کاملترین لیست از میوه‌های مفید برای طوطی‌ ها

12 آگوست , 2024 بدون نظر

طوطی‌های وحشی برای تامین انرژی، ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیازشان، میوه می‌خورند تا قوی و سالم بمانند. به همین دلیل رژیم غذایی طوطی خانگی نیز باید حدوداً متشکل از 5 تا 10 درصد میوه باشد. به طور مثال طوطی ها می‌توانند میوه های رنگارنگی مانند سیب، انگور، پرتقال، موز، پاپایا، انار، آلو، آناناس، خرمالو، شلیل و تمشک را بخورند. با این حال شما باید همیشه قبل از دادن میوه به طوطی خود، هسته‌ها را از میوه‌های هسته‌دار (مانند گیلاس و زردآلو) جدا کنید. زیرا هسته میوه حاوی آرسنیک است و مانند سایر قسمت‌ها برای پرندگان بی‌خطر نیست. همچنین این امکان را دارید تا آب میوه ها را با آب رقیق کنید و نوشیدنی های خوش طعمی برای هیدراتاسیون پرنده خود تهیه نمایید. در ادامه به بررسی خواص و فواید برخی از میوه‌های مفید برای طوطی‌ ها می‌پردازیم؛ با دانه مارکت همراه باشید.

آیا میوه برای طوطی مفید است؟

تنها کافی است یک حبه انگور، زغال اخته یا تکه گلابی را به طوطی خود پیشنهاد دهید تا ببینید که چطور پرنده تان ان میوه را از دست شما می‌رباید. اما علاوه بر این علاقه، میوه ها برای طوطی ها مغذی نیز هستند، به همین دلیل است که پرندگان وحشی انها را می‌خورند. البته بسته به شکل و بافت میوه، طوطی شما ممکن است میوه را به عنوان یک اسباب بازی نیز ببیند. برای مثال، پوست هندوانه به طوطی‌ها اجازه می‌دهد منقار خود را با ان فرسایش دهند و نوک زدن و پاره کردن آن برای اغلب طوطی‌ها سرگرم کننده است.

به طوطی خود باید چه مقدار میوه بدهیم؟

میوه حاوی گلوکز، ساکارز و فروکتوز است. پس اگرچه قند میوه ها قند طبیعی است اما می‌تواند کالری بالایی را وارد بدن پرنده شما کند. همچنین میوه حاوی فیبر محلول و نامحلول است که برای دستگاه گوارش مفید است، اما باید مصرف آن تعدیل شود. چرا که مصرف زیاد میوه می‌تواند عوارض جانبی زیر را روی پرندگان خانگی ایجاد نماید:

  • ناراحتی معده (نفخ، گاز گرفتگی و اسهال)
  • افزایش وزن
  • بی میلی به خوردن انواع دیگر غذای طوطی مانند پلت

ناگفته نماند که طوطی ها معمولاً اول صبح و حدود یک ساعت قبل از خواب غذا می‌خورند. البته شما می‌توانید به طوطی خانگی خود یک تکه خربزه یا یک قسمت پرتقال را نیز به عنوان میان وعده یا جایزه برای یادگیری یک ترفند بدهید.

معرفی میوه‌های مفید برای طوطی‌ ها

در اینجا 27 میوه سالم که می‌توان از انها برای تغذیه طوطی های خانگی استفاده کرد را معرفی می‌کنیم.

1.موز

موز به دلیل عطر فریبنده، بافت غنی و طعم شیرینی که دارد، محبوب ترین میوه جهان است. این میوه منبع خوبی از پکتین است که به عنوان یک فیبر محلول به عبور مواد زائد کمک می‌کند. موز علاوه بر کاهش خطر یبوست، باعث می‌شود تا طوطی ها احساس سیری کنند.
همچنین غذاهای غنی از پتاسیم مانند موز، منبع ضروری الکترولیت ها هستند. پتاسیم مایعات را تنظیم می‌کند، سطح فشار خون را مدیریت کرده و سلامت قلب را بهبود می‌بخشد. در یک موز متوسط حدود 32 میلی گرم منیزیم وجود دارد. منیزیم برای عملکرد عضلات و اعصاب، فشار خون و کنترل قند خون ضروری است.

