بیماری های مرغ مینا

بیماری های مرغ مینا

مرغ مینا یکی از پرنده‌های سخنگو و انواع پرنده زینتی و یا پرنده خانگی است که از دسته‌ی سارها به حساب می‌آید. این پرنده نسبتا کوچک است. و جنب‌وجوش بسیار بالایی دارد. رنگ مرغ مینای اصلی قهوه‌ای است و پرهای گردن و سر آن مشکی هستند. نوک و پاهای مرغ مینا نیز رنگ زردی دارند. مرغ مینا به دلیل سخنگو بودن توانسته طرفداران زیادی را در سراسر دنیا جلب کند. نگهداری از این پرنده راحت است، به این دلیل که مرغ مینا می‌تواند با هر آب و هوایی سازگار باشد. این پرنده اهلی نژاد‌های متفاوتی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مینای معمولی، مینای بالی و مینا گوشواره‌ای اشاره کرد. این پرنده دوست‌داشتنی مانند سایر پرندگان ممکن است به بیماری‌های مختلفی دچار شود. در این مطلب قصد داریم تا درباره بیماری های مرغ مینا صحبت کنیم، بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

انواع بیماری های مرغ مینا

مرغ مینا از پرندگان زینتی است که نسبت به بیماری از خود مقاومت نشان می‌دهد ولی گاهی ممکن است به انواع بیماری‌هایی دچار شود که در بین پرندگان شایع است. قارچ‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها، جذب میزان زیاد آهن توسط بدن پرنده، غذای فاسد و تغییرات شدید دمایی از دلایلی هستند که باعث بروز انواع بیماری در مرغ مینا می‌شوند. با این حال اصلی‌ترین دلایلی که باعث مریض شدن مرغ مینا می‌شوند، وجود باکتری‌ها و میکروب‌ها است. این میکروارگانیسم‌ها می‌توانند با روش‌ها متفاوتی وارد بدن مرغ مینا شوند و در زمانی که شرایط فراهم باشد، موجب بروز انواع بیماری در پرنده می‌شوند. از شایع‌ترین بیماری‌های مرغ مینا می‌توان به آنفولانزا، هموکروماتوز، کلامیدیوز، آسپرژیلوز و نیوکاسل اشاره کرد.

بیماری های مرغ مینا

بیماری هموکروماتوز

یکی از بیماری های مرغ مینا، هموکروماتوز است که در اثر جذب سریع مقدار بسیار زیاد آهن توسط بدن پرنده به وجود می‌آید. هنگامی که آهن بیش از حد در کبد مرغ مینا ذخیره شود، باعث بروز مسمومیت خواهد شد. در مواردی که مسمومیت ناشی از افزایش آهن در بدن مرغ مینا به وجود می‌آید، لازم است تا با حجامت مقداری خون از بدن مرغ مینا خارج شود. با انجام چنین کاری، خونی که مقدار زیادی آهن در خود دارد از بدن پرنده بیرون می‌آید که نتیجه آن به تعادل رسیدن سطح آهن در خون است. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای درمان بیماری هموکروماتوز وجود ندارد و تنها راه درمان، همان حجامت است. با این حال برای پیشگری از بروز بیماری های مرغ مینا و هموکروماتوز کافی است تا از دادن غذاهای حاوی آهن به این پرنده جلوگیری کنید.

توجه داشته باشید که انواع گوشت برای مصرف مرغ مینا مجاز نیست. به همین دلیل در برنامه غذایی این پرنده از گوشت قرمز، جگر، کلیه و غیره به هیچ وجه استفاده نکنید. رژیم غذایی مرغ مینا باید با حداقل میزان آهن باشد. برای این که جذب آهن توسط کبد مرغ مینا کاهش یابد می‌توانید از مواد غذایی استفاده کنید که میزان جذب این ماده معدنی را کم کنند مثل چای. چای سیاه حاوی تانن است و می‌تواند باعث دفع آهن از بدن این جانور شود. توجه داشته باشید از چای‌هایی استفاده کنید که نگهدارنده ندارند اما اگر چنین چایی در دسترس شما نیست می‌توانید از چای‌های موجود در بازار بهره ببرید که بدون عطر هستند.

آنفولانزا در بیماری های مرغ مینا

ویروس آنفولانزا یکی دیگر از بیماری های مرغ مینا است. این بیماری به‌ندرت در مرغ مینا رخ می‌دهد و شایع نیست. با این حال ممکن است در شرایطی مرغ مینا به آن مبتلا شود. با ضد عفونی کردن محیط پرنده می‌توان به راحتی ویروس آنفولانزا را از بین برد. در صورتی که به آنفولانزای پرنده بی‌توجهی کنید ابتدا ترشحاتی از بینی و چشم او خارج می‌شود، پرهایش به هم می‌ریزد و تب می‌کند. بعد از این مراحل در صورت شدید بودن آنفولانزا، پرنده به‌سرعت جان خود را از دست می‌دهد.

بیماری نیوکاسل

نیوکاسل یکی از بیماری‌های خطرناک برای مرغ مینا است و در بین سایر پرندگان دیگر نیز رواج دارد. این بیماری از خطرناک‌ترین بیماری ‌های مرغ مینا به حساب می‌آید و به شدت واگیردار است. در صورتی که یکی از مرغ‌های مینای شما دچار این بیماری شد باید آن را از سایر پرنده‌ها جدا کنید تا بقیه دچار سرنوشت مشابهی نشوند. از علائم بیماری نیوکاسل در مرغ مینا می‌توان به مشکلات تنفسی، خس‌ خس کردن، افسردگی، بی‌اشتهایی و بی‌حالی اشاره کرد. نیوکاسل ممکن است روی سیستم عصبی پرنده تاثیر بگذارد. در این موارد گردن پرنده می‌پیچد یا به‌طور کلی مرغ مینا فلج می‌شود.

