با پرنده نوک انبری، این پرنده بزرگ ساحلی آشنا شوید

پرنده نوک انبری
3 آوریل , 2023 بدون نظر

پرنده نوک انبری یک پرنده رکورد دار است. این پرنده که با نام علمی لیموزا لاپونیکا شناخته می‌شود، از خانواده ماسه‌پرها، اسنایپ‌ها و فالاروپ‌ها است و طول بدن آن به 37 تا 39 سانتیمتر می‌رسد. ناگفته نماند که طول بال ها نیز در این پرنده 70 تا 80 سانتی متر است و وزن آن بین 230 گرم تا 450 گرم متغییر است. از این رو می‌توان آن را یکی از پرندگان بزرگ ساحلی دانست. اما این پرنده چه رکوردی را به ثبت رسانده است؟ و در کجا زندگی می‌کند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات تنها کافی است تا انتهای این مطلب از دانه مارکت با ما همراه باشید.

پرنده نوک انبری؛ چگونه پرنده ای است؟

پرنده نوک انبری یک پرنده بزرگ ساحلی است که پاهای بلند و منقاری باریک و واژگون دارد. در طول فصل تولید مثل، نرها دارای قسمت بالایی قهوه ای تیره، قسمت پایینی شاه بلوطی و مقداری سفیدی در قسمت پایین شکم هستند. بسیاری از پرهای آنها نیز دارای بریدگی هایی به رنگ قهوه ای و گاومیشی است. زیر بال سفید و قسمت پشت آن قهوه ای میله ای است. پاها نیز به رنگ سبز مایل به خاکستری هستند. منقار پرنده در نوک تیره است و به سمت پایه صورتی‌تر می‌شود. ماده ها معمولاً بزرگتر از نرها هستند و نوک بلندتر و پرهای کدرتری دارند.

در خارج از فصل تولید مثل، هر دو جنس دارای قسمت بالایی خاکستری مایل به قهوه ای و پرهای قهوه ای تیره هستند که ظاهری راه راه دارد. رنگ سینه نیز بیشتر خاکستری با رگه های قهوه ای است. جوجه‌ها از نظر پرهای غیر مولد شبیه به بزرگسالان هستند اما رگه‌های ظریفی در قسمت جلویی گردن و رنگ‌ گاومیش ملایمی در آنها وجود دارد.

جالب است بدانید پرندگان نوک انبری اغلب با سایر گونه های پرنده ای که در بریتانیا یافت می‌شوند، اشتباه گرفته می‌شوند. از این رو بررسی دقیق اندازه و شکل فیزیکی پرنده می‌تواند به شما در شناسایی آنها کمک کند. به طور کلی، نوک انبری ساده دارای نوک و پاهای کوتاه‌تری نسبت به پرندگان مشابه نظیر دم سیاه است. همچنین وجود میله های بال سفید پهن در هر دو ناحیه بالای بال و زیر بال پرنده دم سیاه که در پرواز آشکار است، به راحتی آن را از پرنده نوک انبری ساده متمایز می‌کند.

زیستگاه نوک انبری ها کجا است؟

پرندگان نوک انبری را می‌توان در بیشتر سال‌، معمولاً در مصب‌های بزرگ واقع در اطراف بریتانیا دید. این پرندگان در قطب شمال اسکاندیناوی تولید مثل می‌کنند و صدها هزار عدد از آنها برای زمستان در آنجا توقف می‌کنند. تعداد زیادی از این پرندگان در ماه نوامبر وارد می‌شوند و در فوریه شروع به خروج می‌کنند.
آنها پرندگانی بسیار اجتماعی هستند اما بسیار محتاطتند. به همین دلیل نیز در شب اغلب در گله های بزرگ جمع می‌شوند، اما در طول روز به گروه های کوچکتری تقسیم می‌شوند یا حتی به صورت انفرادی می‌چرخند.

این پرندگان در آلاسکا، بر روی تپه‌های تندرا، در دامنه‌هایی با پوشش زمین خشن و درختچه‌های کم رشد لانه می‌سازند. آنها زیستگاه های مشترکی با گیلانشاه های ابرو سفید بزرگسال دارند. ناگفته نماند که اگر تمایل دارید تا در خصوص این پرنده بیشتر بدانید، می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « گیلانشاه ابرو سفید چگونه پرنده ای است؟» در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

این پرندگان به طور گسترده در تابستان در سراسر شمال اروپا و آسیا، از تنگه برینگ عبور می‌کنند تا در غرب آلاسکا لانه کنند. البته تعداد کمی از آنها ممکن است در هر یک از سواحل آمریکای شمالی ظاهر شوند. چنین ولگردهایی اغلب با گله هایی از پرندگان نوک انبری دیگر همراه می‌شوند، تا به زیستگاه اصلی خود بازگردند.

