اطلاعات مربوط به چکاوک و گونه های آن

اطلاعات مربوط به چکاوک
15 سپتامبر , 2022 1 دیدگاه

چکاوک، گونه‌ای از گنجشکان است که حدود ۱۴ تا ۱۷ سانتی‌متر طول و ۳۰ تا ۳۵ گرم وزن دارد. خوراک آن دانه‌ها و حشرات کوچک بوده و دارای بال‌های گرد و دم‌های نسبتاً کوتاه، پاهای تنومند، بلند و مستقیم و منقارهای قوی، مثلثی شکل و نوک ‌تیز است. چکاوک‌ها رنگی قهوه‌ای دارند و اساساً روی زمین لانه می‌سازند. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد این پرنده جذاب، نوع غذای پرنده و گونه های آن بدانید و به طور اطلاعات مربوط به چکاوک ها را بدست آورید، در این مقاله از دانه مارکت همراه ما باشید.

اطلاعات مربوط به چکاوک ها

چکاوک‌ها را باید گونه‌ای از پرندگان گنجشک سان دانست که خود به گونه های متفاوتی در جهان تقسیم می‌شود. بیشتر گونه ‌ها در حین پرواز در مناطق باز و با ارتفاع کم، آواز می‌خوانند. آنها روی زمین لانه ساخته و از سکونت در مناطق پر درخت یا بوته زارها پرهیز می‌کنند. از سوی دیگر همان‌طور که می‌دانید هیچ ‌چیز بهتر از شنیدن آواز خوش پرندگان در طبیعت نیست. یکی از این پرندگان آوازخوان زیبا و خوش صدا، چکاوک‌ها هستند! بیش از ۹۰ گونه از این پرنده آوازخوان وجود دارد که در نقاط مختلف جهان یافت می‌شود. آفریقا بیشترین تعداد از این پرندگان بومی را دارد. با این ‌حال، برخی از آنها در شمال و جنوب آمریکا نیز یافت می‌شوند. جنوب آفریقا حداقل ۲۲ نوع چکاوک دارد و اگرچه در درجه اول این پرندگان قهوه‌ای‌ رنگ هستند، اما گاهی اوقات سایه‌های زرد یا نارنجی نیز در رنگبندی پرهای آن‌ها دیده می‌شود.

اطلاعات مربوط به چکاوک

علفزارها؛ بهترین زیستگاه برای چکاوک‌ها

چکاوک‌ها ترجیح می‌دهند در علفزارهای کوتاه، بیابان‌ها یا مکان‌هایی با پوشش گیاهی کم زندگی کنند. آنها همچنین در زمین‌هایی که توسط انسان پاک‌سازی شده‌اند، بهتر زیست می‌کنند. این پرندگان با استفاده از برگ‌های خشک شده، شاخه‌ها، علف‌ها و غیره روی زمین لانه می‌سازند و معمولاً پرندگان ماده از این لانه‌ها مراقبت می‌کنند. زیستگاه چکاوک‌ها بیشتر در مناطق گرمسیری و همچنین مناطق معتدل است.

اگرچه امروزه چکاوک‌‌ها در بسیاری از نقاط جهان در حال گذران زندگی هستند، اما بسیاری از انواع آنها در مناطق خشک زندگی می‌کنند. زیستگاه آنها عمدتاً محل زندگی حشرات کوچک است که انواع دان پرنده هم در آنها یافت می‌شود. از این رو بچه چکاوک‌ها از بدو تولد تا مدت‌ها بعد از بزرگ ‌شدنشان با دانه‌ها به عنوان بخشی از غذای پرنده تغذیه می‌شوند. تولید مثل در زیستگاه چکاوک‌ها اهمیت زیادی دارد و همان‌طور که گفته شد این پرندگان می‌توانند بر خلاف پرندگان دیگر، در حین پرواز نیز آواز بخوانند! در نتیجه در طول فصل تولید مثل، نرها با پریدن از روی زمین، آواز خواندن بر روی شاخه‌ها و نمایش پرواز ماده‌ها را به خود جذب می‌کنند.

اطلاعات مربوط به چکاوک

چگونگی تولید مثل چکاوک‌ ها

برای آشنایی با چکاوک نباید بحث تولید مثل را نادیده گرفت، البته تکثیر هر گونه از این پرنده به فصل خاص بستگی دارد و در صورت وجود حشرات یا منابع غذایی این فرایند رخ می‌دهد. گونه های چکاوک در اکثر مواقع تک همسر هستند و پرنده نر برای جذب پرندگان ماده پرواز نمایشی انجام می‌دهد و آواز می‌خواند. گاهی اوقات پرنده ماده نیز هنگام تشکیل جفت آواز می‌خواند و گاهی برای خواستگاری غذای پرنده نیز فراهم می‌شود.

