طوطی استرالیایی چگونه پرنده‌ای است؟

طوطی استرالیایی
24 اکتبر , 2022 1 دیدگاه

طوطی استرالیایی از جمله پرندگانی است که در جنوب آمریکای جنوبی زندگی می‌کند. این گونه از طوطی، Enicognathus ferrugineus یا Microsittace ferrugineus است و خود نیز به دو زیرگونه تقسیم می‌شود. این پرنده یک نوع طوطی اجتماعی است و اغلب در زمین‌های کشاورزی سکونت دارد. در این مقاله از دانه مارکت بیشتر در خصوص این پرنده صحبت می‌کنیم و با حقایق جالبِ زندگی آن آشنا می‌شویم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

شکل و شمایل؛ مشخصات ظاهری طوطی استرالیایی

طوطی استرالیایی دارای پرهای سبز مات با نوک تیره است. تاج آن به رنگ آبی بوده، در حالی ‌که نوک پرهای آن خاکستری مایل به سیاه است. پیشانی و دم بالایی نیز در این پرنده به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای دیده می‌شود. همچنین داشتن یک لکه قرمز روی شکم این طوطی یکی دیگر از ویژگی‌های متمایز کننده آن است. علاوه بر این، منقار طوطی‌های استرالیایی نیز اغلب به رنگ خاکستری دیده می‌شود. شایان ذکر است که این گونه از طوطیان ۱۳۹ گرم وزن دارند و تقریباً ۳۰ برابر سبک‌تر از سنگین‌ترین گونه طوطی، یعنی کاکاپوها هستند که وزن آنها گاهی به ۴ کیلوگرم نیز می‌رسد!

طول این گونه از طوطی نیز بین 33 تا 35 سانتی متر متغیر است. یک طوطی استرالیایی، 10 برابر کوچکتر از یک شترمرغ، یعنی بزرگترین پرنده ای است که تاکنون اندازه آن به ثبت رسیده است.

طوطی استرالیایی

طوطی‌های استرالیایی چقدر عمر می‌کنند؟

تخمین زده می‌شود که طوطی استرالیایی مانند همه گونه‌های طوطی عمری طولانی داشته باشد. از این رو طول عمر مورد انتظار تا بیش از ۳۰ سال است. در حالی ‌که طول عمر تخمین زده شده از این پرنده، تاکنون به این اندازه نبوده است. در این میان شاید جالب باشد که بدانید از بین طوطی‌ها، یک کاکادو صورتی با بیش از ۸۰ سال عمر توانسته است رکورد طولانی‌ترین عمر طوطی و به ‌طور کلی پرندگان را در جهان بزند. نکات جالب دیگر در خصوص طوطی‌ها را می‌توانید در مقاله دیگر ما با عنوان « ده طوطی برتر جهان » بخوانید.

چگونگی تولید مثل طوطی‌های استرالیایی

قبل از هر چیز بدانید که طوطی استرالیایی در دو سالگی به بلوغ جنسی می‌رسد. در حالی‌ که عادات جفت‌گیری طوطی‌های استرالیایی به ‌خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است، این موضوع مشخص شده که فصل تولید مثل این پرنده از نوامبر تا دسامبر متغیر است. تخم‌هایی که طوطی استرالیایی در لانه می‌گذارد، در عرض ۲۶ روز از تخم بیرون می‌آیند و جوجه‌ها در لانه متولد می‌شوند. اگر بخواهیم یک مقایسه برای کلاچ‌ها داشته باشیم، باید بگوییم اندازه کلاچ طوطی شیلیایی در مقایسه با طوطی‌های استرالیایی کوچک‌تر است و گونه شیلیایی این پرنده دو تا شش تخم می‌گذارد.

وضعیت حفاظت

برای طوطی‌های استرالیایی نگرانی از لحاظ وضعیت حفاظت وجود ندارد و این پرنده در فهرست قرمز IUCN ، از گونه های در معرض خطر قرار ندارد. از این رو هیچ خطری طوطی‌های استرالیایی را تهدید نمی‌کند مگر در مورد شکارچیانی که طوطی‌های بزرگ را شکار می‌کنند.

