قرقاول خانگی و شرایط نگهداری آن

قرقاول خانگی

در میان کسانی که به نگهداری از پرندگان خانگی علاقمند هستند، افرادی ممکن است به دنبال پرورش پرندگان خاص تری باشند. مثلاً امکان دارد این افراد، برخلاف اکثریت مردم که به دنبال نگهداری از یک پرنده خانگی بی صدا هستند، قرقاول‌ها را برای این کار انتخاب کنند. قرقاول‌های معمولی که به‌ عنوان قرقاول گردن حلقه‌ای نیز شناخته می‌شوند، بومی چین و آسیای شرقی بوده و به سایر نقاط جهان نیز معرفی شده‌اند. همچنین قرقاول یک پرنده شکاری بزرگ است که دم‌ دراز دارد. حدود 50 گونه از این پرنده نیز در دنیا دیده می‌شود. با این تفاسیر آیا نگهداری از قرقاول خانگی ایده خوبی است؟ برای یافتن پاسخ این سوال با ما در این مطلب از دانه مارکت همراه شوید.

قرقاول چه نوع پرنده‌ای است؟

قرقاول گونه‌های مختلفی دارد.شناخته‌ شده‌ترین آن قرقاول معمولی است که در سراسر جهان گسترده است و یکی از شکارچی‌ ترین پرندگان جهان است. البته گونه‌های دیگر قرقاول نظیر قرقاول طلایی (Chrysolophus pictus) نیز در این پرنده محبوب است. زیستگاه قرقاول ترکیبی از علفزارها، مزارع، تالاب‌ها، زمین‌های زراعی و بوته‌زارها است. این پرنده اگر در طبیعت حضور داشته باشد حدود 1-3 سال و در اگر در اسارت به سر ببرد و غذای مناسب دریافت کند تا 18 سال هم عمر می‌کند.

قرقاول‌ نر با سر آبی مایل‌ به‌ سبز، صورت قرمز و حلقه‌های گردن سفید، زندگی پر جنب ‌و جوشی دارد. بدن این پرنده که با ‌عنوان خروس نیز شناخته می‌شود، به‌ شدت با رنگ‌های روشن و زیبا تزئین شده‌ است. طول قرقاول معمولی نر بالغ 60 تا 90 سانتی‌متر با دم قهوه‌ای رگه ‌دار سیاه ‌و سفید است که تقریباً 50 سانتی‌متر از طول کل بدن را تشکیل می‌دهد.

قرقاول ماده (مرغ) بسیار کمتر خودنمایی می‌کند. پرهای قهوه‌ای خالدار کدرتر و به طول 50 تا 63 سانتی‌متر شامل دمی حدود 20 سانتی‌متر دارد. ماده‌ها معمولاً به رنگ قهوه‌ای گاومیشی نسبتاً ساده بوده، اما به ‌طور کلی هر دو جنس دارای دم‌های بلند و نوک ‌تیزی هستند.

قرقاول خانگی

رفتار و اخلاق قرقاول‌ ها چگونه است؟

این پرندگان در زیر درختان جنگلی و برخی از تالاب‌ها نیز زندگی می‌کنند. اما مزارع و زمین‌های زراعی با پوشش خسی را ترجیح می‌دهند. چرا که ماده‌ها در مزارع یا در زیستگاه مرزی لانه می‌کنند و با خوردن غذای مناسب ده تا یا بیشتر تخم می‌گذارند و بدون کمک خروس، جوجه‌کشی می‌کنند. همچنین قرقاول‌های جوان به ‌سرعت رشد کرده و می‌توانند در عرض دو هفته پرواز کنند. البته نگهداری از قرقاول‌های تازه به دنیا آمده تا شش یا هفت هفته با مادرشان خواهد بود. با همه اینها بسیاری از تخم‌های قرقاول توسط شکارچیان یا انسان‌ها ( مخصوصاً در مزرعه ها) از بین می‌روند و پرندگان جوان نیز نرخ مرگ ‌و میر بالایی دارند.

این پرندگان روی زمین راحت‌تر هستند، جایی که غلات، دان پرنده، توت‌ها، حشرات و گاهی حیوانات کوچک را جستجو می‌کنند. آنها می‌توانند پرواز کنند و با یک برخاست ناگهانی و پر سر و صدا به هوا بروند. اما معمولاً از بروز مشکل احتمالی در پرواز فرار می‌کنند. از این رو پرواز قرقاول ها صرفاً در خطوطی با فواصل کوتاه صورت می‌گیرد. با وجود اینکه قرقاول‌های معمولی قادر به پرواز در مسافت‌های کوتاه هستند، دویدن را ترجیح می‌دهند. با همه اینها سرعت پرواز آن‌ها تا 60 کیلومتر در ساعت است و هنگام تعقیب می‌توانند تا 90 کیلومتر در ساعت پرواز کنند.

