طوطی راهب – نگهداری طوطی راهب

طوطی راهب
11 فوریه , 2021 بدون نظر

طوطی راهب سخنگو یکی از انواع طوطی ‌های بومی آمریکای جنوبی است. که مدت‌هاست به عنوان پرنده خانگی مورد استقبال دوست داران پرنده‌ها قرار گرفته است. این طوطی‌ها به صورت مشترک لانه می‌سازند و ده‌ها طوطی به صورت همزمان در لانه کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. این مدل لانه سازی در زمستان بسیار مفید است و پرندگان از سرما حفظ می‌شوند. نگهداری از این پرنده زیبا در خانه نیز برای بسیاری از افراد جذاب است. اما باید تمام نکات مهم در مورد آن‌ها را بدانید تا به درستی از آن‌ها مراقبت کنید. در ادامه در مورد این پرنده زیبا و نحوه نگهداری از آن صحبت می‌شود. شما می توانید برای خرید غذای طوطی از دانه مارکت روی عنوان قرمز رنگ آن کلیک کنید.

طوطی راهب

طوطی‌های راهب عضوی از انواع طوطی‌ ها هستند. این پرنده جثه‌ای نسبتا کوچک داشته و دارای دم بلند و بال‌هایی باریک است. رنگ طوطی راهب سبز بوده و دارای صورت و سینه خاکستری هستند. پرهای زیرین آن‌ها آبی رنگ بوده که به هنگام پرواز مشاهده می‌شوند. این پرندگان معمولا پرسروصدا بوده و در بین محل زندگی و محل‌هایی برای جستجوی غذا در رفت و آمد هستند. دانه‌ها، مغزها، میوه‌ها و سبزیجات از جمله مواد غذایی است که طوطی راهب تغذیه می‌کند.

همان طور که گفته شد این گونه بومی آمریکای جنوبی است که در زیستگاه‌های خشک و باز زندگی می‌کنند. در ایالات متحده آنها در محیط‌های شهری و حومه‌ای زندگی می‌کنند. همچنین از درختان میوه زینتی تغذیه می‌کنند و معمولا از ساختارهای انسانی مانند ترانسفورماتورهای برق برای لانه سازی استفاده می‌کنند. آنها در بسیاری از شهرهای ایالات متحده از جمله سن دیگو، ققنوس، دالاس، سن آنتونیو، هوستون، نیواورلئان، شیکاگو، نیویورک، پراویدنس، میامی و سن پترزبورگ یافت می‌شوند. از ویژگی‌های جذاب این گونه ساخت آشیانه‌های بسیار زیبا و مقاوم در کمترین زمان ممکن است.

 

نگهداری طوطی راهب

 

نگهداری از پرنده راهب در خانه

این پرنده به دلیل در دسترس بودن، هزینه کم و توانایی تقلید برجسته، یکی از محبوب‌ترین طوطی‌ها برای نگهداری در خانه است. بسیاری از این طوطی‌ها حتی در قفس نیز تلاش می‌کنند آشیانه مناسب خود را بسازند. این پرنده بسیار اجتماعی است و می‌تواند در فعالیت‌های خانه مانند عضوی از خانواده در کنار شما باشد. این نوع طوطی در هر بار تخم گذاری 4 تا 8 عدد تخم می‌گذارد.

مراقبت و تغذیه طوطی راهب

یکی از کارهای مورد علاقه این گونه جویدن است. این ویژگی باعث می‌شود به سرعت به مبلمان و وسایل جویدنی آسیب برسانند. به همین دلیل بهتر است اسباب بازی‌ها و وسایل مناسب برای جویدن را در اختیار پرنده قرار دهید تا به سایر وسایل موجود در منزل آسیبی وارد نکند. طبق بررسی‌ها و گزارشات ارائه شده این پرنده در صورت نگهداری و مراقبت درست می‌تواند تا 30 سال زندگی کند.

بهترین مواد غذایی برای غذای طوطی راهب، میوه و سبزیجات تازه و دانه‌ها است. جوانه‌های ماش، عدس، گندم، نخود و جو برای این پرنده مناسب هستند. علاوه بر آن سبزیجاتی مانند کاهو، کلم، گشنیز، ذرت، هویج و بسیاری دیگر از غذاهای مناسب و مورد علاقه طوطی راهب هستند. در کنار مواد غذایی می‌توانید از مکمل‌هایی برای تامین مواد معدنی، ویتامین‌ها، کلسیم و … برای این پرنده جذاب و دوست داشتنی استفاده کرد.

 

طوطی راهب

 

شخصیت و رفتار

احتمالاً متمایزترین ویژگی رفتاری طوطی راهب سخنگو جنب و جوش و فعالیت زیاد آن است. البته تحرک زیاد این پرندگان به طریقی است که گاهی اوقات کاملا غیر طبیعی و آزار دهنده به نظر می‌رسد، اما در واقع این یک رفتار طبیعی منحصر به فرد این پرنده است. طوطی‌های راهب پرندگانی بسیار اجتماعی هستند و از همراهی انسان‌ها و ‌انواع طوطی‌ها لذت می‌برند. این پرنده‌ها اگر بیش از حد تنها بمانند، ممکن است افسرده شوند. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید دو یا چند طوطی راهب زرد را به صورت همزمان نگهداری کنید.

از آن جایی که این پرنده سر و صدای زیادی دارد می‌تواند باعث آزار و اذیت افراد حساس و یا همسایگان شود. ویژگی‌های مثبت این پرندگان این است که سخنگوی فوق العاده‌ای هستند و قادر به یادگیری بسیاری از کلمات و عبارات می‌باشند. آنها همچنین بسیار قابل آموزش بوده و می‌توانند ترفندهای بسیار مفید را بیاموزند.

بهداشت و سلامتی این گونه

رایج‌ترین مشکلات سلامتی طوطی‌های راهب، رفتارهای مخرب، مانند کندن پرها و بیماری کبد چرب است. این بیماری در اثر رژیم غذایی پرچرب ایجاد می‌شود. رژیم غذایی مناسب دارای میوه و سبزیجات تازه و غذاهای سالم است. این پرنده محبوب هنوز به طور کامل در ایران شناخته نشده است، اما بسیاری از دوست داران پرنده از این نوع طوطی در منزل خود نگهداری می‌کنند. قیمت طوطی راهب با توجه به سن، ویژگی‌ها و سلامتی پرنده متفاوت است. می‌توانید برای خرید طوطی راهب سخنگو ایرانی به مراکز مجاز فروش پرندگان مراجعه کرده و یا از وب سایت‌های فعال در این زمینه خریداری کنید.

از آن جایی که این نوع پرنده‌ها در دسته پرندگان مخرب قرار دارند، فروش و نگهداری آن‌ها در برخی کشورها غیر قانونی است. قبل از خرید حتما قوانین محل زندگی خود را در مورد نگهداری این پرنده بررسی کنید. در صورت خرید غیر قانونی ممکن است با مشکلات مختلفی روبرو شوید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.