چگونه از گاز گرفتن عروس هلندی خود جلوگیری کنیم؟

گاز گرفتن عروس هلندی

عروس هلندی یک نژاد از پرندگان خانگیِ محبوب و نسبتاً مطیع است. این پرندگان عموماً نسبت به صاحب خود وابستگی عاطفی داشته و خلق و خوی یکنواختی نیز دارند. با این حال، غیرمعمول نیست که عروس هلندی‌ها گاهی گاز بگیرند یا نسبت به صاحب خود، رفتار تهاجمی نشان دهند. چرا که آنها اغلب سعی می‌کنند از طریق گاز گرفتن با هم ارتباط برقرار کنند. از این رو اگر می‌خواهید دلیل گاز گرفتن عروس هلندی خود را بفهمید ممکن است لازم باشد تا عناصر محیط و رفتار او را بهتر بررسی کنید. در ادامه این مطلب از دانه مارکت به شما می‌گوییم که چطور باید از گاز گرفتن پرنده خود جلوگیری کنید. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

روش اول: اقدامات احتیاطی ایمنی را فراموش نکنید!

      1. هنگام دست زدن به پرنده، از لباس آستین بلند و دستکش استفاده کنید.

اگر عروس هلندی شما گاز می‌گیرد، می‌توانید با پوشیدن لباس های محافظ از صدمات احتمالی جلوگیری کنید. پس برای محافظت از بازوهای خود یک پیراهن آستین بلند و یا یک ژاکت ضخیم بپوشید و برای محافظت از انگشتان و دستان خود از دستکش چرمی استفاده کنید.

      2. اجازه ندهید کودکان یا افراد مسن پرنده ای که گاز می‌گیرد را در دست بگیرند.

کودکان و افراد مسن ممکن است با گاز گرفتن پرنده به شدت آسیب ببینند. بنابراین، آنها نباید پرنده ای که گاز می‌گیرد را در دست بگیرند.

      3. علت گاز گرفتن عروس هلندی خود را پیدا کنید.

عروس هلندی‌ها اغلب از طریق گاز گرفتن با صاحبان خود ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین اگر بتوانید بفهمید که پرنده‌تان قصد دارد به شما چه بگوید، احتمالاً او گاز گرفتن شما را متوقف خواهد کرد. در حالت کلی یک عروس هلندی می‌تواند زمانی که قصد خوابیدن دارد و شما مزاحمش می‌شوید، وقتی که باید به دستشویی برود، یا زمانی که می‌خواهد به شما در مورد یک خطر واقعی یا درک شده هشدار دهد، شما را گاز بگیرد.

  • دلایل دیگری که ممکن است پرنده بابت آنها شما را گاز بگیرد این است که مبهوت یا ترسیده باشد، بخواهد از خود دفاع کند، حالت دستان شما را منفی ارزیابی کند (مثلاً اگر از دستان خود برای پرتاب کردن او استفاده می‌کنید) و یا شما در حال انجام کاری باشید که او دوست ندارد.
  • هنگامی که متوجه شدید که پرنده شما با چه چیزی ارتباط برقرار می‌کند، می‌توانید نیازهای او را بهتر پیشبینی کنید و در آینده از گاز گرفتن او جلوگیری نمایید.

گاز گرفتن عروس هلندی

روش دوم: به گاز گرفتن عروس هلندی خود واکنش مناسب نشان دهید.

      1. به گاز گرفتن پرنده خود، با عصبانیت یا صدای بلند واکنش نشان ندهید.

طبیعی است که از گاز گرفتن عروس هلندی خود تعجب کنید یا مبهوت شوید. اما توجه داشته باشید که واکنش نشان دادن به این عمل، با فریاد یا ضربه زدن به پرنده، باعث ترس او می‌شود. در این صورت پرنده بیشتر می‌ترسد و همین امر نیز ممکن است باعث شود که پرنده از ترس، دوباره شما را گاز بگیرد.

  • در نظر داشته باشید که اگر عروس هلندی شما در خانه قبلی خود، پناهگاه حیوانات یا فروشگاه حیوانات خانگی مورد سوء استفاده یا بی توجهی قرار گرفته باشد، ممکن است مستعد گاز گرفتن باشد.
      2. با صدایی خشن به پرنده “نه” بگویید.