ویتامین B6 (پیریدوکسین) نیز یک ویتامین محلول در آب است که برای سیستم ایمنی و عصبی و سلامت مغز ضروری است. پس اگر طوطی شما قصد ورزش کردن دارد، مقداری موز ورقه شده، می‌تواند انرژی آن را افزایش دهد.

2. پلانتین یا موز پختنی

مواد مغذی موجود در پلانتین شبیه موز است. در ظاهر نیز پلانتین اغلب با موز اشتباه گرفته می‌شود. این در حالی است که این میوه نشاسته و فیبر بیشتر و قند کمتری دارد. جالب است بدانید برخلاف موز که معمولاً به صورت خام مصرف می‌شود، پلانتین معمولاً پخته می‌شود.
البته شما می‌توانید انواع مختلف این میوه را در مراحل متفاوتی از رشد یعنی سبز، زرد و سیاه تهیه کنید. در این میان بد نیست بدانید که پلانتین سبز کاملاً رسیده نیست، در حالی که پلانتین سیاه به حداکثر رشد خود رسیده است.

3. سیب

یکی دیگر از میوه‌های مفید برای طوطی‌ ها سیب است. سیب میوه‌ای مغذی است که از نظر رنگ، بافت، شیرینی و طعم انواع متفاوتی دارد. به همین دلیل برخی از انواع سیب نسبت به باقی انها برای طوطی ها فریبنده تر هستند، بنابراین شما می‌توانید انواع مختلف این میوه را به طوطی خود پیشنهاد دهید.

محبوب ترین سیب ها عبارتند از:

  • سیب قرمز
  • سیب زرد
  • سیب سبز ترش
  • سیب بربرن
  • سیب هانی کریسپ

تمامی این سیب ها به دلیل داشتن پکتین، کلسترول و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند. فیبر محلول در آنها نیز از تجمع کلسترول در دیواره رگ های خونی جلوگیری می‌کند و خطر تصلب شرایین را کاهش می‌دهد. سیب همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها، به ویژه پلی فنول ها است. فراموش نکنید که بهتر است از پوست کندن سیب خودداری کنید، زیرا بیشتر پلی فنول ها در پوست این میوه یافت می‌شوند.

میوه‌های مفید برای طوطی‌

4. انگور

انگور میوه ای آبدار، خوش طعم و شیرین است که ممکن است با دانه یا بی دانه باشد. رنگ این میوه از سبز روشن تا قرمز و سیاه متغیر است. با این حال سالم ترین انگورها به دلیل داشتن رسوراترول (یک پلی فنول طبیعی) قرمز، بنفش یا سیاه تیره تر هستند. این ترکیب گیاهی دارای خواص آنتی اکسیدانی است که استرس اکسیداتیو و اثرات پیری را کاهش می‌دهد.
همچنین پلی فنول های موجود در انگور از کلسترول LDL (لیپوپروتئین های با چگالی کم) محافظت می‌کنند و دارای خواص ضد التهابی هستند که احتمال تصلب شرایین و بیماری های قلبی عروقی را نیز کاهش می‌دهد. انگور به دلیل داشتن فیبر دارای شاخص گلیسمی (GI) 53 نیز است، بنابراین سطح قند خون طوطی ها را افزایش نمی‌دهد. با همه اینها، این میوه نیز مانند موز، قند طبیعی نسبتا بالایی دارد.

5. پرتقال

پرتقال از مرکبات کم کالری است که خواص آنتی اکسیدانی از جمله هسپریدین و آنتوسیانین دارد. همچنین این میوه یکی از بهترین منابع ویتامین C است. با این حال، طوطی‌ها می‌توانند ویتامین C را در کبد خود از گلوکز تولید کنند، بنابراین نیازی به منبع غذایی برای این ویتامین ندارند.

