فواید تخم گشنیز برای پرندگان

تخم گشنیز برای پرندگان
21 آگوست , 2024 بدون نظر

شاید جالب باشد که بدانید، بسیاری از پرندگان از جمله طوطی ها می‌توانند تخم گشنیز بخورند. گشنیز گیاهی با طعم ملایم و خاکی است که منبع خوبی از فیبر غذایی و مواد معدنی ضروری مانند آهن، منیزیم و منگنز به شمار می‌رود. این گیاه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است و می‌تواند برخی از ویتامین های ضروری مانند A، C و E را در اختیار طوطی شما قرار دهد. از این رو می‌توان گفت فواید تخم گشنیز برای پرندگان بیشمار است که برخی از آنها را می‌توانید در این مطلب از دانه مارکت بخوانید.

مزایای سرو تخم گشنیز برای پرندگان چیست؟

گشنیز دارای مزایای پزشکی مختلفی است، به عنوان مثال، این دانه در آرام کردن ناراحتی های مربوط به معده، بهبود جذب و دفع کرم های روده موثر است. همچنین به کنترل سطح کلسترول کمک می‌کند که برای سلامت طوطی شما مهم است. علاوه بر اینها تخم گشنیز حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. همینطور ناگفته نماند که گشنیز حاوی ترکیبات گیاهی مانند کوئرستین و لوتئولین است که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از آلاینده های محیطی و سموم کمک می‌کند. خواص ضد التهابی آن نیز ممکن است به کاهش هرگونه التهاب در بدن پرنده کمک کند. به عنوان مثال، گشنیز به کاهش علائم آرتریت یا مشکلات کیسه صفرا کمک می‌کند.

گشنیز سرشار از ویتامین K، آهن، کلسیم و سایر مواد معدنی نیز است که برای یک رژیم غذایی سالم ضروری هستند. این مواد معدنی می‌توانند از استخوان ها و پرهای سالم حمایت کنند، بنابراین دوست پردار شما می‌تواند با مصرف تخم گشنیز قوی و فعال بماند. بر این اساس می‌توان گفت که تخم گشنیز یک مکمل باورنکردنی برای طوطی ها است و آنها می‌توانند آن را به صورت پودر یا به شکل دانه کامل بخورند. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سایر دانه ها، می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « تغذیه با پلت یا دانه، کدامیک برای پرندگان خانگی بهتر است؟» نیز در وبلاگ دانه مارکت بخوانید.)
با این حال بهترین راه جهت سرو تخم گشنیز برای پرندگان این است که آن را به عنوان مکمل در رژیم غذایی معمولی آنها ترکیب کنید. در این میان پیشنهاد می‌کنیم که به طوطی خود فقط کمی دانه گشنیز بدهید، زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود. همینطور بهتر است هنگامی که به طوطی خود گشنیز می‌دهید، روال غذا خوردن و تندرستی آن را برای هر گونه مشکل احتمالی زیر نظر داشته باشید.

فواید تغذیه ای تخم گشنیز برای پرندگان

ماده مغذی مقدار در هر 100 گرم تخم گشنیز کاربرد یا عملکرد در بدن پرنده
پروتئین 12.4 گرم پروتئین برای ساخت و ترمیم بافت های بدن و همچنین برای حفظ سیستم ایمنی مهم است.
چربی 17.8 گرم در حالی که چربی بیش از حد می‌تواند برای پرندگان ناسالم باشد، مقداری چربی برای حفظ سلامت پرها، پوست و سلامت کلی لازم است.
کربوهیدرات 55 گرم کربوهیدرات ها منبع مهم انرژی برای پرندگان هستند و می‌توانند به تامین سوخت لازم برای فعالیت های روزانه آنها کمک کنند.
فیبر 41.9 گرم فیبر برای حفظ یک سیستم گوارشی سالم مهم است و می‌تواند به جلوگیری از یبوست و سایر مشکلات گوارشی کمک کند.
کلسیم 63 میلی گرم کلسیم برای حفظ استخوان ها و منقار قوی مهم است و کمبود کلسیم در رژیم غذایی پرندگان می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود.
فسفر 299 میلی گرم فسفر برای حفظ استخوان ها و منقار سالم و همچنین برای بسیاری دیگر از عملکردهای مهم بدن مهم است.
آهن 16.3 میلی گرم آهن برای تولید گلبول های قرمز سالم که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می‌کنند، مهم است.
منیزیم 330 میلی گرم منیزیم برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله عملکرد عضلانی و عصبی مهم است و می‌تواند به تنظیم فشار و سطح قند خون کمک کند.
پتاسیم 1267 میلی گرم پتاسیم برای حفظ سلامت عضلات و اعصاب و همچنین برای تنظیم تعادل مایعات در بدن مهم است.
زینک 4.8 میلی گرم زینک برای بسیاری از عملکردهای بدن، از جمله حفظ سیستم ایمنی سالم، تقویت پوست و پرهای سالم و کمک به بهبود زخم ها مهم است.

