آیا فلامینگو می‌تواند یک حیوان خانگی باشد؟

فلامینگو بلندترین پرنده در جهان است و قد برخی از گونه‌های آن تا 1.5 متر هم می‌رسد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد فلامینگو حداقل 30 میلیون سال پیش یا شاید هم بیشتر، تکامل‌ یافته است. در این مقاله از دانه مارکت قصد داریم تا شما را بیشتر با این پرنده خوش رنگ و نحوه نگهداری از فلامینگوها آشنا کنیم.

فلامینگو چه نوع پرنده ای است؟

زیستگاه فلامینگوها بسیار متنوع است و آنها در مکان‌های بیشتری از آنچه تصور بسیاری از مردم است، زندگی می‌کنند. این نوع از پرندگان فیلر هستند، به این معنی که آب و غذا را می‌گیرند و سپس آب را از بدن دفع می‌کنند. وقتی فلامینگوها حدود 6 سال سن دارند، آماده شروع جفت‌گیری هستند و می‌توانند به انجام این کار اقدام کنند. فلامینگوها معمولاً در مناطقی زندگی می‌کنند که غذای بسیار کمی برای حیوانات دیگر وجود دارد. در نتیجه از عدم وجود شکارچیان طبیعی سود زیادی می‌برند. علاوه بر این، فلامینگوها حیوانات بسیار اجتماعی هستند، به همین دلیل است که در گروه‌های بزرگ زندگی می‌کنند.

آیا می‌توان فلامینگو را یک حیوان خانگی به ‌حساب آورد؟

به ‌احتمال زیاد نه. فلامینگوها حیوانات وحشی هستند و تأمین تمام نیازهای آنها بسیار دشوار است. علاوه بر این، در بسیاری از کشورها نگهداری از فلامینگوها به عنوان یک حیوان وحشی بدون اخذ مجوز از دولت غیر قانونی است. چرا که فلامینگوها و سایر پرندگان بومی مانند قوها تحت قانون معاهده پرندگان مهاجر محافظت می‌شوند. یعنی نگهداری از این حیوانات وحشی در اسارت غیر قانونی است. با این‌ وجود اگر قصد داشتید یک فلامینگو را برای نگهداری به خانه بیاورید، به شما توصیه می‌کنیم گونه‌ای از آنها را انتخاب کنید که اهلی باشند و بتوانید به ‌عنوان حیوان خانگی روی آنها حساب کنید. در پایان یادآور می‌شویم که با همه غیر ممکن بودن این شرایط در ایران، ممکن است مایحتاج مورد نیاز این حیوانات را در برخی از فروشگاه های حیوانات خانگی پیدا کنید!

فلامینگو

مراقبت از فلامینگو

  • همان‌طور که اشاره کردیم، فلامینگوها نیازهای بسیار خاصی دارند. در نتیجه شما به یک منطقه بزرگ حصارکشی شده با یک حوض بسیار بزرگ برای نگهداری از فلامینگوها نیاز دارید. چرا که آنها، نوعی از پرندگان دریایی هستند که برای رشد به مقدار مشخصی آب در زیستگاه خود نیاز دارند. تامین آب ‌شور نیز بسیار مهم است زیرا منبع اصلی غذای فلامینگوها است، اما بعداً به این موضوع خواهیم رسید.
  • در این بین توجه داشته باشید که اگر تدابیری برای جلوگیری از فرار فلامینگوها نیندیشید و اقدامات لازم را در این خصوص انجام ندهید، فلامینگوها پرواز خواهند کرد. بنابراین یک توری روی محفظه فلامینگو قرار دهید. به نظر می‌رسد این طبیعی‌ترین کاری است که می‌توانید برای جلوگیری از فرار آنها انجام دهید. اما فراموش نکنید که هزینه این کار بسیار گران است.
  •  قیچی کردن پین‌های تکان ‌دهنده نیز راه دیگر است، چرا که فلامینگوها برای پرواز به این پرها نیاز دارند. این روش به‌ خودی‌ خود بدون درد است اما استرس زیادی ایجاد می‌کند. البته از آنجایی ‌که پین‌های تکان ‌دهنده دوباره رشد می‌کنند، باید این کار را هر از چند گاهی، دوباره انجام دهید.
  • بریدن بال‌ها راه سوم است و شما می‌توانید این کار را برای جلوگیری از فرار پرنده خود انجام دهید. همچنین یک استخوان در بال که برای پرواز لازم است، باید شکسته شود و از این طریق پرنده دیگر هرگز نمی‌تواند پرواز کند. ممکن است درد آن بسیار زیاد باشد و به پرنده خانگی شما سخت بگذرد. اما پس از انجام این کار دیگر لازم نیست نگران پرواز پرنده‌تان باشید.
  •  همچنین آب ‌و هوا در محل نگهداری باید گرم باشد. زیرا بیشتر گونه‌های فلامینگو در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنند. البته باید توجه داشت که باغ‌ وحش‌ها اغلب می‌توانند محفظه‌ای را ایجاد کنند که از پرندگان در برابر هوای سرد محافظت کند. به ‌این ‌ترتیب فلامینگوها را می‌توان حتی در کشورهای سردسیری مانند کانادا نیز نگهداری کرد.