6. زردآلو

زردآلو میوه هسته دارِ زرد-نارنجی رنگی با طعم شیرین یا کمی ترش است. پوست زردآلو بافتی مخملی دارد و حاوی ویتامین های C و E و آنتی اکسیدان های طبیعی برای سلامت و کشسانی پوست است. بسیاری از طوطی‌ها مبتلا به کمبود ویتامین A هستند که این امر می‌تواند باعث بیماری‌هایی نظیر پرهای کدر تا بی‌حالی و پوسته پوسته شدن سوراخ‌های بینی شود. این در حالی است که هر 100 گرم زردآلو حاوی 1926 واحد ویتامین A است.
ویتامین های A و E، لوتئین و کاروتنوئیدهای موجود در زردآلو هم برای سلامت چشم طوطی مفید هستند و می‌توانند خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید را در پرندگان کاهش دهند.

7. گیلاس

گیلاس یک میوه هسته دار با مواد مغذی است که طعم شیرین یا به ندرت ترشی دارد. رنگ تیره گیلاس نشان می‌دهد که آنتوسیانین بیشتری نسبت به میوه های رنگ روشن دارد. این انتی اکسیدان همانند فلاونول ها و کاتچین ها ضد التهاب بوده و برای شرایط التهابی مفصل و بیماری های دژنراتیو مفید است.
گیلاس همچنین دارای ترکیبات ضد التهابی و ملاتونین است. ملاتونین یک هورمون طبیعی است که خواب آرام را تقویت می‌کند. پس اگر طوطی شما شب ها بیدار می‌شود و در طول روز چرت می‌زند، افزودن مقداری گیلاس به وعده عصرانه اش می‌تواند مفید باشد.

8. بلوبری

بلوبری میوه ای از خانواده Vaccinium است که نوع خام، پخته یا خشک شده آن از جمله میوه‌های مفید برای طوطی‌ ها است. این میوه همچنین سرشار از آنتوسیانین، پلی فنول ها و فلاونوئیدها است که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند و از بدن طوطی ها در برابر اکسیداسیون محافظت می‌کنند. ناگفته نماند یک فنجان بلوبری تازه حاوی حدود 4 گرم فیبر رژیمی است.

9. کرنبری

کرنبری به دلیل طعم ترشی که دارد اغلب قبل از مصرف، پخته می‌شود. با این حال، برخی از طوطی ها طعم تند آن را دوست دارند. کرنبری منبع خوبی از مواد مغذی زیر است:

  • ویتامین های C، E و K.
  • منگنز
  • مس
  • فیبر

جالب است بدانید کرنبری به دلیل داشتن ترکیباتی به نام تانن متراکم که از چسبیدن E. coli به مثانه و مجاری ادراری جلوگیری می‌کند، با عفونت های مجاری ادراری (UTIs) کمتری مرتبط است. علاوه بر این، کرنبری آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین ها، پروآنتوسیانیدین ها و کوئرستین دارد. توجه داشته باشید کرنبری ها را اغلب شیرین می‌کنند تا برای انسان خوش طعم تر شوند که شما باید از تهیه نوع فراوری شده انها، برای تغذیه طوطی های خود اجتناب کنید.

10. تمشک

تمشک از جمله میوه‌های مفید برای طوطی‌ ها است که کمترین میزان قند را در میان میوه ها دارد. آنتی اکسیدان های موجود در آن نیز خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با استرس را کاهش می‌دهند. آنها همچنین با کاهش التهاب، به بهبود سلامت مفاصل و پرهای پر جنب و جوش طوطی کمک می‌کنند.