با گفتن «نه»، می‌توانید به پرنده خود آموزش دهید تا شما را گاز نگیرد یا حداقل هنگام فرمان دادن، از گاز گرفتن خود جلوگیری کنید. فراموش نکنید که هنگام انجام این کار باید ثابت قدم باشید و هر بار که پرنده شما را گاز می‌گیرد یا حرکتی برای گاز گرفتن شما انجام می‌دهد، به او “نه” بگویید. به یاد داشته باشید که عروس هلندی‌ها نیز همانند هر حیوان دیگری، اگر به طور مداوم از فرمان‌های صوتی استفاده نکنید از آنها دستور نمی‌گیرند.

  • اگر عروس هلندی شما گاز می‌گیرد باید در برخورد با او صبور باشید. در نظر داشته باشید که رفتار حیوان شما، یک شبه تغییر نمی‌کند و ممکن است هفته ها طول بکشد تا عروس هلندی شما به رفتار صاحب خود عادت کرده و گاز گرفتن را متوقف کند.
      3. تعادل پرنده را بهم بزنید.

علاوه بر «نه» گفتن با زدن یک ضربه ملایم به سوف، می‌توانید کمی تعادل پرنده خود را بهم بزنید. در چنین حالتی پرنده برای به دست آوردنِ مجددِ تعادل خود تلاش می‌کند و همین امر نیز موجب دور شدن توجه او از گاز گرفتن شما می‌شود. این عمل همچنین موجب می‌شود تا عروس هلندی شما کلمه “نه” را با عدم تعادل مرتبط کند و به محض اینکه به او دستور دهید، گاز گرفتن را متوقف نماید.

  • لازم به ذکر است که انحراف جزئی پرنده از تعادل، به هیچ وجه به او آسیب نمی‌رساند. این فقط یک شکل ملایم هشدار به پرنده شما است که به او می‌گوید اجازه گاز گرفتن شما را ندارد.
  • اگر پرنده، روی بازو یا شانه شما نشسته و در این حالت شما را گاز می‌گیرد، کافی است تا کمی خم شوید و تعادل او را بهم بزنید.

گاز گرفتن عروس هلندی

روش سوم: نوع تعامل خود را تغییر دهید.

      1. هنگامی که پرنده‌تان گاز می‌گیرد، او را به حال خود رها کنید.

در بعضی مواقع ممکن است زمانی که با پرنده خود بازی کرده یا سر یا بدنش را نوازش می‌کنید، او شما را گاز بگیرد تا نشان دهد که از این توجه خسته شده است. این بدان معنا نیست که عروس هلندی‌تان از دست شما عصبانی است یا در آینده دیگر این توجه شما را نمی‌خواهد. این فقط به این معنا است که او دیگر نمی‌خواهد تا در آن زمان او را لمس کنید.

  • توجه داشته باشید که پرندگان خانگی ابزارهای کمی برای برقراری ارتباط با صاحبان انسانی خود دارند، بنابراین از گاز گرفتن به عنوان یک سیگنال ارتباطی پیش فرض استفاده می‌کنند.
  • به علائمی که پرنده‌تان قبل از گاز گرفتن شما از خود نشان می‌دهد، توجه کنید. اغلب پرندگان وقتی می‌خواهند گاز بگیرند، به سوژه نگاه می‌کنند، دهان خود را باز کرده، پاهایشان را از هم باز می‌کنند و به سمت شما شیرجه می‌روند.
      2. اگر عروس هلندی شما شروع به گاز گرفتن کرد، بگذارید تا کمی استراحت کند.

کاکاتیل‌ها همچون انواع دیگر طوطی ها به خواب فراوان نیاز دارند و اگر استراحت کافی نداشته باشند، ممکن است بدخلق شوند. پس اگر پرنده شما ساعت ها بیدار بود و شروع به گاز گرفتن کرد، او را دوباره در قفس خود قرار دهید. سپس اتاق را ترک کنید و اجازه دهید تا پرنده‌تان کمی استراحت کند یا بخوابد.

  • وقتی پرنده شما در حال استراحت است باید او را به حال خود رها کنید. پس دست به قفس کاکاتیل خود نزده و او را بیدار نکنید. چرا که پرنده ای که بیدار شده، ممکن است عصبانی شود و گاز بگیرد.
      3. به گاز گرفتن عروس هلندی، جایزه ندهید.

اگر کاکاتیل خود را نوازش کنید و هر بار که شما را گاز می‌گیرد به او توجه کنید، پرنده‌تان تصور می‌کند که گاز گرفتن او باعث توجه مثبت شما می‌شود. پس به جای پاداش دادن به پرنده، سعی کنید رفتار بد او را نادیده بگیرید. او را دوباره در قفسش قرار دهید و وقتی که گاز گرفت از اتاق خارج شوید.

