تغذیه طوطی‌ها با گوجه فرنگی،آیا طوطی می‌تواند گوجه بخورد؟

تغذیه طوطی‌ها با گوجه فرنگی
7 اکتبر , 2024 بدون نظر

گوجه فرنگی به دلیل رنگ شاد و گیرایی که دارد، به راحتی مورد توجه طوطی ها قرار می‌گیرد. چرا که طوطی ها از رنگ، برای سنجش سمیت و تعیین اینکه آیا یک غذا حاوی آنتی اکسیدان است یا نه، استفاده می‌کنند. بنابراین انها می‌توانند تشخیص دهند که یک گوجه فرنگی رسیده یا نارس است. چون طوطی‌ها این امکان را دارند تا سایه ها و رنگ ها را به وضوح ببینند. جالب است بدانید آنها از گوجه فرنگی سود می‌برند، زیرا سرشار از ویتامین های  C، K، پتاسیم و فولات است. اما متأسفانه مصرف بیش از حد گوجه فرنگی به دلیل اسیدی بودن، می‌تواند باعث مشکلاتی در معده پرنده شود. بر همین اساس بهتر است تغذیه طوطی‌ها با گوجه ‌فرنگی‌های خشک شده در آفتاب صورت بگیرد.

چون خشک کردن حالت اسیدی آنها را کمتر کرده است. اما مقدار مصرف گوجه فرنگی برای طوطی‌ها باید چقدر باشد یا چطور باید یک گوجه فرنگی را خشک کرد؟ در ادامه این مطلب از دانه مارکت همراه ما باشید.

آیا گوجه فرنگی برای طوطی مفید است؟

همانطور که گفتیم گوجه فرنگی حالت اسیدی دارد. اما با این حال به دلایل زیر دارای فواید سلامتی برای طوطی شما است:

  • آنتی اکسیدان ها

گوجه فرنگی حاوی انتی اکسیدان های لیکوپن، لوتئین و زآگزانتین است. در این میان، لیکوپن در پوست گوجه فرنگی یافت می‌شود که از بیماری های دژنراتیو (فرسایش اندام‌ها) در طوطی‌ها محافظت می‌کند. پس هر چه گوجه فرنگی قرمزتر باشد، لیکوپن بیشتری در آن وجود دارد. لوتئین و زآگزانتین هم از بینایی طوطی ها در برابر بیماری هایی مانند آب مروارید محافظت می‌کنند. این آنتی اکسیدان ها همچنین کیفیت پرهای طوطی را بهبود بخشیده و آنها را زنده تر و زیباتر می‌کنند. طوطی های نر با پرهای رنگارنگِ بیشتر می‌توانند در فصل تولید مثل، جفت خود را راحت‌تر جذب کنند.

  • ویتامین سی

به طور متوسط، هر 100 گرم گوجه فرنگی خام حاوی 13.7 میلی گرم ویتامین C است. پس همانند پرتقال، گوجه فرنگی منبع غنی ویتامین C است که برای موارد زیر ضروری است:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش فشار خون
  • تنظیم کلسترول
  • التیام زخم ها
  • تنظیم قند خون
  • پیشگیری از مشکلات کلیوی
  • البته ناگفته نماند که تغذیه طوطی‌ها با گوجه فرنگی به منظور مصرف ویتامین C ضروری نیست. زیرا پرندگان می‌توانند این ویتامین را از گلوکز موجود در کبد تولید کنند.
  • پتاسیم

پتاسیم به سلول ها، بافت ها و اندام های حیاتی طوطی کمک می‌کند تا تعادل مایع را در بدن حیوان حفظ کنند. این ماده برای داشتن استخوان های قوی و عملکرد خوب سیستم گوارش ضروری است. پتاسیم همچنین فشار خون را عادی می‌کند و احتمال بیماری قلبی و سکته را کاهش داده و به موارد زیر نیز کمک می‌کند:

  • انقباضات عضلانی را کنترل می‌کند
  • سیگنال های عصبی و تعادل مایعات را تنظیم می‌کند
  • فشار خون را کاهش می‌دهد
  • سطح استرس را کاهش می‌دهد
  • به طور متوسط هر 100 گرم گوجه فرنگی حاوی 237 میلی گرم پتاسیم است.
  • فولات

فولات برای متعادل کردن سطح هموسیستئین، یعنی همان اسید آمینه مسئول تجزیه پروتئین، مورد نیاز است. بنابراین طوطی ها برای تولید اسید اوریک که محصول زائد متابولیسم پروتئین است، به فولات نیاز دارند. کمبود فولات می‌تواند باعث موارد زیر شود:

  • اختلال در تقسیم سلولی
  • توسعه ناکافی دستگاه تناسلی
  • کم خونی
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • هر 100 گرم گوجه فرنگی تازه، حاوی 4.1 تا 35.3 میکروگرم فولات است.
  • ویتامین K

ویتامین K برای سلامت استخوان ها و کیفیت پوسته تخم پرنده ضروری است. طوطی‌هایی که ویتامین K کمی دارند، در ایجاد لخته خون دچار مشکل شده و از کوچکترین بریدگی‌ها، خونریزی زیادی خواهند داشت. توجه داشته باشید که کمبود ویتامین K می‌تواند باعث خونریزی داخلی و افزایش مرگ و میر ناشی از جوجه ریزی شود.

