پودر جوانه گندم

پودر جوانه گندم

خواص پودر جوانه گندم

پودر جوانه گندم و یا Wheat germ powder حاوی مواد مغذی مغز گندم است.این ماده غذایی ارزشمند خواص بسیار زیادی را شامل می‌شود. این پودر منبع مواد بسیار مغذی مانند ویتامین E، روی، منیزیم، اسیدها چرب ضروری است. همچنین سرشار از فیبر است. در ادامه به بررسی خواص پودر از جوانه گندم می‌پردازیم.

تقویت سیستم ایمنی بدن

 با اضافه کردن پودر جوانه این گیاه ارزشمند به وعده‌های غذایی خود می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. از سمتی خطر ابتلا به بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش دهید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در جوانه گندم با جستجو و از بین بردن رادیکال‌های آزاد و سایر میکروارگانیسم‌های ایجاد‌کننده بیماری در بدن احتمال بیماری جدی را کاهش داده یا از بین می‌برند.

بهبود سلامت قلب و عروق

 بر اساس مطالعات و بررسی‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده است مصرف مداوم گندم سبوس‌دار و پودر جوانه گندم خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب را کاهش می‌دهد. گنجاندن این پودر گیاهی در رژیم غذایی فرد میزان فیبر غذایی را افزایش می‌دهد. در نتیجه از نظر علمی نیز با کاهش بیماری‌های قلبی مرتبط است.

پیشگیری از سرطان

 استفاده از این پودر گیاهی در وعده‌های غذایی می‌تواند به کاهش عوامل خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان کمک کند.

خاصیت ضد پیری پودر جوانه گندم

 از نظر مواد مغذی پودر جوانه گندم بسیار غنی است. به همین علت می‌تواند تأثیرات چشمگیری روی اثرات ضد پیری مختلف مانند کیفیت پوست و ریزش مو بگذارد. پروتئین‌ها و ویتامین‌های موجود در جوانه گندم می‌تواند افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند پسوریازیس، آفتاب‌سوختگی، اگزما، چین‌و‌چروک، رنگ‌پریدگی پوست و خطوط مو را تحت تأثیر قرار دهد.

افزایش عملکرد ورزشی

 بر اساس مطالعات انجام شده این پودر دارای مقادیر بالایی از اکتاکوزانول طبیعی است. این موضوع به این معنا است که اگر شما از این ماده در رژیم غذایی خود به طور منظم استفاده کنید با تنظیم مسیرهای بیوشیمیایی تولید انرژی، باعث افزایش استقامت و عملکرد شود که در واقع باعث صرفه‌جویی در ذخیره انرژی در بدن می‌شود.

بهبود متابولیسم سلولی

پودر جوانه گندم سرشار از ویتامین B است. این ویتامین برای متابولیسم سلولی حیاتی هست و به تبدیل مواد مغذی از کربوهیدرات‌ها، لیپیدها و گلوکز به انرژی قابل مصرف سلول کمک می‌کند.

تقویت و سلامت عضلات

 پودر جوانه گندم یکی از منابع غنی برای تأمین پروتئین روزانه افراد است. پروتئین در حفظ سلامت ماهیچه‌ها، ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده، تنظیم سطح انرژی در بدن و کمک به هموستاز و تعادل کلی سیستم یک امر اساسی است.

افزایش وزن

 اگر شما درصدد افزایش وزن خود هستید کافی است، این پودر را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید. هر یک گرم این پودر حاوی 101 کالری است، بنابراین چند وعده در روز می‌تواند به افزایش کالری دریافتی کمک کند و با گذشت زمان منجر به افزایش وزن شود.

شادابی پوست

 پودر جوانه گندم به‌عنوان یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، راه‌حلی عالی برای بازسازی سلول‌های سالم است. فرد نه‌تنها می‌تواند این پودر را مصرف کند بلکه می‌تواند آن را به‌عنوان ماسک برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست مورداستفاده قرار دهد.

پودر جوانه گندم

کاربردهای مختلف پودر جوانه گندم

به غیر از خواص پودر جوانه گندم که در بالا توضیح داده شد، این ماده ارزشمند غذایی مصرف های مختلف غذایی دیگر نیز دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم :

مصرف پودر جوانه گندم در دوران بارداری

از آنجا که جوانه گندم سرشار از اسید فولیک است و این ماده فاکتور مهمی برای نوزادان سالم محسوب می‌شود، مصرف آن در دوران بارداری به شدت توصیه می‌شود. البته لازم به ذکر است که در مورد مقدار مصرف و نحوه مصرف آن حتما باید با پزشک مربوطه مشورت کرد.

مصرف پودر جوانه گندم برای بیماران دیابتی

همان‌طور که گفته شد جوانه گندم سرشار از اسید فولیک است و برای افراد در معرض خطر دیابت اثر ثانویه دارد. البته لازم به ذکر است که در مورد مقدار مصرف و نحوه مصرف آن حتما باید با پزشک مربوطه مشورت کرد.

