هر آنچه که باید در باره طوطی روپل بدانید!

2 مارس , 2023 1 دیدگاه

طوطی روپل یکی از متمایزترین پرندگان بومی آفریقا است که از هر نظر در نوع خود بی نظیر است. این پرنده ظاهری ظریف و اسرارآمیز و شخصیتی مهربان و جذاب دارد. این طوطی متعلق به خانواده پویسفالوس (Poicephalus) است که با طوطی‌های محبوب ژاردین، طوطی کیپ و طوطی سنگال یا مایر پسرعمو است. روپل، پرنده کوچک پر جنب و جوش با رفتار مسخره و بامزه ای که به سرعت در دنیای طوطی‌های خانگی محبوب شده است. اما چرا؟ تا انتهای این مطلب از دانه مارکت با ما همراه باشید.

طوطی روپل چگونه پرنده ای است؟

طوطی روپل دارای رنگ‌ها و ترکیب‌هایی است که به ندرت در سایر پرندگان دیده می‌شود. بدن این پرنده تقریباً به طور کامل به رنگ خاکستری تیره است و لکه های زرد رنگ مشخصی در لبه جلویی بال ها دارد. همچنین چند عدد پر زرد رنگ نیز روی پاهای آن را می پوشاند. البته در پرندگان نابالغ، رنگ زرد، مات یا از بین می رود. پرنده ماده هم کمی از پرنده نر متفاوت است و قسمت پشتی و پایین کمر آن آبی تیره است.

این پرنده یکی از منحصربه ‌فردترین طوطی‌ها است و یکی دیگر از جزئیات متمایز آن، چشمی با ترکیبی از رنگهای قرمز و مشکی است. به همین خاطر چشمان آنها ممکن است جنبه مرموز و حتی بدخلقی به ظاهر این طوطی‌ها ببخشد. اما این چشمان متمایز، ساختار محکم و چاق و منقارهای قدرتمند همگی نشانه هایی هستند که این طوطی را به راحتی قابل تشخیص می‌کنند. طول بزرگسالان به طور متوسط به 22 تا 25 سانتی متر می‌رسد و پرنده بالغ 121 تا 156 گرم وزن دارد. این طوطی‌ کوچک اگرچه کوتاه ‌قد و تنومند است اما انرژی زیادی دارد و بسیار زیرک است. لازم به ذکر است که اختصاص فضای کافی به ورزش می‌تواند به نوبه خود از چاقی این پرنده جلوگیری کند.

زیستگاه طوطی‌های روپل کجا است؟

همانطور که گفتیم طوطی‌های روپل (Poicephalus rueppellii)، پرندگان بومی جنوب غربی آفریقا هستند. بیشتر در بخش‌هایی از نامیبیا، آنگولا و لوآندا دیده می‌شوند. آنها در زیستگاه های مختلفی رشد می‌کنند که بیشتر آنها خشک بوده و شامل جنگل های خشک بستر رودخانه، استپ و خار و همچنین مناطقی با درختان بلند هستند. جالب است بدانید اسم آنها به یاد طبیعت شناس و کاشف آلمانی ادوارد روپل، طوطی روپل نامیده شده است.

رژیم غذایی و تغذیه؛ طوطی روپل چه می‌خورد؟

این طوطی‌ها در زیستگاه طبیعی خود از قسمت‌های مختلف گیاهان نظیر جوانه‌ها، شاخساره‌ها، شهد، گل‌ها، دانه‌ها، غلاف‌ها و میوه‌ها تغذیه می‌کنند. البته در فصول بارانی ترجیح می دهند تا بیشتر گل و حشرات را بخورند و در بین میوه ها نیز به میوه های نرمتر بیشتر علاقه نشان می‌دهند. اما اگر از این طوطی در خانه نگهداری می‌کنید، می‌توانید برای حیوان خانگی خود، علاوه بر غذای طوطی مبتنی بر دانه، از انواع غذاهای پخته شده مانند لوبیا و حبوبات، ذرت و سایر سبزیجات نیز استفاده کنید.

