چرا طوطی ها روی یک پا می‌ایستند؟

طوطی ها روی یک پا
27 می , 2024 بدون نظر

ایستادن روی یک پا برای ما انسانها یک رفتار کاملاً عجیب است. اما چطور طوطی‌ها همیشه این کار را انجام می‌دهند؟ برخی از رفتارهای طوطیسانان می‌تواند شما را شگفت زده کند. مثلاً شاید گاهی متوجه شده باشید که طوطی خانگی شما روی یک پا ایستاده و پای دیگرش را زیر شکمش جمع کرده است. اگر نمی‌دانید که دلیل ایستادن طوطی ها روی یک پا چیست با ما در ادامه این مطلب از دانه مارکت همراه شوید تا پاسخ سوال خود را دریابید.

دلایل ایستادن طوطی‌ها روی یک پا

بیشتر اوقات، بدون هیچ دلیل جدی یا خاصی، همه پرندگان سالم این کار را انجام می‌دهند. اما در برخی شرایط نادر، این کار می‌تواند نشان دهنده مشکلات سلامتی باشد. پس بیایید به پاسخ این سوال دست یابیم که چرا طوطی ها روی یک پا می‌ایستند و چه زمانی باید نگران آن باشید؟
اگر ما انسانها قرار بود روی یک پا بایستیم، پای دیگرمان خیلی زود خسته می‌شد. اما بدن پرندگان به سنگینی بدن ما نیست، از این رو برای آنها، ایستادن به این شکل، آنقدرها هم سخت نیست. در ادامه برخی از دلایل ایستادن طوطی ها روی یک پا را با هم بررسی می‌کنیم:

  • این یک موقعیت راحت است

طوطی ها تمام وقت خود را در وضعیت عمودی می‌گذرانند. از این رو با ایستادن بسیار راحت هستند. آنها اغلب روی یک پا می‌ایستند و پای دیگر را بلند می‌کنند. زیرا این راهی است که طوطی در صورت احساس تحریک بیش از حد یا بی قراری، خود را با آن آرام می‌کند. همچنین ایستادن روی یک پا می‌تواند به آنها کمک کند پس از یک تجربه آسیب‌زا، آرام شوند و احساس طبیعی خود را بازیابند.

  • خستگی عضلانی را کاهش می‌دهد

بسیاری از گونه های طوطی بیشتر وقت خود را ایستاده می‌گذرانند. از این رو اعتقاد بر این است که ایستادن روی یک پا به جای دو پا، برای آنها کمتر خسته کننده است. تعویض پاها همچنین خستگی ماهیچه های پرندگان را کاهش می‌دهد. جالب است بدانید ایستادن طوطی ها روی یک پا به این معنی است که آنها به اندازه کافی در اطراف شما احساس امنیت دارند تا استراحت کنند و شما را به عنوان یک خطر تصور نکنند.

  • هنگام غذا خوردن

انواع مغزها، فلفل قرمز یا تکه های میوه، غذای طوطی را تشکیل می‌دهند که آنها با استفاده از چنگال خود آنها را می‌خورند. بنابراین هنگامی که آنها در حال غذا خوردن هستند، ایستادن روی یک پا به آنها کمک می‌کند تا از پای دیگر برای گرفتن و خوردن غذا استفاده کنند. آنها همینطور گاهی اوقات اگر نیاز به شکستن یک تکه سفت از غذا داشته باشند، از پنجه یک پا برای انجام این کار استفاده می‌کنند، در حالی که به راحتی روی پای دیگر خود ایستاده اند.

طوطی ها روی یک پا

  • این کار آنها را گرم نگه می‌دارد

گرم کردن دلیل اصلی است که اغلب طوطی های خانگی در طول زمستان، روی یک پای خود می‌ایستند. چرا که طوطی ها روی پاهای خود پر ندارند، بنابراین در آنجا مستعد احساس سرما هستند. به همین دلیل، آنها اغلب یک پا را بلند می‌کنند و آن را در زیر بدن خود که پر دارد و گرم و دنج است، جمع می‌کنند. به همین منظور ممکن است آنها را به طور متناوب روی پای راست یا چپشان ببینید تا هر کدام، یک به یک گرم شوند.
دلیل دیگر این است که طوطی ها وقتی روی هر دو پا می‌ایستند و به طور مساوی در معرض سرما قرار می‌گیرند که منجر به کاهش دمای کلی بدن آنها می‌شود. از این رو قرار دادن یک پا و ایستادن فقط روی یک پای دیگر، تقریباً 50 درصد از گرمای بدن آنها را ذخیره می‌کند. پس این کار به آنها کمک می‌کند تا دمای بدن خود را تنظیم کنند.

