آشنایی با انواع پرستو و ویژگی‌های رفتاری آنها

انواع پرستو
2 ژانویه , 2023 1 دیدگاه

پرستوها پرندگان آوازخوان و مهاجری هستند. این گونه از پرندگان بیشتر در حال حرکتند و بر فراز مزارع، باغ‌ها، دریاچه‌ها و هر جای دیگری که حشرات فراوانی وجود دارند، دیده می‌شوند. پرستوها از نظر قد و قواره به ‌اندازه گنجشک‌ها هستند و بال‌های بلند، نوک ‌تیز و بدنی صاف دارند. جالب است بدانید این ویژگی‌ها انواع پرستو را برای پرواز سریع‌تر آماده می‌کند. در این مطلب از دانه مارکت بیشتر با این پرنده سریع، زیبا و خوش صدا آشنا می‌شویم؛ پس با ما همراه باشید.

با انواع پرستو آشنا شوید

پیش از هر چیز بد نیست نگاهی به گونه های مختلف پرستو بیندازیم و با انواع گوناگون این پرنده بیشتر آشنا شویم.

اریتروگاستر: اندام‌های تحتانی در این زیرگونه متمایل به رنگ قرمز بوده و محل زندگی آن‌ها در آمریکای شمالی است. موسم کوچ پرستوهای اریتروگاستر فصل زمستان و مقصد آن‌ها نیز به سمت جنوب و کشورهای مرکزی این قاره است.

تیتلری: این زیرگونه را یک محقق فرانسوی در سال ۱۸۶۴ کشف کرد. طبقه ‌بندی آن نشان می‌دهد که عموماً این زیرگونه در آسیای شرقی و به خصوصی سیبری دیده می‌شوند. از این رو مهاجرت آنها نیز در فصل زمستان و به سمت جنوب همین قاره خواهد بود. از مشخصات فیزیکی پرستوی تیتلری می‌توان به پرهای دم بلندِ او و رنگ مسی آن اشاره کرد.

ساوینگی: خط سینه این زیرگونه، قرمز است. البته این رنگ قرمز با نزدیک‌ شدن به پاهای پرنده کمی برجسته می‌شود. پرستوی ساوینگی فقط در کشور مصر زندگی می کند.

متعدی: متعدی یکی دیگر از انواع پرستو است که از نظر ظاهر شباهت زیادی به گونه ساوینگی دارد. البته پرهای قسمت تحتانی این زیرگونه کمی به رنگ نارنجی متمایل است. گفتنی است پرستوی متعدی، اغلب در جنوب غربی آسیا دیده می‌شود و به نسبت دیگر گونه‌ها، بیشتر تمایل دارد تا در یک مکان ساکن شود.

روستایی: این زیرگونه در آسیا، اروپا، آفریقای شمالی و حتی در مناطقی از قطب شمال هم سکونت دارد. برای تشخیص آن‌ها می‌توانید خط سینه آن‌ها که رنگ‌های متفاوتی دارند را مشاهده کنید. این پرندگان معمولاً برای مهاجرت در مناطقی مابین اروپا و آسیا ساکن می‌شوند.

انواع پرستو

تغذیه و رژیم غذایی؛ پرستوها چه می‌خورند؟

پرستوها از جمله پرندگان حشره خوار هستند که با نوک ‌تیز و تخصص بالای خود، حشرات مختلفی را در هوا شکار می‌کنند. این پرندگان برای غذا، چندین مایل را از لانه خود تا محل شکار پرواز می‌کنند. البته پرستوها زمانی که هوا بد است و یا وقتی که به هر دلیل دیگری قادر به پرواز نیستند، به اجبار از توت‌ها، دانه‌ها و حشرات مرده روی زمین نیز تغذیه می‌کنند. البته گاهی دوره‌های طولانی بارندگی مداوم، غذایابی را برای پرستوهای جوان دشوار می‌کند. حتی باعث مرگ آن‌ها می‌شود. در این بین یادآور می‌شویم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سایر پرندگان حشره خوار می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « اطلاعات مربوط به چکاوک و گونه های آن » در دانه مارکت بخوانید.

نکته قابل توجه در این میان این است که انواع پرستوها در اواسط پرواز خود آب می‌نوشند. بدین ترتیب که روی آب پرواز می‌کنند و مشغول به نوشیدن می‌شوند. همین امر نیز موجب می‌شود تا به راحتی بتوانند در مسافت‌های طولانی پرواز کنند.