پرنده نوک انبری

تغذیه و رژیم غذایی؛ پرنده نوک انبری چه می‌خورد؟

رژیم غذایی نوک انبری ها عمدتاً از کرم ها، میگوها، صدف ها، حشرات، سخت پوستان، نرم تنان و حلزون های دریایی تشکیل شده است. البته این پرندگان در طول فصل تولید مثل، توت ها، حشرات و عنکبوت ها را نیز می‌خورند. در فصول دیگر نیز در زمین های گلی و سواحل از سخت پوستان، نرم تنان، حشرات، کرم های حلقوی تغذیه می‌کنند.

آنها معمولاً تمام طول روز و شب را در بین علوفه می‌جویند و از منقار بلند خود برای بررسی و جمع‌آوری چیزها استفاده می‌کنند. البته اگر در آب های کم عمق به جستجوی غذا بپردازند، اغلب سر خود را زیر آب می‌برند. ناگفته نماند که در این گونه از پرندگان، ماده‌ها منقارهای بلندتری دارند و ممکن است در آب‌های عمیق‌تری نسبت به نرها تغذیه کنند.

پرورش و تولید مثل

در فصل تولید مثل هر دو پرنده نر و ماده معمولاً لانه را از خزه و برگ های مرده می‌سازند. گاهی اوقات لانه ها می‌توانند به سادگی در یک خراش یا فرورفتگی یک پوشش گیاهی ایجاد شوند. پس از آن ماده ها 2 تا 5 تخم می‌گذارند و هر دو پرنده وظایف جوجه کشی را انجام می‌دهند که حدود 20 روز طول می‌کشد. تخم‌ها معمولاً قهوه ای کم رنگ یا زیتونی، با چند لکه قهوه ای هستند و جوجه کشی با تخمگذاری آخرین تخم شروع می‌شود.
جوجه ها زودرس هستند و در حدود 3 هفته از تخم خارج می‌شوند. به این معنی که آنها به دنبال والدین خود می‌روند تا به دنبال غذایی برای خوردن بگردند. پرندگان جوان اغلب بعد از حدود 4 هفته بالغ شده و مستقل‌تر می‌شوند. ناگفته نماند که پرنده نوک انبری در حدود 2 سالگی به بلوغ باروری می‌رسد.

لانه سازی و ویژگی‌های رفتاری در پرنده نوک انبری

این پرنده ساحلی اولین بار در سن دو سالگی شروع به لانه ساختن می‌کند. در این پروسه، پرنده نر با تماس‌های بلند و آکروباتیک هوایی و ضربان‌های عمیق بال‌های متناوب با سر خوردن از ماده خواستگاری می‌کند. محل آشیانه توسط چمن احاطه شده و لانه یک فرورفتگی کم عمق است که با تکه هایی از علف، خزه، گلسنگ پوشیده شده است.

جالب است بدانید نوک انبری در آلاسکا زاد و ولد می‌کند و بر فراز اقیانوس آرام به سواحل نیوزلند و استرالیا مهاجرت کرده و سفری بدون توقف نزدیک به 7000 مایل انجام می‌دهد! دانشمندان فکر می‌کنند این سفر حدود یک هفته طول می‌کشد. این یک هفته پرواز است، بدون توقف برای استراحت یا خوردن! در سفر برگشت به آلاسکا، پرندگان نوک انبری به سواحل دریای زرد در کره پرواز می‌کنند و چند هفته می‌مانند تا برای بازگشت به آلاسکا غذا بخورند و چاق ‌شوند!

از این رو می‌توان گفت که مهاجرت پرنده نوک انبری طولانی‌ترین پرواز بدون توقف در بین پرندگان است. همچنین همانطور که گفتیم این پرنده رکورد طولانی‌ترین سفر بدون توقف برای تغذیه را در اختیار دارد. این به آن دلیل است که آنها این توانایی چشمگیر را دارند که اساساً روده خود را کوچک کرده و وزنشان را با ماهیچه و چربی جایگزین ‌کنند.

طول عمر و وضعیت حفاظتی

میانگین طول عمر اغلب نوک انبری ها حدود 5 سال است، اما برخی از پرندگان می‌توانند بیش از 30 سال نیز زندگی کنند. وضعیت حفاظتی بیشتر جمعیت آنها نیز مناسب است و به نظر می‌رسد تعداد پرورش آنها در آلاسکا ثابت باشد.

کلام آخر

این مطلب از دانه مارکت را به معرفی پرنده نوک انبری اختصاص دادیم. پرنده ای که رکورد طولانی‌ترین سفر بدون توقف برای تغذیه را در اختیار دارد. اگر می‌خواهید از دیگر دانستنی ‌های جالب در خصوص سایر پرندگان وحشی و خانگی مطلع شوید، تنها کافی است تا سری به وبلاگ ما بزنید و باقی مقالات ما را مطالعه کنید. در پایان نیز یادآور می‌شویم که شما می‌توانید برای خرید انواع غذا و دان پرنده به صورت آنلاین، در هر ساعت از شبانه روز به فروشگاه اینترنتی دانه مارکت مراجعه نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.