  • وضعیت خواب

ایستادن روی یک پا بیشتر حالت استراحت طوطی ها است. طوطی ها نیز مانند انسان دراز کشیده می‌خوابند یا روی یک پا استراحت می‌کنند. بنابراین ایستادن طوطی ها روی یک پا باعث گرما و آرامش طوطی می‌شود و او را در حالت استراحت و خواب قرار می‌دهد. همچنین این وضعیت خستگی ماهیچه ها را کاهش می‌دهد و انرژی آنها را حفظ می‌کند. البته انها ممکن است در یک حالت دیگر یعنی با قرار دادن سر خود زیر بالشان نیز استراحت کنند. بر این اساس اگر طوطی خانگی شما روی یک پا می‌ایستد، ممکن است سعی کند استراحت کرده یا بخوابد.

چه زمانی ایستادن طوطی ها روی یک پا مشکل ساز است؟

در حالی که در بیشتر مواقع ایستادن طوطی ها روی یک پا نسبتاً طبیعی است، گاهی اوقات می‌تواند نشان دهنده یک مشکل در سلامت داخلی باشد. اما برای تعیین اینکه آیا این کار دلیل نگران کننده ای دارد یا نه، باید علائم دیگری را در کنار این عادت مشاهده کنید. چرا که این نوع ایستادن به تنهایی، کاملاً بی ضرر است.
در اینجا مواردی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

  • صدمات

پرندگان در نتیجه تکامل و محافظت از خود در طبیعت، معمولاً زمانی که از ترس شکار شدن زخمی می‌شوند، خود را پنهان می‌کنند. پس اگر پای طوطی صدمه ببیند، روی پای دیگرش می‌ایستد و اجازه می‌دهد پای مصدوم بدون وارد کردن فشار، التیام پیدا کند. فراموش نکنید که معمولاً اگر طوطی سالم باشد، به طور رندوم روی هر دو پایش می‌ایستد. پس اگر می‌بینید که فقط روی یک پا ایستاده است، باید زخم ها، بریدگی، تورم یا قرمزی پای آن را بررسی کنید. همینطور توجه داشته باشید که طوطی ها اگر به مدت طولانی اینطور بایستند، می‌توانند با ناخن های پنجه‌شان به خود آسیب برسانند.

  • پای پرانتزی

پاهای باز شده یا پرانتزی وضعیتی است که در آن، پاهای پرنده به پهلو می‌روند و این شرایط تحمل وزن پرنده را هنگام ایستادن سخت می‌کند. رژیم غذایی نادرست، بستر نامناسب و نشیمنگاه های ضخیم که طوطی قادر به تحمل آنها نیست، همه و همه می‌توانند منجر به این وضعیت شوند. در این شرایط، طوطی ها اغلب نمی‌توانند وزن بدن خود را به درستی تحمل کنند و ممکن است برای مدت طولانی روی یک پا بایستند. لازم به ذکر است برای جلوگیری از آسیب، پنجه پرندگانی که این وضعیت را دارند باید مرتباً سوهان زده و بریده شود. همینطور در حالی که توانبخشی می‌تواند وضعیت طوطی را بهبود بخشد، این کار به سن و شدت مشکل طوطی نیز بستگی دارد. زیرا وقتی طوطی جوان است درمان آن آسانتر است.

  • نقرس

نقرس پرندگان شبیه نقرس انسان است و استخوان ها و ماهیچه های نزدیک مفاصل طوطی را ضعیف می‌کند. این یک بیماری اسکلتی عضلانی است و زمانی رخ می‌دهد که اسید اوریک در تاندون ها و رباط ها جمع شود. به طور معمول، این وضعیت بر عملکرد مفاصل بال و پای پرندگان تأثیر می‌گذارد. ناگفته نماند که کلیه های ناکارآمد منجر به کم آبی بدن، سطوح بالای سدیم و سطوح بالای پروتئین، ویتامین D3 و کلسیم می‌شود. این همان چیزی است که منجر به نقرس در طوطی ها می‌‌شود. اگر طوطی خانگی شما مبتلا به نقرس باشد، نشستن یا ایستادن طولانی مدت روی یک پا برایش سخت است. پاها را بیشتر از حد معمول عوض می‌کند و حتی می‌تواند به جای ایستادن، بنشیند.
پس اگر متوجه شدید طوطیتان این کار را انجام می‌دهد، سعی کنید سایر علائم نقرس را نیز بررسی کنید. برخی از این موارد عبارتند از:

  • افزایش ادرار
  • کم آبی بدن
  • پرهای کسل و بی حال
  • اسهال سبز رنگ
  • پرهای ژولیده
  • مفاصل قرمز یا متورم

فراموش نکنید که در صورت مشاهده این علائم باید فوراً با دامپزشک پرندگان تماس بگیرید.

