همه چیز درباره طوطی دالان ساز یا سوراخ کن

طوطی دالان ساز
15 دسامبر , 2022 1 دیدگاه

طوطی دالان ساز که با نام‌های دیگری همچون طوطی لانه ساز و طوطی سوراخ کن هم شناخته می‌شود، از زیباترین گونه‌های پرنده است که در شیلی و آرژانتین زندگی می‌کند. این طوطی‌ها سر و صدای زیادی دارند، اما بسیار شیرین و صمیمی هستند و به همین دلیل گونه‌ای بسیار محبوب در پرندگان خانگی به شمار می‌آیند. در این مقاله از دانه مارکت قصد داریم در مورد این پرنده زیبا اطلاعات بیشتری را به شما ارائه دهیم و ویژگی‌های آن را با هم بررسی کنیم.

ویژگی‌های ظاهری طوطی سوراخ کن

این طوطی از نظر اندازه جثه بزرگ، قهوه‌ای و زیبا است. پرهای طوطی لانه ساز سبز مایل به طلایی بوده و جلو و قسمت زیرین بدن او زرد است. همچنین یک ‌تکه پرهای نارنجی روشن در بالای پاهایش قرار دارد. قسمت مرکزی بدن آن‌ها نیز قرمز یاقوتی است که به‌ تدریج به سمت بیرون، نارنجی و در لبه‌ها زرد می‌شود.

رفتار و اخلاق طوطی دالان ساز

این طوطی‌ها در گروه‌های بسیار بزرگی زندگی می‌کنند و در نزدیکی یکدیگر لانه می‌سازند. آنها مانند بسیاری از طوطی‌ها پر سر و صدا بوده و رفتاری صمیمی و دوستانه دارند. جالب است بدانید طوطی‌های لانه ساز در خانه‌های مشترک خود در درختان جمع می‌شوند و به شکل گروهی می‌خوابند. آنها قبل از طلوع خورشید، آواز می‌خوانند و در اطراف پرنده نر بال می‌زنند. سپس با طلوع آفتاب، همه گله‌ با هم و به ‌صورت نا منظم به پرواز در می‌آیند. در طول روز نیز این پرندگان در ارتفاع پایینی نسبت به سطح زمین پرواز می‌کنند و برای مدت کوتاهی روی شاخه‌های کم ‌ارتفاع توقف می‌کنند.

زیستگاه طوطی لانه ساز کجا است؟

به ‌طور کلی طوطی دالان ساز در علفزارهای باز زندگی می‌کند و روی صخره‌های ماسه‌ سنگ یا آهک، لانه می‌سازد. البته ناگفته نماند که صخره های مناسب برای لانه‌سازی، نیاز به ارتفاع خاصی دارند. این پرندگان که قبلاً در شیلی و آرژانتین رایج و گسترده بودند، اکنون فقط به ‌صورت محلی رایج هستند و در برخی از مناطق منقرض شده‌اند.

طوطی دالان ساز

وضعیت حفاظت و تهدیدها در طوطی سوراخ کن

پیش ‌از این گفتیم که طوطی دالان ساز در برخی از مناطق منقرض شده و در برخی دیگر وجود دارند. متاسفانه در مناطقی که هنوز به ‌صورت محلی این گونه از طوطی‌ها فراوان هستند، از آنجایی که اغلب به ‌عنوان یک آفت کشاورزی در نظر گرفته می‌شوند، مورد آزار و اذیت قرار انسان‌ها قرار می‌گیرند.

از این رو از دست ‌دادن زیستگاه‌های علفزار آنها به دلیل تولید محصولات زراعی باعث کاهش قابل ‌توجهی از تعداد آن‌ها شده است. از سوی دیگر تجارت پرندگان زنده نیز برخی دیگر از آنها را به دام انداخته است. یکی دیگر از تهدیدهای فزاینده در این گونه، توسعه گردشگری به ‌صورت اشتباه است. مثلا سواحلی که اجازه ورود خودروهای چهارچرخ را به محیط زندگی این طوطی‌‌ها می‌دهند، اغلب پر از جوجه‌هایی هستند که به‌ راحتی کشته می‌شوند. به ‌این ‌ترتیب و به دلیل این بی توجهی‌ها، تعداد این نوع از طوطی‌ها به تدریج کم و کمتر می‌شود.