طوطی ها چقدر باید تخم گشنیز بخورند؟

همانطور که گفتیم دانه های گشنیز را باید در حد اعتدال به طوطی خود بدهید. زیرا مصرف بیش از حد تخم گشنیز برای پرندگان می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی شود. پس اگر بذر گشنیز را به صورت پودر به طوطی خود می‌دهید، نباید این پودر بیش از یک قاشق چای خوری در هفته باشد.
اگر هم به آنها دانه های گشنیز کامل را می‌دهید، بهتر است این بذر را بیش از یک قاشق غذاخوری در هفته به آنها ندهید. در این بین نظارت بر سلامت طوطی برای مشکلات احتمالی نیز بسیار مهم است، چرا که مصرف بیش از حد هر مکملی می‌تواند به سلامت آنها آسیب برساند.

تخم گشنیز برای پرندگان

چگونه بذر گشنیز را به پرنده خود بدهیم؟

کار را با دادن تعداد کمی تخم گشنیز به پرنده خود شروع کنید و سلامت آنها را برای هر گونه مشکل احتمالی زیر نظر بگیرید. اگر مشکلی پیش نیامد، تعداد دانه های گشنیزی را که به آنها می‌دهید به مرور افزایش دهید. توجه داشته باشید که بهتر است دانه های گشنیز را به عنوان مکمل در غذای پرنده خود مخلوط کنید.
شما همچنین می‌توانید تخم گشنیز را به اشکال مختلفی مانند تازه یا خشک، له شده یا کامل برای پرنده‌تان سرو کنید یا آن را به غذای مورد علاقه پرنده خود مانند انواع میوه ها و سبزیجات اضافه کنید. اما باید هنگام خوردن تخم گشنیز مطمئن شوید که پرنده شما آب شیرین فراوانی در اختیار دارد. در نهایت اگر متوجه مشکلات گوارشی یا سلامتی شدید، بهتر است از دادن تخم گشنیزِ بیشتر خودداری کنید و با دامپزشک پرنده خود در این خصوص مشورت نمایید.

کدام پرندگان گشنیز یا دانه آن را می‌خورند؟

برخی از گونه‌های معمولی پرندگان حیاط خلوت مانند دارکوب، بلدرچین و کبوتر به خوردن برگ‌های این گیاه شناخته شده‌اند. گشنیز یک خوراکی خوشمزه برای آنها است و این پرندگان به راحتی می‌توانند دانه‌های کوچک گشنیز را هضم کنند. فنچ ها، کاردینال ها، جیجاق‌های ابی و حتی مرغ های مگس خوار هم دیگر پرندگان وحشی علاقمند به خوردن تخم گشنیز هستند.
در همین حال، پرندگان اهلی مانند قناری ها، طوطی ها و کوکاتیل ها نیز به خوردن گشنیز تازه و تخم گشنیز در غذای خود علاقه نشان می‌دهند.

چگونه گشنیز را برای پرندگان پرورش دهیم؟

پرورش تخم گشنیز برای پرندگان آسان بوده و راهی عالی برای جذب حیات وحش به محیط زندگی شما است. برای این کار ابتدا، یک نقطه آفتابی را در باغ خود انتخاب کنید که دارای خاک زهکش خوبی باشد. سپس بذرهای گشنیز را در اطراف آن بپاشید و روی آنها را کمی با خاک بپوشانید. بعد از آن، منطقه کاشته شده را به طور منظم آبیاری کنید تا خاک مرطوب بماند.
هنگامی که ارتفاع گیاه به حدود 10 سانتی متر رسید، شروع به برداشت برگ ها کنید. این کار باعث رشد جدید و حفظ سلامت گیاه می‌شود. برخی از گیاهان را نیز بدون استفاده بگذارید تا در نهایت رشدشان متوقف شده و به تخم تبدیل شوند. حال باید بتوانید گونه های زیادی از پرندگان را جذب کنید تا از ضیافت برگ های خوشمزه این گیاه و تخم گشنیز لذت ببرند.

سوالات متداول

در اینجا با پاسخ به چند سوال پر تکرار در خصوص فواید تخم گشنیز برای پرندگان، مقاله را به پایان می‌رسانیم.

آیا تخم گشنیز برای طوطی‌ها بی خطر است؟

بله، دانه‌های گشنیز معمولاً اگر در حد اعتدال استفاده شوند، برای طوطی‌ها بی ‌خطر هستند. چرا که آنها طعمی ملایم و خاکی دارند و می‌توانند برخی از ویتامین های ضروری مانند A، C و E را در اختیار طوطی شما قرار دهند.

آیا تخم گشنیز برای پرندگان مفید است؟

گشنیز یک گیاه معطر است که در بسیاری از غذاها در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که انسان‌ها از طعم مطبوع آن لذت می‌برند، اغلب برای برخی این سوال ایجاد می‌شود که آیا پرندگان نیز می‌توانند گشنیز بخورند؟ پاسخ مثبت است، پرندگان می‌توانند گشنیز بخورند! این گیاه بخشی از همان خانواده محبوب در رژیم غذایی پرندگان یعنی جعفری، کرفس و هویج است. از این رو پرندگان معمولاً هنگام مصرف گشنیز هیچ واکنش نامطلوبی ندارند. فقط باید مطمئن شوید که گیاه یا تخم آن، تازه و عاری از هرگونه مواد شیمیایی یا آفت کش باشند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.