11. گرمک یا طالبی

سایر میوه های خانواده خربزه گاهی می‌توانند طالبی را تحت الشعاع قرار دهند. با این حال، آنها برخی از بالاترین سطوح بتاکاروتن را دارند، آنتی اکسیدانی که به میوه های نارنجی و زرد رنگ شادابی می‌بخشد. تحقیقات نشان داده است طالبی ممکن است به اندازه هویج بتاکاروتن داشته باشد که خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش سن را کاهش می‌دهد. علاوه براینها طالبی ها حاوی 90 درصد آب هستند، بنابراین کالری کمی دارند و یک میان وعده آبرسان برای طوطی ها به شمار می‌روند.

12. انجیر

انجیر اگرچه اغلب میوه نامیده می‌شود، اما از نظر فنی، گلی درون یک پوسته خوراکی است. درخت انجیر حاوی لاتکس است که می‌تواند در برخی از پرندگان واکنش آلرژیک ایجاد کند. با این حال بسیاری از طوطی ها از طعم شیرین و بافت منحصر به فرد انجیر لذت می‌برند. برای اشنایی با این نوع از طوطی‌ها می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « طوطی انجیرخوار و ویژگی‌های آن » در وبلاگ دانه مارکت مطالعه نمایید.

انجیر با وجود اندازه کوچکی که دارد، سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که مهمترین آنها عبارتند از:

  • ویتامین های B6 و K.
  • مس
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • کلسیم
  • اهن
  • سلنیم

علاوه بر اینها انجیر سرشار از کلسیم، منیزیم و فسفر است که برای داشتن اسکلت و استخوان های سالم در پرندگان ضروری است. البته پتاسیم دفع کلسیم را کاهش می‌دهد و احتمال هیپوکلسمی در طوطی ها را نیز کم می‌کند.

13. هندوانه

میوه ای مغذی از خانواده Cucurbitaceae که به طوطی ها طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری و فرصتی برای هیدراته ماندن را ارائه می‌دهد. هندوانه 92 درصد آب دارد، اما حاوی مواد مغذی زیر نیز است:

  • ویتامین های A، B و C.
  • مواد معدنی چون پتاسیم، منیزیم، لیکوپن و کوکوربیتاسین
  • فیبر که برای حرکات روده سالم در طوطی ها ضروری است.

میوه‌های مفید برای طوطی‌

14. گوآوا یا امرود

گواوا میوه ای گرمسیری است که طوطی های وحشی در زیستگاه های بومی خود، آن را می‌خورند. این میوه 4 برابر بیشتر از پرتقال حاوی ویتامین C است و پرنده شما را از عفونت و بیماری‌ها محافظت می‌کند. گواوا همچنین مشکلات گوارشی را تسکین می‌دهد و دانه های آن نیز اثر ملین برای طوطی های دارای یبوست دارد.
منیزیم موجود در این میوه، ماهیچه ها و اعصاب پرنده را شل می‌کند و باعث آرامش و تسکین پرنده می‌شود. ویتامین‌های B3 (نیاسین) و B6 (پیریدوکسین) نیز عملکرد شناختی را از طریق جریان خون اکسیژن‌دار به مغز و سایر اندام‌های ضروری می‌رسانند و گردش خون را تقویت می‌کنند.

15. انبه

انبه میوه ای هسته‌ دار بوده که رنگ آن از زرد تا سبز قرمز متغیر است. این میوه بسیار شیرین است و بنابراین قند زیادی دارد. به طوری که نصف انبه خرد شده، حاوی حدود 24 گرم قند طبیعی است. با این حال انبه منبع خوبی از گالوتانین، لیکوپن و منگیفرین است که خواص آنتی اکسیدانی ثابت شده ای دارند. بیشترین غلظت مواد مغذی درست زیر پوست این میوه است.
مصرف انبه همچنین می‌تواند به طوطی ها از راه های زیر کمک کند:

  • تنظیم فشار خون
  • سطح قند خون طبیعی
  • ترانزیت گوارشی
  • کلسترول بد (LDL) پایین و سلامت قلب

16. شلیل

یک میوه کم کالری و حاوی بتاکاروتن که وقتی با ویتامین C همراه شود، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و سلامت پوست را بهبود می‌بخشد. شلیل همچنین حاوی لوتئین است، آنتی اکسیدانی که سلامت چشم را تقویت می‌کند و می‌تواند پرهای طوطی را قوی تر و رنگارنگ تر کند.

