آیا خوردن کره بادام زمینی برای پرندگان ایمن است؟

کره بادام زمینی برای پرندگان
8 جولای , 2024 بدون نظر

همانطور که می‌دانید پرندگان از اغلبِ مخلوط دانه ها لذت می‌برند و بسیاری از آنها می‌توانند به صورت روزانه آجیل مصرف کنند. با این حال آیا اوضاع در مورد فراورده‌های آجیلی نیز همینطور است؟ به طور مثال آیا خوردن کره بادام زمینی برای پرندگان ایمن است؟ در ادامه این مطلب از دانه مارکت ضمن پاسخ به این سوالات، مزایا و معایب استفاده از کره بادام زمینی در غذای دوستان پردارمان را نیز بررسی می‌کنیم.

آیا مصرف کره بادام زمینی برای پرندگان بی خطر است؟

برای درک اینکه آیا یک ماده غذایی توسط پرندگان قابل مصرف است یا خیر، در اولین قدم باید ایمنی آن را ارزیابی کنید. چرا که ایمنی بر همه چیز اولویت دارد، حتی اگر آن ماده غذایی دارای مزه خوب یا مزایای تغذیه ای بالا باشد. پس در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم:

1. محتوای پرچرب

کره بادام زمینی خریداری شده از فروشگاه، حاوی چند نوع چربی است: چربی اشباع نشده چندگانه، چربی اشباع شده و چربی تک غیراشباع. حال سوال این است که آیا همه این چربی ها مضر هستند؟
خیر! در حالی که شایعه شده است که تولیدکنندگان کره بادام زمینی از روغن هایی استفاده می‌کنند که چربی های ترانس (مستعد افزایش سطح کلسترول) را وارد ترکیب فراورده های اجیلی می‌کند، وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) این شایعات را رد کرده است. با این حال، وجود چربی اشباع شده در کره بادام زمینی عدم وجود چربی های ترانس را جبران می‌کند. این نوع چربی، سطح کلسترول را افزایش می‌دهد و منجر به چاقی، بیماری های قلبی عروقی و بیماری های کبدی می‌شود.

2. قند بالا

پرندگان در رژیم غذایی طبیعی خود از محصولات تازه و مخلوط دانه، به تعادل مواد مغذی و خوش طعمی دست می‌یابند. این شامل تعادل در قند نیز است. بنابراین شکرِ اضافه می‌تواند منجر به اختلالات خلقی شدید، از دست دادن اشتها و افزایش سطح قند خون در پرنده شود.

3. ظاهر شور

در حالی که بادام زمینی، طبیعی و کره آن نیز طبیعی است، کره بادام زمینیِ تولیدِ انبوه، برای خوشایندِ کام انسان ساخته شده است. پس در آن کمی نمک وجود دارد که برای افزایش شیرینی دسرها و ایجاد تعادل در هر وعده غذایی از جمله کره بادام زمینی نیز به کار می‌رود. با این حال، پرندگان، درست مانند شکر، نمک متعادلی را نیز از رژیم غذایی طبیعی خود دریافت می‌کنند و نمک اضافه شده در کره بادام زمینی، می‌تواند منجر به مسمومیت آنها شود. برخی از علائم سمیت نمکی عبارتند از نفخ، اسهال، فلج، حمله قلبی و نارسایی اندام.

4. آلرژی به آجیل

آلرژی به بادام زمینی شاید شایع ترین آلرژی انسان ها باشد. اما، آیا می‌دانستید که پرندگان نیز ممکن است به آجیل حساسیت داشته باشند؟ بله درست است. در حالی که به ندرت ممکن است پرندگان به آجیل آلرژی داشته باشند، استثنا همیشه وجود دارد. جالب‌تر این است که علائم آنها حتی ممکن است شبیه به علائم انسان باشد. بر این اساس برخی از این علائم ممکن است بزرگ شدن زبان، کهیر، بثورات پوستی، تب و خفگی را در بربگیرد. همین موضوع نیز باعث می‌شود که توصیه کنیم قبل از تنظیم برنامه غذایی پرنده خود، با دامپزشک مشورت کنید.

حال که می‌دانید پرنده شما در صورت مصرف کره بادام زمینی در معرض چه خطراتی قرار می‌گیرد، حتماً متوجه شده اید که چرا کره بادام زمینی، اولین چیزی نیست که صاحبان پرندگان آن را انتخاب می‌کنند. در ادامه بخش بعدی مقاله را بررسی کنید تا بدانید آیا راهی برای ایمن کردن مصرف کره بادام زمینی برای پرندگان وجود دارد یا خیر.

کره بادام زمینی برای پرندگان

آیا می‌توانم کره بادام زمینی را برای پرنده ام بی خطر کنم؟

پاسخ این سوال مثبت است. شما می‌توانید کره بادام زمینی را برای پرنده خود بسیار ایمن تر کنید و خطرات سلامتی را از بین ببرید. البته به شرطی که پرنده شما به بادام زمینی الرژی نداشته باشد. آلرژی به آجیل به این دلیل است که پرنده شما قادر به تشخیص پروتئین موجود در بادام زمینی نیست و در عوض آن را به عنوان آنتی ژن تشخیص می‌دهد. چنین سیستم ایمنی بیش فعالی می‌تواند یک واکنش زنجیره ای را ایجاد کند که منجر به علائم آلرژی به آجیل می‌شود.