نیازهای غذایی

فلامینگوها به ‌خاطر رنگ صورتی‌شان معروف هستند اما آیا می‌دانستید که صورتی‌ترین فلامینگو هم سفید متولد شده است؟ بله، درست است. فلامینگوها تا سه سال زمان نیاز دارند تا پرها، صورت و پاهایشان صورتی رنگ شود. در این بین بد نیست بدانید که رنگ آن‌ها به نوع غذای پرنده وابسته است، زیرا این رنگ از بتاکاروتن می‌آید که فلامینگو آن را از غذای خود جذب می‌کند.
همان‌طور که ذکر شد، بیشتر منابع غذایی آنها به آب وابسته است. همچنین فلامینگوهای وحشی انواع جلبک قرمز، میگو، ماهی کوچک و لارو دوکفه‌ای را نیز می‌خورند. از این رو اگر می‌خواهید یک فلامینگوی صورتی رنگ داشته باشید، رعایت یک رژیم غذایی متعادل بسیار مهم است. زیرا اگر سوء تغذیه وجود داشته باشد، رنگ صورتی فلامینگو به‌ مرور زمان محو می‌شود.

فلامینگو

نیازهای اجتماعی

فلامینگوها را نمی‌توان به ‌تنهایی نگه داشت. حتی دو یا سه فلامینگو هم کافی نیست، چرا که فلامینگوها پرندگان بسیار اجتماعی هستند و برای شاد بودن به همنوعان نیاز دارند. گروه‌های موجود در پارک‌های حیوانات معمولاً شامل 10 نفر یا بیشتر هستند. پس اگر شما می‌خواهید صاحب یک حیوان خانگی از نوع فلامینگو باشید، این عددی است که باید برای آن هدف‌گذاری کنید.
در طبیعت فلامینگوها به طور معمول 25 سال عمر می‌کنند. اما طول عمر آنها، اگر با مراقبت مناسب در اسارت زندگی کنند، کمی متفاوت است. باغ ‌وحش‌ها به طور مرتب سن 50 سال را به عنوان میانگین سنی این حیوانات در اسارت گزارش می‌دهند. البته فراموش نکنید که نگهداری از حیوانات اهلی نشده در اسارت همیشه گران است و هیچ راه حلی نیز برای آن وجود ندارد. مثلاً قیمت یک فلامینگو می‌تواند بین 2500 تا 3500 دلار باشد.

کلام آخر

نگهداری از فلامینگو در خانه تصمیم سخت و عجیبی است. با این حال اگر قصد دارید فلامینگو را به عنوان حیوان خانگی برای خود انتخاب کنید، به نکات گفته شده در این مقاله توجه کنید تا بتوانید از فرار این پرنده جلوگیری کنید. همچنین به یاد داشته باشید که این نکات به سلامت بیشتر فلامینگوها کمک می‌کند. در پایان اگر به نگهداری از دیگر پرندگان عجیب و غریب علاقه دارید، بد نیست مقاله مربوط به «پرنده هما» را نیز در دانه مارکت بخوانید.

3 نظر

  1. 26 اکتبر , 2023
    الهه

    واقعا کسی هست که این سوال براش مطرح باشه؟

    پاسخ
  2. 25 نوامبر , 2023
    علیزاده

    اره، از ما بهترون!

    پاسخ
  3. 30 ژانویه , 2024
    مرتضی

    من میخوام دو تا بگیرم.با این تفاسیر یکم دودل شدم چون میگه حداقل ۱۰تا باید باشه

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.