غذای قرقاول چیست؟

قرقاول‌ها همه ‌چیزخوار هستند و رژیم غذایی آنها بسته به فصل متفاوت است. قرقاول‌ها انواع مختلفی از مواد غذایی حیوانی و گیاهی مانند میوه، دانه‌ها، غلات، ماست، انواع توت‌ها و برگ‌ها و همچنین طیف وسیعی از بی‌ مهرگان مانند تخم مورچه‌ها، کرم‌های سیمی، کرم‌ها، ملخ‌ها و سایر حشرات را می‌خورند. همچنین گاهی از مهره‌داران کوچکی مانند مارمولک‌ها، حشرات صحرایی، پستانداران کوچک و پرندگان کوچک تغذیه می‌کنند.

علاوه بر این قرقاول‌ معمولی یا قرقاول خانگی پرندگانی اجتماعی هستند. این پرندگان در پاییز گرد هم می‌آیند و گاهی اوقات در گروه‌های بزرگ در مناطقی با غذا و پوشش کافی زندگی می‌کنند. قرقاول‌ها تعدادی شکارچی وحشی در طبیعت دارند. اگرچه انسان معمولاً متداولترین شکارچی قرقاول‌ها هستند و برای شکار آنها تلاش بیشتری می‌کند.

قرقاول خانگی

چند نکته مهم که به شما در رام کردن قرقاول ها کمک می‌کند

  • رام کردن قرقاول کار آسانی نیست و زمان زیادی می‌برد. در نتیجه اگر قصد دارید از یک قرقاول نگهداری کنید، برای جلب اعتماد حیوانات خانگی خود باید زمان زیادی را صرف کنید. شما باید چندین ساعت در روز را صرف دویدن کنید.در صورت امکان به آنها غذا بدهید و آنها را لمس کنید.
  • همچنین باید هر روز به آنها غذای تازه و آب بدهید. اگر می‌خواهید در نگهداری از قرقاول بهتر عمل کنید، بهتر است دو ماده و یک نر بخرید. فراموش نکنید که اگر قصد دارید بیش از یک ‌گونه پرنده داشته باشید، جوجه‌ها، اردک‌ها و غازها هم ‌اتاقی‌های بسیار خوبی برای قرقاول‌ها هستند.
  • به یاد داشته باشید که رام کردن قرقاول‌ها در زمانی که پرندگان جوان هستند، آسان‌تر است. از این رو شما باید برای پرنده خانگی خود چندین فوت مربع زمین و یک حصار با ارتفاع حداقل 5 فوت را با توری که از فرار او جلوگیری می‌کند، در نظر بگیرید. چرا که امکان فرار از محل زندگی در این نوع از پرندگان وجود دارد.
  • در نهایت تمام تلاش خود را بکنید که آنها را از شکارچیان در امان نگه دارید. زیرا بسته به محل زندگی شما، چندین شکارچی به قرقاول‌های شما علاقه‌مند می‌شوند. روباه‌ها و راسوها یا پرندگان شکاری، برخی از دشمنان طبیعی هستند. اما گربه‌ها و سگ‌ها نیز ممکن است به پرنده خانگی شما آسیب بزنند.

کلام آخر در مورد قرقاول خانگی

قرقاول‌ها پرندگان عجیبی برای نگهداری هستند. از این رو اگر قصد دارید از یک پرنده زینتی خانگی نگهداری کنید، شاید بهتر باشد تا نوع دیگری از آنها را برای این کار انتخاب کنید. اما اگر قصد جدی برای نگهداری از قرقاول‌ها در خانه یا مزرعه خود دارید، نکات گفته شده در این مقاله را با دقت بخوانید و به آنها عمل کنید.

در پایان یادآور می‌شویم که برای تهیه غلات ارگانیک و تازه برای پرندگان خانگی خود حتماً سری به دانه مارکت بزنید و اقلام موجود در این فروشگاه آنلاین را با اطمینان خاطر خریداری کنید.

2 نظر

  1. 26 اکتبر , 2023
    دانیال

    خیلی کامل و مفید بود. با تشکر از شما

    پاسخ
  2. 31 اکتبر , 2023
    لیلا

    شرایط نگهداری از بوقلمون رو هم توضیح بدین لطفا

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.