آیا تغذیه طوطی‌ها با گوجه فرنگی خام ممکن است؟

اسیدیته گوجه فرنگی در حالت خام، به بالاترین حد خود می‌رسد. چرا که گوجه فرنگی حاوی 10 اسید مختلف از جمله اسید سیتریک، اسید مالیک و اسید اسکوربیک است که pH ، 4.3-4.9 دارند. ( عدد 7 در مقیاس pH خنثی است، در حالی که هر چیزی زیر این رقم باشد اسیدی بوده و بالای 7، قلیایی است.)

البته گوجه فرنگی رسیده دارای سطوح اسیدی کمتری است و طعم شیرین تری دارد. در نتیجه، تغذیه طوطی ‌ها با گوجه فرنگی رسیده، در حد اعتدال مناسب است. با این حال ناگفته نماند از آنجایی که طوطی‌ها به طور غریزی رسیده یا نارس بودن یک غذا را درک می‌کنند، احتمالاً گوجه‌ فرنگی نارنجی را رد می‌کنند. اما به هر حال بهتر است شما از ارائه گوجه‌ فرنگی کمتر رسیده به پرندگان خانگی خود خودداری کنید. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سایر مواد غذایی نیز می‌توانید، مقاله دیگر ما را با عنوان « آیا پوست موز یا موز برای طوطی مفید است؟ » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)

تغذیه طوطی‌ها با گوجه فرنگی

نحوه تغذیه طوطی‌ها با گوجه فرنگی خشک شده

گوجه فرنگی خشک شده در آفتاب یکی از بی خطرترین گونه های گوجه فرنگی، برای تغذیه طوطی ها است. چرا که بیشتر اسید آن در طول خشک شدن خنثی شده و به سطوح ایمن کاهش پیدا کرده است. این نوع گوجه فرنگی همچنین طعم شیرین تری دارد که بسیاری از طوطی ها بیشتر از گوجه فرنگی خام و اسیدی از آن لذت می‌برند. علاوه بر اینها گوجه فرنگی خشک شده از طوطی ها در برابر التهاب و نشانگرهای استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

با این حال یکی از مواردی که در مورد گوجه فرنگی خشک شده باید به ان توجه کنید، میزان دی اکسید گوگرد و نمک آن است. بنابراین اگر در مورد این موضوع نگران هستید، با این مراحل، خودتان در خانه، گوجه فرنگی خشک شده تهیه کنید:

  • یک دسته گوجه فرنگی گیلاسی (یا هر نوع کوچک دیگری) را از نیمه برش دهید.
  • سپس آنها را از طرف برش داده شده به سمت بالا، روی کاغذ روغنی در سینی فر قرار دهید.
  • گوجه فرنگی‌ها را به آرامی در فر به مدت 2.5-3.5 دقیقه با دمای 250 درجه فارنهایت بپزید و مراقب باشید تا نسوزند.
  • بعد بگذارید تا گوجه فرنگی ها خنک شوند و هر بار یکی از آنها را به طوطی خود بدهید.
  • فراموش نکنید که نباید به گوجه فرنگی ها و غذای طوطی خود، نمک یا هر نوع چاشنی دیگری اضافه کنید.

سوالات متداول

در اینجا با پاسخ به چند سوال پر تکرار در خصوص تغذیه طوطی‌ها با گوجه فرنگی، مقاله را به پایان می‌رسانیم.

آیا طوطی ها می‌توانند گوجه فرنگی گیلاسی بخورند؟

به دلیل اندازه کوچکتر و قابل کنترل تری که این نوع گوجه فرنگی‌ها دارند، خوردن آنها برای طوطی ها بسیار راحت تر است. همچنین، گوجه گیلاسی طعم شیرین تری دارد که طوطی ها ممکن است آن را به گوجه فرنگی های بزرگ ترجیح دهند. البته گوجه گیلاسی نیز همان مشکلات گوجه فرنگی خام را دارد و یک میوه اسیدی است. با این حال محدود کردن مصرف گوجه گیلاسی طوطی به 1-2 عدد در هفته، ایمن است.

آیا طوطی ها می‌توانند کنسرو گوجه فرنگی بخورند؟

شما باید از دادن گوجه فرنگی کنسرو شده به طوطی خودداری کنید. زیرا فرآیند کنسرو کردن شامل افزودن اسید برای جلوگیری از کپک زدن گوجه فرنگی در داخل قوطی است. همینطور کنسرو گوجه فرنگی خانگی نیاز به اضافه کردن آب لیمو یا پودر اسید سیتریک به شیشه دارد تا تازه بماند. پس حتی کنسرو گوجه فرنگی که در خانه درست کرده اید هم می‌تواند به طوطی ها آسیب برساند.

آیا طوطی ها می‌توانند سس گوجه فرنگی بخورند؟

سس کچاپ سرشار از شکر تصفیه شده است که می‌تواند منجر به افزایش وزن و چاقی پرنده شما شود. با این حال، محصولات تهیه شده از گوجه فرنگی مانند سس گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی و آب گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان لیکوپن هستند. به گونه ای که سس گوجه فرنگی حاوی 10-14 میلی گرم لیکوپن در هر 100 گرم است، در حالی که یک گوجه فرنگی کوچک با وزن 100 گرم تنها حاوی 1-8 میلی گرم لیکوپن است. بنابراین سطح لیکوپن در فراورده‌های گوجه فرنگی بیشتر از گوجه فرنگی خام است. با همه اینها تغذیه طوطی‌ها با گوجه فرنگی خشک شده، بهترین و ایمن ترین نوع تغذیه از این ماده غذایی است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.