17. لیمو

لیمو یک میوه ترش است، اما طوطی از طعم مطبوع آن بدش نمی‌آید. بنابراین می‌توانید پرنده خود را با آن تغذیه کنید. در این صورت پرنده شما از ویتامین C و فیبر بهره مند خواهد شد. سایر ترکیبات موجود در این میوه نیز سطح کلسترول را کاهش داده و قلب را سالم نگه می‌دارد. لیمو حتی با پیشگیری از کم خونی نیز مرتبط است. اما بهتر است به طوطی خود بیش از یک برش نازک از لیمو را برای یک بار در هفته ندهید. زیرا این یک میوه اسیدی است. شما همچنین برای بهره مندی از فواید این میوه می‌توانید مقداری آب لیموی تازه را به آب طوطی خود اضافه کنید.

18. پاپایا

مانند گواوا و پرتقال، پاپایا نیز از جمله میوه های استوایی با طعمی است که طوطی ها از آن لذت می‌برند. این میوه ابدار است و به راحتی از هم جدا می‌شود. از این رو برای غنی سازی و تقویت سلامت پرنده بسیار مورد نیاز است. پاپایا منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی زیر است:

  • ویتامین های A، B9 و C.
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • کلسیم

این میوه همچنین حاوی کاروتنوئید است، یعنی همان آنتی اکسیدانی که به میوه سایه نارنجی می‌دهد. با این حال، فوایدی که برای پوست، پرها و مغز طوطی دارد به دلیل یک آنتی اکسیدان دیگر یعنی لیکوپن است.

19. هلو

هلو میوه‌ای هسته ‌دار، کوچک و تیره‌ رنگی است که با وجود داشتن مواد مغذی زیر، کالری کمی دارد:

  • ویتامین های A، C، E و K.
  • مس
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • منگنز

توجه داشته باشید که به هنگام انتخاب هلو، این میوه هرچه تازه تر باشد، مواد مغذی بیشتری دارد. همینطور تحقیقات نشان داده است که تازگی هلو میزان آنتی اکسیدان آن را تعیین می‌کند.

20. خرمالو

خرمالوی شیرین از جمله دیگر میوه‌های مفید برای طوطی‌ ها است. این میوه وقتی برسد، میوه ای زرد-نارنجی با طعمی شبیه زردآلو است. مصرف خرمالو به دلایل زیر می‌تواند برای طوطی‌ها مفید باشد:

  • انرژی بیشتر
  • حافظه و دامنه توجه بهبود یافته
  • بهبود هضم و انتقال مواد زائد
  • استخوان ها و اسکلت قوی تر
  • بازسازی سلولی بهتر

چرا که خرمالو حاوی مواد مغذی زیر است:

  • ویتامین های A، B، C، E و K.
  • مس
  • منیزیم
  • پتاسیم

خرمالو همچنین حاوی بتاکاروتن، تانن و فلاونوئیدها نیز است.

21. آناناس

آناناس یک گیاه استوایی دو ساله از خانواده Bromeliaceae است. آنها منبع خوبی از بروملین هستند که یک آنزیم پروتئولیتیک است. بروملین برای کاهش التهاب (تورم، کبودی و غیره) ناشی از رگ به رگ شدن، جراحات و عفونت مفید است. آناناس همچنین سرشار از «آنتی اکسیدان‌های متصل» مانند فلاونوئیدها و ترکیبات فنولیک است که با استرس اکسیداتیو مبارزه کرده و از قلب محافظت می‌کنند. با این حال فراموش نکنید که شما باید نحوه واکنش طوطی به آناناس را کنترل کنید. زیرا این میوه می‌تواند باعث ناراحتی گوارشی و آلرژی شود.