کانور پاتاگونیا؛ محبوبترین نژاد طوطی دالان ساز

کانور پاتاگونیا که به‌ عنوان یکی از گونه‌های طوطی سوراخ کن شناخته می‌شود، یک نژاد بسیار محبوب از طوطی‌های خانگی است. چرا که این پرنده‌ها اکثر ویژگی‌هایی که صاحبان طوطی به دنبال آن هستند را دارند. آنها باهوش و مهربان بوده و به خوبی با انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. شاید جالب باشد که بدانید طوطی‌های پاتاگونیا بزرگ‌ترین نوع کانور هستند و به طور کامل رشد کرده‌اند. از این رو آن‌ها ممکن است گاهی تا حدود 18 اینچ طول و 240 تا 310 گرم وزن داشته باشند. برای آشنایی با سایر پرندگان خانگی محبوب می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « پرنده خانگی بی دردسر » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.

زیستگاه طوطی دالان ساز کانور پاتاگونیا

نام علمی این پرندگان Cyanoliseus patagonus است و بومی آمریکای جنوبی هستند. از این رو در سراسر آرژانتین و در جمعیت‌های کوچک در شیلی یافت می‌شوند. آنها در شرایط خشک و بیابان‌ها و همچنین در دشت‌ها و علفزارهای باز رشد و زندگی می‌کنند.

طوطی دالان ساز

البته متاسفانه این ‌گونه در حیات ‌وحش در معرض تهدید و کاهش است؛ زیرا در طول تاریخ به ‌عنوان آفات کشاورزی شکار و کشته شده‌ است. از سوی دیگر بخش قابل توجهی از جمعیت طوطی دالان ساز کانور پاتاگونیا به ‌عنوان حیوان خانگی به اروپا صادر شده‌اند. اما خوشبختانه، اکثر طوطی‌های خانگی از این گونه، در حال حاضر در اسارت به خوبی پرورش می‌یابند و بنابراین جمعیت آنها تا حدی رو به بهبود است.

الگوهای رفتاری طوطی کانور پاتاگونیا

طوطی پاتاگونیایی به عنوان یک طوطی لانه ساز دوست دارد صداها و گفتار انسان را تقلید کند، اما در مقایسه با دیگر طوطی‌ها صدای بلند و آزار دهنده‌ای ندارد. همین مسئله نیز باعث شده است تا کانور پاتاگونیا به یک طوطی خانگی ایده‌آل تبدیل شود. از آنجایی که این طوطی‌ها بسیار علاقمند به یادگیری هستند شما به ‌راحتی می‌توانید به آنها یاد بدهید که چگونه چند کلمه صحبت کنند و یا آهنگ‌های مورد علاقه خود را سوت بزنند.

در مقابل نباید فراموش کنید که اگر به آنها توجه و محبت زیادی نشان ندهید، سر و صدای کانور پاتاگونیا‌ها بیشتر می‌شود. در نتیجه اگر نمی‌خواهید صداهای آزار دهنده‌ را تحمل کنید، مطمئن شوید که مدت زمان مناسبی را با آنها می‌گذرانید. اگر از این طوطی‌ها به ‌خوبی مراقبت کنید، می‌توانید تا حدود 30 سال از دوستِ طوطیسان خود در سلامت کامل نگهداری کنید. در این میان باید توجه داشته باشید برای حفظ سلامتی طوطی سوراخ کن، هر زمان که احساس کردید حیوان خانگی شما بیمار است و یا با مشکلی رو به‌ رو شده است، حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

کلام آخر

طوطی لانه ساز و کانور پاتاگونیا از پرندگان خانگی بسیار محبوب هستند که به دلیل هوش زیاد و مهربانی ذاتی که دارند، افراد زیادی به نگهداری از آن‌ها روی می‌آورند. در این مقاله شما را بیشتر با این گونه از طوطی آشنا کردیم و اطلاعات لازم در خصوص الگوهای رفتاری و زیستگاه این پرنده را با شما به اشتراک گذاشتیم. حال نوبت شما است که اگر تجربه‌ای در این خصوص دارید، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مطالب ما را در وبلاگ دانه مارکت بخوانید و غذای طوطی و سایر غلات ارگانیک مورد نیاز حیوان خانگی خود را به صورت غیر حضوری و با بهترین کیفیت، از این مجموعه خریداری کنید.

1 دیدگاه

  1. 28 اکتبر , 2023
    xaniar

    اسم جالبی داره

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.