آلرژی به آجیل زمانی که قبلاً ایجاد شده باشد، از بین نمی‌رود. از این رو اگر پرنده شما به بادام زمینی حساسیت دارد، نمی‌تواند بادام زمینی را به هر شکلی از جمله کره بادام زمینی مصرف کند. در ادامه راه های ایمن کردن کره بادام زمینی برای پرندگان را با هم بررسی می‌کنیم:

  • کره بادام زمینی خانگی

همانطورکه قبلاً گفتیم تقریباً تمام خطرات سلامتی مرتبط با کره بادام زمینی فقط در کره بادام زمینیِ تولیدِ انبوه وجود دارد. اعتیاد به سموم قند و نمک دو موضوع مهم هستند و اینها با کره بادام زمینی خریداری شده در فروشگاه به پرنده شما عرضه می‌شود. پس اگر بخواهید آن را به تنهایی در خانه بسازید، به راحتی می‌توانید هر دوی این چاشنی ها را از محصول نهایی حذف کنید. توجه داشته باشید که حذف کامل شکر و نمک از کره بادام زمینی خانگی، آن را برای پرندگان بدون آلرژی، غیر سمی و ایمن می‌کند.

  • مصرف گاه به گاه

برای از بین بردن دو خطر عمده مسمومیت با نمک و افزایش قند خون، می‌توان کره بادام زمینی را در خانه تهیه کرد. با این حال، کاهش محتوای چربی اشباع غیر ممکن است. از این رو، بهتر است کره بادام زمینی را به یک خوراکی برای موقعیت های خاص تبدیل کنید.

چرا باید کره بادام زمینی را به رژیم غذایی پرنده خود اضافه کنید؟

کره بادام زمینی منبع خوبی از چربی های سالم است و 80 درصد چربی غیراشباع (اسیدهای چرب امگا 6) را فراهم می‌کند که برای پرندگان جوان و حفظ کلسترول خوب بدن آنها، ضروری است. این ماده غذایی، سکته های قلبی را تا 38 درصد کاهش می‌دهد و اسید اولئیک موجود در آن برای حفظ کلسترول خوب، قند خون و فشار خون، حیاتی است.
همچنین کره بادام زمینی سرشار از آنتی اکسیدان با خواص ضد سرطانی است و این دانه اجیلی، منبع عالی آنتی اکسیدان هایی مانند منگنز، ویتامین E و ویتامین های B است. شاید جالب باشد که بدانید برشته کردن بادام زمینی قبل از تبدیل شدن به کره، افزایش 22 درصدی در فعالیت آنتی اکسیدانی به نام اسید کوماریک را نشان می‌دهد. رسوراترول نیز اثرات ضد سرطانی دارد و خطر چاقی، بیماری قلبی و زوال شناختی را کاهش می‌دهد.
پس چرا وقتی کره بادام زمینی فواید زیادی برای سلامتی دارد از آن اجتناب کنید؟

مواد غذایی جایگزین

خب همانطور که مشخص است، درست کردن کره بادام زمینی برای پرندگان در خانه، یک کار عاشقانه اما خسته کننده است. چرا که اماده سازی آن، نیاز به ساعت ها تفت دادن و کندن پوست بادام ها دارد و تهیه کره بادام زمینی بدون غذاساز، تقریباً غیر ممکن است. از این رو شاید بخواهید لیستی از غذاهایی داشته باشید که تعادل کاملی از مواد مغذی و خوشمزه را فراهم می‌کنند و شما را از دردسر درست کردن کره بادام زمینی در خانه دور نگه می‌دارند. بر این اساس می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید:

سوالات متداول

در اینجا، با پاسخ به چند سوال پر تکرار در خصوص مصرف کره بادام زمینی برای پرندگان، مقاله را به پایان می‌رسانیم.

آیا پرندگان خانگی می‌توانند کره بادام زمینی بخورند؟

پرندگان خانگی می‌توانند گهگاه کره بادام زمینی خانگی را به عنوان غذای پرنده بخورند. اما فراموش نکنید که این ماده غذایی نمی‌تواند بخشی از رژیم منظم آنها باشد. زیرا محتوای چربی ناسالم آن ممکن است باعث ایجاد چاقی و بیماری های قلبی عروقی در پرندگان شود.

آیا پرندگان وحشی می‌توانند کره بادام زمینی بخورند؟

بسیاری از پرندگان قبل از برداشت بادام زمینی، آن را در طبیعت می‌خورند. بنابراین مصرف کره بادام زمینی برای آنها بی خطر است. البته آنها ممکن است بیشتر از پرندگان خانگی، کره بخورند، چرا که آنها فعال تر هستند و در تمام روز به دنبال غذا می‌گردند.

آیا جوجه‌ها می‌توانند کره بادام زمینی بخورند؟

کره بادام زمینی می‌تواند خطر خفگی را برای جوجه‌ها ایجاد کند. زیرا بافت چسبنده آن ممکن است در راه تنفسی آنها گیر کند. بنابراین بهتر است از قرار دادن این ماده غذایی در رژیم آنها خودداری کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.