خود نادیده گرفته می‌شوند. چرا که بذر گلرنگ شرایط نگهداری خاصی ندارد. همچنین این دانه ها نسبتاً کوچکتر از تخمه آفتابگردان هستند و پوسته (پسماند) کمتری از خود به جای می‌گذارند و پوسته های به جا مانده نیز معمولاً به سرعت از بین می‌روند یا تجزیه می‌شوند.

دانه های گلرنگ همینطور یک افزودنی عالی برای رژیم غذایی پرندگان هستند و به محتوای تغذیه آنها کمک می‌کند. مواد مغذی که پرندگان از خوردن این دانه ها به دست می‌آورند، بسیار شبیه به دانه های روغنی سیاه آفتابگردان است. به طور مثال این دانه سرشار از پروتئین، فیبر و کربوهیدرات هستند و به سلامت پرنده کمک می‌کنند.
جالب است بدانید پرندگانی که با دانه های گلرنگ تغذیه می‌شوند، مدفوع سفت تر و سلامت کلیِ بهبود یافته تری دارند و می‌توانند پس از مصرف منظم دانه های گلرنگ، فیزیک بدن خود را نیز بهبود ببخشند.

کدام پرندگان دانه گلرنگ را می‌خورند؟

پرندگان دانه خوار معمولاً دانه گلرنگ در رژیم غذایی خود ندارند. با این حال، شما می‌توانید این دانه را به آنها معرفی کنید تا به آن علاقمند شوند. در این میان گفتنی است، برخی از پرندگان مانند کبوترها و بلدرچین ها، دانه های گلرنگ را به طور کامل می‌خورند، بدون اینکه پوسته آن را جدا کنند. در حالی که سایر پرندگان پوسته سخت آن را می‌شکافند تا فقط مغز آن را بخورند.
از این رو تغذیه با کافشه یا گلرنگ برای پرندگان زیر مناسب است:

  • پرنده کاردینال
  • کبوترها
  • گنجشک های بومی
  • جیجاق آبی ( برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این پرنده، می‌توانید مطلب دیگر ما را با عنوان « جیجاق آبی و مشخصات آن » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)
  • دارکوب
  • عروس هلندی
  • برخی از انواع فنچ از جمله فنچ خانگی
  • پرندگان نیل باندینگ
  • پرنده کاکل سیاه (Chickadee)
  • و به طور کلی، پرندگان تخمه خواری که از دانه آفتابگردان تغذیه می‌کنند، اغلب به سرعت با دانه های گلرنگ سازگار می‌شوند.

بهترین شرایط برای تغذیه با کافشه یا گلرنگ برای پرندگان چگونه است؟

اکثر پرندگانی که به خوردن دانه گلرنگ علاقه دارند از جمله گونه های بزرگترِ این حیوانات هستند. به همین دلیل است که شما باید اطمینان حاصل کنید، فضای مناسبی را برای غذا خوردن در اختیار پرندگان قرار می‌دهید. به طور مثال بهتر است بذر گلرنگ را در قیف‌های بزرگ یا دانخوری‌های مسطح به پرندگان خود ارائه کنید تا این حیوانات، فضای کافی برای شکستن دانه ها داشته باشند.
همینطور ریختن مقداری دانه گلرنگ روی زمین نیز یکی دیگر از راه های عالی برای تغذیه پرندگان است. زیرا پرندگانی مثل کبوتر و بلدرچین، بیشتر از روی زمین تغذیه می‌کنند.

کافشه یا گلرنگ

در این میان نباید فراموش کنید که ظاهر و طعم دانه‌های گلرنگ، کمی متفاوت از تخمه‌های آفتابگردان معمولی برای پرندگان است و عادت کردن به آنها معمولاً زمان می‌برد. در ابتدا، پرندگان ممکن است حتی دانه های گلرنگ را نخورند. پس تعجب نکنید اگر فیدر شما در روزهای اولیه پر بماند. این مقاومت به دلیل تغییر طعم و شکل دانه های معمولی پرندگان است. در این مواقع، به جای بازگشت به دانه های قبلی، باید از تاکتیک های تغذیه متفاوتی استفاده کنید تا پرندگان را وادار به تست دانه های گلرنگ کنید. مثلاً می‌توانید آن را در ترکیب با دانه دیگری به آنها ارائه دهید. سپس به تدریج نسبت دانه های گلرنگ را افزایش دهید و در نهایت دانه دیگر پرنده را حذف کنید.

همچنین می‌توانید از انواع فیدرهای مختلف مانند سیلندر، قیف و لوله استفاده کنید. از آنجایی که شکل ها و فضاها ممکن است متفاوت باشد، سطح جذابیت دانه نیز ممکن است برای پرندگان تغییر کند.

مزایا و معایب تغذیه با کافشه یا گلرنگ

مزایا:

  • دانه های گلرنگ حاوی چربی و پروتئین مناسبی هستند.
  • این دانه ها کوچک و نسبتاً ارزان هستند.
  • این دانه را می‌توان به طرق مختلف به پرندگان عرضه کرد.
  • کافشه قابلیت پرورش در باغچه یا باغ را دارد.

معایب:

  • پوسته های سفید این دانه پس از باز شدن، کمی آشفتگی از خود باقی می‌گذارند.
  • برخی از پرندگان ممکن است طول بکشد تا به طعم متمایز این غذا عادت کنند، بنابراین ممکن است در ابتدا آن را نادیده بگیرند.
  • همه پرندگان از وجود گلرنگ در فیدر خود استقبال نمی‌کنند. از این رو، شما ممکن است نیاز داشته باشید که انواع دیگر دان پرنده را نیز به آنها ارائه دهید!
  • گلرنگ می‌تواند برخی از مزاحم ها و بازدیدکنندگانِ ناخواسته مانند سنجابها را نیز به حیاط پشتی شما بکشاند.

سوالات متداول

در اینجا با پاسخ به چند سوال متداول در خصوص تغذیه با کافشه یا گلرنگ، مقاله را به پایان می‌رسانیم.

از کجا می‌توانم دانه گلرنگ تهیه کنم؟

تخم گلرنگ برای تغذیه بسیاری از پرندگان خانگی و وحشی استفاده می‌شود. از این رو شما می‌توانید آن را به صورت فله در فروشگاه های مواد غذایی یا فروشگاه های حیوانات خانگی پیدا کنید. همچنین شما می‌توانید بذر گلرنگ را از خرده فروشی های آنلاین به صورت جداگانه یا در ترکیب با سایر دانه های مغذی تهیه نمایید. ناگفته نماند که این نوع دانه در بسته بندی های تجاری موسوم به مخلوط کبوتری یا غذای ویژه عروس هلندی در فروشگاهای مختلفی نظیر دانه مارکت نیز به خریداران ارائه می‌شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.