برای این که بتوانید از بروز چنین بیماری‌ای در مرغ مینا جلوگیری کنید، کافی است در زمان‌های مشخص‌شده واکسن‌های پرنده را تزریق کنید. این بیماری، درمان ندارد. در نتیجه در صورت ابتلا، مرغ مینا علائم بالا را نشان می‌دهد و در آخر می‌میرد.

بیماری های مرغ مینا

بیماری کلامیدیوز

کلامیدیوز یکی از بیماری‌‌های مرغ مینا است که در سایر پرنده‌ها نیز دیده می‌شود. این بیماری می‌تواند به انسان نیز انتقال پیدا کند و منشا آن باکتری‌ها هستند. در صورتی که مرغ مینا تحت استرس ناشی از حمل و نقل باشد یا مدفوع خشک شده پرنده‌ای را بخورد که به کلامیدیوز مبتلا است، به این بیماری دچار می‌شود. از جمله علائم کلامیدیوز می‌‌توان به مشکلات تنفسی، اسهال‌هایی به رنگ سبز و زرد، کز کردن، ترشحات بینی و بی‌اشتهایی اشاره کرد. از آن جایی که این بیماری به انسان نیز منتقل می‌شود، کنترل و پیشگیری از آن اهمیت بسیار بالایی دارد. دارویی که برای درمان بیماری کلامیدیوز استفاده می‌شود، چرک‌خشک‌کن است.

بیماری آسپرژیلوس

از دیگر بیماری های مرغ مینا که در بین سایر پرندگان نیز مشترک است، می‌توان به آسپرژیلوس اشاره کرد. مرغ مینا نسبت به این بیماری مقاومت نشان می‌دهد ولی ممکن است در شرایطی که محیط زندگی پرنده بیش از حد آلوده باشد به آن دچار شود. آسپرژیلوس از طریق غذاها و محیط‌های آلوده روی دستگاه تنفسی مرغ مینا تاثیر می‌گذارد. علائم این بیماری عبارتند از تنگی نفس، نفس کشیدن با دهان باز و سیانوز یا نفس کشیدن با سرعت زیاد. برای درمان آسپرژیلوس باید از داروهای ضدقارچ استفاده کنید. همچنین در صورت مشاهده علائم، بهتر است که پرنده را از سایر پرندگان جدا کنید. مرغ مینا ممکن است به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی یا ﻻرﻧﮕﻮ ﺗﺮاﻛﺌﻴﺖ نیز دچار شود که از جمله علائم آن، وجود لکه‌های خونریزی در سقف دهان است.

سخن نهایی درباره بیماری مرغ مینا

در بین انواع پرنده خانگی که قدرت صحبت دارند، مرغ مینا بسیار محبوب است و هوش بالایی دارد. ما در این مقاله به بعضی از بیماری های مرغ مینا اشاره کردیم.

7 نظر

  1. 28 آوریل , 2021
    Aliahmad

    سلام مرغ مینا من دانه که میخوره یگان وخت دوباره از راهی دهن میاندازه

    پاسخ
    • 3 می , 2021
      مدیریت سایت

      سلام و درود
      امیدواریم که حالتون عالی باشه
      لطفا در این موارد به جهت رفع مشکل به دامپزشک پرنده خود مراجعه فرمایید.

      سلامت و موفق و سربلند باشید.

      پاسخ
  2. 13 می , 2021
    Hamta

    سلام مرغ مینای من ۸ ماه هست و الان دو روزه عطسه میکنه و از امروز غروب اسهال شروع شد چیکار باید بکنم

    پاسخ
    • 14 می , 2021
      مدیریت سایت

      سلام و درود
      امیدواریم که حالتون عالی باشه
      لطفا در این موارد به جهت رفع مشکل به دامپزشک پرنده خود مراجعه فرمایید.

      سلامت و موفق و سربلند باشید.

      پاسخ
  3. 17 اکتبر , 2022
    مینا

    سلام خسته نباشید
    مینای من تقریبا ۱ سال و نیمشه و دو روز پیش بردمش آب تنی بعدش خیلی لرز داشت بعد از دو ساعت همش عطسه میزد و آبریزش بینی داشت و بی حال شده و حرف نمی‌زنه و همش یک پاش رو میگیره بالا و اصلا نمیتونه روی چوب بزاره انگار پاش خیلی درد میکنه بهش یکم شربت سرماخوردگی کودکان دادم و تتراسایکلین هم به پاش زدم اما بهتر نشد لطفا راهنماییم کنید
    ممنونم

    پاسخ
  4. 3 آگوست , 2023
    Ayka

    سلام خسته نباشید

    مرغ مینای من دیگه حرف نمیزند و لاغر تر شده است دست شویی آن سفید است و بزور دست شویی میکنه بیشترشم آبکیه و بعضی وقتا سرگیجه میگیرد جوری که رو زمین خودشو وقتی سرگیجه میگیره میکشه و به در دیوار میزنه، دور خودش میچرخه وقتی سرگیجه میگیره. گاهی عوق های کوچیکی میزند

    پاسخ
  5. 8 سپتامبر , 2023
    طاها

    سلام امروز از دهان مرغ مینا اب دهانش شدید هارج میشه خیله بیحاله و زیاد راه نمیره از چیه

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.