چکاوک‌ها لانه کوچکی را معمولاً در زمین خالی با استفاده از علف، شاخه، برگ و غیره می‌سازند و در این لانه تخم می‌گذارند و پدر و مادر، هر دو با جنگیدن و آواز خواندن از لانه دفاع می‌کنند. دوره انکوباسیون بین ۱۵-۱۶ روز طول می‌کشد و پس از گذشت ۱۰ روز، بچه‌ها توسط والدین در لانه تغذیه می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « لانه سازی پرندگان » در وبلاگ مطالعه نمایید. چکاوک‌های شاخ‌دار معمولاً در گروه‌های کوچک علوفه می‌گیرند. همچنین در طول فصل تولید مثل به‌ صورت جفت یا گروه‌های کوچک باقی می‌مانند. اما در طول زمستان گله‌های بزرگی را تشکیل می‌دهند و اغلب با دسته‌های دیگر پرندگان مانند برف بند، گنجشک درختی و غیره مخلوط می‌شوند.

حشرات؛ بهترین منبع تغذیه‌ای برای چکاوک‌ها

چکاوک‌ها گونه ‌های زیادی از حشرات مانند مگس، سوسک و ملخ و همچنین علف، دانه، جوانه و غیره را به عنوان غذای پرنده می‌خورند. همان‌طور که پیش ‌از این نیز به آن اشاره کردیم، بچه چکاوک‌ها عمدتاً توسط والدین خود از دانه‌ها تغذیه می‌شود. البته کیفیت پایین دانه‌ها در رژیم غذایی آنها ممکن است باعث ریزش پرهای آنها در اولین پوست ‌اندازی شود. از این رو حشرات منابع بهتری برای تغذیه چکاوک‌ها هستند.

اطلاعات مربوط به چکاوک

مهمترین نکات کلیدی در مورد چکاوک‌ها

  1.  انسان، اصلی ترین تهدید برای چکاوک‌ها است.
  2. وضعیت حفاظتی این پرنده‌ها در “حداقل نگرانی” است.
  3. نام خاصی برای گونه های نر و ماده این پرنده وجود ندارد. با این ‌حال، آنها به‌ عنوان پرندگان نر یا ماده چکاوک شناخته می‌شوند.
  4. آنها به ‌خاطر آواز خواندن آهنگ‌های ملودیک خود معروف شده و همچنین نماد شادی هستند.
  5. حداکثر سرعت پرواز گونه های skylark (چکاوک آسمانی) حدود  ۳۵٫۶ کیلومتر در ساعت است.
  6. طول پرندگان ۶٫۳ – ۷٫۹ اینچ ( ۱۶ -۲۰ سانتی‌متر) است که باعث می‌شود آنها تقریباً به ‌اندازه قناری‌ها باشند.
  7. چکاوک‌ها خطرناک نیستند؛ با این‌ حال ممکن است زمانی که لانه‌هایشان در معرض تهدید قرار می‌گیرد، کمی خطرناک به نظر برسند.
  8. چکاوک‌ها معمولاً به ‌عنوان حیوان خانگی نگهداری نمی‌شوند، اما در چین به دلیل آوازخوان بودن این پرندگان، گاهی اوقات آنها را در قفس نگهداری می‌کنند.

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم، چکاوک‌ها را باید گونه‌ای از گنجشک‌ سانان دانست که در سراسر جهان زیست دارند. این نوع از پرندگان آواز می‌خوانند و بیشتر در علفزارها مشغول زندگی هستند. در این مقاله نگاهی به این‌ گونه از پرندگان انداختیم و اطلاعات مربوط به چکاوک های زیبا را بیان کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر پرندگان خانگی و زینتی می‌توانید مطالب دیگر ما را در وبلاگ مطالعه کرده و در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. در پایان یادآور می‌شویم برای تهیه آنلاین انواع غذای پرنده و غلات ارگانیک و تازه، می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز سفارش خود را در دانه مارکت ثبت کنید.

1 دیدگاه

  1. 24 نوامبر , 2023
    علی

    سلام حلال گوشت هستند؟

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.