  • بر این اساس پرنده‌تان به تدریج متوجه می‌شود که گاز گرفتنش باعث توجه مثبت شما نمی‌شود.

گاز گرفتن عروس هلندی

روش چهارم: محیط را برای عروس هلندی خود مناسب کنید.

      1. پرهای پروازی عروس هلندی را کوتاه کنید.

کاکاتیل‌هایی (به خصوص پرندگان نر) که پرهای پروازی آنها کاملاً رشد کرده باشد، می‌توانند رفتار تهاجمی از خود نشان دهند. پس اگر متوجه شدید که میزان دفعات گاز گرفتن عروس هلندی شما و یا نوک زدن او افزایش پیدا کرده است، پرهای نوک بال‌هایش را کوتاه کنید.

  • اگر قبلاً بال‌های پرنده‌تان را کوتاه نکرده‌اید یا خودتان نسبت به انجام این کار احساس خوبی ندارید، کاکاتیل خود را پیش دامپزشکی ببرید که می‌تواند این روش را انجام دهد.
    توجه داشته باشید که کوتاه کردن پرهای بال پرنده از پرواز او جلوگیری می‌کند.
      2. عروس هلندی خود را در یک قفس بزرگتر نگهداری کنید.

کاکاتیل‌ها مانند سایر نژادهای طوطیسانان برای اینکه احساس راحتی داشته باشند به یک فضای کافی نیاز دارند. از این رو قفس آنها باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا پرنده به راحتی در آن جای بگیرد. اگر قفسی که در حال حاضر از عروس هلندی خود در آن نگهداری می‌کنید، بسیار کوچک باشد، ممکن است این کمبود فضا حیوان خانگی شما را تحریک کرده و احتمال گاز گرفتن عروس هلندی را بیشتر کند.

  • اگر اولین بار است که صاحب یک کاکاتیل شده‌اید، برای خرید یک قفس متوسط تا بزرگ برنامه ریزی کنید. فراموش نکنید که عروس هلندی‌ها تاج های چشمگیر و دم های بزرگی دارند، بنابراین به فضایی بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید، نیاز خواهند داشت. بر این اساس قفس عروس هلندی باید حداقل 51 سانتی متر عرض، 51 سانتی متر عمق و 61 سانتی متر ارتفاع داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « اندازه قفس و فاصله میله مناسب برای پرنده‌ من چقدر است؟ » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

قفس

      3. به قفس عروس هلندی‌تان، سوف یا اسباب بازی اضافه کنید.

اضافه کردن اسباب بازی یا سوف به قفس پرنده موجب می‌شود تا عروس هلندی شما از سرگرم شدن با اشیا موجود در قفس خود لذت برده و حالات تهاجمی کمتری را تجربه کند. در این میان توجه داشته باشید که سوف ها در اندازه ها، شکل ها و بافت های مختلفی وجود دارند و می‌توانند از مواد طبیعی یا مصنوعی ساخته شوند. با این حال کاکاتیل‌ها اغلب سوف‌های چوب نرم را ترجیح می‌دهند، بنابراین به دنبال این نوع از سوف ها در پت شاپ‌ها باشید.

  • برای تشویق کاکاتیل خود به صرف زمان بیشتری برای بازی در قفس، سعی کنید وسایلی نظیر رول های دستمال توالت، آجرهای بزرگ لگو، دکمه ها و اشیاء براق مانند زنگ های فلزی که می‌توانید آنها را در خانه پیدا کنید به او بدهید.
  • اگر پرنده شما سعی می‌کند تا نشیمن‌های پلاستیکی را بخورد، بهتر است فوراً آن‌ها را با سوف‌های فولادی ضد زنگ جایگزین کنید.
      4. در فصل تولید مثل، خانه را خنک کنید.

ترشح هورمونهای تولید مثل در کاکاتیل‌ها، رفتار آنها را تهاجمی‌تر کرده و تمایل آنها را برای گاز گرفتن افزایش می‌دهد. در چنین شرایطی هر دو پرنده نر و ماده می‌توانند از هر منطقه‌ای که آن را لانه می‌بینند، دفاع کنند. برای پراکندگی این رفتارها در کاکاتیل‌ها، بهتر است دمای اتاقی که عروس هلندی خود را در آن نگهداری می‌کنید، کاهش دهید.