میوه‌های مفید برای طوطی‌

22. آلو

آلو از دیگر میوه‌های مفید برای طوطی‌ ها با بافتی گوشتی و دانه ای غیر خوراکی است. این میوه حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله موارد زیر است:

  • ویتامین های A، B و K.
  • پتاسیم
  • مس
  • منگنز
  • فسفر

آلو همچنین سرشار از پلی فنول است.

23. انار

انارحاوی آریل های غنی از آنتی اکسیدان است. در حالی که آنها طعم ترشی به میوه می‌دهند، یک غذای فوق العاده هستند که از قلب محافظت کرده، خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده و سلامت روده را بهبود می‌بخشند. انار سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی زیر است:

  • ویتامین های C و K.
  • فولات
  • پتاسیم
  • فیبر

اما آنچه انار را مغذی می‌کند، ترکیبات گیاهی آن است. اولین مورد از این ترکیبات، پونیکالاژین است که در آب و پوست انار وجود دارد. جالب است بدانید پانیکالاژین ها دو برابر شراب قرمز و چای سبز، آنتی اکسیدان دارند. اسید پونیسیک هم یکی دیگر از ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در روغن هسته انار است.

24. کیوی

کیوی سرشار از طعم و مواد مغذی است که فراوان ترین آن ویتامین C است. همچنین منبع عالی فیبر، پتاسیم و ویتامین K است. این میوه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان (زآگزانتین و لوتئین) برای چشم مفید است.

25. جک فروت

این میوه استوایی از خانواده انجیر و توت است و مزایای اصلی تغذیه طوطی‌ها با آن، این است که آنها سرشار از آنتی اکسیدان بوده و دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی هستند. جک فروت همینطور منبع خوبی از مواد مغذی زیر است:

  • ویتامین های A و C.
  • فیبر
  • ریبوفلاوین
  • منیزیم
  • پتاسیم
  • مس
  • منگنز
  • کاروتنوئیدها
  • فلاوانون ها

اگرچه جک فروت اغلب به عنوان جایگزین گوشت استفاده می‌شود، اما حاوی پروتئین کمی است. پس اگر می‌خواهید به طوطی پروتئین بیشتری بدهید، از مقداری گوشت سفید مانند مرغ یا بوقلمون استفاده کنید.

26. استار فروت

استارفروت که به خاطر شکل ستاره ای خود به این صورت نامگذاری شده از جمله میوه‌های مفید برای طوطی‌ ها است. این میوه عجیب و غریب، سبز یا زرد است و گونه های کوچکتر آن ترش هستند، در حالی که گونه های بزرگتر طعمی شیرین دارند. استار فروت ها حاوی مقادیر بالایی از این مواد مغذی زیر هستند:

  • ویتامین های B5 و C.
  • فولات
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • مس

که با ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی زیر می‌توانند التهاب را کاهش دهند.

  • کوئرستین
  • گالیک اسید
  • اپی کاتچین

در اینجا با بررسی اخرین میوه از لیست میوه‌های مفید برای طوطی‌ ها، این مقاله را به پایان می‌رسانیم.

27. دراگون فروت

دراگون فروت میوه ای با گوشت قرمز روشن و دانه های سیاه است. نوع رسیده این میوه طعمی شیرین و نزدیک به گلابی و کیوی دارد. دراگون فروت حاوی مواد مغذی زیر است:

  • ویتامین C و E.
  • فیبر
  • منیزیم
  • آهن
  • کاروتنوئیدها

توجه داشته باشید که این مواد مغذی برای تغذیه طوطی هایی با معده نا آرام توصیه می‌شوند. زیرا می‌توانند باکتری های روده را متعادل کرده و هضم را بهبود بخشد. در پایان فراموش نکنید که همه طوطی ها باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل خود با میوه ها تغذیه شوند. بنابراین به جای تمرکز بر روی یک نوع میوه، میوه های رنگارنگ مختلف را به طوطی ها ارائه دهید و ویتامین ها و مواد معدنی دریافتی پرنده خود را تنوع ببخشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.