پودر جوانه گندم برای کودکان

اضافه کردن این پودر به غذای کودک راهی بی‌دردسر برای تقویت تغذیه کودکان است. این ماده غذایی ارزان و بسیار مفید یک منبع واقعی برای تأمین مواد مغذی موردنیاز بدن کودک است. این ماده می‌تواند به‌راحتی در رژیم غذایی کودک شما گنجانده شود. می‌توانید آن را به پوره‌های میوه‌ای و سبزیجات و ماست اضافه کنید. پودر این ماده غذایی وقتی با سایر مواد غذایی ترکیب شود، طعمش به‌سختی قابل‌تشخیص است و بنابراین آن را برای نوزادان انتخابی ایده‌آل می‌کند.

جوانه گندم حاوی گلوتن است؛ بنابراین، بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که نباید این ماده غذایی را قبل از شش ماهگی به کودک دهید. همچنین، مهم است که قبل از استفاده از هر نوع ماده غذایی حاوی گلوتن یا گندم، با پزشک مشورت کنید.

نحوه استفاده از پودر جوانه گندم برای غذای کودکان

  • این پودر را روی میوه‌ها بپاشید
  • پودر را با پنیر خامه‌ای مخلوط کرده و روی نان تست بمالید
  • آن را به ماست اضافه کنید و سپس پوره میوه یا سبزیجات را اضافه کنید
  • از این پودر گیاهی در غذاهای پخته‌شده مانند کلوچه، نان و پنکیک استفاده کنید

ارزش غذایی افزودن به غذای کودک

1 قاشق غذاخوری این پودر حاوی مواد زیر است:

4 گرم پروتئین، 6٪ آهن، 20٪ ویتامین E ، 20٪ اسید فولیک و 10٪ تیامین

مزایای استفاده از پودر جوانه گندم در غذای کودک

روغن یا چربی غلیظ موجود در پودر جوانه گندم بیشتر از اسیدهای چرب ضروری امگا 6 و امگا 3 ساخته می‌شود. جوانه گندم مملو از اسیدهای چرب امگا 3 است. روغن استخراج شده از پودر این ماده غذایی ارزشمند، مملو از ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری است. ویتامین E برای رشد سالم سیستم عصبی بسیار مهم است.

ویتامین‌های گروه B به‌عنوان محلول در آب دسته‌بندی می‌شوند زیرا به‌خوبی در آب حل می‌شوند. کمبود این ویتامین مهم می‌تواند باعث بسیاری از بیماری‌ها در کودکان شود؛ بنابراین، تأمین ویتامین‌های گروه B کافی برای کودک مهم است. ویتامین‌های گروه B علاوه بر حمایت از عملکرد سالم بدن، سوخت‌وساز بدن، افزایش سطح انرژی و تولید گلبول‌های قرمز خون را نیز تقویت می‌کنند.

مواد معدنی برای رشد و تکامل سالم بدن حیاتی هستند. این پودر منبع شگفت‌انگیز مواد معدنی است.

عوارض جانبی

پودر جوانه گندم علاوه بر اینکه غنی از مواد مغذی است، کالری بسیار بالایی دارد. اگر میزان کالری روزانه کنترل نشود، می‌توان فواید مثبت جوانه گندم را خنثی کند زیرا بدون توجه به سالم بودن غذا، افزایش وزن و مشکلات بعدی سلامتی ممکن است رخ دهد که در دریافت کالری زیاد شما نقش دارد. برخی دیگر از عوارض جانبی استفاده از این پودر شامل علائمی مانند حالت تهوع، اسهال، سو هاضمه است.

سخن پایانی

امیدواریم به‌خوبی خواص پودر جوانه گندم را با مطالعه این مطلب درک کرده باشید. ما در این مقاله تلاش کردیم خواص این پودر ارزشمند را برای سلامتی کودکان و بزرگسالان مورد بررسی و تحقیق قرار دهیم. از اینکه همراه ما بودید از شما ممنونیم.

 

مطالب مرتبط دیگر :

4 نظر

  1. 13 آگوست , 2022
    Rahil

    من دو ماه هست دارم مصرف میکنم حدود ۳ کیلو وزن اضاف کردم . برای کسی که میهواد چاق بشه عالیه

    پاسخ
  2. 1 نوامبر , 2022
    Raha

    سلام چطور می‌خورید پودر رو در چ وقت هایی

    پاسخ
  3. 2 نوامبر , 2022
    علی حسین نژاد

    سلام
    من می خاستم بدونم مصرف این تو شکم شش تکه اثر ندارع چون شکم من شش تکس می ترسم از این بخورم بره

    پاسخ
  4. 4 سپتامبر , 2023
    علی

    یه چیزی گفته نشد وقتی امگا۳ داره در سلامتی مفصل و غضروف سازی نقشی نداره؟

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.