  • به عنوان مثال، اگر دمای خانه شما معمولاً 24 درجه سانتیگراد است، دما را در اتاقی که کاکاتیل خود را در آن نگهداری می‌کنید تا حدود 18 درجه سانتیگراد کاهش دهید.
  • البته نباید دما را خیلی کم کنید، چرا که در این صورت پرنده بیمار می‌شود.

کلام اخر

تشویق رفتار خوب کاکاتیل می‌تواند به پرنده کمک کند تا شما را گاز نگیرد. از این رو در مواقعی که عروس هلندی شما رفتار خوبی دارد و شما را گاز نمی‌گیرد، با کلماتی مثل «پرنده خوب!» و یا دادن خوراکی او را تشویق کنید. فراموش نکنید که برای جلوگیری از گاز گرفتن عروس هلندی خود باید بسیار صبور باشید و رفتار حیوان خانگیتان را به تدریج اصلاح کنید. در پایان یادآور می‌شویم که شما می‌توانید برای تهیه غذای عروس هلندی، دان پرنده و دیگر غلات ارگانیک، در هر ساعت از شبانه روز به فروشگاه اینترنتی ما مراجعه نموده و سفارش خود را به صورت آنلاین در دانه مارکت ثبت نمایید.

11 نظر

  1. 19 اکتبر , 2023
    علی کلانتری

    ایا میتوان عروسی که گازهای دردناک در حد خون امدن میگیرد هم با این روش رام کرد؟

    پاسخ
  2. 20 اکتبر , 2023
    saeed aa

    اینجور پرنده ها به شدت عصبی و استرسی هستن و احتمالا تجربه خوبی از صاحب قبلیشون ندارن. پس با صبر اعتمادشون رو جلب کنین یا اگه در فصل تولید مثل هستن فعلا به خاطر رفتار سرزمینی مدتی اونها رو به حال خودشون بزارین

    پاسخ
  3. 30 اکتبر , 2023
    hana khanom

    faghat sabro tahamol

    پاسخ
  4. 19 ژانویه , 2024
    الی

    امید وارم جواب بده

    پاسخ
  5. 23 مارس , 2024
    زهرا

    سلام من هنوز عروس هلندی ندارم و میخام بخرم میشه بگین که چجوری از عروس هلندی مراقبت کنم ممنون میشم

    پاسخ
  6. 24 مارس , 2024
    دانه مارکت1

    سلام زهرای عزیز در مطالب سایت می تونید عروس هلندی رو جستجو کنید و تمامی اطلاعات رو کسب کنید به عنوان نمونه این دو مطلب
    https://danemarket.com/نگهداری-از-جوجه-عروس-هلندی
    https://danemarket.com/عروس-هلندی

    پاسخ
  7. 29 مارس , 2024
    امیر

    سلام عروس هلندی من به شدت میترسه مدتی هست که کمخواب شده پرکنی میکنه دستم رو در حدی که خون بیاد گاز میگیره نمیدونم چیکار کنم

    پاسخ
  8. 29 مارس , 2024
    امیر

    آیا میشه غذاشو برداشت و اون رو با دست به اون داد آیا اینطوری اعتمادش بیشتر میشه؟؟

    پاسخ
  9. 5 آوریل , 2024
    ناهید

    سلام من عروس هلندی تازه خریدم و ۲ ماهشه روی دستم میاد اما گاز میگیره گاز گرفتنش درد نمیکنه اما اصلا با این کارش اجازه نمیده نوازشش کنم چیکار باید بکنم ؟

    پاسخ
  10. 12 آوریل , 2024
    محمد

    سلام من یه عروس هلندی یک ساله دارم از وقتی سرلاکی بود خودم بهش غذا می دادم و کاملا عادت کرده بهم. فقط پیش خودم میشینه نمی زاره کس دیگه بهش دست بزنه. مستیه و وقتی نازش می کنم خودشو میچسبونه بهم. با این حال گاهی اوقات گاز های نرم در حد نوک زدن آروم می گیره . می خواستم بدونم این کارش از روی شیطونیه یا مشکلی داره.

    پاسخ
  11. 15 آوریل , 2024
    AVA

    سلام ببخشید من دو تا عروس سرلاکی دارم یکیش چند روز کوچیک تره بزرگه کامل میزاره نازش کنی خودش می یاد جلو که نازش کنی اما کوچیکه وقتی که میخوای زیر نوکش یا اطراف نوکش رو ناز کنی گاز میگیره نمیزاره (هنوز گاز گرفتن بلد نیستن ولی کوچیکه داره یاد میگیره )چیکار کنم اکنم مثل بزرگه شه ؟؟

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.