طوطی ها روی یک پا

  • بامبل فوت (پودودرماتیت)

بامبل فوت یا پودودرماتیت یک بیماری التهابی است که اغلب در بین پرندگان رخ می‌‌دهد. شدت این بیماری ممکن است از تورم خفیف و قرمزی تا آبسه متغیر باشد. به طور کلی اگر طوطی شما پای خود را بریده یا سوراخ کند، عفونت بامبل فوت ممکن است رخ دهد. این بیماری معمولاً با قرمزی در پا شروع می‌شود که در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند به عفونت مزمن تبدیل شود. از آنجایی که طوطی ها زمان زیادی را روی پاهای خود می‌گذرانند، نقاط فشاری در پایین پای آنها ایجاد می‌شود. این نقاط فشار می‌توانند به سرعت شروع به ایجاد درد کرده و حتی تبدیل به آبسه شوند. این شرایط در نهایت می‌تواند منجر به عفونت استخوانی جدی و سپتی سمی شود.
البته ناگفته نماند که طوطی‌های دارای جثه بزرگ‌تر بیشتر مستعد ابتلا به بامبل فوت هستند، اما پرندگان کوچک‌تر مانند پاراکیت‌ها نیز می‌توانند به آن مبتلا شوند.

  • بیماری کبد

ایستادن روی یک پا می‌تواند نشانه ای از ابتلای پرنده شما به بیماری کبد چرب باشد. کبد چرب بیماری است که باعث تجمع چربی در اطراف کبد می‌شود و می‌تواند منجر به رشد بیش از حد پنجه ها شود. این کار راه رفتن را برای پرنده دشوار می‌کند و منجر به سایر مشکلات سلامتی می‌شود.
گفتنی است رژیم های غذایی پرچرب، ژنتیک یا رژیم های غذایی با کمبود مواد مغذی می‌توانند منجر به بیماری کبد در طوطی ها شوند. بارزترین علائم ابتلا به این بیماری افزایش وزن غیر طبیعی، رشد بیش از حد منقار، زردی پوست و ایجاد لکه های سیاه روی ناخن ها و پاها است.

آیا همه انواع طوطی ها می‌توانند روی یک پا بایستند؟

همه گونه های پرندگان یا طوطی ها نمی‌توانند روی یک پا بایستند. به طور معمول طوطی های بزرگ مانند طوطی خاکستری آفریقایی، کاکادو و ماکائو می‌توانند به راحتی روی یک پا بایستند. طوطی‌های کوچک‌تر مانند کوکاتیل نیز ممکن است بتوانند روی یک پا بایستند. اما برخی از گونه ها مانند راهب کواکرها نمی‌توانند این کار را انجام دهند. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این پرنده می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « طوطی راهب – نگهداری طوطی راهب » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)

سوالات متداول

در اینجا، با پاسخ به چند سوال پر تکرار در خصوص دلایل ایستادن طوطی ها روی یک پا، مطلب را به پایان می‌رسانیم.

ایستادن طوطی ها روی یک پا به چه معناست؟

پرندگان دارای آناتومی منحصر به فردی هستند که به آنها اجازه می‌دهد برای مدت طولانی روی یک پا بایستند. این رفتار اغلب در پرندگان هنگام نشستن، خواب یا استراحت مشاهده می‌شود. با این حال، اگر پرنده ای به طور مکرر یک پا را در حالت ایستاده بلند کند، این کار می‌تواند نشانه ای از آسیب یا مشکلات سلامتی او باشد.

چرا طوطی ها روی یک پای خود را بلند می‌کنند؟

طوطی‌ها اغلب یک پای خود را در حالی که نشسته اند، بلند می‌کنند تا به پای دیگر استراحت دهند. این رفتار برای پرندگان طبیعی و غریزی است زیرا به آنها اجازه می‌دهد وزن خود را تقسیم کنند و فشار را از روی یک پا در یک زمان کاهش دهند.

چرا طوطی ها یک پا را پنهان می‌کنند؟

در بیشتر مواقع، طوطی ها در واقع یک پا را پنهان نمی‌کنند بلکه به دلایل مختلف آن را به بدن خود می‌چسبانند. یکی از دلایل این کار حفظ حرارت بدن است، زیرا پرندگان گرمای زیادی را از طریق پاهای خود از دست می‌دهند. بنابراین با بالا بردن یک پا می‌توانند آن را گرم نگه دارند. گاهی اوقات نیز طوطی ها این کار را برای حفظ تعادل خود انجام می‌دهند. در طبیعت، آنها اغلب بر روی شاخه ها یا سطوح باریک قرار می‌گیرند و بالا بردن یک پا به سطح تماس کمتر و در نتیجه پایداری بیشتر خود کمک می‌کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.