خوردن چغندر برای پرندگان بی خطر است یا نه؟

2 سپتامبر , 2024 بدون نظر

بسیاری از پرندگان سبزیجات ریشه‌دار، به ویژه، آنهایی که به رنگ‌ قرمز تیره هستند را دوست دارند. مثلاً چغندر یکی از این سبزیجات است که توجه دوستان پردار ما را به خود جلب می‌کند. اما آیا پرندگان می‌توانند چغندر بخورند؟ در پاسخ باید بگوییم که پرندگان مطمئناً می‌توانند از طعم شیرین و خاکی چغندر لذت ببرند. این سبزی قرمز رنگ، نه تنها طعم دلپذیری دارد، بلکه مملو از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر نیز است که جهت داشتن یک سیستم گوارشی سالم برای دوستان پردار ما مفید است. با این حال، پرندگان خانگی مانند پرندگان وحشی در معرض همه عناصر طبیعت نیستند. بنابراین ممکن است به دلیل از دست دادن آنزیم های گوارشی بیشتر نسبت به سایرین، مستعد ابتلا به بیماری ها باشند. آیا اساساً خوردن چغندر برای پرندگان بی خطر است یا نه؟

آیا چغندر برای پرندگان ایمن است؟

پرندگان قبل از اینکه با غذاهای جدید آشنا شوند نیاز به ارزیابی نزدیکی از آنها دارند. دلیل آن این است که بسیاری از مواد غذایی، حتی غذاهای طبیعی، عواقب شدید سلامتی دارند. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله دیگر ما را با عنوان « ایا خوردن کره بادام زمینی برای پرندگان ایمن است؟ » در وبلاگ دانه مارکت بخوانید. ) اما بد نیست بدانید تحقیقات نشان داده است که مصرف چغندر نه تنها برای پرندگان بی خطر است، بلکه بسیار مفید نیز است. این یک سبزی زمستانی پر خاصیت است که پرنده شما را سیر می‌کند و در عین حال مواد مغذی ضروری را به پرنده شما می‌دهد. خب چه چیزی از این بهتر؟

فواید چغندر برای پرندگان

چغندر یکی از مواد غذایی است که تعادل کاملی از مواد مغذی را فراهم کند و در عین حال کاملاً خوشمزه باقی می‌ماند. اما این همه چیز نیست. همانطور که گفتیم این سبزی زمستانه سرشار از مواد مغذی دیگری نیز است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

  • آهن؛ ماده ای که چغندر را معروف کرد

پرندگان همه چیزخوارانِ فرصت طلبی هستند تا جایی که برخی از آنها حتی گوشت قرمز هم مصرف می‌کنند. این در حالی است که چغندر نیز به همان اندازه می‌تواند نیاز انها را براورده کند. تنها صد گرم چغندر حاوی 0.8 میلی گرم آهن است که تقریباً کل آهن دریافتی روزانه (1.3 میلی گرم) مورد نیاز در رژیم غذایی پرندگان را تامین می‌کند. پس اگر می‌خواهید درمان کاملی برای کم خونی پرنده خود داشته باشید، حالا راه حل آن را می‌دانید.

  • اسید فولیک (ویتامین B9)

کمبود فولات در پرندگان یکی از علل فزاینده ناباروری در آنها است که به شدت باعث انقراض گونه ها می‌شود. از این رو اگر به پرندگان وحشی علاقه دارید، فراموش نکنید که چغندر را در فصل جفت گیری به تغذیه پرندگان خود اضافه کنید. زیرا چغندر حاوی 109 میکروگرم اسید فولیک در هر وعده 100 گرمی است که آن را به یکی از مواد غذایی با بالاترین میزان فولات تبدیل می‌کند.

  • کلسیم

یکی از چیزهای مهمی که بسیاری از صاحبان پرنده با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، یافتن غذاهایی است که کلسیم قابل توجهی داشته باشند و این موضوع با توجه به عدم تحمل لاکتوز در پرندگان، بسیار سخت است. درست است که شما نمی‌توانید بستنی‌تان را با دوست پردارتان به اشتراک بگذارید، اما آیا می‌دانستید که یکی از بهترین غذاها برای افزایش مصرف کلسیم را در انباری خود دارید؟
چغندر منبع بی عیب و نقصی از کلسیم است که بهتر از هر مکمل سلامتی دیگری، نیاز روزانه پرنده شما را تامین می‌کند. این سبزی حاوی 26 میکروگرم در هر وعده 100 گرمی است که 25 درصد از مصرف روزانه پرندگان را تامین می‌کند.

  • کربوهیدرات ها

برخی به اشتباه برای تغذیه پرندگان وحشی در پارک ها از نان استفاده می‌کنند. این در حالی است که نان هیچ محتوای غذایی ندارد و شکم پرندگان را تنها با کالری خالی پر می‌کند. حال ممکن است بپرسید که کربوهیدرات خوب چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که کربوهیدرات های خوب منبع انرژی هستند که مواد مغذی مفیدی را نیز فراهم می‌کنند. به طور مثال چغندر با شاخص گلیسمی پایین، تمام مواد مغذی حیاتی دیگر را بدون افزایش سطح کلسترول LDL ارائه می‌کند، زیرا فقط 8 تا 10 درصد کربوهیدرات دارد.

  • منگنز

چغندر می‌تواند یکی از اجزای اصلی ظرف غذای پرنده شما باشد، به خصوص اگر دوست پردار شما در حال بهبودی از جراحات یا بیماری ها است. چرا که منگنز موجود در چغندر باعث رشد بافت سالم و استخوان ها می‌شود و آن را به یک ریز مغذی ضروری برای پرنده شما تبدیل می‌کند.

