آیا خوردن ارزن برای پرندگان خانگی خوب است؟

خوردن ارزن برای پرندگان

بسیاری از صاحبان پرنده، حیوان خانگی خود را با ارزن تغذیه می‌کنند. اما آیا خوردن ارزن برای پرندگان خانگی خوب است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که به طور کلی ارزن، دانه ای کاملاً مغذی است و پرندگان آن را دوست دارند. این دانه همچنین در هضم غذا به پرندگان کمک می‌کند و اثرات آرام بخشی دارد. اما ایا این همه چیز درباره این دانه است؟ برای یافتن پاسخ این سوال بیایید در ادامه این مطلب از دانه مارکت بیشتر در خصوص مزایا و معایب احتمالی ارزن صحبت کنیم.

ارزن چیست؟

در واقع بذر یک نوع علف است که در سرتاسر جهان، عمدتاً به عنوان یکی از غلات و به عنوان خوراک در انبارها کشت می‌شود. ارزن که یک غله بسیار قدیمی است، بیشتر در آسیا، هند و آفریقا کشت می‌شود و حدود 7000 سال است که برای غذا رشد داده شده و برداشت می‌شود. ناگفته نماند که دانه ارزن سرشار از کربوهیدرات، پروتئین، آنتی اکسیدان و فیبر است.

این دانه همینطور منبع خوبی از منیزیم، فسفر و کلسیم است که برای تقویت استخوان ها و منقار پرندگان ضروری هستند. آنها همچنین به سلامت قلب دوستان پردار ما کمک می‌کنند و برای عملکرد ماهیچه ها مفید هستند.

آیا خوردن ارزن برای پرندگان خوب است؟

ارزن برای اغلب پرندگان به ویژه جوجه ها مفید است. زیرا کالری و پروتئین لازم برای رشد آنها را فراهم می‌کند. پرندگان نیز طعم و بافت این دانه را دوست دارند. از این رو این دانه برای تغذیه پرندگان مختلفی چون کبوترها، بلدرچین ها و گنجشک ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین اغلب به عنوان یک خوراکی برای طوطی‌های جوان، قناری‌ها، فنچ‌ها و طوطی‌های کوچک، در قفس قرار داده می‌شود.
شاید جالب باشد که بدانید به طور کلی توصیه می‌شود که حداقل هفته‌ای یک شاخه ارزن به پرندگان خانگی بدهید. چرا که ارزن نسبت به سایر انواع دان‌ پرنده مانند تخمه آفتابگردان و گلرنگ، روغن کمتری دارد.

در جدول زیر می‌توانید محتوای چربی، پروتئین و کربوهیدرات ارزن را در مقایسه با سایر دانه های محبوب مقایسه کنید.

 


نوع بذر یا دانه

چربی

پروتئین

کربوهیدرات

ارزن
4% 11% 73%

تخم افتابگردان سیاه روغنی
40% 16% 20%

تخم افتابگردان راه راه
26% 15% 18%

دانه گلرنگ
38% 16% 34%

تخم کتان یا نیجر
36% 21% 13%

بادام زمینی
49% 26% 19%
ذرت 5% 9% 74%

 

همانطور که در جدول مشخص است، ارزن کربوهیدرات زیاد و چربی نسبتاً کمی دارد. به همین دلیل است که برای تغذیه پرندگانی که هنوز در مرحله رشد هستند، ایده آل است.

ارزن قرمز یا سفید کدامیک برای پرندگان بهتر است؟

بیشتر پرندگان ارزن سفید را برای خوردن ترجیح می‌دهند و اغلب رنگ قرمز آن را نادیده می‌گیرند. بنابراین، اگر از مخلوط های تجاری آماده که حاوی مقدار زیادی ارزن قرمز هستند، استفاده می‌کنید احتمالاً در نهایت با ضایعات زیادی مواجه خواهید شد.

البته بیشتر پرندگان دانه‌ها را دوست دارند و اگر قدرتی در انتخاب غذای خود داشته باشند، احتمالاً همیشه آنها را می‌خورند. با این حال نکته منفی این است که دانه ها اغلب چربی بالایی دارند و مواد مورد نیاز بدن پرنده شما را تامین نمی‌کنند. این در حالی است که ارزن سفید نسبت به دانه های معمولی، چربی کمتری داشته و مغذی تر است. در واقع این دانه، یکی از مغذی ترین غلاتی است که می‌توانید به پرنده خود بدهید. ارزن به هضم غذا و کاهش استرس کمک می‌کند و خوردن آن در هنگام پوست‌اندازی، از شیر گرفتن جوجه ها یا تولید مثل پرندگان توصیه می‌شود.