لانه سازی پرستوهای مهاجر

شاید جالب باشد که بدانید پرستوهای انباری و صخره‌ای، لانه‌هایی می‌سازند که از گلوله‌های گلی که با منقارشان جمع کرده‌اند، ساخته شده است. با این تفاوت که لانه‌های پرستوهای انبار به شکل فنجان است اما لانه‌های پرستوی صخره‌ای کدویی شکل هستند. اما پوشش داخل هر دو لانه این پرندگان، از علف، مو و پر است. صخره‌ها و دیواره‌های دره‌ ها نیز بهترین مکان‌ها برای لانه سازی هستند چرا که در مقابل نفوذ باران در امانند.

البته پرستوهای انباری، روی لبه‌های بام، پل‌ها، اسکله‌ها یا دیگر سازه‌های ساخته شده توسط انسان که می‌تواند لانه را نگه دارد نیز لانه می‌سازند. اما لانه پرستوهای صخره‌ای، اغلب بر روی دیوارهای عمودی، طبیعی یا ساخته دست انسان همراه با نوعی برآمدگی ساخته می‌شوند. همچنین پرستوها گاهی از آزادراه‌ها، پل‌ها، انبارها و دیگر ساختمان‌های بزرگ هم برای لانه ‌سازی استفاده می‌کنند.

نحوه تولید مثل و جوجه کشی در پرستوها

زمان تولید مثل از شروع لانه ‌سازی تا خروج پرنده جوان از لانه، 44 تا 58 روز به طول می‌انجامد. لانه‌ سازی توسط هر دو جنس انجام می پذیرد. این فرآیند از اوایل ماه آوریل شروع می‌شود. هر دو والدین به‌ نوبت 3 تا 5 تخم را جوجه ‌کشی می‌کنند که بعد از 12 تا 17 روز از تخم بیرون می‌آیند. البته در این میان انگل زایی هم در میان پرستوهای صخره‌ای رایج است. در نهایت هر دو جنس، از پرنده های جوان مراقبت می‌کنند که از 20 تا 25 روزگی بتوانند شروع به پرواز کنند. البته بچه‌ها پس از یادگیری پرواز در لانه یا نزدیک آن می‌مانند تا والدین به آنها غذا بدهند. سپس بعد از چند روز لانه را ترک می‌کنند و چند هفته در منطقه خود می‌مانند.

انواع پرستو

مرگ ‌و میر و طول عمر در پرستوها

پرستوهای جوان ممکن است از لانه خود بیرون بیفتند یا در اثر هجوم مگس و سایر حشرات انگلی و کنه‌ها بمیرند. سایر مرگ ‌و میرها نیز در اثر گرما یا سرمای شدید و حمله شکارچیانی از جمله کلاغ، زاغ، سار، گنجشک خانگی، گربه خانگی، موش صحرایی و سنجاب درختی رخ می‌دهد. اگرچه پرستوها هنوز در واشنگتن رایج هستند، اما داده‌های سرشماری پرندگان نشان می‌دهد که تعدادِ پرستوهای انباری از سال 1980 در این مکان، به طور قابل‌ توجهی کاهش ‌یافته‌ است.

نگرانی‌های بهداشت عمومی در خصوص انواع پرستو

با توجه‌ به اینکه پرستوها منبع هیچ بیماری عفونی قابل انتقال به انسان یا حیوانات اهلی نیستند، از جمله پرندگان بی‌خطر به شمار می‌روند. از سوی دیگر پرستوها با هر پرنده آوازخوان دیگری تفاوت دارند. زیستگاه آنها جنگل، مراتع یا حیاط‌ خلوت ما نیست، بلکه خانه واقعی آنها آسمان است. چرا که این پرنده‌ها دائماً در حال حرکت و پرواز هستند و در جایی به دور از انسان‌ها به لانه‌ سازی می‌پردازند.

کلام آخر

در این مقاله شما را با انواع پرستو، ویژگی‌های آن‌ها و نژاد‌های مختلف این پرنده مهاجر آشنا کردیم. حال نوبت شما است که نظرات و سوالات خود را در خصوص این پرندگان با ما در میان بگذارید. آیا تا به حال یک پرستو را از نزدیک دیده‌اید؟ کدام گونه از این پرندگان مهاجر در نزدیکی محل زندگی شما سکونت دارند؟

فراموش نکنید که شما می‌توانید ضمن به اشتراک گذاشتن نظرات و تجربیات خود با ما در انتهای همین مقاله، سایر مطالب ما را نیز در وبلاگ دانه مارکت مطالعه نمایید و دان پرنده یا سایر غلات مورد نیاز حیوان خانگی خود را به صورت ارگانیک از فروشگاه ما خریداری کنید.

1 دیدگاه

  1. 3 نوامبر , 2023
    vania

    in parande ziba ro man kheili atrafe khonamon mibinam

    پاسخ

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.