  • پتاسیم

اگر پرنده شما از کلسترول بالا و بیماری های قلبی عروقی رنج می‌برد، یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم برای او حیاتی است. پس اگر پرنده شما از خوردن موز لذت نمی‌برد، چغندر یک منبع عالی پتاسیم برای او است.

  • فیبر

اگر یک سبزی ریشه ای با فیبر غنی نشده باشد، مصرف آن چه فایده ای دارد؟ چغندر نه تنها به دلیل محتوای ریز مغذی‌هایش مورد توجه قرار می‌گیرد، بلکه با درشت مغذی های خود نظیر فیبر نیز به پرندگان برای تنظیم سلامت روده و پیشگیری از بیماری های گوارشی کمک می‌کند.

چغندر برای پرندگان

چگونه چغندر را به رژیم غذایی پرنده خود اضافه کنیم؟

پرندگان شبیه کودکان نوپایی هستند که اگر غذاهای جدید را به غذای مورد علاقه آنها اضافه کنید، نمی‌توانند آن را تشخیص دهند. بنابراین ارائه چغندر به صورت خرد شده یا در مخلوط دانه، بهترین راه برای پنهان کردن آن است. البته شما باید سعی کنید که پرنده خود را به سمت چغندر جذب کنید و به او اجازه دهید که این سبزی را تماشا کند. چرا که آنها جذب هر چیزی می‌شوند که شما به صورت روزانه مصرف می‌کنید و این یک معامله برد-برد برای شما است.

ایمن ترین راه ها جهت سرو چغندر برای پرندگان چیست؟

بیشتر غذاهای طبیعی حاوی رطوبت هستند که فوراً میکروب های عفونی را در خود پرورش می‌دهند. در مورد چغندر هم همینطور است. بنابراین بیات شدن غذا به میکروب های موجود در سیستم پرنده اجازه می‌دهد تا باعث ایجاد بیماری های لاعلاج شوند. پس ما چگونه باید از این امر جلوگیری کنیم؟
سرو چغندر به صورت خام به دلیل دلایل واضحی که در بالا ذکر شد، ممنوع است. با این حال، سرو آن به این شکل هم گهگاهی برای پرندگان خوشایند است. جوشاندن یا پختن چغندر گزینه دیگری است که به دلایلی که به اختصار در مورد آن صحبت خواهیم کرد، بهترین گزینه برای پرندگان نیست. پس چه راهی باقی می‌ماند؟ آب زدایی چغندر یا خشک کردن آن هر گونه رطوبت را از بین می‍برد و ماندگاری آن را افزایش می‌دهد.

مضرات چغندر برای پرندگان چیست؟

همانطور که گفتیم پختن چغندر هیچ رطوبتی از آنها نمی‌گیرد. در عوض، رطوبت بیشتری را به ان اضافه می‌کند و قبل از اینکه متوجه شوید، کل اتاق شما شبیه به صحنه قتل می‌شود. پس بهم ریختگی و ریخت و پاشی که با چغندر می‌‌آید، یکی از معایب آن است.
از سوی دیگر چغندر یک سبزی فصلی است و در تمام طول سال در دسترس نخواهد بود. به همین دلیل است که اب زدایی یکی از بهترین راه ها برای نگهداری از ان است. چرا که خشک کردن ماندگاری آنها را به حداکثر می‌رساند تا پرندگان بتوانند در تمام طول سال از این سبزی لذت ببرند.

سوالات متداول

در اینجا، با پاسخ به چند سوال پر تکرار در خصوص مصرف چغندر برای پرندگان، مقاله را به پایان می‌رسانیم.

چغندر برای پرندگان

آیا پرندگان می‌توانند چغندر خام بخورند؟

چغندر یک غذای طبیعی است که مملو از مواد مغذی است. بنابراین خوردن پخته یا خام آن برای پرندگان لذتبخش است. چغندر خام محتوای غذایی کاملی را فراهم می‌کند، در حالی که پختن آن می‌تواند مقداری از این خواص را کاهش دهد.

آیا پرندگان می‌توانند چغندر پخته شده بخورند؟

پختن چغندر می‌تواند برخی از مواد مغذی آن را کاهش دهد. با این حال، این موضوع به روش پخت بستگی دارد. مثلاً چغندر بخار پز شده محتوای غذایی خود را حفظ می‌کند.

آیا پرندگان می‌توانند ترشی چغندر بخورند؟

با اضافه کردن سرکه به چغندر می‌توان از آن، ترشی تهیه کرد. ماده ای که دیگر طبیعی نیست و چون حاوی غلظت بالایی از مواد نگهدارنده و کلرید سدیم است، به شدت برای پرندگان سمی است.

آیا پرندگان می‌توانند برگ چغندر بخورند؟

بله، پرندگان می‌توانند تا زمانی که برگ های چغندر جوان هستند، آنها را بخورند. زیرا برگ های پیر و کهنه چغندر می‌توانند بافتی چرمی داشته باشند که برای پرندگان خوشایند نیست. جدا از آن، برگ چغندر برای پرندگان مفید است.

آیا پرندگان وحشی می‌توانند چغندر بخورند؟

پرندگان وحشی بیش از آنچه که فکر می‌کنید از چغندر لذت می‌برند. به گونه ای که یکی از آفات پایدار در فصل برداشت برای کشاورزان چغندر، پرندگانی مانند گنجشک هستند که از خوردن میان وعده ای چون چغندر لذت می‌برند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.