خوردن ارزن برای پرندگان

فواید استفاده از ارزن برای پرندگان

  • ارزن پرندگان را مشغول و سرگرم نگه می‌دارد

ارزن مخصوص پرندگان، معمولاً به صورت شاخه ای به فروش می‌رسد که در آن دانه ها هنوز روی ساقه هستند. این شکل از ارزن نیاز طبیعی پرندگان برای علوفه جویی را برآورده می‌کند. زیرا آنها باید خود، دانه ها را از ساقه جدا کنند. به همین دلیل یک ساقه ارزن، هر پرنده را برای مدتی سرگرم می‌کند. همچنین این رفتار جستجوی غذا، باعث کاهش مصرف خوراک شده و از پرخوری پرندگان در قفس جلوگیری می‌کند.

  • ارزن باید به عنوان یک مکمل استفاده شود

ارزن ریز یا درشت به خودی خود، تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن پرندگان را تامین نمی‌کند. بنابراین، هرگز نباید به عنوان یک منبع غذایی اصلی استفاده شود، بلکه باید در یک رژیم غذایی متنوع و به عنوان یک مکمل ارائه شود.
در این بین گفتنی است که اگر ساقه‌های ارزن را یک یا دو روز در آب تمیز خیس کنید، دانه ها شروع به جوانه زدن می‌کنند. دانه های جوانه زده مغذی تر خواهند بود و این امر باعث تغییر محتوای کربوهیدرات، چربی و قند ارزن می‌شود. با این حال، اطمینان حاصل کنید که دانه های جوانه زده، نهایتاً طی یک یا دو روز مصرف شوند. چرا که آنها به سرعت کپک می‌زنند و خوردنشان قطعاً برای پرندگان خوب نیست.

  • شما خود می‌توانید آن را کشت کنید

اگر می‌خواهید مقداری پول پس انداز کنید، می‌توانید ارزنِ مورد نیاز پرنده‌تان را، خودتان پرورش دهید. تنها چیزی که برای این کار به آن نیاز دارید یک نقطه آفتابی و کمی خاک با زهکشی خوب است. برای کاشت ارزن ابتدا، علفهای هرز را هرس کرده و خاک را شخم بزنید. سپس یک لایه ضخیم از دانه ارزن را روی آن پخش کنید و روی دانه ها را با خاک بپوشانید. پس از آن تا زمان ظهور جوانه ها، خاک را منظم ابیاری کنید.
توجه داشته باشید که رشد کامل ارزن حدود 6 تا 10 هفته طول می‌کشد. با این حال، ممکن است متوجه شوید که پرندگان قبل از این، شروع به خوردن آنها می‌کنند. پس برای در امان نگه داشتن جوانه‌ها، بهتر است روی آنها را با توری بپوشانید. در نهایت ساقه های بالغ ارزن را برداشت کرده و آنها را در یک ظرف مناسب نگهداری کنید.

سوالات متداول

در اینجا با پاسخ به چند سوال متداول در خصوص خوردن ارزن برای پرندگان، مقاله را به پایان می‌رسانیم:

پرندگان خانگی تا چه اندازه می‌توانند ارزن بخورند؟

خوردن بیش از حد ارزن می‌تواند باعث اضافه وزن پرندگان شود. بنابراین، شما باید مقدار ارزنی که در ظرف غذای پرنده خود قرار می‌دهید را محدود کنید.

آیا ارزن و دانه میلو یکی هستند؟

خیر این دو متفاوت از هم هستند و در حالی که بیشتر پرندگان ارزن را دوست دارند، متاسفانه برخی از تولیدکنندگانِ بذر پرندگان تجاری، از دانه میلو برای پُر کردن محصولات خود استفاده می‌کنند که اکثر پرندگان آن را نمی‌خورند.

چگونه از ارزن نگهداری کنیم؟

برای تازه نگه داشتن ارزن، بهتر است آن را در یک ظرف در بسته، در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

4 نظر

  1. 8 مارس , 2024
    hana khanom

    سلام با تشکر از مطلب خوبتون، لطفا بفرمایید ارزن خوشه ای بهتره برای تغذیه پرنده ها و یا ارزن دون شده؟

    پاسخ
  2. 9 مارس , 2024
    tehrani

    slm mamnon kheili khob bod

    پاسخ
  3. 8 آوریل , 2024
    مهدی

    سلام خسته نباشید ببخشید به جوجه ی رنگی می شود ارزن بدیم لطفاً سریعتر جواب بدهید

    ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ
    • 8 آوریل , 2024
      دانه مارکت1

      مهدی عزیز
      بهتره به جوجه های زیر 2 ماه ارزن ندید

      پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.