شخصیت و رفتار طوطی روپل چگونه است؟

طوطی روپل یک حیوان خانگی بسیار دوست داشتنی است که تمایل به ایجاد پیوند قوی با یک صاحب خاص دارد. روپل به تعامل اجتماعی وابسته است. بیش از هر چیز از توجه شما لذت می‌برد. غلغلک و نوازش برای این طوطی لذت بخش است. از در دست گرفتن استقبال می‌کند. این پرنده بسیار سرگرم کننده، احمق و بازیگوش است و برای صاحبان مجرد، یک پرنده خانگی عالی به حساب می‌آید. چرا که فداکاری آنها به یک نفر می‌تواند منجر به حسادت نسبت به سایر اعضای خانواده شود.

همچنین این پرنده ممکن است در مواقعی بسیار شیطنت کند، بنابراین باید مطمئن شوید که این انرژی را به نحو مؤثری مصرف می‌کند. از این رو بهتر است تا اسباب‌ بازی‌های زیادی برای آن تهیه کنید و نسبت به سلامت او دقیق باشید. چرا که طوطی‌های روپل با مراقبت کافی می‌تواند تا 35 سال عمر کنند.

طوطی روپل

گفتار و صداها

همه طوطی‌های پویسفالوس به عنوان پرندگانی پرحرف و خوش صدا شناخته می‌شوند. از این رو طوطی روپل یک پرنده کاملاً سخنگو است. با این حال، این نژاد بسیار ساکت تر از پسرعموهای خود است.
آنها می‌توانند یاد بگیرند که چند کلمه یا عبارات اساسی را تکرار کنند و صداهای طبیعی ملودیک و کوبنده ای دارند. بر همین اساس طبیعت آوازی آنها ممکن است موجب شود که آنها چندان پرندگان مناسبی برای زندگی در آپارتمان نباشند. جالب است بدانید این طوطی‌ها بسیار پذیرای موسیقی هستند که همین امر نیز شخصیت سرگرم کننده و تقریباً دلقک آنها را نمایان می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پرندگان هم خانواده طوطی‌های روپل می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « آشنایی با طوطی سنگال؛ یک طوطی کوچک جذاب و آموزش پذیر» در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

سلامت و شرایط رایج مراقبت از طوطی‌های روپل

طوطی روپل پرنده ای قوی است که ثابت می کند می‌تواند یک حیوان خانگی سالم و بی دردسر برایتان باشد. چرا که بیشتر نژادهای پویسفالوس از نظر مراقبتی سختگیر نیستند. اما اگر نادیده گرفته شوند، ممکن است مشکلات رایجی مانند از دست دادن پرها، بی تفاوتی و منقار پسیتاسین در آنها ایجاد شود.
با همه اینها متأسفانه، این طوطی‌ها در طبیعت در حال کاهش هستند که این امر بیشتر به دلیل تله گذاری گسترده برای بازار حیوانات خانگی است. به همین دلیل این پرندگان امروزه یک گونه حفاظت شده به شمار می‌روند.

عادات جفت گیری

طوطی روپل در حفره درختان لانه می‌کند. تخم های این پرنده سفید بوده و معمولاً سه یا چهار تخم در یک کلاچ هستند. پرنده ماده تخم ها را حدود 28 روز جوجه کشی می‌کند و جوجه ها حدود 68 روز پس از جوجه کشی لانه را ترک می‌کنند.

کلام آخر

همانطور که گفتیم طوطی روپل پرنده ای اجتماعی و سرگرم کننده با رفتاری محبت آمیز، دوستانه و کمی احمق است. این پرنده بسیار پرانرژی است اما به عنوان یک حیوان خانگی بی دردسر است. از این رو اگر مایل به نگهداری از آن هستید بد نیست به نکات کوچک مراقبتی آن توجه کنید. در پایان یادآور می‌شویم که شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع طوطی، مقالات دیگر ما را در وبلاگ دانه مارکت بخوانید و دان یا غلات مورد نیاز خود را به صورت ارگانیک و در کمترین زمان ممکن، از فروشگاه اینترنتی ما خریداری نمایید.

1 دیدگاه

  1. 24 اکتبر , 2023
    giti bahadori

    چه جالب من فکر میکنم رنگ پرهای همه طوطی ها روشن و درخشانه، اما این پرنده ها خیلی تنوع دارن

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.