ارتباط با انسان‌ها

طوطی‌ها به حرف ‌زدن و تقلید از انسان‌ها معروف هستند. با این حال این نوع طوطی علاوه بر مقلد بودن، بسیار دوست داشتنی نیز است. همچنین طوطی استرالیایی یک حیوان خانگی اجتماعی و صلح جو است که انسان‌ها را به خود جذب می‌کند.

طوطی استرالیایی

رژیم غذایی؛ طوطی‌های استرالیایی چه می‌خورند؟

اسناد مربوط به تغذیه طوطی‌های استرالیایی نشان می‌دهد که این پرنده در طبیعت گیاه‌خوار است و دانه‌ها، میوه‌ها و مغزها غذای اصلی آن هستند. از این رو می‌توان گفت که غذای طوطی استرالیایی عمدتاً از دانه، علف، آجیل و میوه‌های کوچک تشکیل شده است.

حقایق جالب در مورد طوطی‌های استرالیایی

همانطور که گفتیم طوطی‌های استرالیایی دارای دو زیرگونه هستند که هر دوی آنها در جنگل‌های منتهی‌الیه جنوب شیلی و جنوب آرژانتین یافت می‌شوند. گونه‌های طوطی‌های استرالیایی، پرندگانی اجتماعی هستند و یکی از گونه‌ها در گله‌های ۱۰ تا ۱۵ نفره در نزدیکی سطح دریا در انتهای شمالی محدوده زندگی می‌کند. در حالی که گونه دیگر این طوطی، زمین‌های کشاورزی و روستاهایی با درختان بلندتر را برای زندگی برمی‌گزیند. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت که حضور این طوطی‌ها در شیلی، آرژانتین و جنوب آمریکای جنوبی بسیار رایج است، اما در مکان‌های دیگر یافت نمی‌شوند.

همچنین گفتنی است در حال حاضر ۱۱۵ گونه طوطی در جهان وجود دارند، از این رو محاسبه محدوده توزیع جمعیت طوطی استرالیایی کمی دشوار است و هنوز مشخص نیست که چه تعداد از این نوع طوطی در جهان وجود دارد. دیگر نکته جالب در مورد این گونه از طوطیان، گیاهخوار بودن آنها است. از این رو طوطی‌های استرالیایی بیشتر از علف، دانه بامبو، آجیل و میوه‌های کوچک تغذیه می‌کنند. همینطور این نوع از طوطی‌ها در پرواز کردن توانایی خوبی دارند، اما مقدار سرعتشان، هنوز ناشناخته است.

آیا طوطی استرالیایی می‌تواند یک حیوان خانگی باشد؟

پاسخ این سوال مثبت است. از انجایی که این پرنده عمدتاً دانه‌ها، علف‌ها و میوه‌ها را مصرف می‌کند، یکی از گونه‌های ایده آل در سراسر جهان است که اغلب برای نگهداری انتخاب می‌شود. حتی گاهی یک جفت از طوطی‌های استرالیایی به ‌عنوان حیوان خانگی در قفس‌های بزرگ نگهداری می‌شوند تا پرنده، زندگی اجتماعی، حرکت آسان و پروازهای کوچک داشته باشد. با این حال به طور کلی توصیه می‌شود که پرنده وحشی را برای تفریح و سرگرمی در قفس قرار ندهید و تا جای ممکن آنها را به صورت آزادانه و رها، نگهداری کنید.

طوطی استرالیایی

سخن پایانی

طوطی استرالیایی یک پرنده اجتماعی فعال بوده که پر سر و صدا و در عین ‌حال خونگرم و آرام است. این طوطی از جمله پرندگان بازیگوش محسوب می‌شود و خوشبختانه در معرض خطر انقراض قرار ندارد. در این مقاله تلاش کردیم اطلاعاتی کامل از این گونه از طوطی را با شما در میان بگذاریم. با این وجود اگر می‌توانید نکته جالب دیگری را به این مطلب اضافه کنید، خوشحال می‌شویم تا ان را در قسمت نظرات، با ما و دیگر خوانندگان علاقمند به این نوع از طوطی به اشتراک بگذارید.

1 دیدگاه

  1. 3 نوامبر , 2023
    vahab

    matlabe jalebi bod. omidvaram bazam az in matalebe arzeshmand to site shoma bekhonam

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.